• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Autobusy bez spalin to odległa przyszłość

Michał Brancewicz
11 marca 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 

Autobus elektryczny był testowany na ulicach Gdańska w 2013 roku.

Gdyby Gdańsk zdecydował się dzisiaj na zakup autobusów elektrycznych lub wodorowych, wydałby na nie 4-, 5-krotnie więcej niż na pojazdy, które obecnie jeżdżą po mieście - wynika z analizy zamówionej przez ZTM. Dlatego miasto nie zamierza na razie inwestować w tabor zeroemisyjny. Inaczej jest w Gdyni, która kupuje kolejne trolejbusy.



Czy Gdańsk powinien kupować autobusy ekologiczne?

Zgodnie z zapisami Ustawy ze stycznia 2018 roku o elektromobilności i paliwach alternatywnych, do 2028 roku przewoźnicy świadczący usługi publicznego transportu zbiorowego powinni posiadać w swoim taborze co najmniej 30 proc. autobusów zeroemisyjnych.
Zamiany mają przebiegać etapami:

  • 5 proc. do 1 stycznia 2021 r.
  • 10 proc. do 1 stycznia 2023 r.
  • 20 proc. do 1 stycznia 2025 r.
  • 30 proc. do 1 stycznia 2028 r.

Taka inwestycja musi spełniać jednak pewien warunek. Musi być uzasadniona ekonomicznie. Jeśli nie jest, miasto nie ma obowiązku wydawać pieniędzy na ten środek transportu.

Gdynia spełnia ekologiczne warunki



Gdynia już teraz spełnia ustawowe kryteria, ze względu na posiadanie taboru trolejbusowego. Nie zmienia to jednak faktu, że miasto wciąż inwestuje w pojazdy przyjazne środowisku. Świadczy o tym chociażby zakup 30 trolejbusów marki Solaris. Pierwsze przegubowce wyjechały na początku zeszłego tygodnia na ulice. Ich koszt to 95 mln zł.

Co więcej, Gdynia właśnie rozstrzygnęła przetarg na zakup sześciu trolejbusów do obsługi linii nr 170. Będą one kosztowały 16,6 mln zł.

Miasto planuje także pozyskanie dofinansowania na zakup 25 autobusów elektrycznych:
18 standardowych oraz 7 przegubowych z planowanym wprowadzeniem do eksploatacji w 2021 roku.

W przyszłości mają pojawić się kolejne pojazdy elektryczne. Do 2024 roku może pojawić się 36 autobusów elektrycznych - 12 standardowych, 11 przegubowych i 13 midibusów.

Gdańsk analizuje zakup ekologicznych autobusów



W Gdańsku obsługą linii zajmuje się miejska spółka Gdańskie Autobusy i Tramwaje oraz prywatny przewoźnik BP Tour. Zarząd Transportu Miejskiego, który sprawuje nad nimi nadzór, zlecił opracowanie analizy kosztów i korzyści wprowadzenia ekologicznych autobusów.

W analizie przygotowanej pod koniec 2018 roku przyjęto, że GAiT ma w posiadaniu 227 autobusów (dzisiaj jest ich 230), więc wymiana 30 proc. na zeroemisyjne wiązałaby się z zakupem 69 pojazdów. W przypadku BP Tour chodzi o 12 autobusów.

Oczywiście brany pod uwagę jest też wariant 0, czyli brak zakupu autobusów ekologicznych, a jedynie spalinowe. Pozostałe dwie opcje dotyczą nabycia pojazdów elektrycznych (wariant 1) lub wodorowych (wariant 2).

Z analizy wynika, że gdyby GAiT zdecydował się wcielić w życie wariant 1, musiałby kupić:
Autobusy elektryczne

  • do 2021 roku - 12 standardowych autobusów, 6 ładowarek plug-in, 2 ładowarki pantografowe
  • do 2023 roku - 8 standardowych autobusów, 3 przegubowe autobusy, 6 ładowarek plug-in, 3 ładowarki pantografowe
  • do 2025 roku - 13 standardowych autobusów, 10 przegubowych autobusów, 12 ładowarek plug-in, 3 ładowarki pantografowe
  • do 2028 roku - 20 standardowych autobusów, 3 przegubowych autobusów, 12 ładowarek plug-in, 4 ładowarki pantografowe

Koszt standardowego autobusu został oszacowany na kwotę 2,5 mln zł, przegubowego na 3 mln zł, ładowarki plug-in na 100 tys. zł, a ładowarki pantografowej na 500 tys. zł i nie zmienił się przez cały okres, którego dotyczyła analiza. Całość zamknęłaby się kwotą 191,1 mln zł, oczywiście rozłożoną na lata. Zaś same pojazdy kosztowałby 180,5 mln zł.

W przypadku BP Tour koszty wyniosłyby 30 mln zł.

Jednym z producentów autobusów wodorowych jest polska firma Ursus. Jednym z producentów autobusów wodorowych jest polska firma Ursus.
W przypadku wariantu 2, GAiT musiałby kupić:
Autobusy wodorowe

  • do 2021 roku - 12 standardowych autobusów
  • do 2023 roku - 11 standardowych autobusów
  • do 2025 roku - 23 standardowych autobusów
  • do 2028 roku - 23 standardowych autobusów

Koszt jednego pojazdu oszacowano na 3,5 mln zł, co razem daje 240,5 mln zł. Do tego należy doliczyć koszt budowy stacji tankowania wodoru - ok. 2,5 mln zł. W sumie potrzeba więc 244 mln zł.

Za taką samą liczbę pojazdów, ale z silnikiem diesla spełniającym normę spalin EURO VI, należałby zapłacić ok. 55,2 mln zł.

Koszty eksploatacji od 600 tys. do 1,9 mln zł



Twórcy przeanalizowali również koszty eksploatacji. Porównajmy je dla roku 2021, kiedy na ulice wyjechałoby 12 nowych pojazdów. Przez rok przejechałyby one ok. 794,3 tys. km.

Dla autobusów z silnikiem diesla koszt paliwa na jeden wozokilometr to 1,92 zł, do tego dochodzą koszty napraw oszacowane na 30 tys. zł. Łączna kwota to ok. 1,555 mln zł.

Dla autobusów elektrycznych koszt energii elektrycznej na jeden wozokilometr to 0,78 zł, do tego dochodzą koszty napraw oszacowane na 12 tys. zł. Razem daje to ok. 632 tys. zł.

Dla autobusów wodorowych koszt paliwa na jeden wozokilometr to 2,40 zł, do tego dochodzą koszty napraw oszacowane na 36 tys. zł. W sumie wychodzi ok. 1,942 mln zł.

- Przeprowadzona analiza wykazała, że obecnie nie ma uzasadnienia ekonomicznego wprowadzenia do eksploatacji w komunikacji miejskiej w Gdańsku autobusów o napędzie zeroemisyjnym - mówi Sebastian Zomkowski, p.o. dyrektora ZTM Gdańsk. - Zgodnie z ustawą, analiza musi być powtarzana co trzy lata. Warto zaznaczyć, że rozwój technologii zeroemisyjnej ciągle postępuje i być może za jakiś czas, koszty jednostkowe produkcji i eksploatacji będą na tyle niskie, że będzie się opłacało wdrożenie tej technologii.
Analiza wyznaczyła też linie autobusowe, które miałyby być obsługiwane przez pojazdy zeroemisyjne. Są to:
Linie ekologiczne

  • 110 Wrzeszcz PKP - Port Lotniczy
  • 115 Wrzeszcz PKP - Jaworzniaków
  • 130 Jesień PKM - Muzeum II Wojny Światowej
  • 167 Bysewo - Wały Piastowskie
  • 184 Niedźwiednik - Wały Piastowskie
  • 205 (Gdańsk) Dworzec Główny - (Pruszcz Gdański) Komarowo
  • 207 (Gdańsk) Dworzec Główny - (Pruszcz Gdański) Komarowo

oraz dodatkowo:

  • 100 Dworzec Główny - Targ Rybny
  • 622 pętla tramwajowa - ZOO

Opinie (267) 9 zablokowanych

  • (1)

    Gdańsk to biedne miasto,nie stać ich

    • 4 7

    • Miasto

      Może Vat uszczelnić?

      • 1 0

  • Gdynia kupiła Solarisy?

    Wow. Będzie ogień!

    • 4 5

  • Jak to odległa przyszłość? Przecież sam Pinokio w TV kurskiego mówił że miliony elektrycznych budujemy i jesteśmy potęgą! (2)

    Czyli Polska to pod panowaniem PiSuaru `kolos` na glinianych nogach!

    • 9 7

    • Samochody elektryczne to ślepy zaułek

      Wodór to przyszłość

      • 1 1

    • 5 lat temu nic nie mówili

      Nic nie robili tylko z VATu żyli

      • 1 1

  • Brak ekologi w Gdańsku

    Autobus hybrydowy stoi na bazie bp tura sprawny i nie jeździ.Miał brykac na 295 !teraz na 295 jeździ gryf starym mercedesem taka ekologia w Gdańsku

    • 9 3

  • kasa niema znaczenia chodzi tylko o układ Gdańsk a z Mercedesem (1)

    Kupują tylko mercedesa a te są najdroższe na rynku! Większość miast nawet w Polsce kupuje juz tylko elektryczne. Warszawa zamówiła dziesiątki ,podobnie inne miasta. Ale układ gdański nie kupi .Dlatego będziemy mieli jako ostatni w Polsce ekologiczny transport! !!

    • 6 5

    • A dlaczego ?

      Bo tym bajzlem zawiaduje wiadomy jegomość, ML. I wsystko jasne!

      • 3 0

  • I to jest strzał w 10! (2)

    Tylko ekologiczne, tu cena nie powinna odgrywać roli, gdyż trujące środowisko pojazdy mają negatywny wpływ na stan naszego zdrowia, to też jako, że zdrowie stanowi wartość nadrzędną, nie mającą swojej ceny, nie powinno być w tym przypadku mowy o cenie, a jedynie o czasie w którego rozciągłości zostanie dokonana całkowita wymiana taboru na eko...

    • 13 5

    • Rada

      Cena biletów też nie gra roli?

      • 1 1

    • Wytłumacz ludziom

      Dla ludzi wartość to to, że w autobusie jest czysto, a już to, że oddychają pyłami to już ich nie wzrusza, w końcu powietrza nie widać.

      • 4 0

  • uwaga uwaga (2)

    Przecież trolejbusy też produkują zanieczyszczenie powierza, CO2 i miliard związków chemicznych agresywnych chemicznie i szkodliwych dla ludzi i całego środowiska. Prawda? Chyba każdy o tym wie.

    • 7 10

    • uwaga uwaga (1)

      Widać że jednak niektórzy ludzie (minusujący) nie wiedza. A prąd to skąd się bierze? Wiadomo?
      Ze spalania węgla. To że w centrum nie kopcą pojazdy to nic nie daje w kwestii czystości powietrza w miastach. W Niemczech pozbyto się z centrów miast starych diesli a stężenie substancji w powietrzu i tak nie spadło.
      walka z wiatrakami

      • 1 3

      • Elektrownia przy produkcji prądu emituje 1/10 tego co taki autobus by wyemitował.

        • 1 0

  • Gdańsk

    Jest pusty jak moja kieszeń.A jakby tak wszystkich rozliczyć to by nie było komu rządzić .A kurkową trza byłoby rozbudować bo miejsc by nie starczyła dla obecnie rządzących.

    • 2 5

  • A może autobus na gaz?

    Od razu musi być najdroższy możliwy albo śmierdziuch diesel?
    Można kupić hybrydę albo na gaz.
    I warto zrezygnować z zakupu tramwai - bo są drogie i hałaśliwe.
    Wtedy będą pieniądze na niskoemisyjne autobusy.

    • 3 2

  • Taa autobusy na wegiel brunatny i z malym zasiegiem.

    • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane