- 1 Nie wiedzą, kto leży w tych grobach (73 opinie)
- 2 Rezerwiści idą na ćwiczenia. Kto najpierw? (496 opinii)
- 3 Był senator skazany na więzienie (260 opinii)
- 4 Mała uliczka, duży problem (226 opinii)
- 5 Zbiórka na leczenie psów z pseudohodowli (118 opinii)
- 6 Nowe podziemne zbiorniki w Akwarium (135 opinii)
Atrakcyjna przestrzeń we Wrzeszczu. Tak może wyglądać otoczenie Nowej Politechnicznej
Tramwaj wpisany w tkankę miasta, zieleń wokół przystanków, droga rowerowa wzdłuż drzew oraz atrakcyjna zabudowa - tak może wyglądać ul. Do Studzienki po realizacji trasy tramwajowej Nowa Politechniczna. Propozycja zmian przygotowana przez Biuro Architekta Miasta we współpracy z lokalną radą dzielnicy pokazuje, jak wielki potencjał drzemie w rezerwie terenowej pod czteropasmową drogę równoległą do tramwaju, która nigdy nie powstanie.
Taka opinia sformułowana przez Radę Dzielnicy Wrzeszcz Górny, poparta odpowiednią uchwałą, była przyczynkiem do rozpoczęcia konsultacji nad potencjalnymi zmianami wyglądu ul. Do Studzienki po realizacji trasy tramwajowej Nowa Politechniczna z dzielnic południowych do Wrzeszcza.
Trzy przestrzenie i trzy scenariusze możliwych zmian
Właśnie po raz pierwszy zaprezentowano możliwe scenariusze nowego zagospodarowania ul. Do Studzienki w oparciu o trzy kluczowe przestrzenie publiczne nazwane roboczo:
- plac Grunwaldzki - plac przed domem towarowym Jantar, gdzie proponuje się różne warianty nowej zabudowy po zlikwidowaniu tymczasowego obiektu handlowego oraz nowego ukształtowania przestrzeni zieleni wraz z fontanną,
- plac Fiszera - plac przed gmachem Wydziału Inżynierii Mechanicznej i Okrętownictwa Politechniki Gdańskiej (wcześniej Wydziału Oceanotechniki i Okrętownictwa), gdzie powstanie przystanek tramwajowy, a w docelowym zagospodarowaniu niezwykle ważne jest powiązanie tej przestrzeni ze skrzyżowaniem Do Studzienki - Fiszera - Matejki jako nowym wejściem na teren kampusu PG,
- plac Traugutta - plac przy planowanym przystanku od strony ul. Traugutta, gdzie również niezwykle ważne jest powiązanie z okolicznymi ulicami jako zupełnie nowym wejściem w obszar kampusu PG - zwłaszcza od strony akademików tej uczelni.
Koncepcja zagospodarowania każdego z placów została przygotowana w oparciu o trzy scenariusze zabudowy:
- intensywnej zwartej pierzei budynków
- z podziałem na kilka mniejszych budynków
- z zespołem luźnej zabudowy
Ponadto w toku konsultacji będą omawiane różne warianty zagospodarowania przestrzeni wzdłuż ul. Do Studzienki na odcinku Fiszera - Traugutta, gdzie uda się zachować znaczną część historycznej zabudowy.
To tylko wizja zabudowy, a nie gotowy projekt architektoniczny
Należy mieć na uwadze, że przedstawione wizualizacje są tylko wizją poglądową, a nie projektem architektonicznym. Wygląd budynków jest tu zatem jedynie luźną propozycją. Tak samo należy rozpatrywać kwestie urbanistyczne (w tym wysokość), które nie są jeszcze przesądzone i będą przedmiotem dalszych dyskusji.
Również funkcja nie została jeszcze zdefiniowana na tym etapie, choć z racji sąsiedztwa tramwaju wydaje się, że handel, biura i usługi będą dominować w nowym zagospodarowaniu. O pożądanej funkcji będą wypowiadać się mieszkańcy w toku kolejnych spotkań.
- Chcemy tutaj, we Wrzeszczu Górnym, powtórzyć metodę planowania przestrzennego z Południa, gdzie przystępujemy właśnie do sporządzania nowych planów zagospodarowania przestrzennego dot. parku Południowego na bazie konsultacji prowadzonych przez Biuro Architekta Miasta - mówił na spotkaniu inaugurującym cykl warsztatów dot. ul. Do Studzienki Piotr Grzelak, zastępca prezydent Gdańska ds. zrównoważonego rozwoju i inwestycji. - Jesteśmy zdeterminowani, aby zrealizować tramwaj Gdańsk Południe - Wrzeszcz [trasę tramwajową Nowa Politechniczna], ale równolegle chcemy rozmawiać, jak to bezpośrednie otoczenie tramwaju będzie wyglądało w przyszłości.
- Przygotowany i prezentowany dzisiaj materiał jest dopiero punktem wyjścia do dyskusji. Nie należy go utożsamiać z finalną koncepcją, a jedynie jako początek rozmów z mieszkańcami. Materiał ten ma pokazać, jak ta rezerwa terenowa może potencjalnie wyglądać - informuje prof. Piotr Lorens, architekt miasta Gdańska.
Jaki ma być park Południowy? Wyniki konsultacji społecznych
Ogromna szansa na przemyślaną zabudowę Do Studzienki
Tereny wzdłuż ul. Do Studzienki ze względu na własność gruntów (w zdecydowanej większości działki miejskie) oraz obowiązujący plan zagospodarowania, określający przeznaczenie wyłącznie pod transport, pozostaną niezmienione co najmniej do czasu zakończenia budowy trasy tramwajowej i decyzji władz miasta o sprzedaży lub/i podjęciu nowego planu.
Nie ma tu zatem możliwości, aby zabudowa powstawała w sposób sprzeczny z wytycznymi, które będą wypracowane w toku konsultacji, a następnie na ich bazie będzie sporządzany nowy plan zagospodarowania przestrzennego. Niewykluczona jest uprzednia korekta zapisów studium, o którą zabiegać będzie również Rada Dzielnicy Wrzeszcz Górny.
Politechnika Gdańska zainteresowana dobrą przestrzenią
Niemniej ważnym partnerem do rozmów i zarazem właścicielem gruntów jest Politechnika Gdańska, przez teren której będzie częściowo przeprowadzona trasa tramwajowa, a znaczną część pasażerów będą stanowili studenci i pracownicy uczelni. I w tym przypadku uczelnia chce wykorzystać jego realizację do stworzenia atrakcyjnych stref wejściowych na kampus.
- Dążymy do tego, aby otworzyć się z naszym kampusem na dzielnicę. Nasz teren jest zamykany wyłącznie wieczorem ze względów bezpieczeństwa. Obecnie realizujemy kompleks informatyczny STOS, który poprzez swoją formę zagospodarowania terenu będzie stanowił jednocześnie wejście na tzw. Górę Szubieniczną [punkt widokowy wraz ze zbiornikiem retencyjnym Stary Sobieski - dop. red.]. Chcemy, aby również nowe zagospodarowanie wzdłuż Do Studzienki były przyjazne dla mieszkańców oraz naszych studentów - dodaje Mariusz Miler, kanclerz Politechniki Gdańskiej, będącej partnerem konsultacji społecznych.
Przebieg torowiska ustalony i nie podlega dyskusji
Pierwsze spotkanie organizowane przez Biuro Architekta Miasta dot. zmian wzdłuż ul. Do Studzienki miało przede wszystkim charakter informacyjny. Zostało zdominowane przez temat przebiegu tramwaju ul. Bohaterów Getta Warszawskiego.
I choć sam przebieg torów nie jest elementem konsultacji ze względu na powstającą już pełną dokumentację techniczną oraz wcześniejsze decyzje władz miasta, wielokrotnie podnoszono kwestię sensowności budowy takiego układu torowego.
W tym zakresie pojawił się wniosek o wykonanie dodatkowej wizualizacji ul. Boh. Getta Warszawskiego wraz z torowiskiem, ruchem aut, parkingami oraz przejściami dla pieszych.
Kolejne spotkanie konsultacyjne 24 października
Poruszono także zagadnienia dot. potencjalnej kolizji tramwaju z reliktem bramy do parku w Królewskiej Dolinie, kwestię zabezpieczenia przeciwpowodziowego, przebiegu drogi rowerowej oraz udziału zieleni w nowym zagospodarowaniu.
Kolejne spotkanie odbędzie się 24 października o godz. 17:30 w gmachu Hydromechaniki Politechniki Gdańskiej i będzie poświęcone kompozycji oraz powiązaniom przestrzennym.
Miejsca
Opinie (186) 3 zablokowane
-
2022-09-30 19:14
Opinia wyróżniona
(3)
Na wizualizacji rażą najbardziej płotki przy torach i toporne słupy trakcyjne między torami. Z płotków można zrezygnować albo zastąpić roślinnością - gęstymi krzaczkami. Słupy można ustawić asymetrycznie, naprzemiennie z drzewami. Dzięki temu będą niemal niewidoczne. Poza tym super.
- 36 66
-
2022-10-01 00:06
,,Super to będa mieli mieszkańcy ( pękajace ściany ,dzwoniace szklanki w szafkach ,rozszczelniajace się drzwi i okna chałas cała (1)
- 10 14
-
2022-10-01 06:06
tramwaj = śmierć
nie ośmieszajcie się
- 3 13
-
2022-09-30 22:47
Co ty tu jest miasto Gdańsk nie da się. Zrobią to w najbardziej prymitywny sposób z płotami dzielącymi całą dzielnicę i kamieniami na torowisku - powinna być trawa
- 17 3
-
2022-09-30 17:20
Opinia wyróżniona
i tak się miasto robi, a nie tranzyt 10-pasmowy dla miłośników aut (6)
- 143 160
-
2022-10-02 21:45
Czy transport miejski składa się tylko z tramwajów i rowerów?
Poza tym interesują mnie koszty jakie musimy ponieść budując tą wyimaginowaną trasę. Skoro koszt 2 km Nowej Warszawskiej (linia tramwajowa + ścieżka rowerowa) to 56 mln - to ile nas będzie kosztowała ta trasa?
- 4 2
-
2022-09-30 18:54
jestes taki sam jak samochodziarze, masz klapki na oczach i siejesz nienawisc
- 15 15
-
2022-09-30 17:43
Tak to się robi w krajach zachodnich (2)
które to kraje mają genialne siedzi dróg tranzytowych pochowanych w tunelach pod miastem. My stosujemy ich rozwiązani teraz zamiast stosować ich rozwiązania z czasów gdy oni byli w takiej sytuacji jak my teraz.
- 17 32
-
2022-09-30 21:13
bardzo niewiele miast europejskich ma sieć podziemnych dróg tranzytowych (1)
jeżeli to ewentualnie linie kolei podziemnej, które służą do przewozu ludzi, a nie pojazdów. Warto poznać tzw. "nowy paradygmat planowania transportu" którego podstawowym założeniem jest dbanie o możliwości ruchu ludzi a nie pojazdów. Oczywiście za chwilę pojawią się mądrale, które napiszą: "przecież w samochodach też są ludzie". Warto zauważyć
jeżeli to ewentualnie linie kolei podziemnej, które służą do przewozu ludzi, a nie pojazdów. Warto poznać tzw. "nowy paradygmat planowania transportu" którego podstawowym założeniem jest dbanie o możliwości ruchu ludzi a nie pojazdów. Oczywiście za chwilę pojawią się mądrale, które napiszą: "przecież w samochodach też są ludzie". Warto zauważyć jednak, że w zaparkowanych samochodach raczej nie, warto także wiedzieć, że są one najbardziej energo- i terenochłonnym rodzajem transportu, który do zaspokajania potrzeb mobilności w mieście pasuje jak przysłowiowej świni siodło.
- 20 13
-
2022-09-30 22:10
paradygmaty, szczególnie nowe, wdraża się w miejscach, które mają pięć ringów autostradowych jak Kopenhaga
To jest co optymalizować, szczególnie gdy zmiany w infrastrukturze pozwalają mieszkać przy pracy.
Bo jedno i drugie łatwo jest zmienić...
Gdy zrobiło się getto biurowe i getto sypialniane bez żadnej komunikacji, takiej możliwości nie ma.
To co jest jedyną stałą motywacją w działaniach w Gdańsku, to doraźność...
Robi się to, co doraźnie pasuje. Najczęściej do budżetu.
I to w wersji mini-max
Minimum funkcji za maksymalny koszt.- 26 7
-
2022-09-30 17:31
Tak się robi wizki i sieje propagandę, a ty hejtujesz
- 36 26
-
2022-09-30 16:44
Opinia wyróżniona
(3)
Pol wieku mieszkam we Wrzeszczu i nareszcie widze swiatelko w tunelu, tzn wielka szansa na piekny wyglad tego zaniedbanego obszaru, a potencjal jest duzy. Nie zmarnujmy tego. Ta wizualizacja, ten film to naprawde cieszy oczy i serce.
- 135 119
-
2022-10-02 16:08
Chyba niedokladnie przeczytales artykul...
- 1 1
-
2022-09-30 22:14
to "światełko w tunelu" to światła ciężkiej lokomotywy
Która ma zamiar przeorać resztkę w miarę spójnej dzielnicy willowej z 19w.
Dzielnica, fakt, zapuszczona. Ale to typowe "zapuszczenie deweloperskie", im gorzej tym lepiej...
Poza tym, to bezsens i zasłona dymna za społeczne pieniądze...- 17 22
-
2022-09-30 19:53
Mieszkaj w tym syfie dalej z prezydentka
- 12 28
Wszystkie opinie
-
2022-09-30 16:36
Podstawowa kwestia - ta trasa powinna iść w kierunku Al Adamowicza.. . (5)
... i łączyć się z przystankiem tramwajowym o takiej samej nazwie jak omawiana trasa - przez wiele projektowych lat przystanek trwajowy Królewskie Wzgórze nosił nazwę Nowa Politechniczna. Tyle w ramacie, ta trasa miała usprawniać dojazd z południa w kierunku Wrzeszcza (tour przez zakorkowaną Morenę nie jest usprawnieniem).
- 39 6
-
2022-09-30 16:46
Nie tramwaj a bus pas z linią autobusową (2)
- 2 11
-
2022-09-30 17:02
popieram w 100%, znacznie bardziej elastyczne rozwiazanie
- 7 7
-
2022-09-30 19:43
Nie planują bus pasu tylko tramwaj...
- 5 0
-
2022-09-30 16:56
a dla mieszkańców Moreny ta trasa będzie niepotrzebna (1)
bo wiadomo, że zabiorą przy tym połączenia autobusowe Moreny z Wrzeszczem, wyjdziemy na to samo lub gorzej, bo będzie dłużej.
- 15 5
-
2022-09-30 17:02
popieram
- 9 2
-
2022-09-30 16:38
Będzie jak zawsze (1)
Nic z tego nie wyjdzie. Będzie jak zawsze betonowo i szaro. Nie wierzę urzędnikom, że coś się zmieni w tym temacie.
- 62 15
-
2022-09-30 17:19
O ile w ogóle Nowa Politechniczna powstanie.
- 8 2
-
2022-09-30 16:38
Wyjdzie jak zawsze. Betonoza, chodniki zastawione przez auta i tyle
- 45 16
-
2022-09-30 16:40
Poco konsultacje skoro mieszkancy juz jasno powiedzieli ze nie chcą szkodliwego tramwaju tam!A i tak władze miasta zdecydowały (11)
Konsultacje są tylko poto by tworzyć pozory demokracji którą maja głęboko Gdzies!! Mieszkancy wyraznie zadeklarowali ze chca tam linie autobusową z bus pasem która jest najlepszym rozwiązaniem dla miasta .Ale to norma ze szkodniki czyli władze miasta i ich urzednicy wymuszają mieszkańców do szkodliwego tramwaju, bo kolejne zakupy tramwajowego zlomu z Niemiec sa juz zakontraktowane.
Tramwaj w szczególności w Gdańsku niema żadnych zalet a teraz jeszcze sie to msci na mieszkańcach drogi prąd!! Gdy Paliwo tanieje!- 64 55
-
2022-09-30 16:44
Mieszkańcy Wrzeszcza popierają tą inwestycje (3)
- 23 18
-
2022-09-30 16:49
piszesz tylko za siebie bo mieszkancy są przeciwni udowodnili to wierokrotnie i gdybys miał mózg to bys wiedział (2)
piszą o tym teraz pisali i wczesniej a na budynkach sa zawieszone banery z protestem .
- 12 27
-
2022-09-30 17:07
Mieszkańcy jednej ulicy, a nie dzielnicy.
- 29 7
-
2022-09-30 18:25
Jestem Za. 35 lat mieszkam we Wrzeszczu, Teraz Matejki.
Projekt jest kapitalny.
- 14 9
-
2022-09-30 17:02
to sie robi dla pozoru
- 6 4
-
2022-09-30 17:17
Ja mieszkam we Wrzeszczu i chcę tramwaj. Buspasy to są rozwiązania na wsi.
- 17 12
-
2022-09-30 17:19
(3)
A co jest takiego szkodliwego w tym tramwaju, co jednocześnie nie jest szkodliwe przy ruchu autobusowym? Założę się, że ci którzy teraz są przeciwko tramwajom, jako pierwsi z niego zaczną korzystać i zapomną o tym że się sprzeciwiali, bo nagle okaże się że łatwiej i szybciej dojechać do pracy/lekarza/pracy, nie grzęznąc w korkach samochodowych. Tramwaj ma mnóstwo zalet i nie można być krótkowzrocznym. Ciekawe że ktoś tak psioczy na tramwaje i jednocześnie nie przeszkadzają np. spaliny z autobusów...
- 13 9
-
2022-09-30 18:56
(2)
1. płoty
2. hałas
3. brak elastyczności - lini nie zmienisz i nie puścisz nią ruchu innych pojazdów- 12 8
-
2022-09-30 19:28
Faktem jest (1)
Że tramwaj (tory i przystanki) bardzo determinuje układ przejść i dojść. Zależy jak to będzie rozwiązane
- 5 3
-
2022-09-30 23:59
Beznadziejnie to oczywiste
- 6 3
-
2022-09-30 19:09
Wrzeszcz ma wielu mieszkancow
Ci z Bohaterów Getta, którym zależy na parkowaniu na swojej ulicy, bo ich sprzeciw wobec tramwaju wynika wyłącznie z tego, nie chcą tramwaju. Pozostali chcą tramwaju, bo jest szybki i wygodny.
- 16 14
-
2022-09-30 16:41
Ten tramwaj powinien być tam już od 15 lat. (2)
W końcu widać światełko w tunelu.
- 43 46
-
2022-09-30 16:44
Nie powinien byc nigdy a najlepiej zeby zlikwidowali i w całym miescie
- 5 16
-
2022-09-30 16:56
Powinien iść pod wiaduktem Rakoczego
- 15 5
-
2022-09-30 16:43
(2)
Co mieszkańcy powinni zostać skierowani na Szadółki, skoro chcą spokoju.
Budować i się nie oglądać!!!!- 41 49
-
2022-09-30 20:44
Nikt ciebie o zdanie słoiku nie pytał, chcesz to sam mieszkaj w smrodzie.
- 8 12
-
2022-09-30 21:18
prostaku jeden, sam jedź sobie na szadułki, jedź i się nie oglądaj
- 8 13
-
2022-09-30 16:44
Opinia wyróżniona
(3)
Pol wieku mieszkam we Wrzeszczu i nareszcie widze swiatelko w tunelu, tzn wielka szansa na piekny wyglad tego zaniedbanego obszaru, a potencjal jest duzy. Nie zmarnujmy tego. Ta wizualizacja, ten film to naprawde cieszy oczy i serce.
- 135 119
-
2022-09-30 19:53
Mieszkaj w tym syfie dalej z prezydentka
- 12 28
-
2022-09-30 22:14
to "światełko w tunelu" to światła ciężkiej lokomotywy
Która ma zamiar przeorać resztkę w miarę spójnej dzielnicy willowej z 19w.
Dzielnica, fakt, zapuszczona. Ale to typowe "zapuszczenie deweloperskie", im gorzej tym lepiej...
Poza tym, to bezsens i zasłona dymna za społeczne pieniądze...- 17 22
-
2022-10-02 16:08
Chyba niedokladnie przeczytales artykul...
- 1 1
-
2022-09-30 16:46
(1)
Zaimijcie sie zamknieciem Port Service w Nowym Porcie. Zdrowiej dla gdanszczan i srodowiska.
- 20 41
-
2022-09-30 17:52
Kończy im się umowa. Nie powinno się jej przedłużać.
- 4 2
-
2022-09-30 16:50
Wystarczy żeby była przejezdna a nie atrakcyjna (3)
- 28 41
-
2022-09-30 16:54
na to nie licz tramwajowy złom bije rokordy w Polsce wypadniecia z torów to i blokuje całe ulice
- 4 12
-
2022-09-30 17:05
Przejezdna nie będzie, bo: (1)
- auta są już niemodne
- żyjemy w UE
- rządzi PO- 4 10
-
2022-09-30 18:12
Gdyby był to Kraśnik:
-wozy konne
-żyjemy w Pl ale chcemy być w Rosji,
-rządzi PIS;)- 7 0
-
2022-09-30 16:58
Wizja przy DT Jantar (11)
Widać, jak wyznawcy Budynia wciskają tam kolejne bloki... Oni naprawdę mają talent ci ludzie. Ale ważne, że stawek jest.
- 54 30
-
2022-09-30 17:29
(6)
Na tym polega miasto, że są w nim budynku. To nie Braniewo by rozbierać ruiny i robić pastwisko dla krów.
- 7 16
-
2022-09-30 17:39
Budynki budynkami, ale to są obory na wynajem.
- 14 6
-
2022-09-30 17:45
(4)
Rozwój powinien być zrównoważony, a nie polegać na pchaniu wszędzie klocków okno w okno, tym bardziej jak dla społęczności lokalnej to żaden pożytek, bo są to kolejne chatki kopulatki na wynajem... Jak podnieca cię coś takiego to wprowadź się do Letnievvva albo słynnego warszawskiego Hongkongu...
- 20 5
-
2022-09-30 17:54
W Kopenhadze czy Amsterdamie też gęsto (1)
I źle?
- 7 8
-
2022-10-01 09:53
tak
źle.
- 3 2
-
2022-09-30 17:56
(1)
Aha, bo ty masz mieszkanie, to ktoś inny musi już na Szadolkach, żeby nie był twoim sasiadem, bo ty potrzebujesz już tylko pola za oknem.
- 5 6
-
2022-09-30 18:17
Przecież "Erasmus" mieszka na Szadółkach, dokładnie to na Lawendowym Wzgórzu.
Jak kupował tam mieszkanie to napchał do nosa te 200zł mniej na m² i smrodu nie czuł, a dzisiaj oskarża deweloperów o całe zło tego świata.
- 0 4
-
2022-09-30 17:53
a ty w czym mieszkasz (1)
Szałasie? Ktoś kiedyś ten dom/blok zbudował.
- 5 5
-
2022-10-01 09:55
tak, zbudował
Z głową i z pomysłem na przyjazną przestrzeń do życia, a nie na miejsce do spania.
- 3 2
-
2022-10-01 00:19
ta wizja to klitkowa betonoza
reszta to ściema dla naiwnych, że im patyki w donicach postawią
- 4 1
-
2022-10-01 11:09
tam powinien być wielki plac i miejsce na włączenie się tramwaju w grunwaldzką, ale miasto woli żeby jakiś Robak postawił w miejsce placu dominatę.
- 0 2
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.