• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Autobusy bez spalin to odległa przyszłość

Michał Brancewicz
11 marca 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 

Autobus elektryczny był testowany na ulicach Gdańska w 2013 roku.

Gdyby Gdańsk zdecydował się dzisiaj na zakup autobusów elektrycznych lub wodorowych, wydałby na nie 4-, 5-krotnie więcej niż na pojazdy, które obecnie jeżdżą po mieście - wynika z analizy zamówionej przez ZTM. Dlatego miasto nie zamierza na razie inwestować w tabor zeroemisyjny. Inaczej jest w Gdyni, która kupuje kolejne trolejbusy.



Czy Gdańsk powinien kupować autobusy ekologiczne?

Zgodnie z zapisami Ustawy ze stycznia 2018 roku o elektromobilności i paliwach alternatywnych, do 2028 roku przewoźnicy świadczący usługi publicznego transportu zbiorowego powinni posiadać w swoim taborze co najmniej 30 proc. autobusów zeroemisyjnych.
Zamiany mają przebiegać etapami:

  • 5 proc. do 1 stycznia 2021 r.
  • 10 proc. do 1 stycznia 2023 r.
  • 20 proc. do 1 stycznia 2025 r.
  • 30 proc. do 1 stycznia 2028 r.

Taka inwestycja musi spełniać jednak pewien warunek. Musi być uzasadniona ekonomicznie. Jeśli nie jest, miasto nie ma obowiązku wydawać pieniędzy na ten środek transportu.

Gdynia spełnia ekologiczne warunki



Gdynia już teraz spełnia ustawowe kryteria, ze względu na posiadanie taboru trolejbusowego. Nie zmienia to jednak faktu, że miasto wciąż inwestuje w pojazdy przyjazne środowisku. Świadczy o tym chociażby zakup 30 trolejbusów marki Solaris. Pierwsze przegubowce wyjechały na początku zeszłego tygodnia na ulice. Ich koszt to 95 mln zł.

Co więcej, Gdynia właśnie rozstrzygnęła przetarg na zakup sześciu trolejbusów do obsługi linii nr 170. Będą one kosztowały 16,6 mln zł.

Miasto planuje także pozyskanie dofinansowania na zakup 25 autobusów elektrycznych:
18 standardowych oraz 7 przegubowych z planowanym wprowadzeniem do eksploatacji w 2021 roku.

W przyszłości mają pojawić się kolejne pojazdy elektryczne. Do 2024 roku może pojawić się 36 autobusów elektrycznych - 12 standardowych, 11 przegubowych i 13 midibusów.

Gdańsk analizuje zakup ekologicznych autobusów



W Gdańsku obsługą linii zajmuje się miejska spółka Gdańskie Autobusy i Tramwaje oraz prywatny przewoźnik BP Tour. Zarząd Transportu Miejskiego, który sprawuje nad nimi nadzór, zlecił opracowanie analizy kosztów i korzyści wprowadzenia ekologicznych autobusów.

W analizie przygotowanej pod koniec 2018 roku przyjęto, że GAiT ma w posiadaniu 227 autobusów (dzisiaj jest ich 230), więc wymiana 30 proc. na zeroemisyjne wiązałaby się z zakupem 69 pojazdów. W przypadku BP Tour chodzi o 12 autobusów.

Oczywiście brany pod uwagę jest też wariant 0, czyli brak zakupu autobusów ekologicznych, a jedynie spalinowe. Pozostałe dwie opcje dotyczą nabycia pojazdów elektrycznych (wariant 1) lub wodorowych (wariant 2).

Z analizy wynika, że gdyby GAiT zdecydował się wcielić w życie wariant 1, musiałby kupić:
Autobusy elektryczne

  • do 2021 roku - 12 standardowych autobusów, 6 ładowarek plug-in, 2 ładowarki pantografowe
  • do 2023 roku - 8 standardowych autobusów, 3 przegubowe autobusy, 6 ładowarek plug-in, 3 ładowarki pantografowe
  • do 2025 roku - 13 standardowych autobusów, 10 przegubowych autobusów, 12 ładowarek plug-in, 3 ładowarki pantografowe
  • do 2028 roku - 20 standardowych autobusów, 3 przegubowych autobusów, 12 ładowarek plug-in, 4 ładowarki pantografowe

Koszt standardowego autobusu został oszacowany na kwotę 2,5 mln zł, przegubowego na 3 mln zł, ładowarki plug-in na 100 tys. zł, a ładowarki pantografowej na 500 tys. zł i nie zmienił się przez cały okres, którego dotyczyła analiza. Całość zamknęłaby się kwotą 191,1 mln zł, oczywiście rozłożoną na lata. Zaś same pojazdy kosztowałby 180,5 mln zł.

W przypadku BP Tour koszty wyniosłyby 30 mln zł.

Jednym z producentów autobusów wodorowych jest polska firma Ursus. Jednym z producentów autobusów wodorowych jest polska firma Ursus.
W przypadku wariantu 2, GAiT musiałby kupić:
Autobusy wodorowe

  • do 2021 roku - 12 standardowych autobusów
  • do 2023 roku - 11 standardowych autobusów
  • do 2025 roku - 23 standardowych autobusów
  • do 2028 roku - 23 standardowych autobusów

Koszt jednego pojazdu oszacowano na 3,5 mln zł, co razem daje 240,5 mln zł. Do tego należy doliczyć koszt budowy stacji tankowania wodoru - ok. 2,5 mln zł. W sumie potrzeba więc 244 mln zł.

Za taką samą liczbę pojazdów, ale z silnikiem diesla spełniającym normę spalin EURO VI, należałby zapłacić ok. 55,2 mln zł.

Koszty eksploatacji od 600 tys. do 1,9 mln zł



Twórcy przeanalizowali również koszty eksploatacji. Porównajmy je dla roku 2021, kiedy na ulice wyjechałoby 12 nowych pojazdów. Przez rok przejechałyby one ok. 794,3 tys. km.

Dla autobusów z silnikiem diesla koszt paliwa na jeden wozokilometr to 1,92 zł, do tego dochodzą koszty napraw oszacowane na 30 tys. zł. Łączna kwota to ok. 1,555 mln zł.

Dla autobusów elektrycznych koszt energii elektrycznej na jeden wozokilometr to 0,78 zł, do tego dochodzą koszty napraw oszacowane na 12 tys. zł. Razem daje to ok. 632 tys. zł.

Dla autobusów wodorowych koszt paliwa na jeden wozokilometr to 2,40 zł, do tego dochodzą koszty napraw oszacowane na 36 tys. zł. W sumie wychodzi ok. 1,942 mln zł.

- Przeprowadzona analiza wykazała, że obecnie nie ma uzasadnienia ekonomicznego wprowadzenia do eksploatacji w komunikacji miejskiej w Gdańsku autobusów o napędzie zeroemisyjnym - mówi Sebastian Zomkowski, p.o. dyrektora ZTM Gdańsk. - Zgodnie z ustawą, analiza musi być powtarzana co trzy lata. Warto zaznaczyć, że rozwój technologii zeroemisyjnej ciągle postępuje i być może za jakiś czas, koszty jednostkowe produkcji i eksploatacji będą na tyle niskie, że będzie się opłacało wdrożenie tej technologii.
Analiza wyznaczyła też linie autobusowe, które miałyby być obsługiwane przez pojazdy zeroemisyjne. Są to:
Linie ekologiczne

  • 110 Wrzeszcz PKP - Port Lotniczy
  • 115 Wrzeszcz PKP - Jaworzniaków
  • 130 Jesień PKM - Muzeum II Wojny Światowej
  • 167 Bysewo - Wały Piastowskie
  • 184 Niedźwiednik - Wały Piastowskie
  • 205 (Gdańsk) Dworzec Główny - (Pruszcz Gdański) Komarowo
  • 207 (Gdańsk) Dworzec Główny - (Pruszcz Gdański) Komarowo

oraz dodatkowo:

  • 100 Dworzec Główny - Targ Rybny
  • 622 pętla tramwajowa - ZOO

Opinie (267) 9 zablokowanych

  • (3)

    Przypominam, że w naszych warunkach pojazdy "zeroemisyjne" - elektryczne, tak na prawdę jeżdżą na węgiel....

    • 7 3

    • nie te na wodór (2)

      Wodór mamy z OZE, zapraszam na strony LOTOS-u

      • 0 0

      • (1)

        ile masz w Gdańsku stacji z wodorem?

        • 0 0

        • a ile ich potrzebujesz do obsługi komunikacji miejskiej?

          • 0 0

  • Urzedasy !Straty jakie powodują diesle są 10 razy wyzsze niz koszt zakupu bez spalin ,niszcza srodowisko i zatruwaja śmiertelni (10)

    Diesel zabija nas wszystkich powoli a najbardziej truje właśnie dzieci! Koszty leczenia ludzi są milion razy wyższe a co roku umiera w Polsce 40 tys ludzi przez choroby spowodowane zatruciem spalinami. Spaliny powodują większość chorób w miastach !Obniżają odporność ,powodują raka i wiele innych chorób. Powoduje też zatrucie środowiska!! Trzeba być naprawdę d**ilem by podawać porównanie ,ze jest nieopłacalne ekonomiczne bo właśnie ekonomicznie najbardziej się one opłacają!!
    wiedzą to wszystkie miasta w Polsce które już maja zaplanowane zakupy autobusów nie emisyjnych nie muszą one być elektryczne, są tez inne rozwiązania! ale kazde miasto zachodnie już takie ma!!Gdańsk jak zawsze chce byc ostatni nie tylko z miast zachodnich ,ale i ostatnie w Polsce! Autobusy elektryczne czy wodorowe są dużo tańsze niż tramwaj i wymagana dla niego cała infrastruktura! Liczę ze nowa prezydent wywali na zbity pysk tych urzędasów i zacznie dbać o zdrowie mieszkańców Gdańska

    • 11 10

    • (5)

      Widac ze nie masz pojecia o nowoczesnych silnikach diesla

      • 5 3

      • gimbus ty niemasz pojecia o niczym ,bo diesel oficjalnioe został przez unie europejska uznany za najbardziej szkodliwy na (4)

        jednocześnie jest już naj mniej wydajny i zostały podane daty całkowitego zakazu jego produkcjiTo diesle maja całkowity zakaz wjazd do stref w miastach Europy zachodniej.. Jak zawsze kolejny głupek musiał pochwalić się głupotą.
        I jeszcze jedno głupku wsadź sobie rure wydechową tego diesla w usta i odpal na kilka sekund szybko zmądrzejesz jak przezyjesz ! z wodorowego będziesz mógł się co najwyżej napić bo to czysta woda będzie.

        • 1 5

        • (1)

          Podaj te dane o takiej wysokiej szkodliwości diesla i występowaniu raka. Silniki diesla to może powodują jakis promil promila, reszta to przede wszystkim geny i tryb życia czyli co jesz, czy uprawiasz sport, stres itd. Sam jestem za elektrykami ale niech chociaż zbliża się do cen za samochody z silnikami spalinowymi.

          • 3 2

          • i**oto sam sobie poszukaj skoro skoro jestes az tak głupi ze tego niewiesz

            to wsadź sobie rure wydechową diesla w usta i nie będziesz musiał niczego szukać .wszystkie informacje sa dostępne w Internecie ale ty potrafisz tylko głupotą się chwalić.

            • 1 3

        • a kilka lat wcześniej ta sama unia uznała diesla za najbardziej ekologiczny. ekologia taka sama jak z żarówkami.

          • 2 1

        • Ale jaki diesel? Z lat 50 ubieglego wieku czy nowoczesny, speniajacy najnowsze normy emisji spalin? A kto go uznal za smiercionosny? Lobbisci z Toyoty nie potradiacy zbudowac dobrego diesla

          • 1 0

    • Brak wiedzy głupka ze wsi który diesla kojarzy tylko z traktorem (3)

      A przeszło ci przez myśl troglodyto, że elektryczne samochody też trzeba ładować wliczając w to sprawność turbiny parowej, opory przewodów, sprawność kilkunastu stacji transformatorowych po drodze, sprawność ładowarki oraz samej baterii pojazdu która potrafi stracić ładunek od niższej temperatury? W konsekwencji ładując pojazd elektryczny wyjdzie ok 20 razy większa ilość spalin przez komin elektrowni niż z rury nowoczesnego diesla.

      • 4 2

      • ty bezmózgowcó własnie potwierdziłes swoja głupote,eletrownie to ty widziałes na obrazku (2)

        brednie takie bezmózgowce ,jak ty i ten poprzedni jeden lepszy od drugiego przykład skrajnej głupoty .Jeden twierdzi ze diesel nie trują tylko jedzenie, a drugi ze to elektryczność truje. Ja buraku nie tylko energetykiem jestem ale i te elektrownie budowałem. Ale zgłoś się do nobla obal cała naukę i ogłoś się geniuszem bezmózgowcu. Sprawność elektrowni jest bardzo wysoka jeden komin w miescie ma znikomy wpływm na srodowisko w prównaniu do kilkudziesięciu tysięcy kominów przemieszczających się co dziennie pom całym mieście. A w szczególności w trójmieście które jest złomowiskiem starych trupów.Pamietam jak tacy d**ile jak ty twierdzili kiedyś ze stare zarówki są mniej szkodliwe i prądozerne niż obecne ekologiczne ledowe.Róznica miedzy nami taka właśnie ze takich przygłupów jak ty nik poważnie nie traktuje dlatego na całym swiecie transport w coraz bardziej opiera się na elektryczności.A ty możesz się tylko przystosować.I zezłomować swój złom!!

        • 1 4

        • "Sprawność elektrowni jest bardzo wysoka"

          XD dziękuję, dobranoc.

          • 2 0

        • "Ja buraku nie tylko energetykiem jestem"

          Ta, chyba red bullem.

          • 2 0

  • Tramwaj (2)

    Więcej nowych inwestycji w nowe linie tramwajowe

    • 4 1

    • Niestety ale tramwaj jest bardziej kosztowny i problemowy wymaga specjalnej infrastruktury

      • 1 0

    • Koszt tramwaju przewyższa kilkukrotnie autobus elektryczny.

      • 0 0

  • Jak ominąć przepisy?

    Gdańsk ma już receptę. Wynajmuje autobusy zamiast je pupować.

    • 2 2

  • Tramwaje (1)

    W Gdańsku znaczny procent transportu miejskiego jest już prowadony zeroemisyjnie za pomocą tramwai. Dziwię się że w artykule i samej cytowanej analizie nie wspomniano o tym.

    • 3 2

    • Tramwaj zeroemisyjny? A prad skad sie bierze w sieci?

      • 1 0

  • przecież premier Matołusz obiecał miljon elektrycznychh aut (1)

    i PKS reaktywacja
    prąd na to byndzie z elektrowni w Ostrołęce zasilanej ruskim węglem
    więc w czym problem?

    • 4 3

    • no niestety obecnie jak widac tylko mzonki i obiecanki bez pokrycia

      • 1 0

  • pffyyyy

    To niech zrobią napęd magnetyczny chłodzony freonem i po problemie. A jak nie wiedzą jak to zapraszam z kontraktem.

    • 0 2

  • Wymienić po trochu. W planie np 7 lat.

    I w planie mieć np wymianę do 50% taboru. I będzie git.

    • 0 1

  • Jesień PKM

    130 Jesień PKM - Muzeum II Wojny Światowej ???? a jest wiosna PKM?

    • 0 2

  • Autobusy są może i eko, (1)

    - jednak czy wożona nimi młodzież jest eko? Ta która jedzie, wcina kebaby z kilogramem cebuli, popija napojem gazowanym a następnie wypuszcza przez odbyt biogazy do atmosfery - czy to jest eko?

    • 1 2

    • To teraz wyobraź sobie,

      że taki autobus z silnikiem diesla to tak jakby ktoś te "biogazy" puszczał cały czas bez sekundy przerwy.

      • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane