• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Autobusy wjadą na Główne i Stare Miasto

Krzysztof Koprowski
29 lipca 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
Autobusy kursujące po Śródmieściu będą krótsze o ok. pół metra od tych, które można spotkać m.in. na linii 512. Autobusy kursujące po Śródmieściu będą krótsze o ok. pół metra od tych, które można spotkać m.in. na linii 512.

Po latach zapowiedzi wreszcie ścisłe historyczne centrum Gdańska zyska linię autobusową, która zasięgiem obejmie uliczki Starego i Głównego Miasta. Dotychczas obszar ten był niczym obwarzanek - ze świetną komunikacją po obrzeżach i brakiem jakiejkolwiek w środku.



Jak oceniasz pomysł wprowadzenia linii autobusowej w głąb Śródmieścia Gdańska?

Śródmieście Gdańska, wbrew pozorom, jest białą plamą na mapie komunikacji miejskiej. Podwale Grodzkie zobacz na mapie Gdańska - Wały Jagiellońskie zobacz na mapie Gdańska zapewniają dojazd tylko od jednej strony. Wspomaga je jeszcze Podwale Przedmiejskie zobacz na mapie Gdańska, lecz by dostać np. z Dworca Głównego do wód Motławy czy w niektóre obszary Starego Miasta, niezbędny jest dłuższy spacer. W efekcie mieszkańcy wybierają własne auto lub po prostu rezygnują z podróży z innych dzielnic do Śródmieścia.

- Dlatego, myśląc nie tylko o turystach, w tym też tych, którzy udają się z bagażem do miejsca noclegowego, ale przede wszystkim o osobach w podeszłym wieku i niepełnosprawnych, chcemy uruchomić linię autobusową, która będzie jeździć uliczkami Starego i Głównego Miasta. Którędy dokładnie? Wciąż rozpatrujemy różne warianty - informuje Maciej Lisicki, zastępca prezydenta miasta ds. polityki komunalnej.

Czytaj też: Śródmieście: najgorzej skomunikowana część Gdańska

Jak informują władze miasta, decyzja o uruchomieniu linii już zapadła. Rozpisano też przetarg na zakup odpowiedniego taboru autobusowego. Zakład Komunikacji Miejskiej planuje w tym celu zamówić sześć krótkich pojazdów - tzw. minibusów.

Będą one liczyć maksymalnie 7,5 metrów długości i szerokość 2,2 metra. Na siedząco podróżować będzie mogło nie mniej niż 14 pasażerów, zaś łącznie pojazd musi być zdolny do przewiezienia minimum 37 osób. Autobusy powinny być gotowe w terminie pięciu miesięcy od podpisania umowy na ich produkcję.

Pierwotnie planowano zakup autobusów elektrycznych, ale te jednak okazały się zbyt drogie. Na Śródmieście nie nadają się też zwykłe "krótkie" 12-metrowe autobusy, bo choć mieszczą się one na długość w uliczkach, to problemem jest ich manewrowanie ze względu na szerokość. Przykładowo Solaris Urbino 12 ma dokładnie 2550 mm szerokości.

Czytaj też: Elektryczny autobus na testach w Gdańsku

Linia autobusowa w Śródmieściu ruszyć ma jeszcze w tym roku. Wstępnie mówi się o wrześniu - październiku. - Prawdopodobnie uruchomimy ją po wakacjach. Nie chcieliśmy tego robić przed Jarmarkiem św. Dominika, aby uniknąć zamieszania poprzez zmiany trasy lub zawieszenia linii - tłumaczy Lisicki.

Autobusy kursować mają po jednej okólnej trasie przez cały rok, podobnie jak zwykła linia autobusowa. Będzie też obowiązywać identyczna taryfa przewozowa jak w tramwajach i pozostałych autobusach. Dokładna częstotliwość kursowania nie jest znana, ale ma być na tyle atrakcyjna, by nie opłacało się iść pieszo, lecz poczekać na autobus i nim podjechać np. do dworca głównego.

Dworzec główny ma być przystankiem początkowym i końcowym, choć nie ma jeszcze ostatecznej decyzji w tej sprawie. Autobus ma stąd docierać w takie rejony miasta, jak: Długa i Długi Targ zobacz na mapie Gdańska, Długie Pobrzeże zobacz na mapie Gdańska, Targ Rybny zobacz na mapie Gdańska, Bazylika Mariacka zobacz na mapie Gdańska oraz Hotelu Heweliusz zobacz na mapie Gdańska. Władze miasta nie wykluczają też wariantu, że autobus pojedzie przez Ogarnązobacz na mapie Gdańska, a następnie przetnie ul. Długi Targ oraz Mariacką, a więc typowe deptaki.

- Nie widzę przeszkód, by autobus przejeżdżał z niewielką prędkością w poprzek te ulice. Sam widziałem podobne rozwiązania w innych miastach, nawet z użyciem tramwaju. Pamiętam też, jak niedawno wprowadziliśmy, mimo dużego oporu, całodobową możliwość jazdy rowerem na Długiej i Długim Targu. Nikt z tego powodu nie ucierpiał - przekonuje zastępca prezydenta.

Zakupione przez Zakład Komunikacji Miejskiej autobusy mają też służyć mieszkańcom innych dzielnic. Część z nich zostanie skierowana do obsługi Osowej dla dojazdów do przystanku Pomorskiej Kolei Metropolitalnej oraz pobliskich szkół. Nowe linie lub nawet przeorganizowanie komunikacji miejskiej w tej części miasta to jednak perspektywa co najmniej roku - dwóch lat.

Miejsca

Opinie (331) 10 zablokowanych

  • Tam powinien tramwaj kursowac! Szeroka i Groblami do Nowej Walowej.

    • 20 4

  • (1)

    Przecież ten pomysł jest absurdem do potęgi n-tej! Miasta nie są po to, aby jakiekolwiek pojazdy samochodowe po nich jeździły. Zgodnie z założeniami elementarza polityki komunikacyjnej powinna być poprowadzona przez miasto jedna polna droga. Niedowiarkom proponuję zajrzeć do historii Detroit. To było piękne miasto. Bez ulic. Czuli się w nim doskonale miejscowi Indianie. Wszyscy uśmiechali się do siebie. Bizony do Indian, Indianie do bizonów. Potem zjawili się biali osadnicy. I zamiast odłożyć winchestery, uśmiechnąć się do bizonów i przeprowadzić szeroką publiczną debatę na temat zrównoważonego rozwoju zaczęli budować miasto. Z drogami!!!! Teraz więc mają za swoje bo ich miasto umiera pocięte okrutnym sznytem dróg.

    • 25 12

    • hiiii;)

      A Detroit zbankrutowalo. Ostateczny krach systemu korporacji...

      • 5 0

  • Przejazd przez Długą? Najpierw chyba trzeba by wymienić tam rozlatującą się nawierzchnię. A przejazd w poprzek Mariackiej to już totalne nieporozumienie z brakiem poszanowania zabytków. Może by jeszcze wjeżdżał do Bazyliki? No i to że spalinowy... Jak słusznie wspomniano, w innych miastach tak to jeżdżą tramwaje.

    • 49 9

  • p.Lisicki (3)

    Kiedy zacznie pan zabierać z osiedli odpady mokre - czy musimy jako mieszkańscy kupić panu odpowiednie pojazdy.
    Proszę o kontrole na Cygańskiej Górce.Focha,Suchaninie i.t.d

    • 44 4

    • Dolne Miasto również bez pojemników na mokre .

      • 7 0

    • Na Starym Mieście też nie ma pojemników na mokre, (1)

      ale ch.... nabrali wody w usta i nawet na maile nie raczą już odpowiadać.

      • 5 0

      • Ten facet czego sie nie dotknął, sknocił.

        a nadal pozwalają mu na autorskie pomysły, które przynoszą same problemy i koszty.

        • 4 0

  • Lisicki zyje w swoim świecie (1)

    to jest szczęśliwy człowiek

    • 53 0

    • Sczęśliwy, ale szkodliwy!

      • 7 0

  • hotelarze niech sami zadbają o klientów (2)

    a Lisicki niech dba o mieszkańców Gdańska

    • 38 3

    • lisicki wie co robi- przystanek pod domem-czynsz w górę........!!!!!!! (1)

      • 9 0

      • Chyba w dół.

        Przystanek pod oknem to smród, hałas i nachlane małolaty rzygające w oczekiwaniu na nocny autobus.

        • 6 0

  • Spóźniony prymaprylis ??? (3)

    W ciągu dnia nie idzie się na takich ulicach jak Długa czy Mariacka rowerem przebić a tu pomysł z autobusami. Ja bym jeszcze te całe tałatajstwo melex-owe wygonił z tych ulic. Ba tzw. starówki (Główne Miasto) to my aż takiej dużej nie mamy. Ale to są pomysły w stylu kampanii reklamowej jedz rybę, wysyłaj dziecko do przedszkola i pracodawco dowiedz się jak zatrudniać legalnie.

    • 40 7

    • Jaja z pogrzebu i tyle

      • 0 2

    • Dokładnie. Te ciecie od meleksów tylko hałas robią. (1)

      Pipczy to g..... ludziom pod oknami przy każdym zwrocie, jak koparka na placu budowy. A że badziewia tego pełno, to i hałas przez cały dzień, jakby mało innych toksycznych dźwięków wszędzie wokół było. Kiedy wreszcie ktoś się zajmie w tym mieście walką z hałasem i spalinami. Co godzinę włącza się mi pod oknem jakiś alarm samochodowy i nap.... w najlepszym przypadku przez kilkanaście minut, w kółko jeżdżą autobusy do/z hotelów z turystami (autobusy w stanie tragicznym zazwyczaj, bo zioną spalinami jak Star z 1960r., a zanim ruszą stoją na włączonym silniku pod hotelem niekiedy i kilkadziesiąt minut) itp. itd. Czemu nikogo nic w tym mieście nie obchodzi? Dlaczego nikt nie bada stanu technicznego autobusów wjeżdżających na teren Starego i Głównego Miasta i nie wlepia mandatów za hałasowanie i "zasmradzanie" okolicy spalinami w czasie postoju na włączonym silniku.

      • 5 0

      • zgadza sie

        Stanie z wlaczonym silnikiem i smrodzenie to typowe dla autobusiarzy taksiarzy, starych mercedesiarzy itp. Skad to sie bierze...Braki umyslowe , bezmyslnosc

        • 4 0

  • Targ Rybny byłby super pętlą dla wielu normalnych linii,

    ale lepiej zrobić parkingi i inne bzdety. Nie byłoby żadnego problemu technicznego, żeby kilka (nie przegubowych) linii kończących na Jana z Kolna od dworca zakręciło pod Madison i dalej na Targ Rybny. Wystarczy pobudować ładną małą pętlę i po problemie. No ale "specjaliści" zaraz znajdą swoje przeciw, bo dla nich takie rozwiązanie jest za proste, tu nie ma miejsca na żaden fajny przetarg więc nie ma gdzie kasy przewalić.
    Dobrą alternatywą była Wałowa ale tam teraz już za mało busów jedzie i bywa problem. No ale muzeum strzelanki co ma być jak bunkier jest ważniejsze od dobrej komunikacji. Potem będzie, że chamstwo do muzeum nie chodzi...

    • 18 13

  • Niepotrzebna fanaberia,

    do przystanków komunikacji miejskiej nie jest na tyle daleko, by uruchamiać specjalną linię.

    • 39 15

  • Jak to nas na elektryczne nie stać??? (1)

    Na stadion stać, na ECS stać, na wysokie premie urzędników stać, a na nie zatruwające zatrutego środowiska Gdańska autobusy nie stać? To jakiś kolejny żart?

    • 34 5

    • Bo zima była długa

      i bardzo zimna

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane