- 1 Akcja ratunkowa nurka przy Westerplatte (140 opinii)
- 2 Flipper dał się oszukać i stracił 15 tys. zł (388 opinii)
- 3 Martwe dziki z Karwin miały ASF (221 opinii)
- 4 15 mln zł wygrane w Eurojackpot w Gdańsku (102 opinie)
- 5 Dwóch 29-latków z narkotykami (33 opinie)
- 6 Paraliż drogowy na północy Gdyni (167 opinii)
Atrakcyjna przestrzeń we Wrzeszczu. Tak może wyglądać otoczenie Nowej Politechnicznej
Tramwaj wpisany w tkankę miasta, zieleń wokół przystanków, droga rowerowa wzdłuż drzew oraz atrakcyjna zabudowa - tak może wyglądać ul. Do Studzienki po realizacji trasy tramwajowej Nowa Politechniczna. Propozycja zmian przygotowana przez Biuro Architekta Miasta we współpracy z lokalną radą dzielnicy pokazuje, jak wielki potencjał drzemie w rezerwie terenowej pod czteropasmową drogę równoległą do tramwaju, która nigdy nie powstanie.
Taka opinia sformułowana przez Radę Dzielnicy Wrzeszcz Górny, poparta odpowiednią uchwałą, była przyczynkiem do rozpoczęcia konsultacji nad potencjalnymi zmianami wyglądu ul. Do Studzienki po realizacji trasy tramwajowej Nowa Politechniczna z dzielnic południowych do Wrzeszcza.
Trzy przestrzenie i trzy scenariusze możliwych zmian
Właśnie po raz pierwszy zaprezentowano możliwe scenariusze nowego zagospodarowania ul. Do Studzienki w oparciu o trzy kluczowe przestrzenie publiczne nazwane roboczo:
- plac Grunwaldzki - plac przed domem towarowym Jantar, gdzie proponuje się różne warianty nowej zabudowy po zlikwidowaniu tymczasowego obiektu handlowego oraz nowego ukształtowania przestrzeni zieleni wraz z fontanną,
- plac Fiszera - plac przed gmachem Wydziału Inżynierii Mechanicznej i Okrętownictwa Politechniki Gdańskiej (wcześniej Wydziału Oceanotechniki i Okrętownictwa), gdzie powstanie przystanek tramwajowy, a w docelowym zagospodarowaniu niezwykle ważne jest powiązanie tej przestrzeni ze skrzyżowaniem Do Studzienki - Fiszera - Matejki jako nowym wejściem na teren kampusu PG,
- plac Traugutta - plac przy planowanym przystanku od strony ul. Traugutta, gdzie również niezwykle ważne jest powiązanie z okolicznymi ulicami jako zupełnie nowym wejściem w obszar kampusu PG - zwłaszcza od strony akademików tej uczelni.
Koncepcja zagospodarowania każdego z placów została przygotowana w oparciu o trzy scenariusze zabudowy:
- intensywnej zwartej pierzei budynków
- z podziałem na kilka mniejszych budynków
- z zespołem luźnej zabudowy
Ponadto w toku konsultacji będą omawiane różne warianty zagospodarowania przestrzeni wzdłuż ul. Do Studzienki na odcinku Fiszera - Traugutta, gdzie uda się zachować znaczną część historycznej zabudowy.
To tylko wizja zabudowy, a nie gotowy projekt architektoniczny
Należy mieć na uwadze, że przedstawione wizualizacje są tylko wizją poglądową, a nie projektem architektonicznym. Wygląd budynków jest tu zatem jedynie luźną propozycją. Tak samo należy rozpatrywać kwestie urbanistyczne (w tym wysokość), które nie są jeszcze przesądzone i będą przedmiotem dalszych dyskusji.
Również funkcja nie została jeszcze zdefiniowana na tym etapie, choć z racji sąsiedztwa tramwaju wydaje się, że handel, biura i usługi będą dominować w nowym zagospodarowaniu. O pożądanej funkcji będą wypowiadać się mieszkańcy w toku kolejnych spotkań.
- Chcemy tutaj, we Wrzeszczu Górnym, powtórzyć metodę planowania przestrzennego z Południa, gdzie przystępujemy właśnie do sporządzania nowych planów zagospodarowania przestrzennego dot. parku Południowego na bazie konsultacji prowadzonych przez Biuro Architekta Miasta - mówił na spotkaniu inaugurującym cykl warsztatów dot. ul. Do Studzienki Piotr Grzelak, zastępca prezydent Gdańska ds. zrównoważonego rozwoju i inwestycji. - Jesteśmy zdeterminowani, aby zrealizować tramwaj Gdańsk Południe - Wrzeszcz [trasę tramwajową Nowa Politechniczna], ale równolegle chcemy rozmawiać, jak to bezpośrednie otoczenie tramwaju będzie wyglądało w przyszłości.
- Przygotowany i prezentowany dzisiaj materiał jest dopiero punktem wyjścia do dyskusji. Nie należy go utożsamiać z finalną koncepcją, a jedynie jako początek rozmów z mieszkańcami. Materiał ten ma pokazać, jak ta rezerwa terenowa może potencjalnie wyglądać - informuje prof. Piotr Lorens, architekt miasta Gdańska.
Jaki ma być park Południowy? Wyniki konsultacji społecznych
Ogromna szansa na przemyślaną zabudowę Do Studzienki
Tereny wzdłuż ul. Do Studzienki ze względu na własność gruntów (w zdecydowanej większości działki miejskie) oraz obowiązujący plan zagospodarowania, określający przeznaczenie wyłącznie pod transport, pozostaną niezmienione co najmniej do czasu zakończenia budowy trasy tramwajowej i decyzji władz miasta o sprzedaży lub/i podjęciu nowego planu.
Nie ma tu zatem możliwości, aby zabudowa powstawała w sposób sprzeczny z wytycznymi, które będą wypracowane w toku konsultacji, a następnie na ich bazie będzie sporządzany nowy plan zagospodarowania przestrzennego. Niewykluczona jest uprzednia korekta zapisów studium, o którą zabiegać będzie również Rada Dzielnicy Wrzeszcz Górny.
Politechnika Gdańska zainteresowana dobrą przestrzenią
Niemniej ważnym partnerem do rozmów i zarazem właścicielem gruntów jest Politechnika Gdańska, przez teren której będzie częściowo przeprowadzona trasa tramwajowa, a znaczną część pasażerów będą stanowili studenci i pracownicy uczelni. I w tym przypadku uczelnia chce wykorzystać jego realizację do stworzenia atrakcyjnych stref wejściowych na kampus.
- Dążymy do tego, aby otworzyć się z naszym kampusem na dzielnicę. Nasz teren jest zamykany wyłącznie wieczorem ze względów bezpieczeństwa. Obecnie realizujemy kompleks informatyczny STOS, który poprzez swoją formę zagospodarowania terenu będzie stanowił jednocześnie wejście na tzw. Górę Szubieniczną [punkt widokowy wraz ze zbiornikiem retencyjnym Stary Sobieski - dop. red.]. Chcemy, aby również nowe zagospodarowanie wzdłuż Do Studzienki były przyjazne dla mieszkańców oraz naszych studentów - dodaje Mariusz Miler, kanclerz Politechniki Gdańskiej, będącej partnerem konsultacji społecznych.
Przebieg torowiska ustalony i nie podlega dyskusji
Pierwsze spotkanie organizowane przez Biuro Architekta Miasta dot. zmian wzdłuż ul. Do Studzienki miało przede wszystkim charakter informacyjny. Zostało zdominowane przez temat przebiegu tramwaju ul. Bohaterów Getta Warszawskiego.
I choć sam przebieg torów nie jest elementem konsultacji ze względu na powstającą już pełną dokumentację techniczną oraz wcześniejsze decyzje władz miasta, wielokrotnie podnoszono kwestię sensowności budowy takiego układu torowego.
W tym zakresie pojawił się wniosek o wykonanie dodatkowej wizualizacji ul. Boh. Getta Warszawskiego wraz z torowiskiem, ruchem aut, parkingami oraz przejściami dla pieszych.
Kolejne spotkanie konsultacyjne 24 października
Poruszono także zagadnienia dot. potencjalnej kolizji tramwaju z reliktem bramy do parku w Królewskiej Dolinie, kwestię zabezpieczenia przeciwpowodziowego, przebiegu drogi rowerowej oraz udziału zieleni w nowym zagospodarowaniu.
Kolejne spotkanie odbędzie się 24 października o godz. 17:30 w gmachu Hydromechaniki Politechniki Gdańskiej i będzie poświęcone kompozycji oraz powiązaniom przestrzennym.
Miejsca
Opinie wybrane
-
2022-09-30 19:14
(3)
Na wizualizacji rażą najbardziej płotki przy torach i toporne słupy trakcyjne między torami. Z płotków można zrezygnować albo zastąpić roślinnością - gęstymi krzaczkami. Słupy można ustawić asymetrycznie, naprzemiennie z drzewami. Dzięki temu będą niemal niewidoczne. Poza tym super.
- 36 66
-
2022-10-01 00:06
,,Super to będa mieli mieszkańcy ( pękajace ściany ,dzwoniace szklanki w szafkach ,rozszczelniajace się drzwi i okna chałas cała (1)
- 10 14
-
2022-10-01 06:06
tramwaj = śmierć
nie ośmieszajcie się
- 3 13
-
2022-09-30 22:47
Co ty tu jest miasto Gdańsk nie da się. Zrobią to w najbardziej prymitywny sposób z płotami dzielącymi całą dzielnicę i kamieniami na torowisku - powinna być trawa
- 17 3
-
2022-09-30 17:20
i tak się miasto robi, a nie tranzyt 10-pasmowy dla miłośników aut (6)
- 143 160
-
2022-10-02 21:45
Czy transport miejski składa się tylko z tramwajów i rowerów?
Poza tym interesują mnie koszty jakie musimy ponieść budując tą wyimaginowaną trasę. Skoro koszt 2 km Nowej Warszawskiej (linia tramwajowa + ścieżka rowerowa) to 56 mln - to ile nas będzie kosztowała ta trasa?
- 4 2
-
2022-09-30 18:54
jestes taki sam jak samochodziarze, masz klapki na oczach i siejesz nienawisc
- 15 15
-
2022-09-30 17:43
Tak to się robi w krajach zachodnich (2)
które to kraje mają genialne siedzi dróg tranzytowych pochowanych w tunelach pod miastem. My stosujemy ich rozwiązani teraz zamiast stosować ich rozwiązania z czasów gdy oni byli w takiej sytuacji jak my teraz.
- 17 32
-
2022-09-30 21:13
bardzo niewiele miast europejskich ma sieć podziemnych dróg tranzytowych (1)
jeżeli to ewentualnie linie kolei podziemnej, które służą do przewozu ludzi, a nie pojazdów. Warto poznać tzw. "nowy paradygmat planowania transportu" którego podstawowym założeniem jest dbanie o możliwości ruchu ludzi a nie pojazdów. Oczywiście za chwilę pojawią się mądrale, które napiszą: "przecież w samochodach też są ludzie". Warto zauważyć
jeżeli to ewentualnie linie kolei podziemnej, które służą do przewozu ludzi, a nie pojazdów. Warto poznać tzw. "nowy paradygmat planowania transportu" którego podstawowym założeniem jest dbanie o możliwości ruchu ludzi a nie pojazdów. Oczywiście za chwilę pojawią się mądrale, które napiszą: "przecież w samochodach też są ludzie". Warto zauważyć jednak, że w zaparkowanych samochodach raczej nie, warto także wiedzieć, że są one najbardziej energo- i terenochłonnym rodzajem transportu, który do zaspokajania potrzeb mobilności w mieście pasuje jak przysłowiowej świni siodło.
- 20 13
-
2022-09-30 22:10
paradygmaty, szczególnie nowe, wdraża się w miejscach, które mają pięć ringów autostradowych jak Kopenhaga
To jest co optymalizować, szczególnie gdy zmiany w infrastrukturze pozwalają mieszkać przy pracy.
Bo jedno i drugie łatwo jest zmienić...
Gdy zrobiło się getto biurowe i getto sypialniane bez żadnej komunikacji, takiej możliwości nie ma.
To co jest jedyną stałą motywacją w działaniach w Gdańsku, to doraźność...
Robi się to, co doraźnie pasuje. Najczęściej do budżetu.
I to w wersji mini-max
Minimum funkcji za maksymalny koszt.- 26 7
-
2022-09-30 17:31
Tak się robi wizki i sieje propagandę, a ty hejtujesz
- 36 26
-
2022-09-30 16:44
(3)
Pol wieku mieszkam we Wrzeszczu i nareszcie widze swiatelko w tunelu, tzn wielka szansa na piekny wyglad tego zaniedbanego obszaru, a potencjal jest duzy. Nie zmarnujmy tego. Ta wizualizacja, ten film to naprawde cieszy oczy i serce.
- 135 119
-
2022-10-02 16:08
Chyba niedokladnie przeczytales artykul...
- 1 1
-
2022-09-30 22:14
to "światełko w tunelu" to światła ciężkiej lokomotywy
Która ma zamiar przeorać resztkę w miarę spójnej dzielnicy willowej z 19w.
Dzielnica, fakt, zapuszczona. Ale to typowe "zapuszczenie deweloperskie", im gorzej tym lepiej...
Poza tym, to bezsens i zasłona dymna za społeczne pieniądze...- 17 22
-
2022-09-30 19:53
Mieszkaj w tym syfie dalej z prezydentka
- 12 28
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.