• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Auta przestaną jeździć przez Bramę Nizinną

Michał Brancewicz
3 lipca 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
Po wybudowaniu nowej drogi, w miejscu widocznego na pierwszym planie mostu, samochody nie będą więcej jeździły przez wnętrze widocznej w tle Bramy Nizinnej. Po wybudowaniu nowej drogi, w miejscu widocznego na pierwszym planie mostu, samochody nie będą więcej jeździły przez wnętrze widocznej w tle Bramy Nizinnej.

Zapowiadana w 2016 roku budowa objazdu Bramy NizinnejMapka w końcu doczeka się realizacji. Jeszcze w tym roku, a najpóźniej na początku przyszłego, mają ruszyć prace budowlane. Dzięki temu samochody ominą wyremontowany cztery lata temu zabytek.



Przejeżdżałe(a)ś kiedykolwiek przez Bramę Nizinną?

Pod koniec 2016 roku zakończył się kapitalny remont Bramy NizinnejMapka. Wówczas władze miasta zapewniały, że do 2018 roku samochody przestaną przejeżdżać przez wnętrze zabytku. Tak się jednak nie stało.

Teraz pojawia się jednak światełko w tunelu i szansa na zmiany. Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska czeka na wydanie zezwolenia na realizację inwestycji drogowej dla zadania pn. "Budowa objazdu Bramy Nizinnej w Gdańsku".

- Plan minimum na ten rok to uzyskanie ZRID-u i wyłonienie wykonawcy - mówi Włodzimierz Bartosiewicz, szef DRMG. - Potem przystąpimy do realizacji, środki na to zadanie mamy zabezpieczone.
Według szacunków sprzed dwóch lat budowa objazdu po dawnym moście kolejowym nad Opływem Motławy, który zostanie rozebrany, a w jego miejscu powstanie nowy obiekt, ma kosztować ok. 10 mln zł.

Nowa droga przebiegać będzie częściowo po terenach należących do PKP. Proces wykupu gruntów przez miasto był elementem, który opóźniał do tej pory rozpoczęcie tej inwestycji. Dyrektor Bartosiewicz zapewnia, że jest porozumienie z kolejarzami w tej kwestii.

Historia Bramy Nizinnej


  • Brama Nizinna przeszła gruntowny remont cztery lata temu.
  • Jednak auta nadal mogą przejeżdżać przez wnętrze zabytkowej budowli.
  • Brama Nizinna została wzniesiona na początku XVII wieku.
Brama Nizinna, znajdująca się przy ul. Dolna Brama, na pograniczu Starego Przedmieścia i Oruni, to jedna z czterech nowożytnych bram Gdańska (wzniesiono po jednej na każdą stronę świata) w otaczającym miasto pierścieniu wałów ziemnych. Została wybudowana na początku XVII wieku w stylu renesansowym, a jej architektem był Jan Strakowski. Obiekt niemal bez szwanku przetrwał II wojnę światową.

Opinie (150) ponad 10 zablokowanych

  • Wrócą na swoje miejsce (3)

    Zabytkowe Drzwi tej Bramy?

    • 11 3

    • No wlasnie gdzie sa drzwi? Ktos zajumal czy u konserwatora? (1)

      Gdzie sa dzwi?
      Gdzie sa drzwi?
      Gdzie sa dzwi?

      • 5 1

      • w magazynach konserwatora, zdjęli je kilka lat temu.

        Mają z 400 lat

        • 5 0

    • Były zapowiedzi, że wrócą po zamknięciu ruchu.

      Mówiono też o odtworzeniu malowania wojennego z epoki, tj. jakieś żółto czerwone pasy. Byłoby kozacko:)

      • 4 0

  • Nie każdy kto zdawał prawo jazdy jechał tą Bramą... (2)

    Widzisz jak można wypowiadać się o czymś bezmyślnie?

    1. Nie każdy robił prawo jazdy w Gdańsku.

    2. Ośrodek egzaminacyjny na Równej nie istnieje od zarania motoryzacji, tak jak nie zawsze istniała np Forum Radunia.

    • 6 10

    • ktoś napisał ogólnie dla zobrazowania gdzie to jest (1)

      a tu zaraz poprawiacze, poprawni....

      • 2 1

      • Salamon napisał prawdę

        a teraz możesz to rozciągać w każdą stronę niczym spece w TV

        Erystyka Sofistyczna się kłania, albo najzwyklejsze w świecie rozwadnianie i ściemnianie danej sprawy.

        Równie dobrze i długo możesz pisać o korzyściach czy wadach np płynących z faktu powstania nowej galerii w Gdańsku z tematem przewodnim czemu zmieniono nazwę z Forum Radunia na forum Gdańsk.

        Ktoś napisał, ze każdy kto zdawał prawo jazdy przejeżdżał przez Bramę, co nie jest prawdą i to wyczerpuje temat. w 100%

        • 1 0

  • co za barany

    dojazd do toruńskiej przez długie ogrody niemożliwy. stać 30min spod wiaduktu do chmielnej pokur...ny pomysł. objazd przez Olszynkę to jedyny racjonalny pomysł aby sprawnie do toruńskiej się dostać. ludzie, otwórzcie oczy

    • 7 2

  • A co z Projektem Nowa Chmielna?

    Polecam Panu redaktoroi temat planowanej kiedyś Nowej Chmielnej która miała prowadzić od Traktu Św. Wojciecha, przez nowy wiadukt nad torami w miejsce przejazdu kolejowego Sandomierska, dalej pomiędzy torami a Sandomierska do tego właśnie mostku kolejowego i dalej prosto do Toruńskiej przez starą Chmielna z wylotem na Podwale Przedmiejskie. Czy odstapiono od tego projektu na rzecz kolejnych inwestycji deweloperskich?

    • 7 2

  • "auta"

    Niesamowite, że dorośli ludzie przestali używać dorosłego "samochód".

    • 5 3

  • Oddawałem makulaturę w skupie obok

    • 6 0

  • Tak to się dzieje w Gdańsku

    nową drogę poprowadzą przez teren najstarszego XIX wiecznego wjazdu kolejowego do miasta. Już zdemolowano unikalne tereny pierwszego Gdańskiego dworca tuż obok oddając to deweloperowi. Teraz (zapewne pod naciskiem dewelopera) chcą niby "dla mieszkańców" zdemolować równie unikalny ufortyfikowany wjazd kolejowy do Gdańska, przecinający linię obronną, mającą znaczenie strategiczne do końca XIX wieku. Zabytkowy most zostanie rozebrany! Ot co. A parę lat temu ekspertyza wykazała że jest w dobrym stanie i można go zaadaptować. Gigantomania i robota dla kolesi. Już pewnie wiadomo kto to zrobi (bo przecież wygra "przetarg" no nie?). Wylać dziecko z kąpielą to specjalność UPA (ukochanej pani Aleksandry) i całej ekipy po budyniu!

    • 10 3

  • Ta Brama była dla nas tak naturalną, jak każdy letni dzień, w którym to nieraz i po kilka razy dziennie (3)

    Chodziliśmy się "kąpać" na Śluzę czy na "Kładki" przechodząc przez Nią,

    albo jak chleb z piekarni obok, który kupowaliśmy wracając na Biskupią Górę.

    • 12 2

    • (2)

      Nie bajeruj, z Biskupiej Górki szło się przez Zaroślak, alejkami i pod wiaduktem, przez tory i wzdłuż bastionów, nie trzeba było przechodzić przez Plac Wałowy i Dolną Bramę, czasem szło się górą przez Trakt i schodkami w dół przez tory...

      • 2 0

      • Tak i tak chodziliśmy. (1)

        Po co miałbym bajerować?

        • 6 0

        • No właśnie, po co ? Przecież na Śluzę nie szlo się przez bramę tylko obok, wybrukowaną uliczką mijając z lewej piekarnię. Na "Kładkę" to rzeczywiście przez bramę można przejść, ale z reguły szło się bastionami, na skróty....

          • 1 0

  • Najlepiej by było gdyby

    konserwator Igor nie zgodził się na tą inwestycję. To powinna zostać enklawa, nastrojowa, zawierająca autentyczne elementy architektury obronnej. Komuna w przypadku tego zakątka okazała się dobrym "konserwatorem". Nigdzie w Polsce a może i w Europie nie przetrwał taki unikalny zespół obronny (XVII - XIX w. ),. Fortyfikacje wjazdu drogowego, kolejowego i wodnego w nienaruszonym stanie! Zaraz obok plac broni, zbrojownia i autentyczne domy strażników. Ta droga jest nikomu nie potrzebna i można ją poprowadzić inaczej, np od Sandomierskiej. Tutaj powinna powstać enklawa historyczna. Założę się że gdyby to dobrze zrewitalizować to ściągnęli by tu restauratorzy, małe hoteliki a nie ciągle ta Długa i okolice. Nowa droga to zniszczy bezpowrotnie! Tym bardziej że nad fosami są obiekty które nawet miasto chce komuś przekazać (np. młyn przy śluzie). Możliwa jest też bezpośrednia komunikacja wodna do centrum.

    • 13 4

  • A motocykle?

    • 2 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane