• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Autobusy bez spalin to odległa przyszłość

Michał Brancewicz
11 marca 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 

Autobus elektryczny był testowany na ulicach Gdańska w 2013 roku.

Gdyby Gdańsk zdecydował się dzisiaj na zakup autobusów elektrycznych lub wodorowych, wydałby na nie 4-, 5-krotnie więcej niż na pojazdy, które obecnie jeżdżą po mieście - wynika z analizy zamówionej przez ZTM. Dlatego miasto nie zamierza na razie inwestować w tabor zeroemisyjny. Inaczej jest w Gdyni, która kupuje kolejne trolejbusy.



Czy Gdańsk powinien kupować autobusy ekologiczne?

Zgodnie z zapisami Ustawy ze stycznia 2018 roku o elektromobilności i paliwach alternatywnych, do 2028 roku przewoźnicy świadczący usługi publicznego transportu zbiorowego powinni posiadać w swoim taborze co najmniej 30 proc. autobusów zeroemisyjnych.
Zamiany mają przebiegać etapami:

  • 5 proc. do 1 stycznia 2021 r.
  • 10 proc. do 1 stycznia 2023 r.
  • 20 proc. do 1 stycznia 2025 r.
  • 30 proc. do 1 stycznia 2028 r.

Taka inwestycja musi spełniać jednak pewien warunek. Musi być uzasadniona ekonomicznie. Jeśli nie jest, miasto nie ma obowiązku wydawać pieniędzy na ten środek transportu.

Gdynia spełnia ekologiczne warunki



Gdynia już teraz spełnia ustawowe kryteria, ze względu na posiadanie taboru trolejbusowego. Nie zmienia to jednak faktu, że miasto wciąż inwestuje w pojazdy przyjazne środowisku. Świadczy o tym chociażby zakup 30 trolejbusów marki Solaris. Pierwsze przegubowce wyjechały na początku zeszłego tygodnia na ulice. Ich koszt to 95 mln zł.

Co więcej, Gdynia właśnie rozstrzygnęła przetarg na zakup sześciu trolejbusów do obsługi linii nr 170. Będą one kosztowały 16,6 mln zł.

Miasto planuje także pozyskanie dofinansowania na zakup 25 autobusów elektrycznych:
18 standardowych oraz 7 przegubowych z planowanym wprowadzeniem do eksploatacji w 2021 roku.

W przyszłości mają pojawić się kolejne pojazdy elektryczne. Do 2024 roku może pojawić się 36 autobusów elektrycznych - 12 standardowych, 11 przegubowych i 13 midibusów.

Gdańsk analizuje zakup ekologicznych autobusów



W Gdańsku obsługą linii zajmuje się miejska spółka Gdańskie Autobusy i Tramwaje oraz prywatny przewoźnik BP Tour. Zarząd Transportu Miejskiego, który sprawuje nad nimi nadzór, zlecił opracowanie analizy kosztów i korzyści wprowadzenia ekologicznych autobusów.

W analizie przygotowanej pod koniec 2018 roku przyjęto, że GAiT ma w posiadaniu 227 autobusów (dzisiaj jest ich 230), więc wymiana 30 proc. na zeroemisyjne wiązałaby się z zakupem 69 pojazdów. W przypadku BP Tour chodzi o 12 autobusów.

Oczywiście brany pod uwagę jest też wariant 0, czyli brak zakupu autobusów ekologicznych, a jedynie spalinowe. Pozostałe dwie opcje dotyczą nabycia pojazdów elektrycznych (wariant 1) lub wodorowych (wariant 2).

Z analizy wynika, że gdyby GAiT zdecydował się wcielić w życie wariant 1, musiałby kupić:
Autobusy elektryczne

  • do 2021 roku - 12 standardowych autobusów, 6 ładowarek plug-in, 2 ładowarki pantografowe
  • do 2023 roku - 8 standardowych autobusów, 3 przegubowe autobusy, 6 ładowarek plug-in, 3 ładowarki pantografowe
  • do 2025 roku - 13 standardowych autobusów, 10 przegubowych autobusów, 12 ładowarek plug-in, 3 ładowarki pantografowe
  • do 2028 roku - 20 standardowych autobusów, 3 przegubowych autobusów, 12 ładowarek plug-in, 4 ładowarki pantografowe

Koszt standardowego autobusu został oszacowany na kwotę 2,5 mln zł, przegubowego na 3 mln zł, ładowarki plug-in na 100 tys. zł, a ładowarki pantografowej na 500 tys. zł i nie zmienił się przez cały okres, którego dotyczyła analiza. Całość zamknęłaby się kwotą 191,1 mln zł, oczywiście rozłożoną na lata. Zaś same pojazdy kosztowałby 180,5 mln zł.

W przypadku BP Tour koszty wyniosłyby 30 mln zł.

Jednym z producentów autobusów wodorowych jest polska firma Ursus. Jednym z producentów autobusów wodorowych jest polska firma Ursus.
W przypadku wariantu 2, GAiT musiałby kupić:
Autobusy wodorowe

  • do 2021 roku - 12 standardowych autobusów
  • do 2023 roku - 11 standardowych autobusów
  • do 2025 roku - 23 standardowych autobusów
  • do 2028 roku - 23 standardowych autobusów

Koszt jednego pojazdu oszacowano na 3,5 mln zł, co razem daje 240,5 mln zł. Do tego należy doliczyć koszt budowy stacji tankowania wodoru - ok. 2,5 mln zł. W sumie potrzeba więc 244 mln zł.

Za taką samą liczbę pojazdów, ale z silnikiem diesla spełniającym normę spalin EURO VI, należałby zapłacić ok. 55,2 mln zł.

Koszty eksploatacji od 600 tys. do 1,9 mln zł



Twórcy przeanalizowali również koszty eksploatacji. Porównajmy je dla roku 2021, kiedy na ulice wyjechałoby 12 nowych pojazdów. Przez rok przejechałyby one ok. 794,3 tys. km.

Dla autobusów z silnikiem diesla koszt paliwa na jeden wozokilometr to 1,92 zł, do tego dochodzą koszty napraw oszacowane na 30 tys. zł. Łączna kwota to ok. 1,555 mln zł.

Dla autobusów elektrycznych koszt energii elektrycznej na jeden wozokilometr to 0,78 zł, do tego dochodzą koszty napraw oszacowane na 12 tys. zł. Razem daje to ok. 632 tys. zł.

Dla autobusów wodorowych koszt paliwa na jeden wozokilometr to 2,40 zł, do tego dochodzą koszty napraw oszacowane na 36 tys. zł. W sumie wychodzi ok. 1,942 mln zł.

- Przeprowadzona analiza wykazała, że obecnie nie ma uzasadnienia ekonomicznego wprowadzenia do eksploatacji w komunikacji miejskiej w Gdańsku autobusów o napędzie zeroemisyjnym - mówi Sebastian Zomkowski, p.o. dyrektora ZTM Gdańsk. - Zgodnie z ustawą, analiza musi być powtarzana co trzy lata. Warto zaznaczyć, że rozwój technologii zeroemisyjnej ciągle postępuje i być może za jakiś czas, koszty jednostkowe produkcji i eksploatacji będą na tyle niskie, że będzie się opłacało wdrożenie tej technologii.
Analiza wyznaczyła też linie autobusowe, które miałyby być obsługiwane przez pojazdy zeroemisyjne. Są to:
Linie ekologiczne

  • 110 Wrzeszcz PKP - Port Lotniczy
  • 115 Wrzeszcz PKP - Jaworzniaków
  • 130 Jesień PKM - Muzeum II Wojny Światowej
  • 167 Bysewo - Wały Piastowskie
  • 184 Niedźwiednik - Wały Piastowskie
  • 205 (Gdańsk) Dworzec Główny - (Pruszcz Gdański) Komarowo
  • 207 (Gdańsk) Dworzec Główny - (Pruszcz Gdański) Komarowo

oraz dodatkowo:

  • 100 Dworzec Główny - Targ Rybny
  • 622 pętla tramwajowa - ZOO

Opinie (267) 9 zablokowanych

  • Nie popadajmy w paranoję. (49)

    Wolę sprawną komunikację miejską, jeżdżącą często i punktualnie, niż aby wszystkie składy były ekologiczne. % zaniczyszenia powietrza z komunikacji miejskiej jest znikomy w skali kraju. Lepiej wydać więcej na usprawnienie klasycznej komunikacji niż takie wydziwianie.

    • 94 55

    • Znikome zanieczyszczenie???? (22)

      Spaliny samochodowe są jednym z głównych czynników zanieczyszczeń w miastach (no może tylko na Śląsku i w Krakowie jest inaczej).
      Tylko ten rodzaj zanieczyszczeń pomija się lub mówi o nim półgębkiem w Polsce, wiadomo, silne lobby 10 letnich samochodów używanych

      • 17 31

      • ok, a teraz włącz myślenie. (6)

        Czy dobrze spalinowa, ale działająca komunikacja miejska, która znacznie odciąży miasto z samochodów osobowych nie będzie znacznie bardziej korzystna dla środowiska, niż przepłacona i posiadająca niewielki tabor, ekologiczna. W dodatku przy produkcji i utylizacji tych 'eko' pojazdów także powstaje znaczne zanieczyszczenie.

        • 23 9

        • Przy produkcji zwykłych też. (5)

          Czemu mamy wybierać, skoro stać nas na punktualną i ekologiczną komunikację?

          • 5 8

          • samo wyprodukowanie i utylizacja takiej AKU-bateryjki (4)

            to znacznie większe Zatrucie Środowiska ... niż 20lat jazdy na dieslu !!! :)))))

            • 5 3

            • (3)

              Wodór!

              • 1 0

              • 5kWh potrzeba do uzyskania 1m3 wodoru (2)

                więc cała sprawa jest mało opłacalna ... ;)

                • 1 2

              • Wodór w transporcie liczy się w kg a nie w m3, więc ta informacja nic nie mówi (1)

                Lotos produkuje wodór z OZE i ma gigantyczne nadwyżki, to jest największa zaleta: to jest czyste paliwo. Spienięż czystość.

                • 2 2

              • 1m3 to 90gram Wodoru !!!

                ;)

                • 1 1

      • Niezłe problemy z logiką i czytaniem ze zrozumieniem u ciebie widzę. (1)

        Więc przeczytaj jeszcze raz powoli co kolega napisał. Jak nie pomoże to już tu lepiej nie pisz więcej:

        "% zaniczyszenia powietrza z komunikacji miejskiej jest znikomy w skali kraju"

        • 9 7

        • ale jego koncentracja w miastach powoduje najwięcej chorób i śmierci

          idź przyłóż głowę do komina elektrowni węglowej, też jak to na cały kraj rozłożyć to będzie znikome zanieczyszczenia, ale nie dla ciebie

          • 0 2

      • Tak - znikome (7)

        Ogólnie zanieczyszczenia powietrza związane z motoryzacją stanowią w Polsce mniej niż 10% zanieczyszczeń!!!
        Najpierw należy się zająć wymianą pieców i edukacją czym wolno palić.

        • 13 8

        • (4)

          Nie pieców - tylko pieców i kotłów. I nie czym wolno palić - tylko jak palić. Bo znakomita część tego, co uważa się za efekt "palenia śmieciami" to dym z paliw legalnych i dość drogich.
          Tylko że za kwestie związane z ogrzewaniem biorą się ludzie, którzy kotła centralnego ogrzewania na oczy nie widzieli, stąd zaczynają od zakazów, a nie prawdziwej edukacji.

          • 3 2

          • W Londynie problem rozwiązali bardzo szybko (3)

            Skoro ludzie są zbyt tępi żeby palić w piecu, zabronili pieców na paliwo stałe i po sprawie.

            • 5 2

            • PoLAK PoTRAFI (2)

              zaraz popaliłby se przepalonym olejem silnikowym i ropą :)))))

              • 0 1

              • (1)

                ropą? to nie opłacalne

                • 1 0

              • dobra, dobra, ... jak nie ropą to mazutem se popali

                :)))

                • 0 0

        • I następny co nie wie co czyta i o czym pisze: (1)

          "% zaniczyszenia powietrza z komunikacji miejskiej jest znikomy w skali kraju". Ty naprawdę nie potrafisz zrozumieć tego zdania, że wyjeżdżasz tu z zanieczyszczeniem związanym z motoryzacją?

          • 3 4

          • ale natężenie czyli koncentracja na małej powierzchni powoduje najwięcej chorób i śmierci

            nie mówiąc o smrodzie, kaszlu i brudnych oknach i ubraniach

            • 1 0

      • (1)

        Taa spaliny samochodow to maly procencik wszystkich zanieczysczen, a zakaz zjazdu auto do miast w Niemczech nie poprawil jakosci powietrza ani troche

        • 8 3

        • ten mały procencik powoduje, że w miastach jest najgorsze powietrze na świecie

          a w Polsce szczególnie

          • 0 0

      • (2)

        Wciskaj głupoty komu innemu, w Gdańsku miasto ogrzewane jest w większości przez GPEC, nie ma w centrum pieców na węgiel, dlatego powietrze jest czystsze, Kraków mają problem bo maja przedwojenne kamienice na piece i hutę, która wali im syf na całe miasto, to samo jest na Śląsku, powietrze zimą jest tam aż czarne, o dziwo latem jest kilka razy lepiej. Samochody mogą odpowiadać za tlenki siarki i azotu ale nie za smog z wielkimi cząstkami niespalonej sadzy.

        • 3 2

        • Jakie porównanie?! Gdansk a Śląsk! (1)

          Myślicie co piszecie?

          • 0 1

          • a to mam Gdańsk porównywać z czym? z Białymstokiem? jest tutaj też Kraków, jaka to różnica jakie miasto?

            • 0 1

    • zawsze i**ota musi się chwalić głupotą taki diesel kopciuszek więcej niż 7 aut

      • 5 1

    • (14)

      Globalne emisje CO2 to suma takich małych "znikomych składowych" składowych emisji, które trzeba redukować po kolei. A rozwiązanie emisji z komunikacji publicznej jest dużo prostsze niż z komunikacji indywidualne i od tego należny zacząć.

      • 8 3

      • (13)

        tylko, że cały transport produkuje około 10% całej produkcji CO2 na świecie. zmniejszyłbyś liczbę samochodów na świece o połowę to w dalszym ciągu 90% CO2 będzie produkowane przez inne czynniki

        • 1 4

        • Przecież dokładnie o tym traktuje mój post!

          Co z tego, że to "tylko" 10%, emisja jest emisja, a od czegoś trzeba w końcu zacząć, a wymiana autobusów w takim mieście jak Gdańsk to jest jeszcze w miarę prosta sprawa. Na świecie nie ma 1 głównego problemu z emisją dwutlenku węgla, jest kilka miliardów małych problemów. I każdy mały problem ogląd się na innych.

          • 5 3

        • Pytanie jeszcze gdzie to jest produkowane.

          Mało mnie swędzi Bełchatów, wulkany na Islandii, czy supertankowce na środku oceanu.
          Fakt, fajnie gdyby coś z tym zrobić, ale zacząć trzeba od tego, co kopci ludziom w mieście pod oknami, czyli samochody i gdzieniegdzie piece.

          • 3 0

        • (9)

          jak 10% ? to ile produkują statki? 200% czy więcej? wiesz, że jeden kurs ogromnego kontenerowca z Chin do Europy to zanieczyszczenie równe 50 mln samochodom?

          • 1 1

          • Zgadza sie (4)

            Ostatnio pracowałem na serwisie na takim. 16500tys kontenerów i silnik o mocy 103000km zużywa uwaga 250ton paliwa na dobę. Plus do tego dochodzą agregaty prądotwórcze.

            • 1 0

            • (3)

              No widzisz, my to wiemy a oni dalej swoje, ekoczubki podpłacane. :)

              • 0 1

              • (2)

                Obecnie kładzie się olbrzymi nacisk na zmniejszanie emisyjności również we flocie morskiej.

                • 2 0

              • (1)

                kładzie się nacisk.... oczywiście, tylko kiedy? za ile lat? wiesz jak to wygląda? samej siarki w paliwie lądowym może być do 10 ppm a w morskim do 0,1%, wiesz ile to jest razy więcej czy mam Ci policzyć?

                • 0 2

              • A ile lat zajmie zmniejszenie emisyjność transportu lądowego?

                To, że twój szwagier bierze narkotyki nie znaczy, że ty nie powinieneś przestać pić. GAiT problemu emisji GC statków morskich ani transportu lotniczego nie rozwiąże, za to zająć się może częścią transportu lądowego za którą odpowiada. Nawiasem mówiąc: transport samochodowy odpowiada za 65% zanieczyszczeń w UE.

                • 2 1

          • 14% to emisje gazów cieplarnianych z transportu łącznie (3)

            samochody to jakaś połowa tego, reszta to samoloty, statki. Dużo to, czy mało, bez względnie i jak najszybciej trzeba to zminimalizować (polecam lekturę specjalnego raportu IPCC).

            • 1 1

            • (1)

              jeżeli mylisz gazy cieplarniane, z emisją związków trujących i emisją zanieczyszczeń stałych tworzących smog to nie mamy nawet o czym rozmawiać, myślicie, że pozjadaliście rozumy a jak Was słucham to pleciecie takie bzdury zasłyszane gdzieś w TV albo radiu, że się wierzyć nie chce, dwutlenku węgla od wody nie odróżniacie

              • 1 1

              • W którym miejscu komentowanego przez ciebie posta jest cokolwiek o smogu?

                Kocham jak przychodzi się wymądrzać ktoś, kto czytać ze zrozumieniem nie potrafi.

                • 1 1

            • ile statków jeździ codziennie po mieście

              • 0 0

        • ale miasta nie są położone na całym świecie tylko są to skupiskach

          i w tych skupiskach większość samochodów cały czas przebywa i spaliny produkuje i masz stężenie, tak jak byś odparował wodę z wódki i walnął pół litra tego co zostało, stężenie cię zabije

          • 0 0

    • To nie jest wybór:

      punktualne czy ekologiczne! Wszędzie wprowadzają autobusy hybrydowe, a u nas "niech przyjedzie cokolwiek, byle przyjechało". Mieszkańcy i mieszkanki uwierzyli w najlepsze miejsce do życia, miasto wolności i solidarności, najlepsze destynacje i inne światełka do nieba, a tymczasem pozostaliśmy daleko za innymi miastami - z kopcącymi dieslami i smogiem

      • 3 2

    • "Wolę sprawną komunikację miejską, jeżdżącą często i punktualnie" (5)

      Mentalność palacza: czuję się dobrze, więc mogę palić dalej. A potem płacz, że się paliło , a teraz się umiera. Powietrza ni widzisz, więc ignorujesz jego znaczenia dla twojego życia. A uwierz mi: wolisz, żeby komunikacja jeździła rzadziej, ale żebyś był zdrowy.

      • 7 3

      • (3)

        od palaczy to się odiwań!

        • 1 1

        • a z klimatem jest jeszcze bardziej podobnie (2)

          Palacz sobie pali, po 20 latach okazuje się, że ma raka, rzuca - ale i tak jest za późno. Z klimatem będzie pewnie podobnie: ludzkość zacznie w końcu ograniczać gazy cieplarniane, jak zacznie zauważać jak bardzo jest popsuty (obecnie to jest jeszcze pikuś) - tylko, że wtedy będzie już walka o to, żeby się wolniej pogarszał, bo na polepszenie go będzie już za późno.

          • 1 1

          • (1)

            Klimat się nie zmienia od działalności człowieka, nie mamy na to wpływu rozumiesz?

            • 0 1

            • To napisz do Polskiej Akademii Nauk

              Bo oni najwyraźniej tego nie wiedzą.

              • 1 0

      • wolę palić :)

        • 0 0

    • Partanoja jest twoja głupota Gdańsk stac na nowe autobusy eletryczne,ale te Polskie Niemieckich niepotrzebujemy! (2)

      • 0 4

      • Nie chcesz nowych elektrycznych! Wiem co pisze! Ta technologia jest jeszcze niedopracowana! Ok! Do biedny bym pojechał autem

        • 0 1

      • panie po co mnie to

        wole diesla

        • 0 0

  • Ważniejsze jest, żeby w ogóle jeździły, a nie że autem 20 minut, komunikacją godzina..

    • 58 4

  • Proponuję jazdę na rowerze jak kto ma blisko. (8)

    A jak daleko to pozostaje komunikacja...

    • 42 10

    • Jazdę rowerem wzdłuż Grunwaldzkiej, dodam (2)

      W godzinach szczytu, dla inhalacji czystym powietrzem, zdrowo.. :)

      • 7 3

      • Zgadzam się, to bardzo niezdrowe. Sam stosuję maskę ale wątpie, że zatrzymuje wszystkie spaliny

        • 3 0

      • zdrowo zdrowo

        przecież auta nie kopcą, wszystko to wina pieców

        • 2 2

    • Pod prąd? (2)

      Nawet w Wietnamie odpuszczają sobie rower i przesiadają się do aut.

      • 1 4

      • Zachłysnęli się, jak my w 2004 (1)

        Nagle każdego stać na samochód, chociaż wcześniej mógł się tylko do niego ślinić.
        W końcu im przejdzie lans i wrócą w większości na swoje rowery.

        • 3 0

        • na bawoły wrócą

          • 0 0

    • proponuje prace zdalnie jak pracuje przed kompem.

      sa video multiroom programy a bazy danych i tak sa pozabiurem w serwerowni w tzw chmurze...

      • 0 0

    • rowerem elektrycznym

      albo z doczepnym silnikiem moto

      • 0 0

  • Dlaczego nie CNG? (10)

    • 51 4

    • (7)

      już to forsowano przez wiele lat to zbyt kosztowny system
      brak stacji paliw,
      ogromne koszty zakupu pojazdów i instalacji

      prąd doniesiesz w wiadrach , a CNG?

      • 6 8

      • (6)

        Jakby wybudowali terminal gazowy to na jednym tankowcu miasto jeździłoby kilka lat. Brak stacji? A to autobusy miejskie tankują gdzie popadnie? Zrobiliby swoją, w Gdyni mają. Jak się nie da jak się da?

        • 23 0

        • Tylko po co? (5)

          Jak już masz wprowadzać zupełnie nową technologię, to czemu nie od razu wodór?

          • 0 6

          • (4)

            Super, mamy fabrykę wodoru pod postacią Lotosu, po co inwestować w stare technologie? Ale lepiej zgnoić burżuja prywaciarza w osobówce a i tak kupić autobus na olej napędowy.

            • 4 3

            • A gdzie mamy fabrykę CNG? Co za różnica jaki gaz importujemy? (3)

              A jak mamy budować, to tak, żeby to miało sens za parę lat.

              I kto tu mówi o gnojeniu osobówek?
              To, że samochody się nie mieszczą w mieście to zupełnie inny temat...

              • 1 2

              • (2)

                Nie zrozumiałeś, więc tłumaczę: do CNG potrzebny byłby nowy gazoport a wodór produkuje się w Lotosie. Lepiej więc wykorzystać paliwo produkowane na miejscu czyli wodór. Ponadto wodór jest czystym paliwem a CNG nie do końca. Oba pomysły jednak są sto razy lepsze niż gnojenie samochodów osobowych a i tak wprowadzania na drogi autobusów z silnikiem diesla. Do tego tak jak ostatnio było - używanych.

                • 1 1

              • ile kWh prądu idzie na 1m3 tego "ECO-Wodoru" - wiesz? (1)

                5kWh !!! a prąd mamy z węgla !!! ... ps) a jeśli od benzynki odejmiemy opłaty, akcyzy i podatki ... to wodór staje się nieopłacalny

                • 0 0

              • wodór w Lotosie to odpad a nie produkt

                • 0 1

    • Kosztowny?

      • 3 2

    • bo to dalej CO2

      mniej CO2, ale niewystarczająco mniej

      • 1 5

  • Wolę żeby autobus był czysty i sprawny (4)

    I żeby w ogóle coś podjechało a nie żeby był na prąd

    • 36 17

    • Ciekawe,dlaczego nikt nie porusza innego,ważnego problemu?

      Otóż do ustawy zdołano przepchnąć trolejbusy (bardzo mądre działanie,w którym wyczuwam zasługę albo samego ZKM albo p.Marcina Gromadzkiego),ale (tu kompletny brak logiki) ustawa ta kompletnie nie obejmuje tramwajów!!! Wziąwszy pod uwagę takie jej zapisy, to jest wręcz antytramwajowa! I tym kretynizmem należy się zająć w pierwszej kolejności,bo dotyczy praktycznie wyłącznie dużych miast (jedyne miasto średnie w tym zestawieniu było miastem dużym jeszcze kilkanaście lat temu),a nie pipidówek,w których elektryfikacja komunikacji miejskiej nie zrobi wielkiej różnicy!

      • 3 0

    • "Wolę żeby autobus był czysty..."

      ...A powietrze którym oddycham czyste być nie musi. Logika.

      • 5 1

    • Gdyby tacy jak ty mieli cos do powiedzenia to by koła nie wynaleziono.

      • 0 0

    • to akurat można połączyć.

      kwestia techniczna.

      • 0 0

  • energia elektryczna to brudna energia (3)

    przyszłość lo powinien być gaz LPG i cng

    • 39 23

    • gaz koniecznie z Rosji

      Putin potrzebuje kasy na zbrojenia

      • 7 3

    • Koniecznie z wybebeszonymi sondami lambda i wywalonym katalizatorem

      Oto Januszowa ekologia...

      • 6 2

    • A w każdym mieszkaniu obowiązkowo piec na węgiel

      • 0 0

  • co za głupota (16)

    A niby z czego jest robiony ten prąd? Droga fanaberia nie mająca wpływu na nic

    • 41 29

    • Dokładnie. To pro ekologia a nie ekologia, dymi gdzie indziej.

      • 12 5

    • (10)

      Chcesz powiedzieć że silniki w autobusach/samochodach mają większą sprawność niż te w elektrowniach i wytwarzają więcej energii z paliwa przy mniejszej emisji spalin?

      • 7 2

      • Autobus raz jeździ raz stoi. (1)

        A elektrownia pracuje cały czas.

        • 1 3

        • Autobus jak stoi też kopci.

          A elektrownia może regulować moc.

          • 4 1

      • (7)

        sprawność elektrowni węglowej wynosi pomiędzy 30-40%. sprawność nowoczesnego silnika spalinowego diesla może dochodzić do 40%. a np. silnika spalinowego w formule 1 przekroczyła już 50%.

        • 1 0

        • I jeździsz w korku cały czas na optymalnych obrotach? (3)

          Bo elektrownia cały czas daje na maksymalnej sprawności.

          Baterie mają sprawność w okolicach 99%, więc ten kawałek można pominąć.

          • 1 1

          • (2)

            nie. ale też nie jeżdżę i nie truję 24h na dobę.

            • 0 1

            • Myślisz że niepotrzebny prąd elektrownia produkuje?

              I co według Ciebie z nim robią? Kręcą wiatrakami i robią wiatr?

              • 2 0

            • Ale inni trują za ciebie

              Lepiej, żeby zatrute było powietrze gdzieś w Bełchatowie, niż na twojej osiedlowej ulicy, prawda?

              • 3 0

        • Dodaj do tego sprawność transformatorów, lini przesyłowych i ładowarki (1)

          • 0 0

          • Dalej bije na głowę jazdę na półsprzęgle

            Szczególnie że silnik spalinowy nie odzyskuje energii przy hamowaniu.

            • 1 0

        • Tylko elektrownia emituje 1/10 CO2 co silnik spalinowy.

          • 0 1

    • Głupotą to ty musiałes sie pochwalic i jeszcze ją potwierdzic wpisem.Ty leming najpierw poszukaj znaczenia słow

      które wypisujesz, a Najlepiej podłącz się do rury wydechowej swojego 30 letniego złomu to szybko zmądrzejesz

      • 1 1

    • Właśnie ma wpływ (1)

      Bo nie chodzi nawet o globalne CO2, ale o
      l o k a l n e czyste powietrze w mieście.
      Tam gdzie chodzisz najczęściej - do pracy, do sklepu, z rodziną na spacer. Tymczasem obok Ciebie przejeżdża 1000 śmierdzących diesli na pół godziny...

      • 3 1

      • co Wy z tymi dieslami, myślicie, że benzyny nie trują? trują tak samo, tylko nie widać no ale tak, Wy towarzysze miejscy aktywiści wiecie lepiej bo tak Wam na socjologiach wyłożyli

        • 0 3

    • energia z promieni słonecznych, turbiny wodne, heloł? jest tam kto w tej główce? puk puk :D

      • 1 0

  • W Gdańsku brak kasy na wszystko (4)

    Jak by z tego był dochód to mieli byśmy już niemiecką firmę

    • 32 19

    • Zgadza sie (2)

      Ale 80% co głosowało na Dulkiewicz nie ma pojecia co sie tak naprawde w Gdansku wyrabia

      • 2 7

      • Bezpartyjny jak Piotr Duda, buhahaha

        • 3 0

      • #drugazmiana w akcji

        Możecie iść trollować gdzie indziej?

        • 0 0

    • teraz bedzie integracja i migranty na was zarobia

      • 0 1

  • Gdańsk analizuje (4)

    Tymczasem syf spalinowy na ulicach już przechodzi ludzkie pojęcie, jak te wszystkie auta-szroty odpalają na światłach to tylko niebieska chemia się snuje....
    Chociaż autobusy miejskie mogłyby dać przykład a w ogóle potrzebna jest zdecydowana, realną a nie tylko deklaratywna walka ze spalinami...

    • 45 14

    • (1)

      niebieska chemia :) weź Ty lepiej idź do lasu

      • 3 8

      • co się burzycie humaniści - proszę mi wytłumaczyć ten związek frazeologiczny: "niebieska chemia"

        • 0 0

    • mamy 21 wiek i nowoczesny tristar (1)

      czemu ten beznadziejny system nie steruje ruchem tak by jadąc określoną prędkością którą by można wyświetlać na wyświetlaczach np 40km/h trafił bym na kolejnych światłach na zielone światło. Mozna by sterować prędkością pojazdów może tłuki by się nauczyły ze w mieście nie trzeba jechać 100km/h by zając pierwsze miejsce w kolejce. A ci spokojniejsi płynnie by przez miasto jechali. U nas uspokajanie ruchu polega na zatrzymywaniu sie na każdych światłach co jest bardo ekologiczne i tanie inaczej. Wiecie ze takie wyświetlacze z prędkościami były w między Gdaniskiem a Gdynią już za komuny?

      • 0 0

      • to są za trudne pytania dla aktywistów

        • 0 0

  • Autobusy autobusami (30)

    Ale czekam na zakaz wjazdu dizli do miasta.
    Docelowo mam nadzieję, że wszystkich pojazdów spalinowych.

    • 42 42

    • Jak nie podoba się w Gdańsku (1)

      To przeprowadz się do Krakowa tam na pewno będziesz miał idealne powietrze

      • 15 7

      • Jedyną różnica między nami a Krakowem jest wiatr i brak niecki. Jeśli chodzi o spalanie w piecach domowych, to nie ma żadnej różnicy.

        • 0 0

    • (11)

      ale tylko do centrum miasta czy do całego miasta? świetny pomysł, żaden samochód nie wjedzie, nie będzie chleba, zakupów, niczego nie będzie, tylko tramwaje i SKM

      • 10 7

      • A to nie wiesz,że dostawy są w takich wypadkach wyłączone z zakazu? (5)

        • 6 3

        • Wiec zakaz nie mialby sensu. A przyklad nie mieckich miast pokazal, ze zakaz wjazdu nie poprawia jakosci powietrza

          • 5 4

        • (3)

          aha czyli można wjechać firmowym a prywatnym nie? burżuje kapitaliści nie będą mogli prawda? w takim razie wróżę upadek miasta bo na wakacje przyjadą tu tylko biedaki, którym pociąg nie przeszkadza a bogaci, swoimi samochodami pojadą tam, gdzie będą mogli wjechać bez przeszkód

          • 1 2

          • A co ma firmowy do rzeczy? (2)

            Dopuszcza się dostawczaki, zazwyczaj w porannych godzinach, bo potem i tak nikt dostaw nie robi.

            Nie dorabiaj durnej filozofii.

            • 0 0

            • (1)

              a więc dostawy tylko od 5 do 7 a później co? nic? pustka? jest różnica pomiędzy firmowym i prywatnym, możesz dowieść chleb ale na kolację w restauracji nie możesz przyjechać tak? dobrze, posłuchaj zatem co na ten temat mówią restauratorzy na Kazimierzu w Krakowie, jak w 2 miesiące obroty im spadły o 30% bo ludzie nie mogą samochodem na Kazimierz w ogóle wjechać

              • 0 1

              • A skąd wziąłeś to 30%?

                Kto w ogóle jeździ samochodem do restauracji?

                • 1 0

      • Zawsze ten sam głupi argument (4)

        Dostawcy nie zastawiają chodników 20 letnimi passatami...

        • 6 1

        • (3)

          a kto zastawia chodniki 20letnimi Passatami? Gdańsk ci chyba się z Sierakowicami pomylił, teraz zastawia się chodniki SUVami, hybrydowymi! a drugie moje pytanie brzmi: co ma zastawianie chodników do zanieczyszczenia powietrza? aha już wiem, jesteś rowerofilem i gardzisz blachosmrodami, o to Wam aktywiści chodzi a nie o czyste powietrze

          • 1 4

          • Wyglądam za okno na parking (2)

            Średnia wieku samochodu - 20lat.
            4 stoją na chodniku.

            Taaaa hybrydowe suvy...

            Zastawianie chodników ma to do powietrza, że jak kretyn nie ma miejsca, nie powinien jechać samochodem.

            Ale co tam, należy się przecież, a jak nie to postawie gdzie nie wolno...

            Nie mam nic do cywilizowanych kierowców, tylko do roszczeniowych d**ili którzy nie widzą nic poza czubkiem swojego nosa.

            • 1 1

            • (1)

              To wyjdź z tej dolonourońskiej zapyziałej kamienicy i przejdź się po mieście, średnia wieku samochodów to moim zdaniem około 10 lat i uwierz mi nie są to tylko Passaty i inne Volkswageny

              • 1 2

              • Ta Twoja dolna Orunia to sam środek Wrzeszcza, gdzie pracuję

                Stań sobie przy Grunwaldzkiej i popatrz co jeździ...
                Fakt, Passatów w mieście mało.

                • 0 0

    • Zacznij od dostaw do sklepów głupku... (1)

      Internetowy pajac

      • 4 6

      • Miło mi, że się przedstawiłeś a teraz czekam na argument w dyskusji. Pozdrawiam.

        • 0 1

    • (5)

      Czyli jestes za martwymi miastami bez mieszkancow, sklepwo, uslug?

      • 3 7

      • Czy na Długim Targu jest martwo? (4)

        Czyli jednak się da...

        • 4 0

        • (3)

          Poczytaj o Kazimierzu w Krakowie jak wymarł po wprowadzeniu strefy zielonej. Na Długą nie można wjechać ale obok Ogarna, Piwna jak najbardziej dostępne dla aut więc Twój argument jest chybiony.

          • 1 1

          • Masz jakieś statystyki? (2)

            Bo ja tu widzę płacz biedaków których nie stać na ubera do pracy i narzekają że nie mogą swoim samochodem podjechać pod drzwi...

            • 0 0

            • (1)

              Są artykuły już o Kazimierzu. Tam nie można wjechać w ogóle samochodem spalinowym, nawet hybrydą. Obroty na Kazimierzu spadły o 30% i właśnie po 2 miesiącach strefę zniosą!

              • 1 1

              • Czytałem te artykuły i ani słowa o badaniach obrotów nie widziałem

                Jak już pisałem wcześniej, widać tylko jazgot biednych ludzi.

                Podasz konkretnie cytat mówiący o tych 30%, i kto te dane i w jaki sposób zebrał?

                • 0 1

    • Już Cię wioskowi janusze w swoich passeratti minusują ;) (7)

      Janusze,którzy tymi swoimi passeratti dzień w dzień przyjeżdżają do Gdańska i Gdyni i blokują ulice,miejsca parkingowe i trują powietrze. Ale podatki januszy to w komplecie zgarniają gminy w których mieszkają,a nie miasta którym szkodzą.

      • 8 4

      • (6)

        A ja mieszkam w centrum i mam Passata. Co to Cię obchodzi, że ktoś ma samochód? Ma bo chce, chce bo ma. Jeśli byłyby alternatywy to uwierz mi, że większość nie jeździłaby samochodami. Ja mam do pracy 25 km i mam wybór albo 20 minut jazdy samochodem albo 2h z dwoma przesiadkami. Wybieram samochód. Jak dojedziesz na Chylonię ze Straszyna? Pokaż mi szybkie połączenie Kowale-Przymorze. Albo Orunia Górna-Gdynia centrum. Nie mam pytań.

        • 1 0

        • (5)

          Zawsze się taki znajdzie.
          To czemu się nie przeniesiesz 5 min z buta od pracy? Mieszkania są tańsze za obwodnicą.

          A co do normalnych ludzi, 99% Gdańszczan mogło by spokojnie zostawić samochód w garażu.

          • 0 1

          • Nie jest tak kolorowo jak ci się wydaje! Komunikacja kuleje pod tym względem! W h szczytu nie obsłuży wszystkich. (2)

            • 1 0

            • Gdyby w tej chwili się naraz wszyscy przesiedli, oczywiście (1)

              To by znaczyło, że autobusy jeżdżą puste i marnują miejskie pieniądze.

              Ale więcej pasażerów spowoduje zagęszczenie kursów i wszyscy na tym zyskają.

              • 0 0

              • Wiecej pasazerow spowoduje tylko bardziej zatloczone pojazdy.

                Przyklady: skm, pkm.

                • 0 0

          • (1)

            Przepraszam to za każdym razem jak zmieniam pracę mam się przeprowadzać? Mam mieszkać na wsi? Ja lubię centrum Gdańska, kocham nawet a pracuję gdzie indziej. Niestety poważne firmy często się budują za obwodnicą i trzeba jakoś dojechać.

            • 0 0

            • Na zachodzie dokładnie tak się robi.

              Możesz też wybierając pracę pomyśleć o dojeździe, a nie tylko o owocowych piątkach...

              Ale co tam, jeżeli Twój czas nie jest dla Ciebie nic wart, spędzaj go w korkach ;)

              A ja sobie śmigam do pracy 2km elektrycznym skuterem w 3min ;)

              • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane