- 1 Podejrzany o morderstwo w Jagatowie zatrzymany (98 opinii)
- 2 Mężczyzna spadł z klifu w Orłowie (94 opinie)
- 3 Podejrzany o morderstwo może być groźny (162 opinie)
- 4 Koniec pętli pod oknami mieszkańców (81 opinii)
- 5 Kraj, z którego pochodzą piraci drogowi (388 opinii)
- 6 Lotnisko zarabia najwięcej w historii (152 opinie)
Australijskie fregaty: szansa czy tonący okręt
Patrząc na defilady, pikniki i pokazy, które można było obserwować podczas niedawnego święta Wojska Polskiego, mogłoby się wydawać, że z naszą armią nie jest tak źle. To fakt - mogłoby.
Jaki jest najnowszy żart wśród wojskowych? "Nasze uzbrojenie niebawem trafi na listę UNESCO" (czyli światowego dziedzictwa kulturowego).
A tu z kolei reakcja holenderskiego oficera, który kilka lat temu ćwiczył na polskim poligonie:
- Z uwagą przyglądam się polskiej artylerii. Bardzo mnie zainteresowała, ponieważ jestem z zamiłowania historykiem wojskowości.
Byłoby to nawet śmieszne, gdyby nie to, że jest to prawdziwe
Podczas parady 15 sierpnia mogliśmy oglądać na niebie m.in. śmigłowce Mi-24 i Mi-2. Na Pomorzu stacjonują one w 49. Bazie Lotniczej w Pruszczu Gdańskim. Pierwszy z nich przeznaczony jest do niszczenia stanowisk ogniowych, czołgów i jednostek zmechanizowanych wroga. Drugi, jako wielozadaniowy, służy do szkolenia, zadań łącznikowych, sanitarnych, a także bojowych.
Mi-24 służą w Polsce od roku 1978, natomiast Mi-2 od roku 1968.
Na paradzie był również akcent morski - na niebie pojawił się bowiem śmigłowiec Kaman, choć chyba niewielu obserwatorów go zauważyło.
Niewiele lepiej było na ziemi. Mogliśmy tu podziwiać m.in. liczne czołgi typu "Twardy". Warto przypomnieć, że to dawny czołg T-72 po liftingu (a sama konstrukcja wywodzi się z czasów Układu Warszawskiego).
Dobrze się stało, że na defiladzie w Warszawie Marynarkę Wojenną reprezentował pododdział reprezentacyjny, bo w tym rodzaju sił zbrojnych sytuacja przedstawia się najgorzej.
Z okazji święta Polskiej Marynarki Wojennej również odbyła się parada - oczywiście morska. Była ona cieniem tych z dawnych lat. Było to smutne święto: średnia wieku polskich okrętów sięga blisko 40 lat. Nowych okrętów nie widać, choć politycy nieustannie je obiecują, a gdy któryś z wyższych dowódców odważy się wspomnieć o niespełnionych obietnicach, szybko żegna się ze stanowiskiem (jak choćby były już Inspektor Marynarki Wojennej, kontradmirał Mirosław Mordel, który niemalże przy każdej okazji mówił o tragicznym stanie naszej floty).
Parada morsko-lotnicza z okazji święta Marynarki Wojennej w czerwcu 2018 r.
Nie ma co ukrywać, tylko trzeba to powiedzieć głośno: polska flota stoi na krawędzi katastrofy i nie wiadomo, co może ją uratować.
Prawie wszystko, co mamy, to plany
O projektach takich okrętów jak Miecznik czy Czapla pisaliśmy wielokrotnie, ale wciąż są one tylko na etapie projektów. Mamy udanego i wcielonego do floty Kormorana, ale mały niszczyciel min to nie fregata czy korweta, z której budową sobie nie poradziliśmy (wystarczy tu wspomnieć choćby ORP Gawron/Ślązak).
Wstępnie dokonano wyboru, który padł na australijskie fregaty Adelaide. Dla jednych jest to światełko w tunelu dla naszej floty, dla innych - do których i ja się niestety zaliczam - gwóźdź do jej trumny.
Zacznijmy jednak od stron pozytywnych
Fregaty rakietowe typu Adelaide to zmodyfikowana wersja jednostek Oliver Hazard Perry. Na jej podstawie zbudowano dla marynarki wojennej Australii sześć jednostek o następującej charakterystyce:
- wyporność: 4100 ton
- długość: 138,1 metra
- szerokość: 14,3 metra
- prędkość: 30 węzłów
- załoga: 221 osób
W skład uzbrojenia wchodzi:
- 1 automatyczna armata kal. 76 mm
- 1 wyrzutnia przeciwokrętowych pocisków rakietowych Harpoon lub przeciwlotniczych pocisków rakietowych SM-2MR
- 1 wyrzutnia przeciwlotniczych pocisków rakietowych ESSM
- 1 zestaw obrony bezpośredniej Phalanx
- 2 potrójne wyrzutnie torped kalibru 324 mm
Na pokładzie mogą stacjonować dwa śmigłowce Seahawk.
Fregaty Adelaide są jednostkami wielozadaniowymi. Australijczycy gruntownie przeanalizowali możliwości jednostek OHP ze szczególnym uwzględnieniem ich mocnych oraz słabych stron i na budowanych dla siebie jednostkach postarali się, w miarę skutecznie, udoskonalić te pierwsze i zniwelować drugie.
W ostatnich latach pozostałe w służbie jednostki zostały gruntownie zmodernizowane, co sprawia, że są znacznie nowocześniejsze od polskich okrętów. Ich posiadanie w znacznym stopniu podniosłoby potencjał Polskiej Marynarki Wojennej oraz umożliwiłoby szkolenie i utrzymanie w linii oficerów i marynarzy, którzy w przyszłości mieliby zasilić ewentualne kolejne, może tym razem nowe, jednostki.
To tyle jeśli chodzi o pozytywne strony. Czas przedstawić te negatywne
Pierwszym negatywnym aspektem są koszty. Marynarka Wojenna na modernizację przeznaczyła 800 milionów złotych. Według ostrożnych wyliczeń, koszt zakupu australijskich okrętów wraz z niezbędnych szkoleniem załóg i przystosowaniem ich do pływania pod biało-czerwoną banderą wyniesie ok. 2 mld złotych. Zakup tych jednostek skutecznie zahamuje jakiekolwiek dalsze prace nad koncepcjami i budową całkowicie nowych jednostek w krajowych stoczniach, gdyż zabraknie na to środków.
Sam budżet Marynarki nie udźwignie takiego zakupu, więc trzeba będzie przesunąć na to środki z innych inwestycji. A gdzie choćby przetargi na zakup nowych śmigłowców? Całkiem możliwe, że o nim również będziemy mogli na długo zapomnieć. Choć Adelaide są nowocześniejsze od naszych okrętów, to i tak są to jednostki blisko 30-letnie, a koncepcja ich budowy sięga lat 70. Eksperci wojskowości zastrzegają, że Adelaide mogą pozostać w służbie jeszcze przez ok. 10 lat i nie zmienią tego kolejne ewentualne modernizacje.
Jeśli zaś chodzi o modernizacje już przeprowadzone, to nie objęły one choćby systemu obrony przeciwlotniczej, co w przypadku tego typu jednostek jest jednym z kluczowych elementów. Tymczasem ich możliwość obrony przed nowoczesnymi rakietami przeciwokrętowymi jest kwestią mocno dyskusyjną. Bądźmy jednak szczerzy: na chwilę obecną żaden z polskich okrętów nie jest w stanie skutecznie obronić się przed atakiem rakietowym. Zapewnienia polityków i niektórych wojskowych, że po zakupie australijskich fregat potencjał obrony przeciwlotniczej znacznie się poprawi, można włożyć między bajki.
Podsumowując: jeśli Polska kupi jednostki Adelaide od Australijczyków, Polska Marynarka Wojenna przez 10 lat będzie miała na czym pływać. Jej potencjał, o ile można o czymś takim w ogóle mówić, zostanie zachowany. O nowych jednostkach nawodnych moglibyśmy jednak zapomnieć na ładnych kilka lat, bo nie będzie na nie funduszy.
Tuż przed odlotem prezydenta Andrzeja Dudy do Australii, gdzie jednym z tematów miał być właśnie zakup australijskich fregat, pojawiła się informacja, iż premier Mateusz Morawiecki sprzeciwił się ich nabyciu, o ile ich cena nie będzie symboliczna.
To faktyczny opór, czy strategia negocjacyjna, mająca doprowadzić do obniżenia ceny? Trudno ocenić.
Czy zatem możliwe jest sprowadzenie do Polski zupełnie innych, nowych okrętów lub ich budowa w polskich stoczniach? Niezależnie od odpowiedzi na te pytania, decyzję trzeba podjąć naprawdę szybko, zanim nasza flota - lub to, co z niej pozostanie - odda swój ostatni salut.
Opinie (397) ponad 20 zablokowanych
-
2018-11-24 07:03
na 10 lat
a potem długi do spłacenia jedynie zostaną !!
- 0 0
-
2018-08-19 12:02
Inwestować w stocznie!!! Rząd PiS tylko by wydawał za granicą... (31)
- 138 65
-
2018-08-19 12:07
(30)
Niedawno można było przeczytać na tym portalu artykuł o planach rządowych dotyczących inwestowania w stocznie. Chyba nieco krytyczny. Komentarze pod tekstem to był wulgarny wylew nienawiści do PiS, z groźbami karalnymi włącznie.
Czego by nie zrobili, będzie źle.- 35 46
-
2018-08-19 12:12
'Czego by nie zrobili, będzie źle' (25)
Może dlatego, że do tej pory niczego nie robią dobrze? Nie musisz odpowiadać - pytanie było retoryczne.
- 68 25
-
2018-08-19 12:34
(20)
Co zrobiła dobrze przez ostatnie osiem lat koalicja PO-PSL? Spocznij, można odpowiadać.
- 29 53
-
2018-08-19 13:04
Dobrze VAT wyprowadzali (2)
- 16 23
-
2018-08-19 13:32
to rzad wyprowadzal VAT? (1)
czy prywatni przedsiebiorcy??
- 24 12
-
2018-08-31 16:34
Ktoś im na to pozwalał skoro teraz wzrosła ściagalnośc
- 0 0
-
2018-08-19 12:55
Dziękuję, W. :) PO-PSL w jakiej takiej formie utrzymywała obraz Polski poza jej granicami. (2)
Nawet mimo kretyńskich niekiedy występów Radka Sikorskiego jako szefa MSZ, nie rzucali fochami i nie obrażali wszystkich dookoła, niczym infantylna dziunia w pretensjach, pomni faktu, jak niewiele znaczymy bez wsparcia (dyskusyjnych czasem) sojuszników. Obecność w aliansie oznacza prawa i obowiązki.
Nie dąsali się publicznie na EU i NATO, nie mylili wykałaczki z szabelką - respektowali dobrowolnie podpisane umowy z racji akcesu do wspólnoty popartego przez społeczeństwo w referendum.
Nie piali też z zachwytu nad każdym pierdnięciem kk, nie włazili stadnie i bez mydła w tłusty, pazerny zad kleru i nie sprowadzali nas na ścieżkę państwa wyznaniowego, cofając kraj mentalnie w czasy zgrzebnego średniowiecza.
Nie rozdawali też tak ochoczo kasy podatników na kiełbaskę wyborczą, którą będą spłacać kolejne pokolenia. Poradzili też sobie całkiem nieźle w okresie posuchy.
A PiS tymczasem powiela wszystkie ich błędy x 2 co najmniej i pieprzy wszystko dobre, co do tej pory osiągnęliśmy.
W skrócie. Miłego dnia, jak zawsze :)- 55 20
-
2018-08-20 16:19
Nie kupili niczego z militariow, nie podpisali żadnych umów dot zakupu sprzetu
Nie odbudowano polskiego przemysłu zbrojeniowego a dowództwo MW przenieśli do Warszawy....
- 1 1
-
2018-08-20 15:32
wal się KODziaro...........
przez to że kradli nie było kasy na nic . może 2,5 biliona rozkradli ,to jak
cokolwiek mieli kupować z łapówkami.- 1 4
-
2018-08-19 12:42
To, że jedni robili źle, nie znaczy, że drudzy też muszą robić źle - I wtedy będzie dobrze. (2)
- 39 4
-
2018-08-19 12:50
(1)
Nikt niczego nigdy w Polsce nie zrobił dobrze, czy tak będzie ok? Dla mnie to brednia i jestem dumny ze swojego kraju.
- 8 22
-
2018-08-20 06:55
Supernowoczesni? Gdzie?
Znowu pokutuje opinia ze tylko najnowszy sprzęt jest naj. Problem w tym ze niewiele państw ma ten najnowszy i to w sporej ilości.Układ Warszawski zły i komuna? A ta armata rosyjska właśnie jest z tych czasów. To wtedy prowadzono badania, przerwano i później kontynuowano. Jeśli już to rzecz najważniejsza to aby mieć jakikolwiek sprzęt. Na Ukrainie okazywało sie ze złom zdjęty z pomników rozjeżdżał oddziały wyborowe ale uzbrojone w nową broń lekką. Ogólnie konflikty to pokazują. II wojna także pokazała swoje oblicze. Gdzie ta nasza nowa broń była? A mieliśmy jej całkiem sporo. Działa na licencji boforsa sprawdzały sie dobrze na świecie do lat siedemdziesiatch. Sporo naszego sprzętu było zaś zużyte przez Niemców. Wielu widzi zaś tylko konie i traktory. Sprzęt jednak jest ważny tyle że to nowe koncepcje walk Kończą z innym wynikiem bitwy. Niemcy w czasie II wojny to pokazali. Koncepcje wojskowe z poprzednich wojen poszły do lamusa. Teraz zaś jakie maja być walki? Statyczne dywizje i ogień? Gruzja i zwłaszcza Ukraina pokazuje że nie. Tak naprawdę to Bałtyk jest jeziorem bo jest za mały. Już w czasie II wojny nasz Orzeł miał problemy z zanurzaniem bo był zbyt widoczny. I Rzeczypospolita miała masy kawalerii i niewiele piechoty lecz to dlatego że państwo było rozległe i bardziej kawaleria sie sprawdzała. Teraz zaś nie mamy kolonii ani posiadłości zagranicznych.Nie jesteśmy wyspą. Owszem flota wojenna pięknie wygląda ale co z tego? Statki będą pływały głównie na misje zagraniczne i sa potrzebne głównie do reprezentacji. Coś jest potrzebne ale czy to ma być aż tak wiele? Wątpie. Jest tyle potrzeb innych i środki zamiast w nowy czy stary złom lepiej wpakować w gospodarkę aby mieć więcej kasy. Tak robiły Niemcy po wojnie.
- 1 0
-
2018-08-19 13:29
zmień płytę baranie od jaworskiego (1)
od trzech lat rządzi banda kryminalistów
i powiedz co zrobili poza rozdawaniem kasy motłochowi?- 33 19
-
2018-08-19 16:10
Czy
prawnicy, lekarze, naukowcy, posłowie, ministrowie, przedsiębiorcy z 2-3 dzieci to ta patologia, o której ciągle piszesz?
- 8 14
-
2018-08-19 13:01
autostrady zrobili, mało? (2)
- 17 8
-
2018-08-19 13:04
Tak, a jak robili to w nocy wywozili kruszywo które układali w dzień (1)
Covex też dobrze robił autostrady
- 10 21
-
2018-08-19 13:34
no i ich d*pneli
zreszta to neir zad wywozil, a zlodzieje z prywatnych firm..patrz co sie dzieje teraz..zly beton lany i mosty rozbieraja...
- 15 4
-
2018-08-19 13:00
hmmmm (5)
A1 masz??? jezdzisz i jestes zadowolony?
S7 jezdzisz jestes zadowolony?
gospodarka ciagle do przodu pomimo kryzysu z 2009
jakos wszystko szlo powoli do przodu..- 30 11
-
2018-08-19 13:32
(1)
S7 budowała niemiecka firma która się wzbogaciła się na więźniach obozu Stutthof. To potwarz dla Polaków z Gdańska tam poległych, że knuty POwskie dały im to zlecenie zrealizować.
- 7 33
-
2018-08-19 13:33
a NIVEI uzywasz??
to dopiero jest potwarz!!!
- 32 2
-
2018-08-19 13:13
(2)
Teraz idzie jakoś szybciej do przodu :)
- 12 32
-
2018-08-19 13:17
(1)
Gdyby coś, są dane eurostat-u, taki urząd Komisji Europejskiej. Chyba niezależny od Kaczyńskiego, ale kto ich tam wie... Bo oni mają wszędzie szpiegów, wszędzie, ten obmierzły PiS!
- 12 13
-
2018-08-19 13:31
to mniej wiecej tak jak Trump
Trump przyszedl na gotowe tak jak Kaczynski..poki co PIS nie wprowadzil zadnych ustaw ktore mialy by wspomoc gospodarke...a przepraszam, pakiet ustaw dla jednossobowych dzialanosci gospodarczych..super...a gdzie sa te wielkie inwestycje?moze port lotniczy, ktory jest nam tak potrzebny jak.....gdzie sa te inwestycje????co w ostatnich 12 miesiacach zaczal budowac PIS? Gdzie jest atom? Gdzie sa smiglowce? Gdzie sa pieniadze mowiac ogolnie??bo jakos na ulicach ich nei widac
- 27 10
-
2018-08-19 12:56
(3)
Zapomniałem dodać: trzeba im odebrać immunitet do rządzenia... O co wtedy chodziło? Kilka dni temu wspaniałomyślnie proponowałaś takie rozwiązanie zamiast mordowania całego rządu. Tylko co to ma być, ten "immunitet do rządzenia"?
- 7 12
-
2018-08-19 13:01
Wybory W. Wybory i skrót myślowy. Jestem legalistą nie tylko z racji wykształcenia ;) (2)
Widzę, że jakaś dziunia w pretensjach przejęła się treścią mojego postu - zabolała prawda o tłustym & pazernym zadzie kleru? Cóż - dawano temu uważałam konkordat za w miarę cywilizowany twór prawny. Dziś wiem, że to był największy błąd polskiej dyplomacji.
Dziękuję za uwagę, miłego dnia.
Ps. Warunków umów, do których przystąpiło się z własnej, nieprzymuszonej woli należy przestrzegać, nie warto przy tym mylić wykałaczki z szablą, bo wychodzi się na durnia - vide PiS.- 26 11
-
2018-08-19 14:42
(1)
Nie obarczaj innych swoimi błędami
- 5 15
-
2018-08-19 20:40
Nie myl mnie z Morawieckim lub co gorsza Kaczyńskim czy jego biernymi ale wiernymi pieseczkami.
Nie mam zwyczaju przypisywać sobie cudzych działań, zwłaszcza tych zakończonym sukcesem. Żenujący sposób na leczenie kompleksów, ale w ich przypadku nic nowego.
- 7 5
-
2018-08-20 10:21
(2)
Piszesz o planach rządowych , napisz o realiach . Obiecanki sa dla naiwnych i dla betonu.
- 1 1
-
2018-08-20 10:24
(1)
Ładny dzień dzisiaj :)
- 0 0
-
2018-08-21 08:13
wczoraj był ładniejszy c*otka Zuzanna się spociła
- 0 2
-
2018-08-20 13:14
Moze dlatego tak pisali, ze ten sam PiS te stocznie sprzedal.
Sprzedac tanio, odkupić drogo, to powoli dewiza PiS. Miliardy musza plynac, nieważne w która strone, prowizja i tak się należy. Za takie cos należy się wyłącznie nienawiść ze strony osob, które ta grabież finansują.
- 3 0
-
2018-08-19 13:50
ex ZPO (3)
Budowaliśmy kiedyś seryjnie - 70 sztuk - na eksport okręty desantowe - do dzisiaj służące w pierwszej linii rosyjskiej floty. Budowaliśmy statki bazy przetwórnie - fabryki na wodzie, o niezwykle skomplikowanej konstrukcji, pływające szpitale. Pewnie w dawnych układach koncernu okrętowego zbudowalibyśmy i 2-3 sztuki korwet. Pierwszą, prototypową, pewnie w 3 lata, potem wyposażenie zajęłoby kolejne 2 lata gdyby MON co kwartał nie zmieniał koncepcji. Dzisiaj przemysł jest rozdrobniony, wielu kooperantów padło, a najlepsi ludzie odeszli. Australijskie jednostki, ale z uzbrojeniem i SH60 Seahawk na pokładzie, w rozsądnej cenie, byłyby dobrym rozwiązaniem buforowym dla Marynarki Wojennej.
- 8 4
-
2018-08-21 09:58
Tak... Budowaliśmy. A Związek Radziecki płacił nam za to rublami... które nie były wiele warte. Postępowali z nami, jak z kolonią.
- 0 0
-
2018-08-19 13:55
Budowaliśmy najprostsze i dosyć prymitywne jednostki bo na takie pozwalał wielki brat (1)
- 4 2
-
2018-08-19 14:01
ex ZPO
Nie były ani tak prymitywne, ani proste jak myślisz. Fakt, wyposażeniem ustępowały amerykańskim, ale solidne, z dobrym napędem i elektroniką oraz uzbrojeniem dostępnym w UW.
- 3 0
-
2018-08-20 19:55
WOT i służba wojskowa
Widzę, że ten wątek jest jeszcze aktywny, Według mnie dobre są wot. każdy obywatel polski powinien przejść służbę wojskową. Jak w Szwajcarii.
- 0 2
-
2018-08-20 19:22
co tu komentować - to po prostu antypolska władza a jej anglosaskie zakupowe wybryki właśnie to potwierdzają...
patrioty, jsmy, śmigłowce (2) a teraz jeszcze "fregaty"
wszystko bez przetargu
i bez korzyści gospodarczych dla polski...- 0 1
-
2018-08-20 16:02
Lipka- dla kogo pracujesz?
Przestań kłamać. Okręt na którym prezydent odbierał paradę morską był i jest sprawny. Dzień po paradzie miał rok temu zaplanowany przegląd roczny mechanizmów. Stad holowanie na 2 dni do innego kanału portowego. Mam nadzieję, ze już nigdy nie zobaczymy twoich postów
- 3 2
-
2018-08-20 15:44
Żeby zjednoczyć wszystkich Polaków tak jak w 1939, to
najlepszą metodą jest jak ktoś z zewnątrz da nam łupnia. Momentalnie wszyscy zapominaja o waśniach i solidaryzuja się. Tak nas widzą za granicą.
- 2 0
-
2018-08-19 12:11
Zamiast na okręty (4)
Lepiej te fundusze na KOD przeznaczyć.
- 30 125
-
2018-08-20 14:45
nie na KOD ale na twojego proboszcza, baranie.
Przyjemnie?- 0 0
-
2018-08-19 14:30
Wtmysliles
- 3 0
-
2018-08-19 12:44
Lepiej niż na posady krewnych i znajomych obecnie rządzących, powsadzanych do państwowych spółek. (1)
- 26 4
-
2018-08-19 13:56
I dobrze.
Wywalać platfusów z koryta.
- 9 13
-
2018-08-19 13:06
Czy ktoś może konkretnie wskazać (14)
Jakieś zasługi w zakresie dozbrojenia naszej floty w okresie rządów PO? Tak konkretnie, żeby być obiektywnym.
- 19 18
-
2018-08-20 14:27
Kupili rakiety NSM.
- 0 0
-
2018-08-19 14:04
(6)
Tak. Obiektywnie, to robili jakieś modernizacje w Gdyni odnośnie Marynarki wojennej.
- 1 0
-
2018-08-19 14:07
Jakie? (5)
- 1 0
-
2018-08-19 14:08
(4)
Pamietam remonty lodzi podwodnych, ale te zdarzają się non stop. Moj wujek jako ciekawostka, zajmowal się właśnie pomocą jako cywil ;)
- 1 0
-
2018-08-19 17:49
Remonty są i będą. (3)
To wynika z normalnej eksploatacji. Ja pytałem o konkretne jednostki, które w tym okresie weszły do naszej służby.
- 1 0
-
2018-08-19 19:18
(1)
Tak dodam; tu nie ma roznicy; PiS, PO czy inni.
- 1 0
-
2018-08-19 22:34
I tu się zgadzam.
- 0 0
-
2018-08-19 19:17
Nie, żadnych od bodajże lat 80 nie weszły
- 0 0
-
2018-08-19 13:37
(3)
Chociazby wstrzymany przez Macierewicza program zakupu okrętów podwidnych z pociskami balistycznymi
- 6 7
-
2018-08-19 14:06
O dokonaniach proszę, nie o planach. (2)
- 3 2
-
2018-08-19 14:32
ZamechE (1)
Macierewicz wstrzymał program śmigłowców transportowych i okrętów podwodnych ponieważ nie przygotowano dla nas ofert tego co potrzebujemy, a jedynie tego co pasowało producentowi. Przy tym np niemiecki producent u-bootów na siłę promuje model u-boota z problemami stabilizacji i bez wyrzutni pocisków rakietowych. Przypomnę, że dla izraela zbudował za darmo 3 albo 4 okręty podwodne U-800 Dolphin.
- 3 3
-
2018-08-19 17:46
Czy ten program przyniósł choć jedną jednostkę, która służy w polskiej marynarce?
Na dozbrojenie mieli 8 lat. Pytam nie o programy, tylko o efekty wymierne działań ówczesnego rządu.
- 2 1
-
2018-08-19 13:42
A mianowanie psychiatry a potem swojego kierowcy na szefa wojsk to h.j (1)
- 1 7
-
2018-08-19 14:06
Prosiłem o argumenty, nie o hejt.
- 5 0
-
2018-08-20 14:19
Wyremontować Błyskawicę
i przywrócić do służby!!!!!!!!
- 4 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.