• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Autobusy pojadą ul. Chwarznieńską swoim pasem

Patryk Szczerba
6 maja 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
Dzięki kontrabuspasowi pasażerowie z Chwarzna i Wiczlina będą mogli jechać bez problemów rano ul. Chwarznieńską. Dzięki kontrabuspasowi pasażerowie z Chwarzna i Wiczlina będą mogli jechać bez problemów rano ul. Chwarznieńską.

Kontrabuspas na leśnym odcinku ulicy Chwarznieńskiej zobacz na mapie Gdyni w Gdyni umożliwi autobusom swobodny przejazd ul. Chwarznieńską w kierunku centrum w godzinach porannego szczytu. Rozwiązanie ma zostać wprowadzone jeszcze w tym roku.



Na leśnym odcinku ulicy Chwarznieńskiej kierowcy korzystają z dwóch oddzielnych jezdni w obu kierunkach. Każda posiada dwa pasy ruchu. W godzinach porannego szczytu jezdnia prowadząca do centrum Gdyni jest notorycznie zakorkowana, co powoduje spore opóźnienia autobusów, które przyjeżdżają z tego powodu zatłoczone.

Pomysłem urzędników na rozwiązanie tego problemu jest przebudowa ulicy i wprowadzenie zmiennej organizacji ruchu.

Kontrabuspas na Chwarznieńskiej: zasady działania



Kiedy duże natężenie ruchu na południowej jezdni ulicy Chwarznieńskiej w kierunku centrum będzie powodować wydłużenie czasu przejazdu powyżej określonej wartości, lewy pas ruchu jezdni północnej - w kierunku Chwarzna-Wiczlina - zmieni funkcję i stanie się pasem wyłącznie dla autobusów jadących w przeciwnym kierunku.

Całość jest możliwa dzięki systemowi Tristar. O uruchomieniu ruchu autobusów drugą jezdnią "pod prąd" będzie decydował operator systemu na podstawie danych pochodzących z systemu przesyłanych za pomocą wifi/bluetooth.

Ruch będą kontrolować trzy kamery, moduły pomiaru czasu przejazdu pojazdów, a tablice elektroniczne będą informowały kierowców o ruchu autobusów po kontrapasie.

Autobusem Chwarznieńską szybciej



Analizy pokazują, że zastosowanie tego rozwiązania pozwoli na skrócenie czasu przejazdu pojazdów transportu publicznego w szczycie porannym o około 10 minut w stosunku do obecnego czasu przejazdu.

- Jest to rozwiązanie, dzięki któremu każdego dnia mieszkańcy korzystający z transportu publicznego będą poruszać się szybciej i wygodniej - mówi Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni ds. rozwoju.
Inwestycje zaplanowane w ramach stworzenia kontrabuspasa:

  • pętle indukcyjne w nawierzchni jezdni,
  • maszty sygnalizacyjne, latarnie, osprzęt sygnalizacyjny,
  • dwie szafy zasilająco-telekomunikacyjne, nowy sterownik sygnalizacji świetlnej,
  • rozbudowany zostanie istniejący sterownik na skrzyżowaniu ul. Chwarznieńskiej i ul. Okrężnej.

Szacunkowy koszt kontrabuspasa na Chwarznieńskiej: 2 mln zł



Na inwestycję Gdynia otrzyma dofinansowanie z Funduszu Dróg Samorządowych. Będzie to 50 proc. szacowanych kosztów przedsięwzięcia, czyli około 2 mln zł. Kwota, jaką trzeba będzie zapłacić będzie znana po rozstrzygnięciu przetargu.

Planowaną inwestycją wiceprezydent Marek Łucyk i radny Jakub Ubych pochwalili się na Facebooku. Planowaną inwestycją wiceprezydent Marek Łucyk i radny Jakub Ubych pochwalili się na Facebooku.
- Zaproponowane rozwiązanie jest bardzo innowacyjne, wcześniej niespotykane w Gdyni i jestem przekonany, że zachęci kolejnych mieszkańców do korzystania z komunikacji publicznej. - opowiada Jakub Ubych, radny miasta Gdyni i pełnomocnik prezydenta Gdyni ds. dzielnic.

Rozkład ZKM Gdynia


Przypomnijmy, że obecnie trwają prace nad optymalizacją projektu przebudowy witomińskiego odcinka ul. Chwarznieńkiej, po tym, jak z powodu wysokiej ceny nie udało się rozstrzygnąć pierwszego przetargu.

Władze miasta zapowiadają też przebudowę wjazdu na obwodnicę w stronę Gdańska dla jadących z kierunku Chwarzna, gdzie pojawi się dodatkowy prawoskręt.

Inwestycja jest planowana na 2022 rok.

Przebudowa Chwarznieńskiej na Witominie

Miejsca

Opinie (257) ponad 10 zablokowanych

  • To jest stan chorobowy

    Mam podejrzenie, że p. Łucyk oszalał. Rozwiązanie z piekła rodem. Wstawianie świni złotych zębów nic nie da. Pan Szczurek pokpił sprawę wiele lat temu - brak wizji, wyciągania wniosków z trendów demograficznych - efekt - widać w tym miejscu. Kupa kasy na zabawy i inne bzdury jest ale na to by realnie coś zmienić - chociażby zapowiadana od dawna modernizacja najwęższego odcinka się nie udała - za drogo i to wystarczy, by zamknąć temat. Brawo chłopaki, brawo...

    • 14 1

  • A już myślałem, ze mnie niczym nie zaskoczą (1)

    Jednak urzędnicy z UM Gdynia mają ludzi za półgłówków. Ten przykład to dobitnie potwierdza.

    Pytanie, ile tak naprawdę skróci się podróż autobusem, w wyniku zastosowania tego rozwiązania, a ile wydłuży jazda samochodem na tym odcinku.

    4 000 000 złotych by przeprowadzić eksperyment do dość spora kwota

    A wystarczyło, kilka lat temu to przewidzieć.

    Eh, ręce opadają

    • 13 3

    • Źle odczytałem kwote

      2 000 000, a 50 % będzie z FDS.

      Ale autor niezbyt jasno dobrał słowa: "Na inwestycję Gdynia otrzyma dofinansowanie z Funduszu Dróg Samorządowych. Będzie to 50 proc. szacowanych kosztów przedsięwzięcia, czyli około 2 mln zł" - zrozumiałem, ze 50% to własnie 2 000 000

      • 6 1

  • łucyk jak twoje sprawy z CBA?

    • 9 4

  • Opinia wyróżniona

    (1)

    Ludzie zawsze wybierają to co jest dla nich najwygodniejsze. Narazie samochód w Trójmieście wygrywa bez problemu - w kategoriach czas i czas/koszt. Potrzebne są inwestycje w komunikację miejską:
    - kolejne linie naszego "metra" (skm'ki, pkm'ki)
    - duże zwiększenie częstotliwości jeżdżenia wszystkich środków komunikacji miejskiej; kiedyś skm'ki jeździły co 3 minuty w szczycie i niewiele rzadziej poza. co stoi na przeszkodzie żeby to przywrócić? tak samo autobusy - jak coś jeździ raz na 20/30 min to z zasady nie ma sensu - samochodem w tym czasie pewnie dojadę na miejsce.

    I od razu mówię na argument że to kosztuje - komunikacja miejska nie ma się opłacać..

    • 20 1

    • komunikacja miejska ma się opłacać! tylko że zyski z niej płynące nie dadzą się zaksięgować w jej księgach.

      • 3 0

  • Paranoja

    Ale idzmy za ciosem. Po południu kontrapas na przeciwnej stronie.

    • 12 0

  • Aż się dziwię, że nie wpadli na pomysł, by przez Witomino puścić tylko autobusy

    Reszta przez obwodnicę, albo przez Wiczlino i Dąbrowę albo przez Wiczlino i Marszewo, ewentualnie przez las do Bojana

    • 9 1

  • Głosujcie na Szurka. Mamusia wasza pracuje w urzędzie. Córeczka w skarbowe. A synowa w wodociagach. Nikt sie6 nie chce wychylac. Trwajcie tak dalej. Szczurek robi co chce.

    • 4 3

  • (1)

    Do dzisiaj strach przejechać w Piłsudskiego że Świętojanskiej.

    • 4 3

    • Janusz

      Niech mi rozrysuja ta krzyżowke.

      • 3 0

  • Ja rano z Grażyna jadę 40 min. Patrz jeszcze mnie opindala.

    • 4 3

  • Uważajcie miasto zastraszone bo ma ki szczura dosiegnsa każdego. Boją się 0

    • 4 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane