• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Awaria na budowie tunelu pod Martwą Wisłą

Maciej Naskręt
18 grudnia 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
Budowa tunelu pod Martwą Wisłą pochłonie 885 mln zł. Budowa tunelu pod Martwą Wisłą pochłonie 885 mln zł.

We wtorek po południu we wnętrzu pierwszej nitki tunelu pod Martwą Wisłą doszło do awarii technicznej. Wycofywany korpus maszyny TBM spadł z platformy jezdnej na konstrukcję betonową tunelu. Nikt nie został poszkodowany, a dzięki sprawnej akcji strażaków wykonawca uniknął poważnych opóźnień na budowie.



Zakończenie drążenia pierwszej - południowej - nitki tunelu pod Martwą Wisłą.

Spore kłopoty mógł mieć wykonawca tunelu pod Martwą Wisłą, firma Obrascon Huarte Lain (OHL). We wtorek po południu we wnętrzu pierwszej nitki tunelu pod Martwą Wisłą, zsunął się z prowadnicy wycofywany z wnętrza tunelu korpus maszyny TBM.

- O pomoc w usunięciu awarii technicznej zostaliśmy poproszeni przez wykonawcę o godz. 17:38. Na plac budowy tunelu przy ul. Kujawskiej udały się nasze jednostki specjalistyczne. Po wejściu do wnętrza pierwszej nitki tunelu okazało się, że ważący ponad 100 ton korpus maszyny TBM opadł z platformy jezdnej na konstrukcję betonową tunelu. Dalsze wyciąganie urządzenia z wnętrza tunelu w takiej pozycji mógłby poważnie naruszyć konstrukcję obiektu - opowiada Jakub Zambrzycki, zastępca komendanta Komendy Miejskiej Państwowej Straży Pożarnej w Gdańsku.

Zobacz film promocyjny budowy tunelu pod Martwą Wisłą.

Straż pożarna zmuszona była użyć specjalistycznych podnośników hydraulicznych, które zazwyczaj wykorzystuje się w akcjach ratunkowych podczas katastrof budowlanych. Podnośniki mogą unieść element o wadze ok. 150 ton, ale zaledwie na wysokość 10 cm.

- Przesunięcie korpusu maszyny TBM było znaczne. Po przesunięciu korpusu kreta o kilka centymetrów zabezpieczano pozycję maszyny. Procedura była powtarzana kilkukrotnie do momentu, aż maszyna wróciła na prowadnicę. Działania były prowadzone do godz. 23:40 - mówi Jakub Zambrzycki.

Przy okazji wykonawca wymienił rolki, po których korpus maszyny się poruszał, by nie doszło do kolejnego osunięcia.

Gdyby gdańska straż pożarna nie była w stanie pomóc, wykonawca musiałby szukać firmy posiadającej specjalistyczne podnośniki hydrauliczne na terenie całej Polski. To mogłoby opóźnić harmonogram robót.

Czy za pomoc wykonawcy na budowie tunelu straż pożarna z Gdańska otrzyma wynagrodzenie?

- Nie możemy wystawiać faktur VAT. Działania na placu budowy potraktowaliśmy jako zdarzenie - awarię techniczną. Dla nas to także okazja do zdobywania doświadczenia - mówi zastępca komendanta PSP w Gdańsku.

Obecnie na budowie tunelu pod Martwą Wisłą trwa demontaż maszyny TBM, zarówno w szybie odbiorczym, jak i w tunelu.

- Obecnie rozebrano i wyciągnięto tarczę skrawającą od strony Węzła Marynarki Polskiej. Równolegle odbywa się zapowiadane wielokrotnie wycofywanie bram do szybu startowego - wyjaśnia Aleksandra Jonczyk z biura prasowego miejskiej spółki Gdańskie Inwestycje Komunalne.

Pod koniec listopada zakończyło się drążenie pierwszej nitki tunelu pod Martwą Wisłą przy użyciu maszyny TBM (Tunel boring machine - ang. maszyna drążąca tunel). Kret pokonał 1072,5 metrów w ziemi, przechodząc tym samym pod korytem rzeki i pojawił się w wykopie nieopodal ul. Marynarki Polskiej zobacz na mapie Gdańska. Końcową fazą wyjścia TBM był demontaż z jej czoła 52-tonowej stalowej pokrywy, po czym tarcza ujrzała wreszcie światło dzienne.

Co ważne, przeprawa pod dnem Martwej Wisły będzie składała się z dwóch równoległych nitek tunelu. Na razie został wykonany południowy otwór. Z tego powodu należy przetransportować całą maszynę z powrotem w rejon szybu startowego zlokalizowanego przy ul. Ku Ujściu. W tym celu wykonawca wycofa maszynę TBM wydrążonym tunelem, a tarczę przetransportuje górą.

Inwestorem budowy gdańskiego tunelu wraz z dojazdami do Węzła Harfa zobacz na mapie Gdańska i Węzła Ku Ujściu zobacz na mapie Gdańska (po drugiej stronie rzeki) jest miejska spółka Gdańskie Inwestycje Komunalne, a wykonawcą hiszpańska firma Obrascon Huarte Lain, która za realizację projektu otrzyma 885 mln zł.

Miejsca

Opinie (106) 8 zablokowanych

  • Jakąś super drabinę może im kupią.... (1)

    Jak gasili św. Katarzynę to dosikać do wieży nie mogli...

    • 8 3

    • Ja mogłem, ale po 6 piwkach.
      Zyga

      • 6 1

  • tunel dla rowerzystów (5)

    Fajnie że będzie tunel..szkoda że nie uwzgledniono tam np tunelu dla rowerzystów tak jak w miastach Holenderskich. Oczywiście nie zawsze jest to możliwe, jednak uważam że byłaby to mega fajnie odbierana inwestycja:) Więcej wyobraźni projektanci! Może znajdą się srodki również na takie rzeczy.

    • 14 11

    • (4)

      Środki na tunel dla obcisłogacich lansiarzy??? Ależ proszę bardzo. Niedawno byli mikołaje na rowerach, trzeba było zrobić zrzutkę.

      • 9 5

      • Ty podatnik (1)

        nie wiem na co jesteś podatny, ale zastanów się dlaczego za twoje dutki buduje się ten potężny grobowiec szekspirowski, czy zardzewiały ECS, a jak nie potrafisz jeździć na rowerze, to się naucz, a nie czepiaj tych którzy wybrali tą rozsądną formę komunikacji.

        • 8 3

        • roszczeniowy pedalarzu

          jedz do lasu tym swoim pojazdem i tam zadawaj sie z pedałami

          • 2 1

      • (1)

        Sam jesteś lansiarzem w tej w swojej śmierdzącej ropą kupie blachy. Rower to tak samo środek transportu jak każdy inny. Polska to zacofany kraj , w którym nadal miniona epoka rządzi

        • 2 10

        • No proszę jaki nerwusek. A tak ględzą że jazda na rowerze uspokaja. A tutaj proszę. Typowy wpis typowego "cudownego dziecka dwóch pedałów" - czerwona spocona gęba, zziajany, spocony, wyzwiska, frustracja i pretensje do wszystkich.

          • 11 5

  • Panie Naskręt, jak zwykle winszuję! SZAPO BA! (7)

    Szanowna Redakcjo! Chciałbym zadać pytanie skąd macie takie wiadomości, które poza obecnością straży na budowie nie ma nic wspólnego z rzeczywistością?!

    • 9 4

    • Mógłbyś rozwinąc myśl. Co tak naprawdę się tam stało ?

      • 8 0

    • skoro nie ma nic wspólnego z rzeczywistością... (4)

      ...to zapewne wypowiedź zastępcy komendanta PSP i pracownicy GIK zostały wymyślone? ;)

      • 10 1

      • Tak... (3)

        ... zastępca straży nie musiał się dobrze oriętować, bo nie bylo tam nic nadzwyczajnego, a pracownik GIK nie powiedzial nawet nic na ten temat...

        • 1 3

        • To napisz co się stało bo póki co knujesz jakiś spisek.
          A straż na budowę pojechała sobie ot tak?

          • 6 1

        • W takim razie co się tam wydarzyło? (1)

          Bo na razie kłapiesz tylko buzią.

          • 4 1

          • co na to OHL?

            A może jakiś głos ze strony OHL-u? Ich jakoś nikt się nie spytał. Straż to nie tylko ratowanie, ale i prewencja.

            • 2 3

    • jesteś typowy Macierewicz

      Pieprzysz dla samego gadania, a konkretów nie widać.

      • 4 3

  • (1)

    W taki sposób los ostrzega nas abyśmy opamiętali się z kolejną inwestycją przeprowadzaną bez szerokich konsultacji społecznych, burzącą zrównoważony rozwój i okrutnym sznytem rozdzierającą tkankę miejską. Nie musimy podzielić losu Detroit.

    • 2 7

    • hi hi

      Byly kierunek szacunek?

      • 3 0

  • hm (1)

    W naszym kraju popularne jest "szybko"szybko",bo pan czeka na kase.W wielu firmach cenny jest ten co szybko pracuje,a nie ten co mysli.Jak byłem w Norwegii,to byłem zszokowany jak oni z głową,powoli wszytko przygotowują i wykonują.A końcowy efekt dużo lepszy.U nas tylko zysk i wyzysk.

    • 7 1

    • dokladnie!

      Inna kultura pracy. Szacunek dla pracownikow, dobra organizacja potrzebne narzedzia...

      • 1 0

  • fachowcy z hiszpanii ha ha (3)

    No za pech popatrz

    • 6 1

    • (2)

      Firma Hiszpańska, ale to Polacy tam pracują i Polacy to zaprojektowali

      • 0 2

      • no nie do konca (1)

        Panie madry

        • 3 0

        • "no nie do konca

          Panie madry"

          Słaby argument

          • 0 2

  • krecik się rozkraczyl

    No żeby na takiej poważnej budowie sprzętu nie było co za peszek

    • 4 2

  • Tunel pod Wisłą

    Jeszcze Gdańsk się rozbuduje ale za innego pokolenia.

    • 1 1

  • Dla mnie...

    to rondo będzie piękne..cudne!

    • 2 1

  • Za tę akcję wóz podarować

    W zamian za to wykonawca powinien podarować Straży Pożarnej jeden nowiuśki pojazd specjalistyczny. Przecież gdyby mieli to robić na własną rękę to pochłonęłoby więcej środków niż zakup takiego wozu.

    • 10 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane