Fakty i opinie

Elektryczne mercedesy będą woziły gdynian. Wybrano dostawcę 24 pojazdów

Autobus elektryczny Mercedesa był już na testach w Gdyni - w tłusty czwartek (20.02.2020 r.).
Autobus elektryczny Mercedesa był już na testach w Gdyni - w tłusty czwartek (20.02.2020 r.). fot. Trojmiasto.pl

Elektryczne autobusy marki Mercedes-Benz będą woziły za kilka miesięcy pasażerów komunikacji miejskiej w Gdyni. Choć nie były najtańsze w przetargu, to zwyciężyły rozwiązaniami technicznymi, które także były brane pod uwagę. Łączny koszt zakupu szesnastu autobusów standardowej długości i ośmiu przegubowych to prawie 80 mln zł.



Czy należy inwestować w tabor elektryczny komunikacji miejskiej?

tak, spalinowe autobusy to już przeżytek 58%
tak, ale tylko z myślą o liniach przez centrum miasta 19%
nie, ta technologia wciąż nie jest dopracowana 14%
nie, spalinowe pojazdy mają lepsze parametry techniczne 9%
zakończona Łącznie głosów: 1145
Przypomnijmy, w styczniu informowaliśmy o otwarciu ofert w przetargu ogłoszonym przez Przedsiębiorstwo Komunikacji Autobusowej w Gdyni na dostawę szesnastu autobusów elektrycznych standardowej długości (ok. 12 m) oraz ośmiu przegubowych (ok. 18 m). Wpłynęły wówczas oferty od trzech podmiotów.

Na dostawę szesnastu autobusów standardowych złożono trzy oferty (kwoty brutto):
  1. SOR Libchavy spol. s.r.o. - 46 385 169,60 zł;
  2. Solaris Bus & Coach sp. z o.o. - 51 561 600 zł;
  3. EvoBus Polska Sp. z o.o. - 47 224 128 zł.

Na osiem autobusów przegubowych złożono dwie oferty (kwoty brutto):
  1. Solaris Bus & Coach sp. z o.o. - 31 242 000 zł;
  2. EvoBus Polska Sp. z .o.o. - 32 639 280 zł.

Rozkłady jazdy komunikacji miejskiej w Trójmieście


Autobusy Mercedesa wygrywają rozwiązaniami technicznymi



EvoBus Polska, czyli dostawca na polski rynek autobusów marki Mercedes-Benz, wygrał w obu kategoriach pojazdów, choć jego oferty nie były najtańsze. Cena stanowiła jednak tylko 53 proc. kryterium wyboru.

W przypadku autobusów standardowej długości Mercedesy zwyciężyły z konkurencyjnymi pojazdami systemami poprawiającymi bezpieczeństwo jazdy oraz - w stosunku do czeskich autobusów SOR - rozwiązaniami w zakresie umieszczenia silników i automatycznego systemu wykrywania i tłumienia ognia.

Mercedes (EvoBus) uzyskał także minimalną przewagę nad pojazdami Solarisa w kategorii zużycia energii elektrycznej, przy czym w tym zakresie najwyżej oceniono autobusy SOR.

W przypadku autobusów przegubowych o zwycięstwie przedstawiciela Mercedesa zdecydowały kryteria zużycia energii elektrycznej i systemów poprawiających bezpieczeństwo jazdy.

Biorąc jednak pod uwagę korzystniejszą cenę Solarisa, rywalizacja w całościowej punktacji była bardzo zacięta - Solaris otrzymał łącznie 97,57 punktów, zaś EvoBus 97,73 punktów.

Czytaj też:

Autobusy elektryczne w Trójmieście - czy to się opłaca?



Ocena ofert złożonych w przetargu. Część I to autobusy standardowe, część II - przegubowe.
Ocena ofert złożonych w przetargu. Część I to autobusy standardowe, część II - przegubowe.

Klimatyzacja zwalczająca koronawirusa i inne wirusy



Wszystkie nowe autobusy będą niskopodłogowe, wyposażone w defibrylatory, wspomniane systemy bezpieczeństwa, alkoblokady sprawdzające trzeźwość kierującego, kamery cofania oraz monitoring 360 stopni.

Nowością podyktowaną pandemią będzie klimatyzacja wyposażona w mechanizm zabijania grzybów, pleśni, drobnoustrojów oraz wirusów (w tym koronawirusa).

Pod względem potrzeb osób niepełnosprawnych przewidziano rampy dla wózków inwalidzkich, miejsca dostępne z niskiej podłogi (bez stopni), kontrastowe poręcze, przyciski z alfabetem Braille'a oraz białe wyświetlacze.

Samochody elektryczne i hybrydowe. Sprawdź oferty w Trójmieście



Cicha praca i zwrot energii podczas hamowania



Zakupione autobusy ma cechować cicha praca, na co wpływ będzie miał nie tylko elektryczny napęd, ale umieszczenie silników w osiach kół, co przełoży się również na mniejsze zużycie energii i większą przestrzeń pasażerską. Przewidziano również zastosowanie mechanizmu rekuperacji, czyli odzysku energii podczas hamowania.

Dostawca nowego taboru zadeklarował udzielenie siedmiu lat gwarancji na pojazd oraz ośmiu lat gwarancji na baterie (akumulatory).

Elektryczny Mercedes podczas testów w tłusty czwartek, 20.02.2020 r.


Ładowanie na pętlach oraz w zajezdni autobusowej



Autobusy elektryczne będą ładowane na pętlach oraz w zajezdni autobusowej. Na trasie odbywać się to będzie za pomocą pantografów podłączanych do sieci bezpośrednio z kokpitu kierowcy podczas postoju na przystankach końcowych, zaś w zajezdni z wykorzystaniem 22 ładowarek.

- Konsekwentnie rozwijamy ideę elektromobilności w Gdyni i już niedługo dostarczymy mieszkańcom pojazdy zgodne z najwyższymi aktualnie standardami, absolutnie zeroemisyjne, ciche i oparte na bardzo innowacyjnych rozwiązaniach. Co najważniejsze, z ogromnym udziałem środków unijnych. Razem z pierwszą częścią projektu, czyli siecią stacji ładowania w całym mieście, będzie to naprawdę wielka zmiana w komunikacji miejskiej. Jej pozytywne efekty odczują wszyscy, od kierowców i zarządców po samych pasażerów - mówi Katarzyna Gruszecka-Spychała, wiceprezydent Gdyni ds. gospodarki.
Na realizację dostaw wszystkich 24 autobusów przewidziano 300 dni od momentu podpisania umowy.

Zakup pojazdów oraz przygotowanie niezbędnej infrastruktury realizowane jest dzięki wsparciu unijnemu. Całkowita wartość projektu wynosi ok. 81 mln zł, z czego unijna dotacja to ok. 68,5 mln zł.

Testy autobusu elektrycznego Mercedes w Gdańsku w lutym 2020 r.

Opinie (256) ponad 10 zablokowanych

  • (38)

    Te elektryki niby takie eko a wyprodukowanie ich o wiele bardziey zanieczyszcza środowisko.Podobnie z hybrydami czy wprowadzaniem kolejnych norm euro,byle tylko opchnąć drogie, psujace się i nafaszerowane niepotrzebną elektroniką automobile.

    • 109 94

    • "Głąb kapuściany". (1)

      Mówi ci to coś?

      • 17 19

      • a czemu ubliżasz jemu jak mówi prawdę no chyba, że mówisz o sobie - patrząc się w lustro.

        • 9 1

    • (11)

      znowu te bzdury o wiekszym zanieczyszczeniu srodowiska przez elektryki. te falszywe tezy zostaly juz dawno obalone. produkcja elektrykow nie obciaza bardziej srodowiska niz produkcja kopciuchow.

      a baterie nie sa wywalane na smietnik poniewaz ich sklad pierwiastkowy na to nie pozwala. baterie sa zbyt cenne aby sobie je wywalac na smietnik jak starego passata

      • 28 16

      • I mój ulubiony motyw (1)

        Do zanieczyszczeń elektryka wrzućmy produkcję każdej śrubki i ogniwa.
        Przy spalinowym wystarczy sama benzyna, bo jak już wliczysz demolkę w środowisku na samo przetworzenie i dowiezienie ropy na stację, zaczyna wychodzić mocno na minus...

        • 18 5

        • Bo tak, bo prąd to z powietrza się bierze, szczególnie w Polsce.

          • 5 1

      • Dziwne, bo najnowsze badania mówią co innego. (6)

        Elektryki są mniej ekologiczne i mniej ekonomiczne niż benzyna/diesel i możesz sobie to negować, ale i tak faktów nie oszukasz. Produkcja głupich ogniw energetycznych to dla ekologii masakra, a ich utylizacja to już całkiem. Koszt przejechania kilometra też wychodzi na niekorzyść elektryków.

        • 18 12

        • Podaj źródło tych badań (4)

          • 10 5

          • Widziałem w Sudanie jak utylizowane są telefony jednego ze znanych producentów (1)

            Który chwali się designem i eko trendami - 15 miejscowych od rana do wieczora rozwala je na pył kamieniach trzymając w ręku kamień bez rękawic, masek, okularów i jakiekolwiek ochrony za 3 dolary tygodniowo. Ta firma przywiozła ten cały złom elektroniczny w ramach cyfryzacji kraju i ułatwienia dostępu do nowoczesnych technologii....do miejsca gdzie 95% ludzi nie ma nawet prądu i nie wie jak wyglada gniazdko elektryczne. Cały ten pył z teg wrzucają w kwasy i odczynniki chemiczne i odzyskana papkę zabierają do innego miejsca, gdzie galwaniczne odzyskują metale szlachetne i inne ( żeby było ciekawiej robi to firma z Europy). Tak wyglada to przetwarzanie. To co zostawało wlewali do dołu w ziemi. Jeśli sądzisz ze ktoś będzie spuszczał się w przyszłości na utylizacji tego syfu to jesteś łatwowierny, bo za x lat będzie z tymi ogniwami tak samo.

            • 8 3

            • Wyrzuć telefon! Teraz!

              • 4 0

          • no jakoś liczyłem też, to nie za bardzo te elektryki takie tanie są w eksploatacji. A nie mam przyłącza w bloku 3x440 takiego z minimum 30kW

            • 1 1

          • Odp.

            Byly badania gdzie zalozono eksploatacje 15 letnia samochodu z silnikiem spalinowym Euro 5 I elektrykiembtez 15 letnim.Wynik korzystny DLA spalinowego.Elektryki czesto nie dojada do 15 lat,ze wzgledu Na wysokie koszty naprawe czego przykladem jest Norwegia ,gdzie juz powstal problem z samochodami elektrycznymi kilkuletnimi,ktorych naprawy sa nieoplacalne.W produkcji elektrykow najwieksze zanieczyszczenie srodowiska wystepuje w fazie produkcji I potem z utylizacja baterii.

            • 2 0

        • https://elektrowoz.pl/auta/nowy-raport-tu-eindhoven-elektryki-emituja-znacznie-mniej-co2-nawet-po-doliczeniu-produkcji-baterii/

          • 0 0

      • tak, właśnie utylizacja tych 'baterii' będzie bardzo droga, a sama ich produkcja uciążliwe dla środowiska (1)

        Za 10 lat będziemy o tym znowu rozmawiać. Do tego te 'baterie' na mrozie wystarczają na dużo mniej kilometrów. "Sama produkcja baterii do nich emituje tyle CO2, co przejechanie np. 50 tys. kilometrów dieslem czy benzynówką". Z badań przeprowadzonych przez Agora Energiewende w Niemczech bilans klimatyczny samochodów elektrycznych wypada rozczarowująco. Np. Audi e-Tron staje się przyjazny dla klimatu po przejechaniu 100 tys. kilometrów, różne modele Tesli - 60-75 tys. km, Nissan Leaf - 52 tys. kilometrów, a e-Golf - 45 tys. km. W Niemczech i w Polsce wyprodukowanie i dostawa prądu do tych pojazdów też nie jest raczej ekologiczna ;))).
        Istotą problemu w pojazdach elektrycznych są baterie, do budowy których wykorzystuje się pierwiastki takie jak: żelazo, kobalt, nikiel, magnez, lit, aluminium, grafit i wiele innych. Do ich wydobycia oraz przetworzenia potrzeba ogromnej ilości energii, a sam proces produkcji baterii np. do Tesli 3 generuje od 11 do 15 ton CO2. Tak wyliczyli niemieccy naukowcy pod kierownictwem Christopha Buchala z Uniwersytetu w Kolonii.
        Rzeczywista emisja dwutlenku węgla przez samochód elektryczny, przy uwzględnieniu produkcji baterii i energii elektrycznej do niej, wynosi nawet do 180 g CO2/km, co daje wartość wyższą niż emisja przez niektóre samochody z silnikami Diesla (w badaniu Buchala porównano Teslę 3 oraz Mercedesa C220d). W świetle opublikowanych przez Instytut Ifo w Monachium badań, jak również innych pojawiających się coraz częściej krytycznych opinii i ekspertyz, pojazdy elektryczne nie są tak czyste jak się je przedstawia. Jak wskazują naukowcy z Niemiec, samochód z tradycyjnym napędem przyczyni się do emisji podobnej, a nawet niższej ilości spalin.

        • 1 0

        • c.dalszy

          "Samochody elektryczne pomogą w oczyszczaniu powietrza w miastach. Zwyczajnie przeniosą emisję w inne miejsca, gdzie produkowana jest energia elektryczna czy też baterie. Pytanie jednak, czy z punktu widzenia klimatu ma to znaczenie i czy będzie miało znaczenie spełnienie restrykcyjnych norm emisji CO2 poprzez promowanie zeroemisyjnych pojazdów, które jeśli chodzi o pozostawiony po sobie ślad węglowy nie różnią się specjalnie od pojazdów spalinowych" mówi Alfred Franke, Prezes Stowarzyszenia Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych.

          • 1 0

    • Jak czytam twoje komentarze to tak jakbym oglądał "chłopaków do wzięcia"

      • 10 1

    • (16)

      Merc wygrał o włos mimo że Solaris nasz i produkuje w Polsce...

      • 2 10

      • (7)

        PKA już nie inwestuje w Solarisa.

        • 4 0

        • (5)

          Ale o czym mówisz

          • 0 0

          • (4)

            O PKA które już nie inwestuje w Solarisa. To tak gdyby kogoś zdziwiło, dlaczego wygral np. mercedes.

            • 1 0

            • (3)

              Mącisz.
              A Solaris jest lepszy pod każdym względem.
              Jak można dać przegrać Solarisowi?

              • 0 9

              • (2)

                Poza tym Solaris już nie jest polski od kilku ładnych lat. Sprzedano go Hiszpanom jakoś po 2015 roku

                • 5 1

              • (1)

                Jest Polski jak merc niemiecki.
                Solaris wygrywa stale z Mercem HamburgBerlinMannheim, a Solaris wygrywa z nim niemal w całej pozostałej Europie.

                • 0 4

              • Merc czyli Daimler ma najwięcej udziałowców w Kuwejcie

                • 0 0

        • Solaris

          Polish-built electric buses take over the European market
          Źródło.... dw.de

          • 0 2

      • Solaris jest hiszpański (7)

        A Mercedesy składają w Polsce. Podobnie jak Mana, Volvo czy Scanie

        • 8 2

        • (6)

          Solaris powstał, buduje i płaci podatki w Polsce. Siedziba w Poznaniu.
          A Twój podpis też wyssany z palca

          • 0 8

          • (5)

            Ale udziałowcem jest Hiszpania. Podatki sie płaci zawsze, tak jak amerykański oddział BMW płaci w USA.

            • 7 1

            • (1)

              Jesteś wyjątkowo natrętny i bredzisz coś o innej firmie w opałach w usa.
              Daj sobie na luz. Twoje argumenty są dziecinnie przejrzyste.

              • 0 7

              • Widzę ze minusujesz z 4 adresów hahaha

                • 1 1

            • Kochani Hermann Herring znalazł kilka plusów od kolegów. Ta gorliwość. Normalnie nikt nie spędzi 30 minut aby śledzić wpisy hahahaha

              • 0 0

            • A Mercedes nie jest "niemiecki". To koncern w rekach udziałowców spoza Europy!

              • 1 0

            • Udziałowcem hiszpania I to ma być argument?

              • 0 0

    • A Ziemia jest płaska

      • 2 0

    • A skąd te dane??? To jedna z bzdur powielanych przez lobby paliwowe. Policzyłeś to razem z kosztem produkcji paliwa, olejów i każdej części mechanicznej w silniku???

      • 3 1

    • Trajtki elektryczne..

      Gwarancja Na 8 lat Na akumulatory a potem co..nowy pojazd? Utylizacja akumulatorow to trucie srodowiska.Bus pasy zniszczone do cna ,przyklad Al.Zwyciestwa,10 lutego I inne ulice.Panie Prezydencie,prosze przeczytac raport z wielu miast zachodnich,gdzie zalozono ,ze komunikacja publiczna spowoduje rezygnacje z zakupu nowych AUT przez mieszkancow.Wyniki byly zaskakujace DLA wlodarzy miast.Zakupy nowych AUT nie spadly ailosc korxystajacych z komunikacji miejskiej ...zmniejszyla sie wyraznie.Otoz grupa kilkudziesieciu percent rezygnujaca z autobusow przesiadla sie do samochodow wspoldzielonych typu trfficar I tym podobne.

      • 0 1

    • Trolenci jak zawsze pietrwszego posta i jak zawsze powiela głupote :)

      Wiec prosty test dla prostaków :) odpacl swojego blachosmroda i wsadz se rure wydechowa w usta na 5 sekund wzasadzie to wystarczy nawet na 2 sekundy.I już takie bezmózgowce szybko się przekonają mimo pustki we łbie.

      • 0 0

    • Ta banda svenów to faktycznie głąby, jednak w tej kwestii ma racje całkowita. Zielona tablica na tesli to określenie statusu majątkowego. Jeśli kogoś stać na takie eco cuda to ekologię w codziennym życiu ma w głębokim poważaniu.

      • 0 0

    • Masz rację

      Masz rację!! I co z tego?? Banda Niemców rządząca Europą chce zarabiać. Baterie sprowadzają z Chin więc uważają że to czysta produkcja. A te wstrętne Chiny trują środowisko... Normalna sprawa... W ostatnim roku polskie firmy sprzedały najwięcej autobusów elektrycznych w Europie. Poczekaj, niedługo Unia odkryje jakąś niebezpieczną rzecz w tych pojazdach. Icj produkty już będą tej wady pozbawione i staną w miejscu polskie firmy wykolegowane...

      • 0 0

  • Danziger (3)

    Gratulacje. Oby tylko nie były uziemione na rok jak 14 Citaro w Gdańsku.

    • 61 12

    • Maja 3 drzwi (1)

      Także nie będzie problemu

      • 5 3

      • I cztery osie

        • 2 1

    • Solaris najlepszy bus Europy, piszą w prasie fachowej.

      • 3 3

  • (10)

    Gratulacje
    Czekamy na Gdańsk

    • 40 15

    • Czy trolejbusy znikną?

      • 0 6

    • Gdańsk stawia na napęd gnojowy (4)

      • 5 3

      • (1)

        W Gdańsku jest napęd na serdeczność, a autobusy jeżdżą tylko podczas festynów.

        • 8 1

        • Elektryki fajne ale... nie przydatne.

          Problemem jest w Trójmieście nasze górskie połozenie. W centrum kraju wiele miast ma mniej więcej równe połozenie a u nas mamy masę wzniesień. Pojazdy elektryczne najlepiej się sprawdzają na równym terenie z niewielkimi wzniesieniami. Zbyt wiele i zbyt duże wzniesienia terenu zuzywają mocno akumulatory na podjazdach.

          • 0 0

      • Będą napędzane informacjami z TVPiS? Ekstra XD

        • 6 3

      • W Gdansku woz robi dziennie ponad 300km. Ktory elektryk ma taki zasieg?

        • 2 3

    • (3)

      I Sopot - kurort w spalinach...

      • 2 1

      • Tak. Spaliny. I bąki. Fuj.

        • 1 1

      • Sopot.. (1)

        Bzdury piszesz .Zobacz Na podawane codziennie stany zanieczyszczenia srodowiska.Sopot.Gdansk zien I blekit.

        • 0 0

        • Najpierw zobacz gdzie są rozmieszczone czujniki

          • 0 0

  • Do każdego Mercedesa sprzedawca da 1000 litrów białej farby aby można było dla nich wybudować drogi:) (16)

    Ps. Jak sięgam pamięcią u poprzedniczki Pana prezydenta Sz.... już kupowaliśmy mercedesy.....za którego cenę można było kupić 2,5 innego autobusu:) Czy jakaś nauka z tego poszła?:)

    Ps. Jak dla mnie specyfikacja przetargowa napisana tak aby wygrał ten co ma wygrać:)

    • 81 43

    • przeczytaj jeszcze raz (9)

      artykuł. Ceny zaoferowane w przetargu i inne jego kryteria są dość dokładnie opisane

      • 14 7

      • Ale ja się zgadzam że doś dokłądnie opisane sa kryteria:) (8)

        Ale widzę że nigdy nie miałaś/ miałeś do czynienia z przetargami:)
        Otóż... przetargi ogłasza się tak aby wygrał ten co ma wygrać....i jest to mniej widoczne bądź bardziej. Jest kilku oferentów i w zależności od tego co oferują wybiera się kryteria u "preforowanego" oferenta taką jednostkę której nie ma konkurencja...obrazowo...np klimatyzację zwalczającą Covid:) I pózniej robi się wagę danych punktów w całej specyfikacji:) No i mamy co mamy:) To że ktoś jest najdroższy bądź najtańszy nie oznacza że wygra przetarg czego swiadkami jesteśmy przy mercedesie:)
        To tak jak rząd ad ogłosił przetarg na limuzyny dla jakiegoś ministerstwa i specyfikacja została tak stworzona że mogła wygrać tylko jeden producent aut...zaczynających się na A:) Nowoczesne technologie zawarte w specyfikacji przetargowej nie miały na celu podniesienia jakości autobusu a wycięcie konkurencji. I jesli tego nie zrozumiesz to mi przykro. Takich rzeczy uczą a przynajmniej uczyli na poziomie liceum:)

        • 15 13

        • Ten przetarg nie zostal rozpisany aby wygral mercedes (6)

          Jeśli masz inne informacje podziel się nimi z nami I zgłoś do prokuratury ;)

          • 16 8

          • przecież to jakiś trol (5)

            nie trać na niego czasu, to co on robi to pomawianie

            • 11 5

            • Tak za Cegielskiej też przetarg został rozpisany żeby nie wygrał Mercedes:) (4)

              Obudź się człowieku bo za pare lat w Gdyni będą same pomniki i kościoły:)

              • 1 9

              • zejdź na ziemię misiu

                co Pani Cegielska ma wspólnego z tym przetargiem ?

                • 7 1

              • (2)

                Za Cegielskiej nie wygrał Mercedes, tylko Jelcz oferujący autobus na licencji Mercedesa. Konkretnie był to model Jelcz M122MB

                • 5 1

              • (1)

                I żadnego nie zachowano...

                • 2 1

              • Taki patriotyzm

                • 0 1

        • Przyklad- PESA w Gdańsku. Ten przetarg to jakby konkurentom (-owi) w mordę strzelić

          • 0 0

    • Kasa od niemca (ue) (1)

      Wróci do niemca. A w PL zostanie dopisany do konta dług (dotacja)

      • 8 3

      • Tu każda kasa trafi w obce ręce

        Solaris hiszpański, SOR czeski a Merc niemiecki. Był inny wybór?

        • 2 0

    • To jest sobole jakiś absurd (1)

      Bo dla wszystkich służb komunalnych sprzęt z założenia powinny robić nasze firmy w DE władze landów dają przywileje na zakup sprzętu np komunalnego - tam nie ma innych śmieciarek niż man lub mercedes i innych np w służbach mundurowych. Mieliśmy firmy które mogły by bez problemu zbudować autobusy dla naszych miast - ale jak wszystko sprzedali za Balcera to teraz kupują od Niemców

      • 5 3

      • Bryczkami mają ludzi wozić czy o co ci chodzi xd Gdynia kupuje dobre pojazdy to już nie ma co narzekać?

        • 0 0

    • widać suchar o farbie wszędzie da się wcisnąć

      • 1 1

    • Co ciekawe, akurat Mercedesy nie były w Gdyni lubiane

      Ostatnie lata to zakup Solarisów i MANów. Mercedesy kupowali przewoźnicy prywatni. Więc chyba tylko zakup SOR można by uważać za nieustawiony?

      • 0 0

  • Wodór (5)

    Autobusy pociągi i ciężarówki tylko paliwo wodorowe

    • 50 6

    • I wracamy do nietrafionego pomysłu, gdzie pod maską 70% sprzętu jest tylko dlatego że silnik spalinowy nie nadaje się do napędzania pojazdów?

      • 3 2

    • Wodór nie jest paliwem, a nośnikiem energii.

      • 8 3

    • A wodór Rafineria Gdańska robi z ropy. (1)

      Wypuszczając w atmosferę kupę CO2 przy tej okazji

      • 2 4

      • Bo elektroliza ma śmieszną sprawność i nie nadaje się do powszechnego stosowania.

        • 2 1

    • Produkcja wodoru dziś w Polsce możliwa tylko ....prądem z węgla lub czeskiej atomówki.

      • 2 1

  • Energia elektryczna (10)

    A ta super ekologiczna energia elektryczna to skąd??-oczywiście z dymiących elektrowni węglowych przestarzały technologicznie i zarządzanych przez prezesów którzy nie wiedzą ile brać wynagrodzeniaczego skutkiem są coraz większe podwyżki energii elektrycznej

    • 59 23

    • (1)

      ale o pretensje ze w Polsce prad jest z wegla to do politykow pisu i po bo to oni od 9 lat buduja elektrownie atomowa. no i jeszcze mozesz gornikow winic ktorzy bombarduja inne inwestycje w energetyke niz ta oparta na weglu.

      swiat nie bedzie czekal na polakow az ci laskawie zrezygnuja z kopcenia wunglem

      • 17 2

      • jak już to od 6, wcześniej było PO, a jeszcze wcześniej nic na ten temat nie robili

        • 3 4

    • Ale tutaj chodzi o lokalna czystość powietrza, na którą bez emisyjny transport już wpływ ma.

      • 10 1

    • Już teraz w mixie energetycznym pomorza OZE ma duży udział. Autobusy nie są kupowane na rok czy dwa lata. Z każdym rokiem udział OZE ma wzrastać, więc i autobusy będą coraz bardziej "zielone".

      • 6 3

    • Prad nawet z diesla z elektrowni

      Mniej zanieczyszcza niż z ta sama ilość spalina w autobusach. Oczyszczanie spalin dużo lepsze, sprawność wieksza i do tego kogeneracja.

      • 5 4

    • Transfer zanieczyszczeń a nie ekologia

      Zamiast spalać ropę w Gdyni na ul. Morskiej dzięki drogiemu szwabskiemu autobusowi na prąd zanieczyszczamy okolice Łodzi albo Śląsk. W PL posiadanie elektryka i tłumaczenie to ekologią jest bez sensu. Fakt węgiel w elektrowni nie śmierdzi tak jak spalona ropa ale to marna pociecha.

      • 6 3

    • eletryczna ekologiczna energie bierze sie z OZE nie z jakis przstarzalych elektrowni weglowych, prosze myslec co sie pisze

      • 3 3

    • Pitolicie Hipolicie - na Pomorzu w 2019r. 52% energii pochodziło ze źródeł odnawialnych (1)

      W dodatku ja jednak wolę dym z wysokiego komina elektrowni niż z rury wydechowej prosto w twarz, Ty masz inaczej?

      • 6 3

      • To masz twarz przy ziemii?

        • 0 0

    • podwyzki pradu dlatego ze pochodzi u nas ze spalanego wegla w wiekszosci a co za tym idzie produkujemy CO2 a za ekwiwalent CO2 sie płaci temu podwyzki cen. Normalne. Ropa w gore-transport w gore, transport g ore to i chlebek w gore, itd itp

      • 0 0

  • (4)

    W Gdańsku za to można pomarzyć o ekologicznym transporcie, brak autobusów napędzanych CNG, brak autobusów elektrycznych, jedynie tramwaje jako takie elektryczne... Gdańsk został w tyle jeżeli chodzi o komunikację miejską!

    • 37 17

    • Ale macie vice prezesa i już za 3 lata...go zwolnią.

      • 1 0

    • (1)

      Gdyby była w Polsce elektrownia atomowa to się można w elektryki bawić

      • 2 0

      • Prąd w Polsce jest z gniazdka...

        • 0 0

    • Do tego bydlowozy bez siedzeń, bez priorytetów na skrzyżowaniach godzina jazdy w jedną stronę. Jeszcze szkoda że nie wybudowali tramwaju na lotnisko. Gdyby mogli to by pociągnęli tramwaj do Żukowa. I 2 godziny na stojąco w bydlowozie zygzakiem przez Chełm Jasień morenę lostowice Orunię niedźwiednik do oliwy. I zachwyt jaka to nowoczesna komunikację w Gdańsku mamy.

      • 0 0

  • (10)

    Gdynia to ponoć najbardziej nasłoniecznione miasto w Polsce, a zero paneli fotowoltanicznych w przestrzeni publicznej zasilających sieć miejską. taka to proekologiczność....

    • 44 19

    • Haha, nasłonecznione miasto, chyba we śnie (2)

      • 9 5

      • To są statystyki meteo, a nie sny. (1)

        • 6 3

        • Ziom nie dyskutuj z miłośnikiem Gdyni,

          Pewnie ma posadkę w miejskiej spółce i gada jak mu mówią żeby gadał.
          No nic niestety autobusy nowe ale drogi dziurawe wróżę im bardzo szybki serwis i więcej stania na warsztacie niż jeżdżenia po mieście.

          • 0 0

    • Super powiem mojej Jagodzie że już niedługo przyjadę na randkę nowiusieńkim Mercedesem

      • 3 1

    • Dokładnie, też widziałem ten raport.

      • 3 0

    • Na niektórych wiatach chyba są.

      • 2 0

    • Tak się miasto reklamuje

      Ale to nieprawda

      • 0 1

    • Dajcie spokój z tą proekologicznością. (2)

      Weźmy sie za korki. Co to za znaczenie kiedy auta palą niepotrzebne paliwo stojąc w korkach. Tysiące aut. Dziennie. Przez wiele godzin... ale co z tego... wystarczy, że samorządowcy pojadą rowerem do pracy i są rozgrzeszeni.

      • 1 3

      • To niech ludzie zostawią blachosmroda w domu i przyjadą taką właśnie komunikacją publiczną.

        • 0 0

      • Popieram...

        Najprostsze I najtansze do wprowadzenia.Ludzie,kierowcy placa podatki przy kupnie samochodow,przy zakupie paliw,Czesci oraz podatki Na rzecz miasta Poltyka Gdyni czyli walka z kierowca,przeklada sie Na coraz wieksze korki Na Estakadzie,Wielkopolskiej,Chwarznienskiej.Morskiej,Hutniczej,Wladyslawa IV po zamknieciu 50% Swietojanskiej.Efekt stojace w korkach pojazdy zamiast szybko przejechac zmuszone sa do kilkunastominutowych pelzajacych postojow w korkach.

        • 0 0

  • Kasa na nowe autobusy jest (5)

    a na bilet trójmiejski to już nie.
    Już rok temu Gdynia uzyskała 60 nowych autobusów. Serio, one nie muszą pachnieć nowością. Bilet trójmiejski jest ważniejszy.

    • 36 13

    • Gdynia zawsze miała na wkład własny do projektu wspólnego biletu

      tylko kto inny się wypiął. Ile można czekać?

      • 5 2

    • Przecież możesz na jednym miesięcznym jeździć wszystkim od Gdańska do Wejherowa. (1)

      Czego Ci jeszcze potrzeba?

      • 9 1

      • Ten jeden miesięczny, w przeciwieństwie np do Warszawy czy innych metropolii w cywilizowanej Europie, to jest sumą 4 miesięcznych na Wejherowo, Gdynię, Gdańsk i SKM...

        • 0 1

    • Jak nie muszą? Jak kupili używane to był ryk na forum

      Kupili nowe to stękanie o bilet.

      • 0 0

    • Bo Nasis Dyrektorzy Prezesi i Prezydenci Miast

      mają gdzieś bilet metropolitarny, po co on i komu?
      A dodam że są sami wykształceni ludzie profesory i doktory, a liczyć nie potrafią i się normalnie dogadać.
      Niestety jak się zatrudnia ziomkó a później przy wspólnym grilu kłóci to są efekty że nie można zrobić wspólnego biletu

      • 0 0

  • Mercedes?? A dlaczego nie są to polskie Solarisy? Co z nimi nie tak? (28)

    • 63 51

    • Skoro Solaris ma 100% udziałowcy hiszpańskiego

      to trudno nazwać go polskim.

      • 41 3

    • Bo serwis Solarisa jest na miejscu a do Mercedesa będą dojeżdżać i ktoś musi na tym zarobić! (2)

      Ale poważnie, też mnie to bardzo dziwi. Zamiast wspierać polskie, tu zostawiać podatki, z niejasnych powodów ktoś podjął inną decyzję. Może komputer?

      • 11 26

      • (1)

        a jakby wygrał solaris to byś pisał dlaczego nie inny następny znafffca

        • 20 4

        • To by marudził czemu nie lepsze Mercedesy tylko hiszpański szrot

          • 0 0

    • Bo nazwa Mercedes jest fajniejsza niz Solaris, która nie wiadomo dlaczego kojarzy mi się z Lemem! (1)

      • 1 15

      • A mi z Blok Ekipą, taka kreskowka

        • 4 1

    • Przyjrzyj się ofertom - Solaris sporo droższy niż Mercedesy... Ponad 4 mln różnicy - to nie jest mało... Zresztą - czy Solaris jest nadal polski?

      • 18 1

    • A dlaczego mają być polskie? (2)

      bo jak polskie to lepsze, czy co?

      • 19 8

      • (1)

        nie ma polskich autobusów elektrycznych i samochodów polskich elektrycznych na polskich drogach

        • 13 0

        • ale będą

          równiutki milion

          • 7 0

    • Bo hiszpańskie a nie polskie

      B

      • 10 0

    • przecież masz wynik punktacji powyżej - Solar okazał się droższy

      inna sprawa, że takie nie do końca polski jest bo raczej hiszpański, tak jak Opel francuski

      • 20 0

    • Już nie polskie

      Niestety już nie są polskie. Solange Olszewska sprzedała je hiszpańskiej firmie

      • 12 1

    • Solaris już nie jest Polski.

      Jak każda wartościowa Marka został sprzedany obcemu kapitałowi. W Polsce nie ma tradycji budowania prywatnych wielopokoleniowych interesów. Wystarczy że jakaś firma się wybije jest od razu sprzedawana.

      • 13 1

    • Zgadza się i przepraszam. Kilku internautów wyjaśniło mi, ze Solaris już nie jest Polski. (3)

      Mój błąd, przepraszam i dziękuję za wyjaśnienie kwestii obecnego właściciela, byłej polskiej firmy.

      • 12 1

      • a kto sprzedał ? (2)

        • 0 0

        • Były właściciel, członek PO. (1)

          • 8 13

          • Może odrobina wiedzy by się przydała, zamiast kłamstw

            Podpowiem że właścicielką producenta autobusów Solaris była Solange Olszewska.

            • 12 3

    • bo to tandeta i do tego droższa

      masz w artykule

      • 2 2

    • Trzeszczą, są mniej komfortowe od mercedesów i brudzą się jak cholera.

      • 0 0

    • a

      solaris nie jest juz polski. zostal sprzedany. jeno fabryka jest zlokalizowana w polsce

      • 4 1

    • nie ma zadnych polskich solarisow , https://motoryzacja.interia.pl/wiadomosci/producenci/news-solaris-nie-jest-juz-polska-firma-ma-nowego-wlasciciela,nId,2627165

      • 1 0

    • RK

      Solaris to obecnie firma hiszpańska

      • 5 1

    • Niestety ,ale solaris już dawno nie jest polski. tylko jeśli dobrze kojarzę to obecnie jest Hiszpański.

      • 3 0

    • Bo to hiszpańskie howno

      • 1 1

    • ldfk

      Soaris jest juz hiszpanski..

      • 3 1

    • Solaris został w 2018 roku sprzedany Hiszpanom

      Już nie jest polski

      • 2 1

    • Bo Solarisy kupuje cała europa zachodnia.To Polska fabryka wybudowana przez Polaków zatrudniajaca Polaków

      I płacąca podatki w Polsce! Mająca tysiące polskich dostawców części !!Ogromny zysk gospodarczy dla Polski. Natomiast z Niemieckiego mercedesa te wszystkie korzyści będą mieli Niemcy !!Ale co ameby umysłowe które by najlepiej oddała całe trójmiasto we władznie Niemcom może otym wiedzieć oni nie myslą tylko oczuwaja a raczej papuguja co im zachodnie media w Polsce wciskają!

      • 2 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.