• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Autobus obwiezie turystów po Śródmieściu Gdyni

Michał Sielski
18 września 2012 (artykuł sprzed 11 lat) 
Gdynia chce, by turyści mogli dotrzeć do miejskich atrakcji autobusem. Gdynia chce, by turyści mogli dotrzeć do miejskich atrakcji autobusem.

Już nie tylko spod dworca do terminalu promowego, ale także szlakiem po gdyńskim Śródmieściu jadą autobusy specjalnej linii 570. Ma to przyciągnąć turystów do wciąż deficytowej trasy.



Gdańsk także ma swoją linię autobusową dla turystów - to Subiektywna Linia Autobusowa, która wozi wszystkich chętnych po terenach dawnej Stoczni Gdańskiej.

Miejskie autobusy, które nie są dedykowane wyłącznie turystom, ale jeżdżą trasami "widokowymi", cieszą się sporym zainteresowaniem w Berlinie czy Paryżu. Gdynia nie ma wprawdzie aspiracji, by zostać europejską stolicą, ale także chce promować miasto, choć - co zrozumiałe - na mniejszą skalę.

- Linia specjalna 570 ruszyła w ramach projektu Interface, który zajmuje się promocją ruchu transgranicznego niezmotoryzowanych. Początkowo łączyła terminal promowy z dworcem Gdynia Główna, a teraz autobusy zatrzymują się także w kluczowych punktach Śródmieścia - mówi Michał Tuszyński z gdyńskiego Zarządu Komunikacji Miejskiej.

Lubisz oglądać miasta z okien autobusu?

Wraz z korektą połączenia ruszyła także zakładka na stronie internetowej gdyńskiego ZKM, w której można zapoznać się ze szczegółami trasy. Każdy podróżny może to w prosty sposób zrobić przez telefon. Znajdzie tam fakty nie tylko o zabytkach i wartych obejrzenia miejscach, ale też gastronomii, transporcie czy informacji turystycznej.

Przeczytaj także: Subiektywna Linia Autobusowa jeździ po stoczni.

Zmiana trasy to także próba poprawy rentowności gdyńskiej komunikacji miejskiej, która tylko w 40 proc. pokrywa koszty z wpływów za bilety. Linia nr 570 jest linią specjalną, gdzie obowiązują droższe bilety: 4 zł normalny i 2 zł ulgowy, ale jeździło nią dotąd niewielu pasażerów, ponieważ kursowała jedynie pomiędzy dworcem a terminalem promowym Stena Line.

- Na tle innych europejskich miast i tak wypadamy nie najgorzej. Tam wpływy z biletów, które zazwyczaj są dużo droższe niż w Gdyni, pokrywają 30, a niekiedy zaledwie 15 proc. kosztów funkcjonowania komunikacji publicznej - zauważa Marcin Gromadzki, rzecznik gdyńskiego ZKM.

Trojmiasto.pl ma swoją redakcję w Gdyni!
Dzięki temu będziemy jeszcze bliżej mieszkańców Gdyni i ich problemów.
Pracujemy na trzecim piętrze Transatlantyka, przy
Placu Kaszubskim 17/307 zobacz na mapie Gdyni.
Piszcie do nas na adres
gdynia@trojmiasto.pl, dzwońcie pod nr 58 321 95 50 lub po prostu przychodźcie.

Miejsca

Opinie (143)

  • co się dzieje w tym kraju (1)

    chce obejrzeć mecz Polska-Czarnogóra...ale mimo że mam C+,Orange Sport,N-TV,TVP i 350 innych kanałów to i tak muszę dodatkowo zapłacić za PPV, żeby obejrzeć ten mecz. Chce jechać autobusem, mimo tego, ze mam bilet metropolitalny na ZKM, SKM, MZK i PKS... to i tak muszę dodatkowo zapłacić, żeby się nim przejechać...
    o co tu chodzi?
    Czy niedługo idąc do kina bede musiał zapłacić za bilet wstępu + dodatkową opłatę za to, ze mogę usiąść?

    • 8 0

    • Jak to niedługo?

      A byłeś w Multikinie na jakimś filmie w 3D? Oprócz biletu musisz uiścić dodatkową opłatę za wypożyczenie okularów, bez których jak wiadomo takiego filmu nie obejżysz! Jak tak dalej pójdzie zestawem obowiązkowym do biletu będzie Cola i popcorn. Jak w "Misiu": "Kawa i wuzetka jest u nas zestawem obowiązkowym, gdyż walczymy o złotą patelnię"... Są na świecie rzeczy, które się filozofom nie śniły, a większość z nich jest w Polsce. Ole!!

      • 1 0

  • głupota

    jak tu się zorientować w cenach biletów?

    Mamy już linie normalne, linie nocne, linie pośpieszne, a teraz pojawia się coraz więcej lini specjalnych... Turysta który wychodzi z dworca PKP za nic w świecie nie jest w stanie skumać ile ma zapłacić za bilet... skoro w jednym mieście są 4 rodzaje biletów normalnych na autobus, plus 4 rodzaje ulgowych...
    ZRÓBCIE JEDEN BILET NORMALNY i JEDEN ULGOWY a te Wasze niedochodowe linie 500 coś tam zlikwidujcie i będzie po problemie!

    • 6 0

  • tu prawie nie ma (5)

    nic do zwiedzania, boi miasto oddało najleprze tereny bankom i developerom i supermarketom.
    nie stworzyło przestrzeni dla ludzi ( miało coś być prze Teatrem Muzycznym ale wszystko stoi)
    Nauralnym magnesem byłoby np wspaniałe , nowe oceanarim,
    ale te budowane bedzie we .. Wrocławiu!!
    Nie ma np. zespołu basenów otwratych i krytych gdzie mieszkańcy /turyści mogliby spedzac czas w razie niepogody.
    Nie ma powszechnego wychowania zeglarskiego a przeciez jesteśmy nad wodą..
    Pomysów jes duzo ,ale wizji i pomysłow na turystów miasto nie ma.
    jest za to kretyńsko rozwązany tunel na Wzgórzu, podczas ulewy widzaiłem tego faceta na dachu swojego samochodu ... koszmar

    • 8 2

    • czy ty wiesz co piszesz??? (4)

      Bzdury kompletne. Najpierw zorientuj sie, na co ma wpływ samorząd, a potem zabieraj sie za reformowanie.

      • 0 1

      • wymienił dokładnie wszystko na co ma akurat wpływ samorząd (3)

        z jednym wyjątkiem - oceanarium we Wrocławiu...

        • 1 0

        • ano nieprawda (2)

          bo tereny pod markety należały do prywatnych właścicieli. Bo banki żadnych terenów od miasta tez nie kupiły, co najwyżej wynajęły na głównych ulicach i to od prywatnych kamieniczników. Baseny? Jest ich w Gdyni 10, w tym trzy nowe i ogólnodostepne w szkołach.Nie ma szkolenia zeglarskiego? No to popytaj w klubach, ile dzieciaków sie szkoli. Swoja droga, jaki poza totalnym narzekaniem, ma to zwiazek z atrakcjami turystycznymi w Gdyni? Jest jeden pozytyw - nie jestes gdynianinem.

          • 0 0

          • Baseny są, to prawda, ale przydałyby się baseny rekreacyjne odkryte, z leżakami, marzą mi się baseny solankowe, może z algami

            • 0 0

          • w szkole

            to jam słonia na biegunach, człowieku o czym ty piszesz?
            tu chodzi o przyciagniecie setki turystów a nie basenu dla ciebie, żebyś zmoczył swój brzych raz na 10 lat!!
            widać ,ze przyjechałś z dalekiej prowincji do średnio dalekiej prowincji (Gdyni)

            • 0 0

  • atrakcje Gdyni (1)

    Skwer Kościuszki
    Oceanarium
    Bulwar
    - to tyle i aż tyle. Czy kogoś zainteresuje bulwar? Wątpię.
    Atrakcją Gdyni jest jej położenie - ale jak to sprzedać turystom?
    Generalnie uważam pomysł z autobusem za mega słaby, można by powiedzieć że kolejny (po nieumięjętności budowania ścieżek rowerowych).

    • 6 2

    • zależy dla kogo

      Dla mnie to też nie atrakcje, ale moja rodzina z Płocka co roku przyjeżdża i te miejsca zwiedza. Dla przyjezdnych to jednak jest przyjemność.

      • 0 0

  • Podobnie jak w przypadku niedzielnej linii "turystycznej" 500, (9)

    tak i w przypadku linii 570 wystarczy jeden rzut oka, aby stwierdzić, że ten pojazd jest po prostu NIE PRZYSTOSOWANY do obwożenia turystów.
    Jechałem linią 500 jakiś miesiąc temu i już po minucie zrozumiałem, że jest to po prostu linia dowozowa do M.Południowego i molo w Orłowie.

    Po pierwsze: osoba, która usiądzie w takim autobusie widzi jedynie partery i pierwsze piętra mijanych budynków, bo autobus ma zwykłe niskie okna, zamiast wysokich turystycznych.

    Po drugie: jeśli linia ma zapoznawać podróżnych z miastem, KONIECZNY jest przewodnik/lektor mówiący po polsku i angielsku przez autobusowy system zapowiadania. Oglądanie sobie mapki trasy przez komórkę NIE JEST akceptowalnym rozwiązaniem. Po pierwsze, turysta wolałby patrzeć na mijane obiekty, a nie na ekranik własnej komórki z maczkowymi napisami, po drugie, z moich obserwacji wynika, że większość pasażerów to emeryci robiący wycieczkę do Orłowa.

    Po trzecie: z tego, co widać na stronie ZKM, w przeciwieństwie do linii 500, do przejazdu linią 570 nie będą uprawniać bilety metropolitalne 24- i 72-godzinne. Jeśli ktoś będzie chciał tą "turystyczną" linią dojechać do Pl. Kaszubskiego i z powrotem, będzie musiał kupić bilety za 2x4=8 zł (a w praktyce za 10 zł, bo kierowca tylko takie ma karnety), bilet 1-godzinny za 4,60 zł lub (jeśli chciałby zabawić dłużej na Placu) miejski bilet 24-godzinny za 12 zł, i to nawet w sytuacji, gdy w kieszeni ma już skasowany bilet metropolitalny za 20 zł lub 40 zł.

    Obecnie z linii 500 korzystają w 90% ci, którzy nie mają własnego samochodu, aby dojechać do molo w Orłowie. Ta kursująca tylko w niedziele linia to JEDYNY środek komunikacji miejskiej tam dojeżdżający, więc 500 traktowany jest jako zwykły weekendowy autobus dojazdowy dla starszych osób.

    W takiej sytuacji nie wróżę linii 570 sukcesu (może z wyjątkiem pierwszego zainteresowania), chyba że miastu i ZKM uda się naciągnąć nieświadomych turystów na podróż, po czym tacy turyści mogą już nigdy w mieście się nie pojawić zrażeni tanim oszustwem i odwiedzając Trójmiasto w nastęnym sezonie nie pojadą na północ dalej, niż do Sopotu.

    • 5 0

    • a tak prawdę mówiąc, to ile tych turystów w Gdyni jest, żeby specbus uruchamiać? (7)

      kolejne pierdz... PR-owskie władzuni

      • 2 2

      • (6)

        no to sprawdź sobie ilu ludzi codziennie przypływa promami do Gdyni. Bo ten autobus jest właśnie dla nich.

        • 0 1

        • przypływa sporo (3)

          ale to są ludzie powracający do Gdyni a nie turyści zamierzajacy ją zwiedzać

          co nie zmienia faktu ,że nowa trasa autobusu to dobry pomysł

          • 0 0

          • (2)

            nie tylko, Szwedzi też przypływają promami na weekendowe wycieczki do trójmiasta

            • 0 0

            • OK , ale wykupują wycieczki (1)

              i czeka na nich podstawiony autokar

              • 1 0

              • nie wszyscy wykupują wycieczki. Te wycieczki/wypady do trójmiasta mają podobny charakter jak nasze do Karlskrony.

                • 0 0

        • Niezupełnie dla nich. Ten autobus praktycznie nic nie oferuje tyryście krajowemu, (1)

          a jeszcze mniej zagranicznemu. Nikt normalny nie zwiedza miasta jadąc autobusem z nosem wbitym w komórkę.
          Zresztą ta strona ZKM źle mi się nawet renderuje na delfinie. Widzę tylko dolną część mapy Centrum i wszystko poniżej, a jak kliknę na "mapa" po prawej stronie, przesuwa mnie do rozkładu jazdy.

          • 0 0

          • a co ten autobus ma wspólnego z komórką ? Nie widzę związku. To tylko zwykły autobus, który dowozi ludzi z terminalu promowego do centrum miasta.

            • 0 0

    • Głos w sprawie

      Drodzy Państwo Radni z Urzędu Miasta Gdynia, powyższy wpis (jak i wiele innych w komentarzy do tego artykułu) zawiera kilka cennych uwag. Sugerowałbym uważne przejrzenie wątku i wzięcie tych informacji pod uwagę przy podejmowaniu przyszłych decyzji, by właściwie kierunkować rozwój naszego miasta.

      • 1 0

  • OLT też miało autobus...

    • 0 0

  • sam nie wiem...

    nic tej linii nie pomoże ponieważ:
    -rodacy powracający z Karlskrony wracają do domów samochodami , które wcześniej pozostawili przy terminalu , bądź tez przyjeżdzają po nich znajomi/rodzina
    -turyści zagraniczni albo maja wykupione wycieczki więc dalej zwiedzają autokarem albo biorą taxi , bo nie chcą się zagłębiać w meandry skomplikowanych taryf biletowych i różnych rozwiązań komunikacyjnych stosowanych w Trójmieście
    -autobus nie jeżdzi do Bodegi czy Rozi więc ci pasażerowie też wybiorą taxi
    -nawaleni tanim ( porównując do ich krajów )alkoholem Szwedzi czy Finowie nawet nie zauważą autobusu

    Tak więc linia będzie dla ludzi pracujących w pobliżu i dla grupy turystów "plecakowych".
    Ale podsumujmy wyjazd rodziny 2+2 - bilety 2x4zł +2x2zł to 12 złotych
    Jak to wygląda w Karlskronie : z terminalu do centrum dostać się możemy autobuem miejskim linii 6 bilet dla dorosłego 20 koron ( ok 10 złotych ) ale dla rodziny 2+2 możemy wykupić bilet familijny ( może być dla 5 osób - max dwie dorosłe ) za 36 koron ( czyli 18 złotych )
    wyjeżdzającym do Karlskrony polecam tę informację - bilet taki kupimy zarówno u kierowcy jak i w automacie ( ale to powrotny , bo automatu nie ma przy terminalu )

    • 2 1

  • Amerykański styl zwiedzania, tak jak kiedyś szybsze tępo niż tzw. amerykańskie (14)

    Brawo Gdynia, a może powiedzieć, nareszcie będzie podziwiana w klimatyzowanym, uzbrojonym w najnowsze zdobycze IT specjalnie przystosowanym autokarze. Bo jak wiemy, spośród wielu różnych sposobów odkrywania obcego miasta, wciąż największym powodzeniem cieszy się zwiedzanie autokarem. Żaden spacer po mieście, jazda rowerem, żadna przejażdżka bryczką, żaden lot nad miastem(choć słyszałem, że po otwarciu GDY-KOS. ma być w programie) nie dadzą takiej możliwości szybkiego poznania pełnego obrazu miasta, zapoznania się z jej najpiękniejszą historią i zabytkami nie tylko modernizmu. Taka wycieczka specjalnie wyciszonym autokarem z pełnym barkiem, podawanym jakiś gdyńskim specjałem z rybkami ze zwiedzaniem wraz z super profesjonalnym przewodnikiem, to jet TO. Gdynia Tours Car City(GTCC) wie b.dobrze, że ta destynacja musi być: super atrakcyjna, zajmująca, a jednocześnie edukacyjno- pouczająca, mieć różnorodne tematy(aby nie zanudzić), ale też nie przeładowana. Więc zaczynamy od morza a kończymy na górach. Wielka szkoda, że Gdynia nie ma wielu zatoczek i marin klimatycznych;((

    Ale i tak we współpracy z wieloma profesjonalnymi podmiotami (Port, Koło Architektów czy Eksplorerów bunkrów, MW,...)może oferować szeroką gamę zjawiskowych tras wycieczek. W programie zwiedzania w zależności od zainteresowań i oryginalnych cech naszego wspaniałego miasta, skondensowanych w konkretnych trasach i pokazach.

    Życzę powodzenia.

    • 1 5

    • ja pierdziuu, co ten ćpa

      coraz większa magma się wylewa z tej chorej głowy

      • 5 1

    • A turne zacznie się na skwerku (8)

      przekąszeniem hod-doga u pana Heńka.
      Co by na głodniaka nie trwała ta wycieczka piętnasto minutowa.

      • 3 1

      • Ja proponuje (7)

        od naszego drugiego pod względem piękna (zaraz za Wrocławiem - jak podał NRaport)EZOTERYCZNEGO DWORCA idąc można dalej tą tematyką i zwiedzić Św. Górę choć ja bym ją nazwał Górę CUDÓW a historie "pociągnął" jak uzdrawiające ma ona właściwości i jakie tam obrzędy za czasów przedchrześcijańskich odprawiano - sam arcy.SLG szkolił w pobliżu kapłanów egzorcyztów, od Kultury Pomorzan dalej Kultu re Oksywską itd, itp.

        • 1 1

        • jak już socrealizm jest uznawany za piękno, to... estetyczny świat się zaraz skończy (1)

          • 2 2

          • idź pozwiedzaj

            wtedy pogadamy, OK

            • 0 1

        • "EZOTERYCZNEGO DWORCA" (4)

          Ezoteryczne to są na nim perony z kostki brukowej,tak że walizka podskakuje na pół metra jadąc na kółkach oraz przykrótkie wiaty na peronach.
          Tam proponuje odprawić egzorcyzmy.

          • 1 0

          • Ezoteryka a ekzorcyzm (3)

            to dwie różne bajki kolego;)))

            • 0 1

            • powinien zasłonić kotarą (2)

              swoje nieuctwo i zjadliwą głupotę - pewnie gdań szczanin;))

              • 1 1

              • Obydwoje nakryjcie swoje rybie łby tą kotarą. (1)

                Co to jest "ekzorcyzm"

                • 2 0

              • Opętania i dręczenia

                już tu kiedyś pisałem, o osiągnięciach m.in. w tym zakresie Berta Hellingera

                • 0 0

    • (3)

      wszystko ok, tyle tylko, że to nie ten autobus. Linia 570 tylko dowozi ludzi z promu do miasta, to wszystko. W Gdyni brakuje prawdziwego turystycznego autobusu, a powinien być, taki z przewodnikiem (zazwyczaj jest tak, że zakładasz słuchawki i słyszysz jak przewodnik opowiada o mieście, najczęściej w kilku językach). W IT ( i innych miejscach) powinny być mapki z trasą autobusu turystycznego, autobus powinien być wyraźnie oznaczony, że jest to autobus turystyczny, powinna być możliwość siedzenia w części odkrytej, tak aby można było robić zdjęcia bezpośrednio z autobusu (ale nie przez szybę). Kiedy Gdynia dorobi się takiej turystycznej linii ? W wielu miastach jeżdżą już od dawna.

      • 0 0

      • A to nie będzie taki? (2)

        No to porażka i kompromitacja na całego. Ja bywając w rożnych metropoliach zazwyczaj z takiego autobusu korzystam na początku, aby mieć rozeznanie co gdzie kiedy itd.

        Ostatni takim zwiedzałem, gdzie oprócz wspaniałych dużych okien w rozkładanych pod napoje i posiłki stoliczku po złożeniu włączał się LCD, można było wybrać nie tylko język ale i napisy podłączyć pendrava co by pokazać czy powtórzyć sobie wycieczkę na laptopie.

        I myślałem, że taki właśnie elektryczny autobus z podłączeniem do internetu itd będzie podróżował.

        • 0 1

        • (1)

          W Gdyni jak podłączą internet do autobusu to będzie musiał mieć przyczepę z wielką szpulą co by ten internet kablem płynął.

          • 3 0

          • no nie przesadzaj

            Gdynia to jedyne miasto w Polsce najbardziej zinformatyzowane, a internet za free masz w każdej dzielnicy co prawda w ograniczonym jeszcze zasięgu, ale jest.

            • 0 2

  • Kilka takich autobusow... (3)

    Kilka takich autobusow jezdzi po Glasgow. Sa czerwone, dwupietrowe, wyrozniaja sie i wygladaja swietnie. Pozad dniami kiedy pada sa pelne w 3/4. Kupuje sie tam bilet jednodniowy i mozemy jezdzic nimi po calym miescie z przewodnikiem. I nie chodzi tutaj o "rentownosc" ale o czysta promocje miasta. A w Gdyni...jeden seryjny, nie wyrozniajacy sie autobus, jedynie z napisem "Gdynia- moje miasta", oczywiscie po polsku zeby obcokrajowiec mogl przeczytac... Czy kazdy swietny pomysl w "cudownym" kraju nad Wisla trzeba spiep..yc?

    • 1 1

    • faktycznie, Glasgow Gdynią Szkocji (2)

      porównanie idealne i jakże trafne

      • 0 1

      • Porownanie (1)

        Tak, wlasnie taki przyklad podalem bo od ponad 8 lat mieszkam w Glasgow i po prostu podalem to jako fakt...Zapomnialem ze w PL nawet za prosta informacje juz sie atakuje czlowieka...

        • 0 0

        • Jakaś wiocha to Glasgow,Nowy Jork to jest prawdziwa metropolia a w jednej dzielnicy mieszka

          więcej ludzi niż w tym calym prowincjonalnym glasgow

          • 0 2

  • Ten autobus pokazuje niedowiarkom, że Gdynia to turystyczna i inwestycyjna potęga. Czy będzie robił rundkę wokół miasteczka kontenerowego?

    • 4 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane