• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Autobusy pojadą ul. Chwarznieńską swoim pasem

Patryk Szczerba
6 maja 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
Dzięki kontrabuspasowi pasażerowie z Chwarzna i Wiczlina będą mogli jechać bez problemów rano ul. Chwarznieńską. Dzięki kontrabuspasowi pasażerowie z Chwarzna i Wiczlina będą mogli jechać bez problemów rano ul. Chwarznieńską.

Kontrabuspas na leśnym odcinku ulicy Chwarznieńskiej zobacz na mapie Gdyni w Gdyni umożliwi autobusom swobodny przejazd ul. Chwarznieńską w kierunku centrum w godzinach porannego szczytu. Rozwiązanie ma zostać wprowadzone jeszcze w tym roku.



Na leśnym odcinku ulicy Chwarznieńskiej kierowcy korzystają z dwóch oddzielnych jezdni w obu kierunkach. Każda posiada dwa pasy ruchu. W godzinach porannego szczytu jezdnia prowadząca do centrum Gdyni jest notorycznie zakorkowana, co powoduje spore opóźnienia autobusów, które przyjeżdżają z tego powodu zatłoczone.

Pomysłem urzędników na rozwiązanie tego problemu jest przebudowa ulicy i wprowadzenie zmiennej organizacji ruchu.

Kontrabuspas na Chwarznieńskiej: zasady działania



Kiedy duże natężenie ruchu na południowej jezdni ulicy Chwarznieńskiej w kierunku centrum będzie powodować wydłużenie czasu przejazdu powyżej określonej wartości, lewy pas ruchu jezdni północnej - w kierunku Chwarzna-Wiczlina - zmieni funkcję i stanie się pasem wyłącznie dla autobusów jadących w przeciwnym kierunku.

Całość jest możliwa dzięki systemowi Tristar. O uruchomieniu ruchu autobusów drugą jezdnią "pod prąd" będzie decydował operator systemu na podstawie danych pochodzących z systemu przesyłanych za pomocą wifi/bluetooth.

Ruch będą kontrolować trzy kamery, moduły pomiaru czasu przejazdu pojazdów, a tablice elektroniczne będą informowały kierowców o ruchu autobusów po kontrapasie.

Autobusem Chwarznieńską szybciej



Analizy pokazują, że zastosowanie tego rozwiązania pozwoli na skrócenie czasu przejazdu pojazdów transportu publicznego w szczycie porannym o około 10 minut w stosunku do obecnego czasu przejazdu.

- Jest to rozwiązanie, dzięki któremu każdego dnia mieszkańcy korzystający z transportu publicznego będą poruszać się szybciej i wygodniej - mówi Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni ds. rozwoju.
Inwestycje zaplanowane w ramach stworzenia kontrabuspasa:

  • pętle indukcyjne w nawierzchni jezdni,
  • maszty sygnalizacyjne, latarnie, osprzęt sygnalizacyjny,
  • dwie szafy zasilająco-telekomunikacyjne, nowy sterownik sygnalizacji świetlnej,
  • rozbudowany zostanie istniejący sterownik na skrzyżowaniu ul. Chwarznieńskiej i ul. Okrężnej.

Szacunkowy koszt kontrabuspasa na Chwarznieńskiej: 2 mln zł



Na inwestycję Gdynia otrzyma dofinansowanie z Funduszu Dróg Samorządowych. Będzie to 50 proc. szacowanych kosztów przedsięwzięcia, czyli około 2 mln zł. Kwota, jaką trzeba będzie zapłacić będzie znana po rozstrzygnięciu przetargu.

Planowaną inwestycją wiceprezydent Marek Łucyk i radny Jakub Ubych pochwalili się na Facebooku. Planowaną inwestycją wiceprezydent Marek Łucyk i radny Jakub Ubych pochwalili się na Facebooku.
- Zaproponowane rozwiązanie jest bardzo innowacyjne, wcześniej niespotykane w Gdyni i jestem przekonany, że zachęci kolejnych mieszkańców do korzystania z komunikacji publicznej. - opowiada Jakub Ubych, radny miasta Gdyni i pełnomocnik prezydenta Gdyni ds. dzielnic.

Rozkład ZKM Gdynia


Przypomnijmy, że obecnie trwają prace nad optymalizacją projektu przebudowy witomińskiego odcinka ul. Chwarznieńkiej, po tym, jak z powodu wysokiej ceny nie udało się rozstrzygnąć pierwszego przetargu.

Władze miasta zapowiadają też przebudowę wjazdu na obwodnicę w stronę Gdańska dla jadących z kierunku Chwarzna, gdzie pojawi się dodatkowy prawoskręt.

Inwestycja jest planowana na 2022 rok.

Przebudowa Chwarznieńskiej na Witominie

Miejsca

Opinie (257) ponad 10 zablokowanych

Wszystkie opinie

  • bendom wypatki (3)

    • 24 2

    • Były są i będą

      • 0 0

    • Były no i będą

      • 0 0

    • Były i są

      • 9 0

  • (1)

    Do dzisiaj strach przejechać w Piłsudskiego że Świętojanskiej.

    • 4 3

    • Janusz

      Niech mi rozrysuja ta krzyżowke.

      • 3 0

  • Uważajcie miasto zastraszone bo ma ki szczura dosiegnsa każdego. Boją się 0

    • 4 3

  • Ja rano z Grażyna jadę 40 min. Patrz jeszcze mnie opindala.

    • 4 3

  • Głosujcie na Szurka. Mamusia wasza pracuje w urzędzie. Córeczka w skarbowe. A synowa w wodociagach. Nikt sie6 nie chce wychylac. Trwajcie tak dalej. Szczurek robi co chce.

    • 4 3

  • Opinia wyróżniona

    (1)

    Ludzie zawsze wybierają to co jest dla nich najwygodniejsze. Narazie samochód w Trójmieście wygrywa bez problemu - w kategoriach czas i czas/koszt. Potrzebne są inwestycje w komunikację miejską:
    - kolejne linie naszego "metra" (skm'ki, pkm'ki)
    - duże zwiększenie częstotliwości jeżdżenia wszystkich środków komunikacji miejskiej; kiedyś skm'ki jeździły co 3 minuty w szczycie i niewiele rzadziej poza. co stoi na przeszkodzie żeby to przywrócić? tak samo autobusy - jak coś jeździ raz na 20/30 min to z zasady nie ma sensu - samochodem w tym czasie pewnie dojadę na miejsce.

    I od razu mówię na argument że to kosztuje - komunikacja miejska nie ma się opłacać..

    • 20 1

    • komunikacja miejska ma się opłacać! tylko że zyski z niej płynące nie dadzą się zaksięgować w jej księgach.

      • 3 0

  • Aż się dziwię, że nie wpadli na pomysł, by przez Witomino puścić tylko autobusy

    Reszta przez obwodnicę, albo przez Wiczlino i Dąbrowę albo przez Wiczlino i Marszewo, ewentualnie przez las do Bojana

    • 9 1

  • Opinia wyróżniona

    Kilka faktów (11)

    1. Korek generowany jest przez zwężenie drogi przed Witominem, więc tak naprawdę ten buspas niewiele zmienia, przesunie problem kilka metrów dalej.

    2. Autobusy przez Witomino jeżdżą praktycznie puste - nie każdy chce jechać do / z centrum, brakuje jednego biletu na komunikację, podróż do Sopotu autobusem i kolejką zajmuje 1,5h autem około 30min.

    3. Skupiamy się znowu na odcinku, który jest nowy ładny i wygodny, a problem Chwarznieńskiej na odcinku Witomina pozostaje nierozwiązany, z olbrzymimi nierównościami, bez ścieżki rowerowej.

    • 169 19

    • Autobusy praktycznie puste? (1)

      Bezpodstawne marudzenie.
      Autobusy są puste - w jakich godzinach? Na jakiej podstawie tak sądzisz? Poproszę statystyki.
      Przypomnę, że niektóre autobusy muszą być puste by zapewnić dostępność. Niektóre są zapchane. Myślenie rodem z lat 90tych - wszystko zlikwidować, zostawić tylko autobusy do i z pracy a potem wszyscy bedą zmuszeni do jazdy samochodem. Ludzie w ogóle nie pojadą autobusem kiedy nie będą mięli pewności, że wrócą - przez myślenie takie jak Twoje to będzie z korkami tylko gorzej. Więcej osób w autobusie to właśnie mniejsze korki. Priorytet komunikacji publicznej to w takim wypadku podstawa. Nawet jak w "praktycznie pustym" autobusie jedzie 10 osób to jest nawet 10 samochodów mniej na drodze. I w tym wypadku potrzebny jest jeszcze buspas przez całe Witomino.
      Poza tym jakie 90 minut komunikacją do Sopotu? Wpisuję w jakdojade.pl trasę Chwarzno-Sopot PKP i trasa zajmuje 35 minut.

      • 8 3

      • To co pokazuje jakdojade a to co jest realnym czasem dojazdu to dwie różne rzeczy. Szkoda że nie ma autobusów do Redłowa, no ale przecież nie sa potrzebne...

        • 5 1

    • (2)

      Pragnę ustosunkować się do punktu nr dwa. Uważam że lekką przesadą jest pisanie iż podróż z podanych punktów trwa półtorej godziny. Nie wiem o której porze piszesz, ale mi to zajmuje około 25 do 40 minut. Ten post to ewidentne bicie piany wynikające z braku wiedzy.

      • 5 3

      • 25 autobusem i skmka do Sopotu? Ze Wzgórza do Sopotu sama skmka jedzie 10 minut, a w 15 minut, rozumiem, że z dojściem i "trafieniem" na skmkę, autobusem z Wiczlina? :D Byłoby szybciej z Redłowa, ale tam nie dojeżdżają autobusy.

        • 5 1

      • No ale umówmy się że 40 min to strasznie dużo. to można w tym czasie z centrum gdyni do centrum gdańska samochodem przez miasto przejechać. A tutaj mówimy o podróży w ramach jednego miasta.

        • 3 2

    • (1)

      Fakt nr 1 o przesunięciu korka kilku metrów dalej jest niezbyt przemyślany. Z perspektywy jechania komunikacją publiczną masz dużo krótszy czas dojazdu i po to ten buspas. To daje nawet 10-15 minut szybszy dojazd, co znacząco poprawia komfort dojazdu do pracy i "teoretyczną" większą konkurencyjność komunikacji publicznej nad samochodem. Zgadzam się że problemem jest Witomino, ale ilość ludzi w autach jeżdżących bezsensu jest też problemem.

      • 16 7

      • Skąd ta pewność, że ludzie jeżdżą autami bez sensu?

        Masz jakieś wiarygodne badania na ten temat, czy tylko tak ci się wydaje?!

        • 1 6

    • Witam
      1) nie przesunie bo 50 m wcześniej i 300 m dalej też korek
      2) problem można rozwiązać wprowadzając opłatę za wjazd do Witomina. 15 zł za jeden wjazd i 75% samochodów znika. Pieniądze przeznaczyć w 100% na nową obwodnicę Witomina, jak powstanie obwodnica opłatę znieść.
      3) rowerem to po lesie można jechać

      • 7 16

    • widać że szczurek nie ma żadnej wizji rozwoju miasta.

      • 19 1

    • (1)

      Jakim cudem ta opinia została wyróżniona? Braki faktograficzne silne, a wystarczy wpisać sobie w jakdojade i widać, że jazda z Witomina do centrum Sopotu komunikacją zbiorową trwa ok. 30 minut.

      • 13 8

      • 30 minut w rozkładzie jazdy, a w rzeczywistości?

        • 12 3

  • Paranoja

    Ale idzmy za ciosem. Po południu kontrapas na przeciwnej stronie.

    • 12 0

  • A już myślałem, ze mnie niczym nie zaskoczą (1)

    Jednak urzędnicy z UM Gdynia mają ludzi za półgłówków. Ten przykład to dobitnie potwierdza.

    Pytanie, ile tak naprawdę skróci się podróż autobusem, w wyniku zastosowania tego rozwiązania, a ile wydłuży jazda samochodem na tym odcinku.

    4 000 000 złotych by przeprowadzić eksperyment do dość spora kwota

    A wystarczyło, kilka lat temu to przewidzieć.

    Eh, ręce opadają

    • 13 3

    • Źle odczytałem kwote

      2 000 000, a 50 % będzie z FDS.

      Ale autor niezbyt jasno dobrał słowa: "Na inwestycję Gdynia otrzyma dofinansowanie z Funduszu Dróg Samorządowych. Będzie to 50 proc. szacowanych kosztów przedsięwzięcia, czyli około 2 mln zł" - zrozumiałem, ze 50% to własnie 2 000 000

      • 6 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane