• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Autobusy jeżdżą już kontrapasem w Gdyni

Michał Sielski
16 grudnia 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 

Od tygodnia trwały testy, a w poniedziałek, 16.12.2019, o godz. 7:30 pierwszy autobus przejechał buspasem "pod prąd" ul. Chwarznieńskiej. Według szacunków inwestycja warta 4 mln zł pozwoli dojechać do centrum pasażerom pięciu linii autobusowych, nawet 10 minut szybciej niż do tej pory.



Jaki rodzaj transportu najchętniej wybierasz w codziennych podróżach?

Przypomnijmy:

  • kontrapas autobusowy ma 1,1 km,
  • zlokalizowany jest na ul. Chwarznieńskiej,
  • jeżdżą nim autobusy linii nr 103, 121, 140, 147 i 160.


To innowacyjny projekt, bo autobus wjeżdża na jeden z dwóch pasów dwupasmowej jezdni, który do tej pory prowadził w przeciwnym kierunku. I prowadzi nadal, ale "zmienia się" w buspas podczas porannych korków, gdy dwa pasy w kierunku centrum stoją w korku, a w przeciwną stronę jest niewielki ruch. Kierowcy muszą być jednak czujni i zwracać uwagę na znaki, które informują, kiedy można jechać wyłącznie prawym pasem, bo lewym jedzie autobus. Nie brakuje jednak kierowców, którzy znaki lekceważą.

Policjanci na miejscu już od tygodnia



Kierowcy muszą zwracać uwagę na znaki zmiennej treści. Kierowcy muszą zwracać uwagę na znaki zmiennej treści.
- Dlatego jesteśmy na miejscu. Patrol zwraca uwagę na kierowców niestosujących się do przepisów, by zapobiec niebezpiecznym sytuacjom. Wszyscy zdajemy sobie sprawę z tego, że część osób jeździ "na pamięć" i musi minąć trochę czasu, zanim przyzwyczają się do nowego i nietypowego rozwiązania - mówi mł. insp. Sławomir Pachura, komendant miejski Policji w Gdyni.
Patrol policji pilnował tego miejsca już cały poprzedni tydzień, gdy trwały testy kontrapasa autobusowego. Wtedy głównie pouczano kierowców lekceważących znaki, obecnie funkcjonariusze podejmują decyzję o ewentualnym mandacie w zależności od tego, jak rażące było wykroczenie.

Jak działa kontrabuspas



Autobusy wjeżdżają na kontrapas tylko wtedy, gdy jest korek w kierunku centrum. Najpierw wyłączany jest lewy pas w kierunku Chwarzna, a w przeciwnym kierunku dopiero po kilku minutach zapala się komunikat "zakaz wjazdu" z dopiskiem "nie dotyczy ZKM".

- Naszym priorytetem jest zapewnienie maksymalnego bezpieczeństwa kierowcom. Dlatego też przypominamy, że gdy sygnalizatory umieszczone nad pasami ruchu na jezdni w kierunku Chwarzna-Wiczlina wyświetlają czerwony symbol "X", to kierowcy bezwzględnie nie mogą poruszać się takim pasem - podkreśla Karol Żarski z gdyńskiego Zarządu Dróg i Zieleni.
Całość inwestycji pochłonęła niecałe 4,1 mln zł. 2 mln złotych pochodziło z centralnego Funduszu Dróg Samorządowych.

- W Gdyni konsekwentnie stawiamy na komunikację zbiorową. Inwestujemy w ekologiczny tabor autobusowy i trolejbusowy, wydłużamy sieć buspasów, w pełni korzystamy z możliwości systemu Tristar i wdrażamy nowoczesne rozwiązania w zakresie transportu publicznego. Taką innowacją jest właśnie kontrapas na ulicy Chwarznieńskiej, który będzie dużym udogodnieniem dla mieszkańców Chwarzna-Wiczlina, korzystających z transportu miejskiego. Liczymy, że to rozwiązanie przekona gdynian do zamiany auta na rzecz autobusu - podkreśla Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni.

Opinie (355) ponad 10 zablokowanych

  • Tu się robi interesy i tu jest duża kasa

    • 57 14

  • Pierwsze buspasy w Gdyni powstały w 2015 roku (1)

    Jakieś 10 lat za późno, żeby nie mieć dziś problemów z korkami i parkowaniem. Zabrakło wizji.

    • 44 17

    • Nie, pierwszy powstal ok. 2009 roku na Polskiej (przed Wezlem Ofiar Grudnia kier. Płyta Redlowska / Karwiny).

      • 5 1

  • Dobrze, że było centralne finasowanie. (1)

    Władza nie dałaby rady sama.
    Inwestycja kosztuje tyle co dofinansowanie do air show.

    • 48 16

    • Centralne finansowanie? To nawet na to nie mieli pieniędzy?

      • 5 1

  • bareizm (2)

    czego to ludzie nie wymysla zeby ukryc jak bardzo do bani mamy drogi ... 4 banki serio? Ciekawe kiedy ktos pojdzie na czolowke ... bo smiem twierdzic ze oznakowanie jest jak standardowo oznakowane sa wszystkie polskie inwestycje..

    • 80 21

    • oznakowanie jest zupelnie dobre, tylko ludzie nie wiedza co to jest podwojna przerywana

      • 10 1

    • Osioł jesteś

      Bareizm. Jakie to ostatnio modne słowo i nadużywane. A ty śmiesz coś twierdzić? Byłeś i widziałeś?

      • 3 0

  • Ilu zginie (2)

    Ciekawe czy sukcesem bedzie czyjas smierc tak tak ja wiem znaki patrole itp .Zobaczymy co na to przyjezdni ze starogardu i okolic .Sukces przea duze s .Idac tym tropem to moze w godzinach szczytu kiedy wszuscy jada do gory ruch puszczac tylkk do gory a rano na dol.

    • 85 15

    • selekcja naturalna ma swoją cenę

      • 8 8

    • To zalezy kto zginie. Jesli jakis rowniejszy to pomyslodawca tej glupoty skonczy w wiezieniu. Jesli jakis szarak to napisza, ze nie patrzyl na znaki.

      • 10 3

  • czekamy na 1 dzwon (2)

    ludzie na pamiec smigaja

    • 82 8

    • W Berlinie 20 lat temu to już było i nikt nie zginął...

      • 25 1

    • Było na kursie

      na prawo jazdy. trzeba było nie spać :)

      • 19 1

  • cba się kiedyś za was weźmie (1)

    4,1 banki :D

    • 64 10

    • To zgłoś to zamiast pisać głupoty

      • 8 3

  • Za 4mln można było dobudować buspas w ciągu normalnej drogi.. (1)

    • 81 18

    • buduj

      Na etapie prac ziemnych przy tysięcznej wywrotce ziemi byś zbankrutował. Tam jest pagórkowaty teren po bokach, bardzo dużo prac ziemnych do roboty.

      • 11 4

  • ankieta (3)

    kierowcy klikają najszybszy, po czym okazuje się, że zapomnieli o rowerze, bo kiedy oni jeszcze krążą, żeby zostawić auto, ja już dawno na miejscu

    i nie mówię tu o sytuacji, że jechałem 25 km i siedzę zadowolony, ale spocony, przy biurku. Poranny prysznic można wziąć w pracy (jeśli warunki pozwalają).

    Kiedyś pracowałem bite 8 godzin za biurkiem i nie mogłem się doczekać, aż wyjdę i wsiądę na rower, żeby trochę się przewietrzyć i rozruszać w drodze do domu. Większość ludzi siedzi na d*pie 8 godzin, po czym 30-60 minut spędza na d*pie w aucie i to samo robi w domu. Tragedia.

    • 38 50

    • A ja kiedys codziennie szedlem 2.5 km pieszo rano i drugie tyle wieczorem. Latem i zima. I mam gdzies czy ktos wybiera rower czy samochód.

      • 7 1

    • Słuchaj nie wszyscy jesteśmy z korpo tak jak ty

      I nie siedzimy przed komputerkiem 8 godzin tylko zapierniczamy po 10 lub 12 by wyżywić swoje rodziny zarabiając około 5 tys na miesiąc. A ty zarabiając w korpo powinieneś jeździć latem rowerem a zima komunikacja miejska

      • 4 6

    • Fuj

      Jak można spoconym wejść do biura? To obrzydliwe, i potem każdy jest skazany na ten smród. Nie wstyd Ci że koleżanki i koledzy muszą to wąchać?

      • 7 4

  • Opinia wyróżniona

    A nie łatwiej , taniej i szybciej (6)

    byłoby postawić światła od strony Gdyni? W czasie przejazdu autobusu kontrpasem /czyli na jakieś 20 sekund/ włączane by było na nim czerwone światło na oba pasy i nie byłoby obaw że jakiś dureń wjedzie na czołówkę.

    • 44 186

    • (1)

      Skąd wziąłeś 20 sekund? Bo mi wychodzi, że wtedy autobus by musiał jechać około 216 km/h. I przez te "20 sekund" stałby ruch w stronę obwodnicy - co w przypadku godzin szczytu gdy busy cały czas jeżdżą? Co nie zmienia faktu, że pomysł kontrabuspasa jest i**otyczny, widać, że myślenie jest o tu i teraz a nie za X lat.

      • 28 34

      • jak to "geniuszu" policzyłeś?

        • 8 1

    • dodatkowe światła to dodatkowy milion zł (3)

      rozwalają mnie te ceny, cztery miliony za pomalowanie jezdni, jakiegoś dodatkowego kodu w systemie...masakra!

      • 26 18

      • Jakiego kodu? Koszt to znaki, sygnalizatory itd. To był bardzo niski koszt.

        • 10 17

      • Wiesz że możesz zgłosić się do przetargu? Zrób taniej (1)

        • 17 8

        • tu nie chodzi o to żeby było taniej

          tylko żeby było jak najwięcej do podziału

          • 9 6

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane