- 1 Przestępca seksualny wpadł w porcie (58 opinii)
- 2 Milion zł na projekt remontu trzech ulic (62 opinie)
- 3 Martwe dziki na Karwinach. Otrute czy padły z głodu? (279 opinii)
- 4 Agresywny Rosjanin zatrzymany na lotnisku (196 opinii)
- 5 Działkowcy będą mieli przez to problemy? (147 opinii)
- 6 Mieszkają na stałe, ale się nie zameldują (109 opinii)
Autobusy jeżdżą już kontrapasem w Gdyni
Od tygodnia trwały testy, a w poniedziałek, 16.12.2019, o godz. 7:30 pierwszy autobus przejechał buspasem "pod prąd" ul. Chwarznieńskiej. Według szacunków inwestycja warta 4 mln zł pozwoli dojechać do centrum pasażerom pięciu linii autobusowych, nawet 10 minut szybciej niż do tej pory.
Przypomnijmy:
- kontrapas autobusowy ma 1,1 km,
- zlokalizowany jest na ul. Chwarznieńskiej,
- jeżdżą nim autobusy linii nr 103, 121, 140, 147 i 160.
To innowacyjny projekt, bo autobus wjeżdża na jeden z dwóch pasów dwupasmowej jezdni, który do tej pory prowadził w przeciwnym kierunku. I prowadzi nadal, ale "zmienia się" w buspas podczas porannych korków, gdy dwa pasy w kierunku centrum stoją w korku, a w przeciwną stronę jest niewielki ruch. Kierowcy muszą być jednak czujni i zwracać uwagę na znaki, które informują, kiedy można jechać wyłącznie prawym pasem, bo lewym jedzie autobus. Nie brakuje jednak kierowców, którzy znaki lekceważą.
Policjanci na miejscu już od tygodnia
- Dlatego jesteśmy na miejscu. Patrol zwraca uwagę na kierowców niestosujących się do przepisów, by zapobiec niebezpiecznym sytuacjom. Wszyscy zdajemy sobie sprawę z tego, że część osób jeździ "na pamięć" i musi minąć trochę czasu, zanim przyzwyczają się do nowego i nietypowego rozwiązania - mówi mł. insp. Sławomir Pachura, komendant miejski Policji w Gdyni.
Patrol policji pilnował tego miejsca już cały poprzedni tydzień, gdy trwały testy kontrapasa autobusowego. Wtedy głównie pouczano kierowców lekceważących znaki, obecnie funkcjonariusze podejmują decyzję o ewentualnym mandacie w zależności od tego, jak rażące było wykroczenie.
Jak działa kontrabuspas
Autobusy wjeżdżają na kontrapas tylko wtedy, gdy jest korek w kierunku centrum. Najpierw wyłączany jest lewy pas w kierunku Chwarzna, a w przeciwnym kierunku dopiero po kilku minutach zapala się komunikat "zakaz wjazdu" z dopiskiem "nie dotyczy ZKM".
- Naszym priorytetem jest zapewnienie maksymalnego bezpieczeństwa kierowcom. Dlatego też przypominamy, że gdy sygnalizatory umieszczone nad pasami ruchu na jezdni w kierunku Chwarzna-Wiczlina wyświetlają czerwony symbol "X", to kierowcy bezwzględnie nie mogą poruszać się takim pasem - podkreśla Karol Żarski z gdyńskiego Zarządu Dróg i Zieleni.
Całość inwestycji pochłonęła niecałe 4,1 mln zł. 2 mln złotych pochodziło z centralnego Funduszu Dróg Samorządowych.
- W Gdyni konsekwentnie stawiamy na komunikację zbiorową. Inwestujemy w ekologiczny tabor autobusowy i trolejbusowy, wydłużamy sieć buspasów, w pełni korzystamy z możliwości systemu Tristar i wdrażamy nowoczesne rozwiązania w zakresie transportu publicznego. Taką innowacją jest właśnie kontrapas na ulicy Chwarznieńskiej, który będzie dużym udogodnieniem dla mieszkańców Chwarzna-Wiczlina, korzystających z transportu miejskiego. Liczymy, że to rozwiązanie przekona gdynian do zamiany auta na rzecz autobusu - podkreśla Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni.
Opinie (355) ponad 10 zablokowanych
-
2021-08-23 20:52
I tak źle i tak nie dobrze
- 5 0
-
2022-10-25 20:44
Gdynia to stan umysłu
Na obwodnicy zamontowanie interaktywnych znaków i tablic informacyjnych jest niewykonalne bo ułatwiło by płynność przejazdu wszystkim i dbało by o bezpieczeństwo. Natomiast dla kilku autobusów na godzinę na odcinku 1km gdzie później i tak stoi w korku można takowe znaki zamontować. Rozwiązania drogowe w Gdyni to majstersztyk bo jak wiadomo Gdynia białą farba stoi.
- 0 0
-
2023-11-03 15:12
Pod prąd
Co się dziwicie . W ZTM wystarczy mieć kat. B i wewnętrzne przeszkolenie . Tacy kierowcy odpowiadają za pasażerów, a nie mają pojęcia o przpisach ..
- 0 0
-
2024-03-07 05:33
Czy elektryki mogą jeździć tym kontrabasem?
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.