• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Autobusy wjadą na Główne i Stare Miasto

Krzysztof Koprowski
29 lipca 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
Autobusy kursujące po Śródmieściu będą krótsze o ok. pół metra od tych, które można spotkać m.in. na linii 512. Autobusy kursujące po Śródmieściu będą krótsze o ok. pół metra od tych, które można spotkać m.in. na linii 512.

Po latach zapowiedzi wreszcie ścisłe historyczne centrum Gdańska zyska linię autobusową, która zasięgiem obejmie uliczki Starego i Głównego Miasta. Dotychczas obszar ten był niczym obwarzanek - ze świetną komunikacją po obrzeżach i brakiem jakiejkolwiek w środku.



Jak oceniasz pomysł wprowadzenia linii autobusowej w głąb Śródmieścia Gdańska?

Śródmieście Gdańska, wbrew pozorom, jest białą plamą na mapie komunikacji miejskiej. Podwale Grodzkie zobacz na mapie Gdańska - Wały Jagiellońskie zobacz na mapie Gdańska zapewniają dojazd tylko od jednej strony. Wspomaga je jeszcze Podwale Przedmiejskie zobacz na mapie Gdańska, lecz by dostać np. z Dworca Głównego do wód Motławy czy w niektóre obszary Starego Miasta, niezbędny jest dłuższy spacer. W efekcie mieszkańcy wybierają własne auto lub po prostu rezygnują z podróży z innych dzielnic do Śródmieścia.

- Dlatego, myśląc nie tylko o turystach, w tym też tych, którzy udają się z bagażem do miejsca noclegowego, ale przede wszystkim o osobach w podeszłym wieku i niepełnosprawnych, chcemy uruchomić linię autobusową, która będzie jeździć uliczkami Starego i Głównego Miasta. Którędy dokładnie? Wciąż rozpatrujemy różne warianty - informuje Maciej Lisicki, zastępca prezydenta miasta ds. polityki komunalnej.

Czytaj też: Śródmieście: najgorzej skomunikowana część Gdańska

Jak informują władze miasta, decyzja o uruchomieniu linii już zapadła. Rozpisano też przetarg na zakup odpowiedniego taboru autobusowego. Zakład Komunikacji Miejskiej planuje w tym celu zamówić sześć krótkich pojazdów - tzw. minibusów.

Będą one liczyć maksymalnie 7,5 metrów długości i szerokość 2,2 metra. Na siedząco podróżować będzie mogło nie mniej niż 14 pasażerów, zaś łącznie pojazd musi być zdolny do przewiezienia minimum 37 osób. Autobusy powinny być gotowe w terminie pięciu miesięcy od podpisania umowy na ich produkcję.

Pierwotnie planowano zakup autobusów elektrycznych, ale te jednak okazały się zbyt drogie. Na Śródmieście nie nadają się też zwykłe "krótkie" 12-metrowe autobusy, bo choć mieszczą się one na długość w uliczkach, to problemem jest ich manewrowanie ze względu na szerokość. Przykładowo Solaris Urbino 12 ma dokładnie 2550 mm szerokości.

Czytaj też: Elektryczny autobus na testach w Gdańsku

Linia autobusowa w Śródmieściu ruszyć ma jeszcze w tym roku. Wstępnie mówi się o wrześniu - październiku. - Prawdopodobnie uruchomimy ją po wakacjach. Nie chcieliśmy tego robić przed Jarmarkiem św. Dominika, aby uniknąć zamieszania poprzez zmiany trasy lub zawieszenia linii - tłumaczy Lisicki.

Autobusy kursować mają po jednej okólnej trasie przez cały rok, podobnie jak zwykła linia autobusowa. Będzie też obowiązywać identyczna taryfa przewozowa jak w tramwajach i pozostałych autobusach. Dokładna częstotliwość kursowania nie jest znana, ale ma być na tyle atrakcyjna, by nie opłacało się iść pieszo, lecz poczekać na autobus i nim podjechać np. do dworca głównego.

Dworzec główny ma być przystankiem początkowym i końcowym, choć nie ma jeszcze ostatecznej decyzji w tej sprawie. Autobus ma stąd docierać w takie rejony miasta, jak: Długa i Długi Targ zobacz na mapie Gdańska, Długie Pobrzeże zobacz na mapie Gdańska, Targ Rybny zobacz na mapie Gdańska, Bazylika Mariacka zobacz na mapie Gdańska oraz Hotelu Heweliusz zobacz na mapie Gdańska. Władze miasta nie wykluczają też wariantu, że autobus pojedzie przez Ogarnązobacz na mapie Gdańska, a następnie przetnie ul. Długi Targ oraz Mariacką, a więc typowe deptaki.

- Nie widzę przeszkód, by autobus przejeżdżał z niewielką prędkością w poprzek te ulice. Sam widziałem podobne rozwiązania w innych miastach, nawet z użyciem tramwaju. Pamiętam też, jak niedawno wprowadziliśmy, mimo dużego oporu, całodobową możliwość jazdy rowerem na Długiej i Długim Targu. Nikt z tego powodu nie ucierpiał - przekonuje zastępca prezydenta.

Zakupione przez Zakład Komunikacji Miejskiej autobusy mają też służyć mieszkańcom innych dzielnic. Część z nich zostanie skierowana do obsługi Osowej dla dojazdów do przystanku Pomorskiej Kolei Metropolitalnej oraz pobliskich szkół. Nowe linie lub nawet przeorganizowanie komunikacji miejskiej w tej części miasta to jednak perspektywa co najmniej roku - dwóch lat.

Miejsca

Opinie (331) 10 zablokowanych

  • pytanie (4)

    Dla zysku paru hotelarzy miasto ma wydać kilka milionów na autobusy które znowu zasmrodzą powietrze tym którzy chcą je zwiedzić ? Mieszkający tutaj najczęściej mają własny samochód i przepustkę na dojazd do swojego mieszkania.
    Kolejny genialny pomysł p. L. po epokowym zmienianiu potrzaskanych przez kolesiów tego Pana pięknych płyt granitowych na obskurną kostkę. Czeka nas wymiana tych jeszcze całych płyt na kostkę brukową.
    Może już czas utworzyć w Gdańsku Senat złożony z właścicieli restauracji i hoteli zamiast podejmować decyzje i potem mozolić się nad obłudnym jej wytłumaczeniem ? Taki nietypowy Związek Zawodowy Właścicieli hoteli i restauracji o niezwykłej sile przebicia w Urzędzie Miasta.
    Wprawdzie to się zgadza z zasadami polityki rządowej gdzie płaci się partiom politycznym z naszych kieszeni za to aby z siebie robiły błaznów narodowych. Tak więc i Gdańsk "swoim" zapłaci aby im powiększyć zyski. Tylko pamiętajcie panowie władcy, ze może dojść do strzelaniny gdy ten przez nich wymyślony autobus będzie stał o 2 minuty dłużej pod hotelem konkurencji.

    • 21 8

    • co do stosunków w mieście: zgoda

      Co do zasmradzania: nie
      Nowe autobusy spełniające normy spalin Euro4 czy nawet 5 mniej syfią niż 90% samochodowego szajsu rozlewającego się po historycznym centrum.

      • 2 5

    • co się dziwisz ,zobacz ilu radnych to "kelnerzy" !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

      • 7 0

    • Nie gadaj bzdur z tak zwanym własnym samochodem. Mieszkam

      w Gdyni w okolicach Redłowskiej Kaskady, gdzie wszyscy niby mają samochody i tak wiele osób z tego osiedla korzysta z autobusów. Bo samochód się zepsuje (albo ulegnie kolizji), ktoś nie może nim jechać ze względów zdrowotnych albo innych - może ma odebrane prawo jazdy, nie wszyscy członkowie rodzin mają prawko. Po prostu życie o którym ty i podobni tobie przeciwnicy tej linii na starówce mają blade pojęcie (czemu tak strasznie prostacko je schematyzujecie skoro one jest skomplikowane). To samo na Głównym i Starym Mieście - wszyscy tam mieszkający są zdrowi, silni i młodzi ?

      • 1 5

    • po

      w końcu koment z usadnieniem swoich racji,
      popierm

      • 1 0

  • super pomysł (4)

    beznadziejne jest drałowanie 15 minut z dworca głównego pod motławę do roboty!

    • 11 16

    • Robisz pod Motławą

      to może czymś dopływaj?

      • 4 5

    • (2)

      rower

      • 2 5

      • (1)

        Na Długą jest zakaz dla rowerów , trzeba czytać znaki i informacje .

        • 3 5

        • owszem. trzeba je czytać. czemu więc tego nie robisz?

          a poza tym można długa ominąć, co już robimy jak tam duży tłum

          • 2 1

  • a w Gdyni... (1)

    Nie ma NICZEGO co by dojeżdżało do końca skweru. A tam Akademia Morska, Basen, Akwarium Gdyńskie, Róża Wiatrów.
    Jak to jest możliwe??

    • 14 2

    • Po otwarciu lotniska Gdynia Kosakowo Szczurek Airport będzie bezpośrednia linia obsługiwana piętrowym przegubowcem na trasie Lotnisko - Kotara - Infoboks. Trwają analizy czy linia ma obsługiwać po drodze także Meksyk...

      • 8 1

  • Absurd. (13)

    Aż człowieka skręca od tej głupoty.Przecież można podjechać tramwajem i od dworca,Huciska,Żabiego Kruku,Chmielnej,Łąkowej i Elbląskiej,wszędzie jest już blisko i można zwiedzać.nie przesadzajmy z tą odległością,jestem niemłodą turystką i nie takie odległości pokonuję żeby coś ciekawego zobaczyć.Żenada ruszcie tyłki a będziecie zdrowsi!!!

    • 22 8

    • Oj tuptuś tuptuś (8)

      Ostatnio miałem przyjemność przeprowadzić znajomych z Ołowianki na Targ Rybny (fakt, że przez Długą, Zbrojownię, Kościół Mariacki). Dzieciaki wymiękły...

      I bynajmniej od Targu Rybnego do komunikacji blisko nie jest.

      • 2 9

      • zwiedzanie polega na chodzeniu-niestety,więc nie zwiedzaj...!!!!!!!!!!!!!

        • 6 0

      • (1)

        A sadło duże ?

        • 4 2

        • Nie. Były to 5-latki.

          • 0 4

      • Od targu Rybnego do końcowego przystanku autobusu pętli na Wałowej daleko też nie jest :-) (2)

        Jakieś 5 minut drogi.

        • 3 0

        • A z Wałowej z powrotem na Ołowiankę to autobusów jeżdżą setki... (1)

          • 1 2

          • Skoro masz takie dziwne trasy spacerowe na dodatek z drogą powrotną,

            to sobie wynajmij prywatny autokar.

            • 2 1

      • Zapraszam do Oliwy, albo Osowy

        tu ci dopiero dzieciaki wymiękną, a jakoś żyjemy i nie narzekamy na brak autobusów.

        • 2 1

      • Dzieciaki siedzą przy komputerach

        to krótki spacer je wyczerpuje. Czyja to wina?

        • 1 0

    • Wielu starszych mieszkańców chodzić już specjalnie nie może o czym (1)

      doskonale powinnaś wiedzieć niemłoda a zapewne jeszcze nie stara turystko, a tam mieszkają ludzie - to nie są puste kamienice. Rejon Targu Rybnego nad Motławą faktycznie jest upośledzony komunikacyjnie.

      • 4 6

      • I o to chodzi

        a te ciołki nie rozumieją. Dopiero gdy zaparkować nie można w fontannie Neptuna to się drą.

        • 2 3

    • absurd (1)

      Nie wszyscy są turystami, są też mieszkańcy,którzy nie mają żadnej komunikacji w rejonie Głównego i Starego Miasta! Ty sobie pospacerujesz i zdrowsza wyjedziesz, a mieszkańcy zostaną komentuj więc komunikację w swoim mieście.

      • 1 4

      • Chcesz mieć smród spalin i hałas pod oknem?

        Albo jesteś bezmyślna/y albo nie mieszkasz tutaj, więc sama się nie wypowiadaj.
        Jako mieszkaniec nie sądzę, aby Stare/Główne Miasto było źle skomunikowane.

        • 3 1

  • ????

    Wrocław ma szerokie uliczki i też wszędzie nie dojeżdża komunikacja,trzeba dojść z buta więc nie ściemniajcie.

    • 9 4

  • Autobusy tak, samochody mieszkańców nie?! (9)

    Co za bzdura! Jakiś czas temu rozpisywano się, że samochody mieszkaców są zagrożeniem dla Głównego Miasta, a teraz autobusy będą jeździć tymi wąskimi uliczkami?! Radzę sprawdzić stan np. uliczki klesza przecinającej ulicę Mariacką - przecież tam po wykopaniu parę lat temu kolejnej "dziury wstydu" jest ona kompletnie zniszczona - same góry i doły! Czy znowu chodzi o kasę? Przecież na większości Starówek ruch pojazdów się ogranicza! Litości, kto ma takie głupie pomysły?!

    • 16 8

    • Ogranicza się prywatnemu szajsowi z kapiącym olejem (6)

      - wprowadza się transport dostępny dla wszystkich.

      • 3 8

      • To się nazywa szacunek dla mieszkańców!!! (2)

        A oleju można wlać do łepetyny autora tych słów, bo wyjątkowo prymitywny gość!!!

        • 7 3

        • A ty ślepy, że zasyfionych olejem chodników nie widziałeś???

          • 2 8

        • Lisicki promuje wyłącznie alkoholików

          i knajpiarzy. Czego się spodziewasz? Sazacunek dla mieszkańców? To nie ten adres. On z Głównego i Starego Miasta robi burdel na kółkach.

          • 10 0

      • Właśnie o to chodzi! (2)

        Elektryczne minibusy byłyby najlepsze. Od Targu Rybnego przez Drzewny, Węglowy na Ogarną.

        • 1 2

        • I w drugą stronę od Targu Rybnego

          pod Zieleniak, stocznię, dworzec.

          • 1 2

        • Z Targu Rybnego na Ogarną jest 5 minut drogi idąc Pobrzeżem, a więc najpiękniejszą trasą widokową Gdańska.

          Tylko debil wybrałby jazdę śmierdzącycm autobusem (nadal ponad połowa kierowców nie włącza klimatyzaji pomimo obiecanek) zamiast takiego spaceru. Autobus w tamtą stronę to marontrawstwo publicznych pieniędzy.

          Z Targu Rybnego ewentualnie powinien jechać autobus Podwalem Staromiejskim i Targiem Drzewnym w kierunku dworca PKP i ewentualnie do pętli na Jana z Kolna (dla turystów chcących dojechać do 3 Krzyży i stoczni).

          • 0 0

    • lion nie wiesz kto ma glupie pomysly? Przeczytaj jeszcze raz ten tekst.

      • 3 2

    • lisicki-stary lis..........................

      • 1 0

  • A co z samochodami? (4)

    Po wyburzeniu wschodniej pieżeji Długiej i zachodniej pieżeji Ogarnej powstałoby miejsce na dwujezdniową dwupasmówę, która mogłaby przecinać Motławę i wpadać luźno w Elblaską.

    Wschodnia pieżeja Długiej nie jest wartościowa ze względu na brak dworu artusa, ratusza i żurawia nad Motławą.

    • 6 10

    • (1)

      no i mogły by tam też lądować małe samolociki

      • 8 0

      • To rozwiązanie przetestowano już we Wrocławiu w 1945.

        • 0 0

    • "pierzei"

      A "Dwór Artusa", "Ratusz" i "Żuraw" to nazwy własne, ośla łąko!

      • 1 0

    • ty gupi jesteś..

      i niedowartościowany...

      • 0 0

  • Ten człowiek jest chory. (2)

    "...wprowadziliśmy, mimo dużego oporu, całodobową możliwość jazdy rowerem na Długiej i Długim Targu. Nikt z tego powodu nie ucierpiał"
    Na Drodze Królewskiej jest taki ruch, że jazda rowerem jest nie tylko niebezpieczna dla licznych spacerowiczów, w tym dzieci, ale często niemożliwa. Kto umie pedałować 2 km/godz? Obok są wygodne dla rowerzystów ulice Ogarna i Piwna a ten chwali się rowerami na Długiej! Zapraszam Lisickiego by przejechał się, najlepiej przez najbliższe tygodnie tą trasą i policzył czas lub liczbę potrąceń.

    • 19 3

    • (1)

      Nie ma jazdy rowerem po Trasie Królewskiej !!!!!!!

      • 1 4

      • a jedź se do Królewca, nikt cię tu nie trzyma siłą

        tam też tępią rowery, znajdziesz się wśród swoich

        • 2 5

  • Lisicki do reszty stracil rozum (5)

    wprowdzanie spalinowych autobusow na starowke - zastanowcie sie co robicie I czy te lapowy ktore dostaliscie sa warte zniszczenia jedynej przepieknej czesci Gdanska. Gdanszczanie beda was przeklinac po wsze czasy. Niech kazdy urzednik odda 5% rocznych lapowek I bedziemy mogli kupic pojazdy ekologiczne.

    • 23 5

    • (3)

      po centrum i strefę pieszą w Moguncji jeżdżą normalne duże autobusy. jeżdżą wolniej i uważniej. spalinowe jak najbardziej.

      chcijmy jak najtaniej, a nie rezygnujmy z jakości. tanie maja być jednak nie tylko autobusy. biurwy nie maja prawa wydać zaoszczędzonej na NAS kasy na ECSy i inne pomniki arogancji władzy. nadzór nad wydatkami powinien byc staly, a nie kontrolą NIK od święta.

      jakaś Miejska Rada Nadzorcza?

      tc2

      • 3 5

      • To jest fanaberia (2)

        Polska jest zadluzona po uszy w zeszlym tygodniu przeforsowano obejscie progow ostroznosciowych, urzednikow mamy ponad dwukrotnie wiecej niz potrzeba, codziennie pozyczamy pieniadze a PO dalej zyje w oderwaniu od rzeczywistosci I bierze bierze bierze. W Gdansku jest fatalny stan ulic zobaczcie Morene, nic nie robi sie z zatruwajacymi srodowisko odpadami bo brak kasy, czy wy nie widzicie ze ta fanaberia podyktowana jest jedynie interesem lokalnych hotelarzy. To jest napychanie kieszeni przed zatonieciem.

        • 9 1

        • (1)

          Ale taka linia mogła by na siebie spoko zarobić i przynieść miastu ZYSK. Jeździc nieregularnie, tylko jak by miala klientów, nie jeździć pusto.

          Mogła by mieć taryfę specjalną. I tak zwykle jeździli by przyjezdni, lokalsom polecamy rowery. Na krótką wizytę w Danzigu raz na sezon, Niemieszek mógłby wyjątkowo zapłacić tyle samo co codziennie płaci w swoim Mannheim, Bankfurt czy inny Munchen.

          A miasto miało by MONOPOL na taką turystyczną linię. Jeździć mógłby nawet double decker z otwartym górnym pokładem, dla lepszego zwiedzania. Albo kolejka, wagoniki, tyle ze na kołach gumowych. Jeździł by se powolućku, tempem emeryta... pyr pyr pyr

          Kolejka dla dzieci po Parku Reagana też jest spacerowa, też jeździ po ruchliwym terenie i przynosi ZYSK, bo jest prywatna, płaci podatki itd. Za podobna kolejkę po parku w Moguncji, rodzice płacą dzieciom z uśmiechem 5 euro. Nie bądźmy KOMUNISTAMI, nie wszystko w życiu ma być za friko. A jak MIASTO zedrze haracz z gości, nie będzie takie pazerne wobec nas...

          • 0 7

          • a dla lokalsów >60tego roku życia - friko

            • 0 0

    • Też myślę, że to łapówy lub całusy hotelarzy tak działają na magistrat. Widząc klientów ciągnących walizki na kółkach chcieliby zapewnić im autobus sprzed hoteliku.

      • 8 1

  • Opinia została zablokowana przez moderatora

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane