• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Autostrada A1. Ministerstwo planuje likwidację bramek poboru opłat

Maciej Naskręt
2 kwietnia 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Nowy odcinek autostrady A1 w centrum Polski
Most autostradowy nad Wisłą nieopodal Grudziądza. Most autostradowy nad Wisłą nieopodal Grudziądza.

Jest szansa, że najpóźniej do 2018 r. kierowcy samochodów osobowych nie będą musieli płacić za przejazd autostradą A1 przy bramkach. Ministerstwo planuje wprowadzić elektroniczny pobór opłat na koncesyjnych odcinkach dróg.



Opłaty za przejazd pomorskim odcinkiem autostrady A1. Opłaty za przejazd pomorskim odcinkiem autostrady A1.
Pomorski odcinek autostrady A1 stał się zakładnikiem swojego sukcesu. Droga przypadła tak do gustu kierowcom, że latem, a szczególnie w weekendy, tworzą się tam gigantyczne korki do bramek. Pracownicy autostrady choć pracują praktycznie bez przerwy - przyjmują opłaty za przejazd - i tak odprawiają mniej aut niż przybywa ich w kolejce.

W tej sytuacji pokrzywdzeni są nie tylko kierowcy, którzy tracą czas przed bramkami, ale także budżet centralny, bowiem spadają wpływy z opłat, gdyż kierowcy omijają zakorkowaną autostradę. Skarb Państwa na wszystkich odcinkach autostrad koncesyjnych odnotowuje z tego tytuł prawie 1 mld zł strat. Zarządcy koncesyjnych autostrad często zalecają - przy użyciu tablic zmiennej treści - zjazd z autostrady wcześniejszym zjazdem, by ominąć zatory. Trudno natomiast w takiej sytuacji wyliczyć koszty kierowców.

Jak często podróżujesz autostradą A1?

Na szczęście Ministerstwo Rozwoju i Infrastruktury zaczęło już prace nad zmianami, które umożliwią kierowcom przejazd przez punkt poboru opłat bez zatrzymywania pojazdu. W tym celu ma zostać wykorzystany system elektronicznego poboru opłat viaToll, z którego obecnie korzystają samochody o masie całkowitej powyżej 3,5 t. System funkcjonuje od 2011 r. m.in. na Obwodnicy Trójmiasta. Do obsługi systemu służy montowane pod szybą urządzenie ViaBox, które zawiera informację o wysokości środków zgromadzonych na koncie kierowcy.

Podczas jazdy urządzenie w aucie łączy się z odbiornikami zamontowanymi na bramownicach, które umieszczone są nad drogami, zazwyczaj przy zjazdach z ekspresówek i niektórych autostradach. Podczas mijania bramownicy pobierane są pieniądze z konta kierowcy za przejechane kilometry. Nad prawidłowym stosowaniem systemu czuwają inspektorzy transportu drogowego. Kontrolują oni wyrywkowo funkcjonowanie ViaBox-u w pojazdach nawet podczas ich ruchu.

Jak działałby system na autostradzie? Przede wszystkim należałoby go zbudować, co zajęłoby na pewno pół roku. Po włączeniu systemu w pierwszej kolejności skorzystaliby z niego kierowcy ciężarówek, które, jak pisaliśmy wcześniej, są najczęściej wyposażane w urządzenie ViaBox. W efekcie pojazdy nie musiałyby zatrzymywać się w celu dokonania opłaty.

Warto jednak zaznaczyć, że korków na autostradzie nie potęguje ruch tranzytowy, a ogromna liczba pojazdów osobowych. Co więc z kierowcami tych samochodów? Ci również musieliby nabyć ViaBox. Kaucja za urządzenie wynosi 120 zł. Do tego trzeba zarejestrować się w systemie. Stąd wiele osób może to zniechęcić do skorzystania z dodatkowego rozwiązania.

Przyjecie planowanego rozwiązania będzie skutkować usunięciem placu poboru opłat w Nowej Wsi (częściowo), co umożliwi nieprzerwaną podróż z Rusocina na południe kraju oraz w przeciwnym kierunku.

- Czekamy na wprowadzenie przez ministerstwo tego typu rozwiązania z niecierpliwością. W październiku ubiegłego roku podpisaliśmy wspólnie z władzami gmin, przez które przechodzi pomorski odcinek autostrady A1, uchwałę dotyczącą połączenia różnych systemów opłat, w tym także elektronicznego ich poboru - mówi Anna Kordecka, rzecznik prasowy Gdańsk Transport Company S.A., która zarządza autostradą.

Miejsca

  • GTC S.A. Sopot, Powstańców Warszawy 19

Opinie (172)

  • Brawo, najpierw wydali dziesiątki milionów na place poboru opłat (21)

    a teraz je likwidują...

    • 298 21

    • Gratulacje (4)

      Przecież to nie z ich portfeli. To społeczne pieniądze, a te łatwo się wydaje.

      • 55 8

      • Szkoda,że już od lat jest ta autostrada.Lepiej bylo nie budowac wcale,niz z bramkami... (3)

        • 17 17

        • Szkoda że wymyśleliśmy koło, tylko przez to problemy (2)

          • 43 4

          • Kolowanie jest starsze od kola.

            • 5 0

          • Jaskiniowiec, pisze się "wymyśliliśmy"... Lepiej wracaj do jaskini :P

            • 0 1

    • Bez przesady, nie dziesiątki. (6)

      Ile taka buda z bramkami może kosztować?

      • 3 20

      • zdziwiłbyś się

        w wawie postawili kibel publiczny liczony w mln zł :)

        • 28 2

      • Buda nie dużo ale dodatkowy wiadukt?

        • 10 2

      • Oj leming, leming... (1)

        Myślisz, ze buda to wszystkie koszty. A poszerzona do kilku pasów autostrada na odcinku około kilometra przy bramkach to za darmo była wybudowana, ziemia pod nią też gratisowa? A często dodatkowe (jak się nagle okazuje zbędne) wiadukty tez za damski interes wybudowano, a jeszcze wcześniej zaprojektowano.

        • 15 2

        • no i ten miś zgnije i wtedy zrobi się protokół zniszczenia...

          .

          • 7 0

      • Bramka kosztuje jak rogatki pewno. Jakies 21 do 82 tys Euro.

        • 2 2

      • oj dzieciaku

        nawet telewizja nie ośmiela się klamać i przyznaje , że na bramkowy system poboru oplat wydano 2,1 miliarda pln.

        • 1 0

    • ale oto chodzi by cokolwiek zbudowac byle jak i potem kilkanascie razy poprawiac

      dzieki temu koszty są kilkanascie razy wieksze wiecej ludzi zarbi a kase podatnika zmarnuje!!

      • 19 0

    • place placami...

      ale dodatkowe wiadukty!!!!!!

      • 5 0

    • bo jeszcze muszą zarobić kolesie od elektronicznych gadżetów (2)

      i przy okazji każdy pojazd będzie "śledzony "

      • 9 0

      • zawsze będą kolesie - winiety też ktoś musi sprawdzać (1)

        • 1 1

        • nic nie zrozumiałeś z powyższego postu

          • 0 0

    • A mogli zacząć od początku od winiet. (1)

      Ale po co wzorować się na bardziej doświadczonych. Lepiej wywalić w błoto niewyobrażalnie wielką kasę z naszych podatków.

      • 11 1

      • Wzorowali się właśnie na USA

        Jak zwykle zamiast spojrzeć na Europę, ale tak mamy tak bardzo amerykańskie społeczeństwo to co się dziwić.

        • 5 1

    • Nie wszyscy będą mieli via-tolla!!!!

      Ci co nie będą mieli pudełka będą stać na bramkach!

      • 5 0

    • Nie likwiduja...

      Artykol to bzdura. Wprowadzony bedzie tylko ViaToll dla pojazdow ponad 3,5 tony. Reszta to bzdura. Dalej beda bramki i korki...niestety.

      • 0 0

  • wczoraj był prima aprilis (3)

    a dzis to kampania wyborcza

    • 122 6

    • (1)

      Co za roznica?

      • 12 0

      • w sumie racja

        • 8 0

    • A ja planuję likwidację Ministerstwa w tym składzie

      • 0 0

  • (6)

    Taa już lecą kupić ViaToola, zapłacić kaucje, ładować to badziewie bo raz w miesiącu jade A1. Pojadę inną drogą.

    • 230 8

    • niektórzy jeżdżą codziennie, np. do roboty (4)

      to dla nich rozwiązanie

      • 8 16

      • Niektórzy jeżdżą ra w roku na wakacje. (3)

        Kaucja 120 zł, wplata początkowa na zasilenie konta pewnie z 5 stów, a niewykorzystana reszta będzie (albo i nie) oddana po pół roku od daty zwrotu pudełeczka.

        • 26 1

        • dokładnie. Poza tym na Słoweni byl taki sam badziewny system z bramkami jak w PL. (1)

          Teraz jak się jedzie to wszystko tak samo tylko, że szlabany cały czas podniesione. Kamera sprawdza tylko czy masz winietę na szybie. Czyli jednak system z winietami był najlepszy. Jakieś ViaTolle do osobówek tego nie rozwiąże tak sprawnie na pewno a koszty gigantyczne.

          • 29 0

          • system z winietami jest na pewno tańszy i dla poborcy i dla kierowcy

            ale im drożej tym lepiej - Miś się kłania ...

            • 18 0

        • Dokładnie. Też tak mam że raz na rok się wybiorę a z tymi viatulami to mi nie po drodze. Będąc gdzieś w nieznanej okolicy, niekoniecznie muszę się orientować która droga jest płatna a która nie, często się jeździ na czuja albo pobłądzić się zdarza. Także wolę już postać, zapłacić i zapomnieć niż gdybym miał się nieświadomie wbić na płatny kawałek gdzie mi potem naliczy kary - jak jednemu gościowi z Malborka 200 tysięcy, po 3 tysie za każdą przejechaną bramkę.

          • 7 0

    • Popieram. Precz z viatollem.

      Chcą pobierać opłaty? Proszę bardzo: kupuję bilet przez internet, drukuję QR kod na kartce A4, którą wkładam za przednią szybę. Kamera na bramce zczytuje kod i otwiera szlaban. Proste? Tak. Tanie? Tak. Trzeba ViaTolla? Nie.

      • 5 1

  • proste rozwiązania!!!! PROSTE!!!!!!!!!! (3)

    moze z komórki!? jakis paypas czy co .

    • 81 13

    • Niestety nie... Bo nikt nie zarobi na likwidacji bramek. (1)

      A przecież w Polsce musi ktoś zbić kasę na biednych obywatelach...
      Więc nie może być prosto i tanio. Niestety, taka prawda.

      • 18 0

      • A koszt pudełek via tolla policzyłeś?

        Na tym jest biznes chłopie. A poza tym - niby to tylko kaucja, ale kiedy zwrotna.
        A przez ten czas kasa przecież pracuje.

        • 8 0

    • tego świat nie widział na pewno
      żeby stać w korku godzinę na autostradzie żeby zapłacić haracz
      kosmos po prostu, nie wspominając jak się spogląda na mapę autostrad w pl i DE gdzie śmiga każdy za darmo i często bez ograniczenia prędkości

      • 9 1

  • to jest pierwszy krok do wprowadzenia płatnosci na wszystkich drogach (7)

    Najpierw dla chetnych, późneij obowiązkowo i za starą jedynką osobówki też zapłacą - zgodnie z tym co już dawno nasi władcy ustalili z EU

    • 159 11

    • Jakby rządził PiS,nie było by problemu. (4)

      Bo nie było by autostrad. Ale za to komuniści i złodzieje byli by "rozliczeni".

      PS. A poczytaj sobie o elektronicznym mycie na świecie,a potem szukaj spisków...

      • 14 25

      • a dlaczego padalcu kierowca ma płacić X razy za to samo?Czyż podatku drogowego nie zmieniono w opłatę paliwową?Ile razy można obciążać człowieka podatkami za to samo?

        • 26 9

      • a wysr...cie się z tym pisem
        żadnych argumentów bo tych zwyczjnie brak tylko ciagle gadka o jakimś pisie

        • 13 1

      • A czyj program budowy autostrad na Euro realizowały twoje POpaprańee (dwa razy drożej zresztą)?

        Putina?

        • 6 9

      • polityczki

        PO realizuje w większości program PiSu więc hejterzy nie ma cie o co się kłócić. Poza tym to PiS przybił gwóźdź do trumny naszego być lub nie w UE.

        PiS=PO=PSL=SLD=SP=TR

        Takie proste równanie a takie prawdziwe, wszystko to stare komuchy. A tymczasem partie z poza sejmu coraz wyżej i coraz ich więcej.

        • 4 3

    • oczywiście, że tak. system viatoll dla ciężarówek to tylko przykrywka

      jak już będzie odpowiednio rozwinięty to któregoś pięknego dnia pojawią się zakusy kolejnych rządów na pobór opłat za wszystkie główne drogi i od wszystkich samochodów a stąd już krótka droga do jakiejś złodziejskiej ustawy

      • 15 4

    • dokładnie tak!

      najpierw marchewka: zabierzemy emerytury ubekom, potem kij: zabierzemy wszystkim. Najpierw marchewka: viatol dla wszystkich, potem kij: viatol za wszystkie drogi!

      • 1 0

  • zbyt duża nadwyżka powstała za ostatni rok i teraz pauzują. (2)

    a potem wymyślą coś jeszcze bardziej innowacyjnego

    • 27 6

    • Pasożyt nie może żyć bez żywiciela

      • 5 1

    • Wiesz,łośko,że gdańska nadwyżka budżetowa,a opłaty za państwową autostradę,nie mają nic wspólnego?

      • 3 2

  • motocykle płacą tyle samo co osobówki i ciężarówki??? (7)

    Potrzebny jest protest jak na południu - pojedzie 100 motorów i zapłaci w 1 groszówkach to szybko zmiękną jak akcja będzie w każdy weekend.

    • 35 48

    • a czemu mieliby płacić mniej? (5)

      żaden rozsądny argument mi do głowy nie przychodzi, a takie protesty to terroryzm i utrudnianie życia innym kierowcom. Dlaczego kierujący motorami uważają się za lepszych?

      • 17 13

      • Chodzi o zuzycie drogi (3)

        Motor jest lzejszy niz auto osobowe, prawda? To niby dlaczego "osobowe" nie placa tyle samo co "Ciezarowki"? Myslenie nie boli.

        • 12 8

        • Motocykl statystycznie porusza się szybciej niż (2)

          samochód osobowy, więc ryzyko wypadku i zniszczenia np. barier jest większe, niech motocykliści płacą tyle, co ciężarówki.

          • 11 10

          • były jakieś wypadki motocyklistów na autostradzie? (1)

            Poza tym przy tej masie zniszczenia są niewielkie, tylko z maszyny nie ma czego zbierać (z kierowcy też nie jak wpadnie w barierki).

            • 3 3

            • proporcjonalnie mniej

              w porównaniu do samochodów z pewnością:) a tych też wiele nie było...

              • 2 2

      • 2 koła zamiast 4

        Waga ok 200kg a nie do 3500kg. Serio takie argumenty ci "umknęły".

        • 5 2

    • Rowery tyle samo płacą co samochody. Skandal!

      • 4 1

  • A już sądziłam, że będzie bezpłatna (2)

    Nagłówek poniekąd na to wskazuje.

    • 129 5

    • Na razie to niech ją zbudują całą. Z N na S.

      • 21 1

    • nie w tym kraju.

      • 10 0

  • czas najwyższy na likwidację tego starożytnego wynalazku (2)

    może by tak przy okazji e-koleje i e-autobusy?

    • 6 11

    • Czas najwyższy na likwidację PO (1)

      Ale taką prawdziwą, a nie przefarbowanie jak PZPR naSLD. Odstawić od koryta na dwa pokolenia i dopiero wtedy będzie normalniej.

      • 5 1

      • Ja myślę, że normalność zależy przede wszystkim nie od tego kogo przy korycie nie ma, a od tego kto przy nim jest

        • 3 0

  • znow jakies debilizmy (5)

    ktoś potrzebuje kase i bezczelnie chcą zlupac kierowcow

    • 89 7

    • Łupać to można pieńki na szczapki

      Kierowców się łupi. Zwyczajowo już zresztą.

      • 11 1

    • Stój w godzinnej kolejce przed bramką (3)

      to ci przejdzie.

      • 5 4

      • mi nie stoi az tak dlugo... przechodzi szybciej.

        • 7 0

      • a kto karze stac przed bramka?

        nie ma innej drogi?

        • 8 0

      • trzeba było w Tczewie zjechać

        • 10 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane