• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Auta przestaną jeździć przez Bramę Nizinną

Michał Brancewicz
3 lipca 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
Po wybudowaniu nowej drogi, w miejscu widocznego na pierwszym planie mostu, samochody nie będą więcej jeździły przez wnętrze widocznej w tle Bramy Nizinnej. Po wybudowaniu nowej drogi, w miejscu widocznego na pierwszym planie mostu, samochody nie będą więcej jeździły przez wnętrze widocznej w tle Bramy Nizinnej.

Zapowiadana w 2016 roku budowa objazdu Bramy NizinnejMapka w końcu doczeka się realizacji. Jeszcze w tym roku, a najpóźniej na początku przyszłego, mają ruszyć prace budowlane. Dzięki temu samochody ominą wyremontowany cztery lata temu zabytek.



Przejeżdżałe(a)ś kiedykolwiek przez Bramę Nizinną?

Pod koniec 2016 roku zakończył się kapitalny remont Bramy NizinnejMapka. Wówczas władze miasta zapewniały, że do 2018 roku samochody przestaną przejeżdżać przez wnętrze zabytku. Tak się jednak nie stało.

Teraz pojawia się jednak światełko w tunelu i szansa na zmiany. Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska czeka na wydanie zezwolenia na realizację inwestycji drogowej dla zadania pn. "Budowa objazdu Bramy Nizinnej w Gdańsku".

- Plan minimum na ten rok to uzyskanie ZRID-u i wyłonienie wykonawcy - mówi Włodzimierz Bartosiewicz, szef DRMG. - Potem przystąpimy do realizacji, środki na to zadanie mamy zabezpieczone.
Według szacunków sprzed dwóch lat budowa objazdu po dawnym moście kolejowym nad Opływem Motławy, który zostanie rozebrany, a w jego miejscu powstanie nowy obiekt, ma kosztować ok. 10 mln zł.

Nowa droga przebiegać będzie częściowo po terenach należących do PKP. Proces wykupu gruntów przez miasto był elementem, który opóźniał do tej pory rozpoczęcie tej inwestycji. Dyrektor Bartosiewicz zapewnia, że jest porozumienie z kolejarzami w tej kwestii.

Historia Bramy Nizinnej


  • Brama Nizinna przeszła gruntowny remont cztery lata temu.
  • Jednak auta nadal mogą przejeżdżać przez wnętrze zabytkowej budowli.
  • Brama Nizinna została wzniesiona na początku XVII wieku.
Brama Nizinna, znajdująca się przy ul. Dolna Brama, na pograniczu Starego Przedmieścia i Oruni, to jedna z czterech nowożytnych bram Gdańska (wzniesiono po jednej na każdą stronę świata) w otaczającym miasto pierścieniu wałów ziemnych. Została wybudowana na początku XVII wieku w stylu renesansowym, a jej architektem był Jan Strakowski. Obiekt niemal bez szwanku przetrwał II wojnę światową.

Opinie (150) ponad 10 zablokowanych

  • Mam Pomysł

    Jeżeli auta osobowe nie będą jeździć przez historyczną renesansową Bramę Nizinną to należy ten obecny dojazd od strony fosy do tej bramy zrekonstruować na ten pierwotny - most dla pieszych i wozów z zaprzęgami konnymi - jaki w okresie renesansu funkcjonował. Konstrukcja tego mostu oczywiście była drewniana jak w tamtym okresie, w razie inwazji można było zamknąć bramy i spalić most. To byłby doskonały prezent dla turystów koneserów.

    • 12 1

  • Bardzo dobrze

    • 5 2

  • W USA jakby mieli tego typu czy rodzaju zabytek TO

    To autem nie podjechałbyś na 300 metrów pod niego, u nas po wojnie a zwłaszcza za kadencji PA niestety zniszczony dużo bardzo wartościowych zabytków, bardzo dużo.

    • 10 6

  • Ta Brama nadaje się do Super scenariusza promującego Gdańsk...

    Młody chłopak, albo i dziewka, wchodzi do Bramy, wielki drzwi się otworzyły i on wchodzi do Bramy, drugie ujęcie ukazuje go już jak wchodzi przez drzwi do Forum Raduni i tu rozpoczyna się film, można by z retrospekcją lub bez... Okrasić wszystko wielką miłością i tak zaintrygować wielkich producentów, by zabrali się za scenariusz zatrudniając gwiazdy z USA.

    Genialny scenariusz można z tego zrobić a zakończyć mocnym akcentem np zabójstwem PA. ?

    Hit gwarantowany a do Gdańska zjeżdżaliby się ludzie chcący zobaczyć nie tylko Drzwi Bramy Nizinnej...

    • 3 3

  • gdzie podziały się zabytkowe dębowe wrota Bramy Nizinnej (po dwa skrzydła od każdej ze stron BN? (2)

    Dla przypomnienia: Po długotrwałym oblężeniu Gdańska przez wojska napoleońskie w roku 1807 podpisany był pokój w Tylży (dziś Sovietsk k/Kaliningradu). Skutkiem tego w latach 18071814 istniało Wolne Miasta Gdańsk (Ville libre de Dantzig).
    Kilka lat temu, tuż przed remontem Bramy Nizinnej na skrzydłach bardzo dobrze zachowanych dębowych, masywnych wrót zamykających oba wjazdy można było odczytać nazwiska i liczne napisy w języku francuskim wycięte nożykiem w drewnie przed ponad dwustu laty. Musiały być pozostawione na pamiątkę przez żołnierzy napoleońskich. Oczywiście nie o te francuskie inskrypcje tu przede wszystkim chodzi.
    Te piękne masywne wrota (były nadal w bardzo dobrym stanie technicznym) były osadzone pod Bramą Nizinną przed ich demontażem. Autor napisał, że remont bramy ukończono w w 2016. Czy zapomniano je przywrócić?
    Drogi Redaktorze proszę ustalić i napisać czytelnikom kiedy zabytkowe kilkusetletnie wrota zostaną ponownie zainstalowane na swoje właściwe miejsce w Bramie Nizinnej ?
    Chodzi tu o piękno starego Gdańska i szacunek dla jego historii. Mam nadzieję nie była to decyzja administracyjna podjęta ad hoc, a zabytkowe wrota zostaną przywrócone.

    • 12 1

    • Pisałem o drzwiach kilka stron wstecz -

      i komuś odpwiedziałem: Są w magazynach konserwatora, spaliny je niszczyły.

      • 2 1

    • Są zabezpieczone w pracowni konserwatorskiej.

      Wrócą na swoje miejsce po zamknięciu dla ruchu bramy.

      • 2 1

  • to że Bartosiewicz po skandalach i niegospodarności z Palmiarnią

    ale i wielu innych, choć choćby fatalna realizacja falochronu w Brzeźnie, fatalne, tandetne rewitalizacje (Łąkowa, Wajdeloty, Bogusławskiego) jest jeszcze w DRMG to kosmos.

    • 9 5

  • Pod Zrębem woła o pomstę

    przy okazji prac remontowych nowego objazdu Bramy Nizinnej zainteresujcie się odcinkiem między Dolną Bramą, a ul. Pod Zrębem. Dół za dołem i same wyboje

    • 11 2

  • A mury zabytykowej bramy kolejowej zostana czy nie?

    A mury zabytykowej bramy kolejowej zostana czy nie?

    • 7 1

  • (1)

    Zaraz konserwator-szkodnik zablokuje decyzję o budowie drogi.Blokuje wszystko co korzystne dla Gdańska.

    • 6 11

    • Ciebie tródno pomylić

      chyba że z kamieniem polnym.

      • 2 0

  • I jak zawsze

    Na drogę 10 milionów zawsze się znajdzie, na alternatywy kasy brak.

    A nieświadomi niczego mieszkańcy będą stać w korkach, dusić się w spalinach oraz kurzu i będą zadowoleni jak to miasto się pięknie rozwija.

    • 4 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane