• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Autobus dla rowerzystów pod Martwą Wisłą także w dni powszednie

Patryk Szczerba
25 czerwca 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Autobus dla rowerzystów w Tunelu pod Martwą Wisłą kursuje codziennie. Cyklistom pomagają kierowcy. Autobus dla rowerzystów w Tunelu pod Martwą Wisłą kursuje codziennie. Cyklistom pomagają kierowcy.

Kierowana do rowerzystów linia 658 w Gdańsku, kursująca między przystankami "Stadion Energa Gdańsk" i "Ku Ujściu" przez tunel pod Martwą Wisłą jeździ od czwartku także w dni powszednie. Do wakacji od "majówki" rower można było przewozić tylko w weekendy, co sprawiało cyklistom sporo problemów.



Kiedy zaczynasz jeździć rowerem?

Przypomnijmy:

  1. Linia 658 łączy przystanek przy Stadionie Energa z węzłem przy ul. Ku Ujściu.
  2. Umożliwia kontynuowanie wycieczki rowerowej w kierunku Westerplatte czy Stogów.
  3. Linia od początku maja funkcjonowała wyłącznie w soboty, niedziele i dni świąteczne.
  4. Dopiero od pierwszego dnia wakacji można nią podróżować także w dni powszednie.


Rozkład jazdy linii rowerowej 658 w Gdańsku


To sprawiło w ostatnim czasie sporo problemów jednemu z naszych czytelników, który chcąc jechać autobusem w dzień powszedni został wyproszony przez kierowcę z pojazdu.

- Nie mogłem jechać autobusem, chociaż nie był zatłoczony - w środku było może siedem osób. To kolejny taki przypadek w ostatnich dniach. Nie rozumiem, dlaczego nie można było uruchomić autobusu wcześniej. Przecież sezon rowerowy nie zaczyna się wraz z rozpoczęciem wakacji. Pogoda pozwala na przejażdżki już w maju, a nawet kwietniu - relacjonuje.
Przedstawiciele ZTM Gdańsk tłumaczą, że zainteresowanie linią w okresie jesieni, zimy, wiosny jest jednak niewielkie.

Autobus dla rowerzystów w Tunelu pod Martwą Wisłą


Przez cały dzień bywały kursy bez ani jednego pasażera, a sporadycznie zdarzało się zaledwie kilkoro pasażerów z rowerami.


Nie ukrywają, że linia ma być przydatna przede wszystkim tym, którzy jeżdżą rowerem rekreacyjnie.

Wakacyjne zmiany w rozkładach jazdy


- Ubiegłoroczne obserwacje po raz kolejny potwierdziły, że poza sezonem letnim funkcjonowanie linii 658 jest uzasadnione tylko w soboty, niedziele i święta. Natomiast w ścisłym sezonie letnim, kiedy trwa maksymalny ruch rekreacyjny, funkcjonowanie tej linii również w dni powszednie jest jak najbardziej uzasadnione - mówi Zygmunt Gołąb, rzecznik ZTM Gdańsk.
Przypomnijmy, że autobus pozwala na przewiezienie maksymalnie ośmiu rowerów: sześciu sztuk zamontowanych na specjalnych wieszakach oraz opcjonalnie dwóch rowerów stojących.

Rozkład ZTM Gdańsk

Opinie (128) 4 zablokowane

  • Skład powinien być zawsze przeglubowy i rowery do środka. (7)

    • 41 26

    • A kiedy w końcu zmienia przepisy

      I dla każdego rowerzysty poruszającego się ulica przy której znajduje się drogą rowerowa?..bo przecież drogi rowerowe zostały zaprojektowane i wybudowane dla rozluźnienia korków znaczy się by nakłonić kierowców do przejścia na rower.tymczasem zdarza się że to właśnie rowerzyści powodują większe korki na ulicach i spowalniają ruch samochodów bardzo często..gdyż Wola jechać obok ścieżki rowerowej która jest dla nich przecież przeznaczona..co by to było gdy by auta poruszały się po ścieżce rowerowej??? Proponuje 500 zł mandatu dla każdego rowerzysty poruszającego się po ulicy wzdłuż której jest ścieżka rowerowa za kilkadziesiąt tysięcy złotych..

      • 0 1

    • w srodku powinien być stół albo rydwan. (1)

      • 6 6

      • w środku to powinien być stół do Pokera i Ruletka

        a przejazd darmowy !!!

        • 1 0

    • Jaki skład? Jaki przeglub? To jest autobus, a nie tramwaj. Może być przegubowy ale po co?

      • 2 4

    • a rydwan ? (2)

      Rydwan sie zmiesci ? Moze miasto zakupi wiecej , cena rewelacyjna 150 tys !!!

      • 13 8

      • Budujemy promy i milion samochodów elektrycznych.

        • 6 3

      • Waciki w Świątyni Opatrzności, mówisz?

        • 5 4

  • (10)

    W trakcie funkcjonowania przeprawy promowej w Nowym Porcie za przedostanie się na drugą stronę płacili zarówno kierowcy jak i rowerzyści. Prom zlikwidowano, otwarto tunel - Darmowy dla kierowców. Uważam, że skoro linia jest taka krótka, a poza tym tak naprawdę ma służyć tylko po to żeby przemieścić się na drugą stronę z rowerem albo na spacer to powinna być ona darmowa. miasto na tym strasznie by nie zbiedniało, a tak łupi rowerzystów za bilet gdy w tym samym czasie kierowcy jeżdżą za darmo.

    • 26 4

    • (1)

      Niech wszystkie autobusy będą darmowe dla rowerzystów, pasażerowie na piechotę a rowerzyści autobusami

      • 0 0

      • niestety twoja koncepcja jest i**otyczna

        • 0 0

    • bład (7)

      kierowcy nie jeżdżą tunelem za darmo. Kierowcy płaca opłaty za drogi wlicozne chociażby w cenie benzyny

      • 6 13

      • jełopie rowerzysci nie zatruwaja powietrza i ludzi nie nieszczą drogi jak ty! (2)

        • 1 0

        • (1)

          Ale wkurzaja ludzi !!!

          • 1 2

          • tylko i**otów

            • 0 0

      • (1)

        tunel utrzymuje miasto z PITów i podatków od nieruchomości ściąganych z mieszkańców. Nie z żadnych opłat w paliwie. doucz się.

        • 10 1

        • Sam sie doucz...

          • 0 2

      • Nie ma tu żadnych zachowanych proporcji. Za przejazd 2km przez tunel bilet kosztuje 3,60PLN i to jest realny koszt rowerzysty. W przypadku auta koszt ten jest nieporównywalnie mniejszy za przejazd takiego samego dystansu. Ten nowy autobus reklamuje się tu jak cudowne leki na odchudzanie w taniej TV. W żaden sposób miasto nie wspiera tu ekologicznego transportu, jak chcesz za darmo to dymaj na swoim rowerku przez centrum.

        • 3 0

      • opłaty za drogi krajowe

        • 7 0

  • Jaki jest sens

    Po co wam ten rower skoro i tak jedziecie autobusem? Czy waszym celem jest absolutne utrudnienie ruchu drogowego wszystkim i zaangażowanie kierowcy autobusu, żeby wam jeszcze rower wsadzał na przyczepe. Weźcie się otrząśnijcie.

    • 0 0

  • powinno się jechać normalnie rowerem przez tunel! (14)

    • 39 62

    • (12)

      Nigdzie na świecie nie jeździ się przez taki Tunel rowerem i nie można iść pieszo gamoniu

      • 24 19

      • (8)

        Londyn, Kopenhaga albo Hamburg oznacza nigdzie? Może nigdzie poza Gdańskiem nie byłeś po prostu?

        • 21 6

        • nie oczekuj od buraka z pod Gdańska by co kolwiek wiedział o krajach zachodnich (2)

          Dla niego kowale to cały świat :) Tak rowery na całym świecie jada przez tunel

          • 6 5

          • bo ci poPiSańcy z Podlaskiego to taaacy Światowcy?!!! (1)

            • 2 4

            • Nie wiem czy ci wiadomo,

              że przed II Wojną Światową Podlasie znajdowało się w centralnej Polsce.

              • 0 0

        • nie zapominajcie o Holandii :)

          • 2 0

        • Hmmmmm (1)

          Że niby w którym tunelu w Kopenhadze jeżdżą rowerzyści? Bo napewno nie mówisz o tym który łączy CPH z MMX(Malmo)..

          • 0 3

          • co to za porównanie?

            większość tuneli jest dostępnych dla rowerzystów. To nie jest jakiś wielokilometrowy tunel. Jedyne do czego rowerzyści są zobowiązani przy korzystaniu z tunelu, to włączenie oświetlenia.
            Zakaz jazdy tunelem, to czyste widzimisię jakiegoś urzędniczyny.

            • 4 1

        • (1)

          Fi rurki jest duzo wieksze od ulicy... w reszta tunelu budyn plynie...i gupota

          • 2 8

          • Budyń to płynie, ale w okolicy Twoich oczu... tam gdzie głupota.

            • 1 3

      • a nielepiej i łatwiej tam rower na tratwę i sruuuu

        spływ z biegiem wisły :)))

        • 1 2

      • (1)

        przez taki może i nie.
        ale można było zaprojektować tak tunel żeby było można.

        • 8 1

        • dlaczego adamowicz zrobił taki bubel?

          • 3 3

    • Oczywiście, że przejazd powinien być przez tunel

      W żadnym terenie zabudowanym nie powinno być ograniczeń dla ruchu rowerem.
      Tam jest na tyle dużo miejsca, że nie powinno być problemu z jadącymi rowerami.
      Te wymysły antyrowerowe zarządów ruchu powinny skutkować zwolnieniami wsteczniaków.

      • 3 3

  • ośmieszamy się

    To nie kwadratura koła, ani podróże kosmiczne!

    Rozmawiamy o drodze dla rowerów z Nowego Portu na Westerplatte tak, jak by to było jakieś cholernie trudne i ambitne zagadnienie. Niezbędne do życia, oraz skomplikowane politycznie.

    To że tak o tak trywialnej sprawie rozmawiamy, to objaw grzmiącej nieudolności administracji miasta. Kompromitacja! Szczucie nawzajem kierowców i rowerzystów!

    Niestety, to znaczy że nieudolni ludzie są do wymiany, do odstrzału, jak najszybciej!

    • 0 0

  • Niewygodna przyczepa i wielki pusty autobus - tak to się robi w Gdańsku (2)

    Na tej trasie wystarczyłby 9-15 osobowy bus + przyczepa z pałąkami typu MEV0. To jeździ ciężki i kosztowny autobus z przyczepą najeżoną prętami jak straszak na gołębie. Tak działa urzędnik.

    • 1 0

    • (1)

      Tyle że taki busik będzie tylko do tej linii . Jutro ZTM zmieni koncepcję i GAiT zostanie z busem nie wiadomo do czego.

      • 0 0

      • "a gdyby wasza babcia tu szła, w przyszłości"

        • 0 0

  • (2)

    Ostatnio hulajnogą pokaleczył pasażer 3 osoby w autobusie. Kto ma za to odpowiadać ?

    • 0 2

    • pozwól ponaśladować twoja gra-motykę

      Ostatnio motyką pokaleczył pasażer 3 osoby w autobusie. Kto ma za to odpowiadać ?
      Ostatnio widłami pokaleczył pasażer 3 osoby w autobusie. Kto ma za to odpowiadać ?
      Ostatnio szpilkami pokaleczyła pasażerka 3 osoby w autobusie. Kto ma za to odpowiadać ?

      Towarzyszu oraz obytelu! Komuna już jakby odeszła! Waaaadza nie nakazuje, ani nie zakazaje ci żyć! Sam za siebie odpowiadzasz! Karnie i cywilnoprawnie też! Wolno ci!

      • 0 0

    • ten pasażer.

      • 1 0

  • Śmiech na sali

    Kupię sobie rower żeby go wozić autobusem. Nosz kurde trzymajcie mnie xD

    • 1 0

  • Ten autobus to taka nieudolna proteza!Powinno sie widzielic pas w tunelu dla rowerów,Kierowcy spowodowali 1000wypadków w nim (6)

    Wcześniej jak zawsze chwalono się głupotą, ze rowerzyści niemoga jechać w tunelu bo będą powodować wypadki.I jak zawsze okazało się ze to buraki w blachosmrodach pobiły rekord wypadków w Europie!!Nigdzie w Europie nawet w Polsce niebyło tyle wypadków co w tym tunelu!Oczywiscie blachosmrody są zagrozeniem dla rowerów i dla wszystkich wokoło dlatego droga dla rowerów musiała by być wydzielona i odseparowana ,ale to tez nie jest żaden problem!
    I to jest jedyne najlepsze rozwiązanie,autobus jest totalnie nieudolna proteza a przywrócenie promu który został zezłomowany to kolejny przykład głupoty i kosztów.

    • 7 6

    • (5)

      Twoim zdaniem ilu rowerzystów dziennie skorzystałoby z tunelu ?

      • 1 0

      • minimum 20 razy wiecej niz z autobusu.Wszystkich których znam mówią ze niekorzystaja z autobusu (4)

        bo wolą jechać wokoło niż płacić za autobus i tracić czas na jego przyjazd i pakowanie na stojak .
        Wystarczyło zobaczyć ilu było chętnych na sam przejazd tunelem na ostatniej akcji organizowanej przez miasto.

        • 1 1

        • (3)

          Coroczny przejazd tunelem to zupełnie inna bajka.

          Według danych które można znaleźć na tym portalu dziennie tunelem przejeżdża 13 tys samochodów.

          Ty nie potrafisz ocenić ilu rowerzystów potencjalnie jest zainteresowanych przejazdem a domagasz się wydzielenia pasa, który przez większość roku byłby praktycznie nie używany.

          Rowerzystom bardziej od przejazdu tunelem potrzebna jest ścieżka przy Jana z Kolna.

          • 0 1

          • ja nie jestem od liczenia i oceniania i ty njwyrazniej też nie bo niemasz otym zielonego pojecia (2)

            tak pas byłby wykorzystywany cały rok wiec sobi zobacz mądralo według danych statystycznych ilu rowerzystów korzysta co dziennie zkazdej drogi rowerowe. Tak były by to tez tysiące! I jeszcze jedno inteligencie nie wymagaj dokładnych wyliczeń przed bo nikt takich nierobi.

            • 0 0

            • Może Ty nie jesteś od liczenia i oceniania ale ja jeżdżę rowerem cały rok. Nie jest to mądre ale nie lubię autobusów a sam samochodem też nie będę jeździł.
              Jeżdżę cały rok i widzę ile rowerzystów przemieszcza się po mieście.
              O ile w słoneczne dni robi się tłok to poza sezonem liczba rowerzystów dramatycznie maleje a zimą jeżdżą nieliczni.
              Gdyby było można przez tunel jeździliby turyści i ludzie do pracy. Turyści tylko w sezonie. Do pracy ludzie z dzielnic Nowy Port, Brzeźno, Zaspa, Przymorze, Żabianka. Pozostałym przejazd nie skracałby drogi. Oceniam że do pracy byłoby to około 150 osób dziennie w sezonie i 50 po sezonie.
              Nie czarujmy się to za mało żeby domagać się specjalnych udogodnień dla dojeżdżających.
              Dla turystów można by w sezonie uruchomić mały prom (korzystaliby też piesi) ale jego działanie trzeba by dotować. To się może miastu nie opłacać.
              W każdym razie można zapomnieć o możliwości poruszania się rowerem w tunelu. Jest za mało rowerzystów na osobny pas a razem z samochodami jest zbyt niebezpiecznie.

              • 0 0

            • myśl, moto-Forrest, myśl

              experyment : wystarczy zamknąć tunel
              i wtedy policzyć przejeżdzające (tj. nie przejeżdżajace) fury

              kafar powiedział by "nikt tamtędy nie jeżdzi samochodem,
              więc tunel samochodowy jest niepotrzebny"

              normalny powiedział by, że nikt nie jeżdzi dlatego,
              że tunel jest zamknięty, oraz że trzeba go otworzyć.

              jesteś kafar czy normalny?

              i wiesz, to nieważne, czy myślisz normalnie, czy jak pisałeś wyżej.
              ważniejsze, właściwe wnioski powinna wyciągnąć p. Dulkiewicz
              i jej otoczenie

              i to szybko, bo "łaska tłumu na pstrym koniu jeździ"...
              a niekoniecznie furą, czy nawet rowerem

              • 1 0

  • Pytam po co? (4)

    Po co ścieżki przez całe śródmiejskie, kładka na ołowianke, etc. Można spokojnie szybko i łatwo przedostać się na drugą stronę miasta bez korzystania z tunelu.

    • 8 13

    • przez śródmieście dróg rowerowych nie ma. Kładka też jest piesza.

      • 0 0

    • (1)

      ? Przecież śródmieście jest totalnie nieprzejezdne rowerem.
      No chyba że preferujesz jazdę po brukowanym deptaku slalomem pomiędzy pieszymi.

      a jak nie zdążysz na kładkę to 30min na nią czekasz. Taa trasa pierwsza klasa :D
      chyba dla tych którym się nie śpieszy

      • 6 2

      • Nie marudz, przypominam co było 20 lat temu

        • 0 1

    • Po co wogole tubel, też tego nie rozumiem są drogi w całym miescie

      • 10 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane