Fakty i opinie

Autobusy pojadą ul. Chwarznieńską swoim pasem

Dzięki kontrabuspasowi pasażerowie z Chwarzna i Wiczlina będą mogli jechać bez problemów rano ul. Chwarznieńską.
Dzięki kontrabuspasowi pasażerowie z Chwarzna i Wiczlina będą mogli jechać bez problemów rano ul. Chwarznieńską. fot. Maciej Czarniak/Trojmiasto.pl

Kontrabuspas na leśnym odcinku ulicy Chwarznieńskiej zobacz na mapie Gdyni w Gdyni umożliwi autobusom swobodny przejazd ul. Chwarznieńską w kierunku centrum w godzinach porannego szczytu. Rozwiązanie ma zostać wprowadzone jeszcze w tym roku.



Na leśnym odcinku ulicy Chwarznieńskiej kierowcy korzystają z dwóch oddzielnych jezdni w obu kierunkach. Każda posiada dwa pasy ruchu. W godzinach porannego szczytu jezdnia prowadząca do centrum Gdyni jest notorycznie zakorkowana, co powoduje spore opóźnienia autobusów, które przyjeżdżają z tego powodu zatłoczone.

Pomysłem urzędników na rozwiązanie tego problemu jest przebudowa ulicy i wprowadzenie zmiennej organizacji ruchu.

Kontrabuspas na Chwarznieńskiej: zasady działania



Kiedy duże natężenie ruchu na południowej jezdni ulicy Chwarznieńskiej w kierunku centrum będzie powodować wydłużenie czasu przejazdu powyżej określonej wartości, lewy pas ruchu jezdni północnej - w kierunku Chwarzna-Wiczlina - zmieni funkcję i stanie się pasem wyłącznie dla autobusów jadących w przeciwnym kierunku.

Całość jest możliwa dzięki systemowi Tristar. O uruchomieniu ruchu autobusów drugą jezdnią "pod prąd" będzie decydował operator systemu na podstawie danych pochodzących z systemu przesyłanych za pomocą wifi/bluetooth.

Ruch będą kontrolować trzy kamery, moduły pomiaru czasu przejazdu pojazdów, a tablice elektroniczne będą informowały kierowców o ruchu autobusów po kontrapasie.

Autobusem Chwarznieńską szybciej



Analizy pokazują, że zastosowanie tego rozwiązania pozwoli na skrócenie czasu przejazdu pojazdów transportu publicznego w szczycie porannym o około 10 minut w stosunku do obecnego czasu przejazdu.

graf. Trojmiasto.pl
- Jest to rozwiązanie, dzięki któremu każdego dnia mieszkańcy korzystający z transportu publicznego będą poruszać się szybciej i wygodniej - mówi Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni ds. rozwoju.
Inwestycje zaplanowane w ramach stworzenia kontrabuspasa:

  • pętle indukcyjne w nawierzchni jezdni,
  • maszty sygnalizacyjne, latarnie, osprzęt sygnalizacyjny,
  • dwie szafy zasilająco-telekomunikacyjne, nowy sterownik sygnalizacji świetlnej,
  • rozbudowany zostanie istniejący sterownik na skrzyżowaniu ul. Chwarznieńskiej i ul. Okrężnej.

Szacunkowy koszt kontrabuspasa na Chwarznieńskiej: 2 mln zł



Na inwestycję Gdynia otrzyma dofinansowanie z Funduszu Dróg Samorządowych. Będzie to 50 proc. szacowanych kosztów przedsięwzięcia, czyli około 2 mln zł. Kwota, jaką trzeba będzie zapłacić będzie znana po rozstrzygnięciu przetargu.

Planowaną inwestycją wiceprezydent Marek Łucyk i radny Jakub Ubych pochwalili się na Facebooku.
Planowaną inwestycją wiceprezydent Marek Łucyk i radny Jakub Ubych pochwalili się na Facebooku. fot. Facebook
- Zaproponowane rozwiązanie jest bardzo innowacyjne, wcześniej niespotykane w Gdyni i jestem przekonany, że zachęci kolejnych mieszkańców do korzystania z komunikacji publicznej. - opowiada Jakub Ubych, radny miasta Gdyni i pełnomocnik prezydenta Gdyni ds. dzielnic.

Rozkład ZKM Gdynia


Przypomnijmy, że obecnie trwają prace nad optymalizacją projektu przebudowy witomińskiego odcinka ul. Chwarznieńkiej, po tym, jak z powodu wysokiej ceny nie udało się rozstrzygnąć pierwszego przetargu.

Władze miasta zapowiadają też przebudowę wjazdu na obwodnicę w stronę Gdańska dla jadących z kierunku Chwarzna, gdzie pojawi się dodatkowy prawoskręt.

Inwestycja jest planowana na 2022 rok.

Przebudowa Chwarznieńskiej na Witominie

Opinie (255) ponad 10 zablokowanych

Wszystkie opinie

  • Opinia została zablokowana przez moderatora

  • No i git. (8)

    • 38 80

    • Trzeba wspierać komunikację miejską, a nie blachosmrody (3)

      • 36 30

      • (1)

        Autobusy to też blachosmrody mądralo

        • 15 16

        • Spalanie autobusu w przeliczeniu na pasażera jest wielokrotnie niższe niż spalanie auta.

          • 8 7

      • To rozwiązanie

        W żaden sposób nie wspiera komunikacji miejskiej. Skomunikowanie zachodnich dzielnic z resztą trojmiasta ( nie licząc centrum Gdyni) to jakiś żart. Autobusem można dojechać do centrum albo do centrum. I 2 razy na godzinę na dąbrowe. Zawsze z korkami. Autobusy wiecznie spóźnione więc o dopasowaniu wygodnych przesiadek można zapomnieć. Te kilka minut więcej zaoszczędzonych na buspasie będziesz po prostu stał jak kołek i czekał na peronie czy przystanku. A szanowni radni, tacy dumni z tego pasa, będą Ci wmawiać, że jest super bo godzina na dojazd do orłowa to spoko opcja.

        • 7 16

    • hamstwo w państwie, (1)

      jak to mówi ferdek do janusza mariana paździocha

      • 13 6

      • I kontrapas dla rowerów do kontra bus pasów...

        • 12 6

    • jak kierowca posiadający samochód może zagłosować na takich lewaków od buspasów (1)

      ...przecież to kierowcy płacą w paliwie wysokie podatki

      • 10 18

      • Komunikacja też płaci te same podatki.

        Dodatkowo autobusy zmniejszają Ci korki. Gdybyś wysadził wszystkich ludzi z autobusów i przesadził do aut, nie dojechałbyś do domu przed północą. Trzeba wspierać komunikację miejską, która w ruchu drogowym zajmuje niewiele miejsca w stosunku do liczby przewożonych ludzi.

        • 8 3

  • (5)

    No tak niech dla reszty użytkowników dróg zostaną wszędzie po jednym pasie...w czasach gdzie wszędzie buduje się główne drogi po >3 pasy to w Polsce standardem są 2, z czego 1 oddaje się ZKM’owi. W Gdańsku likwiduje się 3 pasy do 2 (przy chmielnej) co powoduje korki

    • 90 63

    • (1)

      no pewnie bo korki wcale nie są powodowone przez węzeł UE, korki są spowodowane przez zwężenie ulic....

      • 19 1

      • a może korki są spowodowane nadmiarem samochodów?

        zwiększaniem się odległości nowych osiedli od miejsc pracy? niedorozwojem komunikacji szynowej w Gdyni?

        • 18 2

    • Dobuduj jeszcze po 2 pasy

      i będziesz stał na 2 razy szerszej drodze w tym samym korku do tych samych skrzyżowań.

      • 17 3

    • Oddaj swój dom pod budowę nowych pasow

      Pewnie jak taka 3 pasmówka byłaby za Twoim oknem pierwszy byś protestował.

      • 9 8

    • W tych czasach

      Likwiduje się drogi

      • 10 3

  • To będzie dopiero pole popisu dla Januszy... (2)

    • 107 9

    • Oj tak!

      • 12 5

    • ten pomysł jest chory

      Niebezpieczny tak jak kontrapasy rowerowe, tylko grubszego kalibru. no i skoro był korek w jedna strone to teraz będzie w dwie :)

      • 12 3

  • kolejna inwestycja przy pomocy farby. ale dno, (2)

    • 205 35

    • kontrabuspas? :)))))))

      czyli polaczenie dwoch i**otycznych gdymskich inwestycji przy pomocy farby, busbasa i kontrapasa. to moze kontrabas?

      • 19 3

    • wydadzą dwa miliony malowanie pasów, pomysł nie sprawdzi się to wydadzą kolejne

      dwa miliony na usuwanie pasów.

      • 19 3

  • (6)

    Ciekaw jestem, po ilu godzinach (dniach) ktos sie spotka czolowo z autobusem?

    • 191 18

    • (4)

      Jak nie patrzy na znaki to powinien w miarę prędko, moi kochani.

      • 21 8

      • Zwłaszcza, że to sprzeczne z Prawem o Ruchu Drogowym (3)

        Jeśli droga ma dwie jezdnie, należy korzystać z prawej. Ruch dwukierunkowy można wprowadzić w ramach tymczasowej organizacji gdy druga jezdnia jest wyłączona z ruchu.

        • 9 9

        • (1)

          Powiedz to w Kopenhadze, to cię wyśmieją.

          • 8 4

          • Gdynia do Kopenhagi ma bardzo daleka droge.

            Napisz cos o Sosnowcu - do niego nasze miasto mogloby realnie aspirowac.

            • 8 3

        • Nie wiem gdzie zdawales przepisy, ale bzdury piszesz

          • 0 8

    • Nie popindylać 140, to nigdy.

      • 16 7

  • szczurek w kampani wyborczej obiecywałeś rozbudowe drogi i przebudowę skrzyżowania na Witominie. (16)

    dlaczego jak zwykle nie dotrzymujesz słowa???

    • 197 11

    • to wycinek z kłamliwego programu wyborczego. (9)

      5/ Bezkolizyjny przejazd w ciągu ul. Puckiej (wiadukty: kolejowy i drogowy);
      6/ Przebudowa ul. Chwarznieńskiej;
      7/ Budowa węzła Karwiny;
      8/ Stworzenie węzła integracyjnego Chylonia (kompleksowa przebudowa placu dworcowego przy przystanku SKM Gdynia Chylonia oraz po drugiej stronie torów);
      9/ Park Centralny;
      10/ Centrum Nowoczesnego Seniora;
      11/ Uruchomienie systemu roweru metropolitalnego Mevo – 146 stacji w Gdyni;
      12/ Nasadzenia w każdej dzielnicy co najmniej 200 drzew i krzewów;
      13/ Lodowisko;
      14/ Pływalnia Olimpijska;
      15/ Piłkarskie Centrum Treningowe i obiekt treningowy LA;
      16/ Ukończenie międzynarodowej trasy rowerowej R-10;

      • 40 4

      • i uwierzyłeś politykowi?! (4)

        Ale frajer!!!

        • 24 0

        • frajerów jest więcej, 67 procent głosowało na szczurka (3)

          • 39 1

          • Oczywiście. Bo Horała (2)

            już wybudowałby dwie drogi szybkiego ruchu, pierwszy w Gdyni tramwaj i tunel z centrum na Oksywie...

            • 11 9

            • chyba każdy zrobiłby wiecej niż szczurek

              • 18 0

            • Horala sam by wybudował - osobiście i to za własną kasę z dojnej zmiany!

              • 2 4

      • podwójny jeleń

        • 11 3

      • pkt 6

        przeciez przebuduja, zeby zrobic buspas, wiec o co kaman ;)

        • 3 11

      • gdzie zdobyć ten program? (1)

        szukam i nie mogę znaleźć

        • 13 3

        • Co było a nie jest nie pisze się w rejestr.

          • 3 2

    • ktoś na serio wierzył, że dotrzyma? Wystarczyło ładną tablicę z wizualizacjami postawić przy Witawie a kilka tygodniu później projekty przebudowy poszły do kosza :)

      • 23 6

    • on wszystko ci obieca aby zostac przy korycie (1)

      kaktus na głowie , nie ma sprawy , / lotnisko za 100 milionów , nie ma sprawy / sprawny węzeł komunikacyjny Gdynia Karwiny , inwestycja która miała na celu budowy nowych ścieżek rowerowych , bus pasów , łatwiejszy sposób na dostanie się z Sopockiej na Wielkopolska , nie ma sprawy a tak naprawdę przeczytałem ostatnio że Szczurek zrezygnował z tego węzła gdyż budowa tego + trasy kaszubskiej zakorkowałaby całe miasto a ani nie budują tej strasy ani węzła

      • 18 0

      • Pisorowate obiecają więcej! Usatysfakcjonowany?

        • 0 7

    • Glosowaleś (2)

      Więc teraz milcz.Skoro nie chcieliście zmian tzn że Wam pasuje ten burdel

      • 19 0

      • Burdello bum bum!

        • 4 1

      • Czekaj, czekaj. Dlaczego zakładasz, że głosował na szczurka? Szczurek nie miał 100% poparcia więc istnieje duże prawdopodobieństwo, że kolega/koleżanka wyżej na niego nie głosowali.

        • 10 0

  • (1)

    Muszę przyznać, że mają rozmach, s..syny, to przecież w Gdyni drogowa inwestycja dziesięciolecia.

    • 113 15

    • Jak dobra farba to i dłużej wytrzyma!

      Alleluja i do przodu!!!

      • 5 1

  • strategiczne inwestycje szczurek uwalił, za to jest farba i radosna twórczość (3)

    radni Gdyni zdjęli z tegorocznego budżetu dziesiątki milionów złotych, przeznaczone na utworzenie węzła integracyjnego przy stacji Pomorskiej Kolei Metropolitalnej na Karwinach i wydatki towarzyszące. Warto bowiem przypomnieć, że przy okazji tej inwestycji powstać mają również buspasy wzdłuż ul. Wielkopolskiej i Chwaszczyńskiej. Na te właśnie zadania zdjęta została łącznie kwota aż 33,6 miliona złotych. Oznacza to, że planowana w tym roku budowa węzła się nie rozpocznie.

    Z budżetu gminy zdjęte zostało ponadto 27 mln zł przeznaczone na rozpoczęcie w tym roku rozbudowy ul. Chwarznieńskiej, najważniejszej drogi, prowadzącej do Gdyni Zachód

    • 119 5

    • (2)

      Rozbudowa węzła Karwiny została zdjęta, bo według urzędników spowoduje to duże korki, kiedy rozpocznie się przebudowa wjazdu na obwodnicę w związku z budową trasy Kaszubskiej. Oczywiście pieniążki nie zostaną przesunięte na remonty dróg w innych miejscach.

      • 20 0

      • niech pokażą rzetelne wyliczenia, że to spowoduje większe korki niż zwykle (1)

        • 20 1

        • Nie wierzysz im?

          Ciekawe dlaczego?

          Jak w memie: wybudujemy wezel PKM i Chwarznienska - well, yes, but actually no.

          • 10 0

  • Władze Miasta pogrzebały nadzieje na obwodnice Witomina... (4)

    a teraz próbują jakimiś partyzanckimi i chałupniczymi metodami zmusić mieszkańców do przesiadki w autobusy.
    Ten pomysł jest poroniony, ale oczywiście zaraz się znajda argumenty, że to takie coś istnieje w innych miastach i działa. Przypomnę, że Miasto w ostatnim planie przestrzennym zabrało tereny pod rozbudowę węzła na Chwarznie i obniżyło kategorię ulicy Chwarznieńskiej. To oznacza, że węzeł typu koniczyna nie powstanie a ulica Chwarznieńska (miała się nazywać Jana Nowaka Jeziorańskiego) nie będzie miała dwóch pasów w każdą stronę (od obwodnicy w kierunku Wiczlina) W kontekście budowanych nowych osiedli przez Hossę te pomysły można o kant d... rozbić.

    • 171 13

    • ważne, że z inwestycji które szczurek nie zrealizuje będzie można pobawić się

      Mieszkańcy południowych dzielnic Gdyni będą musieli poczekać na budowę Węzła Karwiny. Wbrew zapowiedziom miasta, inwestycja nie rozpocznie się w tym roku. Ponad 33 mln zł, które zabezpieczono na ten cel, zostanie wydane między innymi na Miejski Kalendarz Imprez Kulturalnych

      • 36 3

    • nie marudź, lotnisko masz...

      • 19 6

    • i co by to dalo? szybciej i wiecej samochodow by do centrum wjehcalo (1)

      wtedy korek by sie tylko na wzgorze przeniosl, potem do centrum. A jaki tam pomys;? Wyburzyc pare domkow na dodatkowy pas i parkingi?

      Trzeba sie zaczac godzic z faktem, ze wiecej samochodow nie wjedzie do centrum i zawsze bedzie korek. Jedynym wyjsciem jest ta partyzancka komunikacja miejska.
      Ale jak to pogodzic z radoscia jazdy wlasnym samochodem?

      • 10 8

      • bredzisz

        co ty bredzisz. Więcej samochodów wjedzie do centrum bo niby każdy będzie jechał tam np po dwa razy jeśli będzie lepszy dojazd lub wszyscy z Trójmiasta będą tam jechać ale wytłumacz po co ????

        • 9 11

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.