- 1 Akcja ratunkowa nurka przy Westerplatte (57 opinii)
- 2 15 mln zł wygrane w Eurojackpot w Gdańsku (84 opinie)
- 3 Flipper dał się oszukać i stracił 15 tys. zł (352 opinie)
- 4 Kosiorek i Dulkiewicz chcą współpracować (199 opinii)
- 5 Paraliż drogowy na północy Gdyni (141 opinii)
- 6 Chciała kupić Bitcoiny, straciła 200 tys. (90 opinii)
Elektryczne mercedesy będą woziły gdynian. Wybrano dostawcę 24 pojazdów
Elektryczne autobusy marki Mercedes-Benz będą woziły za kilka miesięcy pasażerów komunikacji miejskiej w Gdyni. Choć nie były najtańsze w przetargu, to zwyciężyły rozwiązaniami technicznymi, które także były brane pod uwagę. Łączny koszt zakupu szesnastu autobusów standardowej długości i ośmiu przegubowych to prawie 80 mln zł.
Na dostawę szesnastu autobusów standardowych złożono trzy oferty (kwoty brutto):
- SOR Libchavy spol. s.r.o. - 46 385 169,60 zł;
- Solaris Bus & Coach sp. z o.o. - 51 561 600 zł;
- EvoBus Polska Sp. z o.o. - 47 224 128 zł.
Na osiem autobusów przegubowych złożono dwie oferty (kwoty brutto):
- Solaris Bus & Coach sp. z o.o. - 31 242 000 zł;
- EvoBus Polska Sp. z .o.o. - 32 639 280 zł.
Rozkłady jazdy komunikacji miejskiej w Trójmieście
Autobusy Mercedesa wygrywają rozwiązaniami technicznymi
EvoBus Polska, czyli dostawca na polski rynek autobusów marki Mercedes-Benz, wygrał w obu kategoriach pojazdów, choć jego oferty nie były najtańsze. Cena stanowiła jednak tylko 53 proc. kryterium wyboru.
W przypadku autobusów standardowej długości Mercedesy zwyciężyły z konkurencyjnymi pojazdami systemami poprawiającymi bezpieczeństwo jazdy oraz - w stosunku do czeskich autobusów SOR - rozwiązaniami w zakresie umieszczenia silników i automatycznego systemu wykrywania i tłumienia ognia.
Mercedes (EvoBus) uzyskał także minimalną przewagę nad pojazdami Solarisa w kategorii zużycia energii elektrycznej, przy czym w tym zakresie najwyżej oceniono autobusy SOR.
W przypadku autobusów przegubowych o zwycięstwie przedstawiciela Mercedesa zdecydowały kryteria zużycia energii elektrycznej i systemów poprawiających bezpieczeństwo jazdy.
Biorąc jednak pod uwagę korzystniejszą cenę Solarisa, rywalizacja w całościowej punktacji była bardzo zacięta - Solaris otrzymał łącznie 97,57 punktów, zaś EvoBus 97,73 punktów.
Czytaj też:
Autobusy elektryczne w Trójmieście - czy to się opłaca?
Klimatyzacja zwalczająca koronawirusa i inne wirusy
Wszystkie nowe autobusy będą niskopodłogowe, wyposażone w defibrylatory, wspomniane systemy bezpieczeństwa, alkoblokady sprawdzające trzeźwość kierującego, kamery cofania oraz monitoring 360 stopni.
Nowością podyktowaną pandemią będzie klimatyzacja wyposażona w mechanizm zabijania grzybów, pleśni, drobnoustrojów oraz wirusów (w tym koronawirusa).
Pod względem potrzeb osób niepełnosprawnych przewidziano rampy dla wózków inwalidzkich, miejsca dostępne z niskiej podłogi (bez stopni), kontrastowe poręcze, przyciski z alfabetem Braille'a oraz białe wyświetlacze.
Ogłoszenia.trojmiasto.pl – Samochody elektryczne i hybrydowe. Sprawdź oferty w Trójmieście
Cicha praca i zwrot energii podczas hamowania
Zakupione autobusy ma cechować cicha praca, na co wpływ będzie miał nie tylko elektryczny napęd, ale umieszczenie silników w osiach kół, co przełoży się również na mniejsze zużycie energii i większą przestrzeń pasażerską. Przewidziano również zastosowanie mechanizmu rekuperacji, czyli odzysku energii podczas hamowania.
Dostawca nowego taboru zadeklarował udzielenie siedmiu lat gwarancji na pojazd oraz ośmiu lat gwarancji na baterie (akumulatory).
Elektryczny Mercedes podczas testów w tłusty czwartek, 20.02.2020 r.
Ładowanie na pętlach oraz w zajezdni autobusowej
Autobusy elektryczne będą ładowane na pętlach oraz w zajezdni autobusowej. Na trasie odbywać się to będzie za pomocą pantografów podłączanych do sieci bezpośrednio z kokpitu kierowcy podczas postoju na przystankach końcowych, zaś w zajezdni z wykorzystaniem 22 ładowarek.
- Konsekwentnie rozwijamy ideę elektromobilności w Gdyni i już niedługo dostarczymy mieszkańcom pojazdy zgodne z najwyższymi aktualnie standardami, absolutnie zeroemisyjne, ciche i oparte na bardzo innowacyjnych rozwiązaniach. Co najważniejsze, z ogromnym udziałem środków unijnych. Razem z pierwszą częścią projektu, czyli siecią stacji ładowania w całym mieście, będzie to naprawdę wielka zmiana w komunikacji miejskiej. Jej pozytywne efekty odczują wszyscy, od kierowców i zarządców po samych pasażerów - mówi Katarzyna Gruszecka-Spychała, wiceprezydent Gdyni ds. gospodarki.
Na realizację dostaw wszystkich 24 autobusów przewidziano 300 dni od momentu podpisania umowy.
Zakup pojazdów oraz przygotowanie niezbędnej infrastruktury realizowane jest dzięki wsparciu unijnemu. Całkowita wartość projektu wynosi ok. 81 mln zł, z czego unijna dotacja to ok. 68,5 mln zł.
Testy autobusu elektrycznego Mercedes w Gdańsku w lutym 2020 r.
Miejsca
Opinie wybrane
-
2021-02-05 13:33
Danziger (3)
Gratulacje. Oby tylko nie były uziemione na rok jak 14 Citaro w Gdańsku.
- 62 12
-
2021-02-05 18:38
Solaris najlepszy bus Europy, piszą w prasie fachowej.
- 4 3
-
2021-02-05 13:46
Maja 3 drzwi (1)
Także nie będzie problemu
- 5 3
-
2021-02-05 16:51
I cztery osie
- 2 1
-
2021-02-05 18:24
merce najlepsze
bardzo ładne i super jakoś !
- 3 3
-
2021-02-05 14:47
Miejsce na rower (5)
Fajne autobusy, ale co z tego jak ich kierowcy nie będą nam pozwalać wchodzić z rowerem do środka.
- 8 16
-
2021-02-05 21:00
Chcesz rowerem w busie szpanować?
Jak Ci ciężko zostaw rower w domu
- 6 1
-
2021-02-05 16:04
(3)
I dobrze. Rowerem to się jeździ a nie przewozi! Głąb nie wie.
- 12 1
-
2021-04-10 19:37
A co w sytuacji gdy jechałeś rowerem i doszło do uszkodzenia roweru uniemozliwiajacgo dalsza jazdę tym ze rowerem.np przebije się opona ,detka peknie itp...to co rower prowadzić przez pol miasta?czy zostawić gdzieś rower i wsiasc do autobusu bez niego ??
- 0 0
-
2021-02-05 22:46
Na nogach się chodzi, (1)
a nie wozi autobusem.
- 0 4
-
2021-04-10 19:34
Chyba dla kogos bilety za drogie....
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.