• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Awaria na budowie tunelu pod Martwą Wisłą

Maciej Naskręt
18 grudnia 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
Budowa tunelu pod Martwą Wisłą pochłonie 885 mln zł. Budowa tunelu pod Martwą Wisłą pochłonie 885 mln zł.

We wtorek po południu we wnętrzu pierwszej nitki tunelu pod Martwą Wisłą doszło do awarii technicznej. Wycofywany korpus maszyny TBM spadł z platformy jezdnej na konstrukcję betonową tunelu. Nikt nie został poszkodowany, a dzięki sprawnej akcji strażaków wykonawca uniknął poważnych opóźnień na budowie.



Zakończenie drążenia pierwszej - południowej - nitki tunelu pod Martwą Wisłą.

Spore kłopoty mógł mieć wykonawca tunelu pod Martwą Wisłą, firma Obrascon Huarte Lain (OHL). We wtorek po południu we wnętrzu pierwszej nitki tunelu pod Martwą Wisłą, zsunął się z prowadnicy wycofywany z wnętrza tunelu korpus maszyny TBM.

- O pomoc w usunięciu awarii technicznej zostaliśmy poproszeni przez wykonawcę o godz. 17:38. Na plac budowy tunelu przy ul. Kujawskiej udały się nasze jednostki specjalistyczne. Po wejściu do wnętrza pierwszej nitki tunelu okazało się, że ważący ponad 100 ton korpus maszyny TBM opadł z platformy jezdnej na konstrukcję betonową tunelu. Dalsze wyciąganie urządzenia z wnętrza tunelu w takiej pozycji mógłby poważnie naruszyć konstrukcję obiektu - opowiada Jakub Zambrzycki, zastępca komendanta Komendy Miejskiej Państwowej Straży Pożarnej w Gdańsku.

Zobacz film promocyjny budowy tunelu pod Martwą Wisłą.

Straż pożarna zmuszona była użyć specjalistycznych podnośników hydraulicznych, które zazwyczaj wykorzystuje się w akcjach ratunkowych podczas katastrof budowlanych. Podnośniki mogą unieść element o wadze ok. 150 ton, ale zaledwie na wysokość 10 cm.

- Przesunięcie korpusu maszyny TBM było znaczne. Po przesunięciu korpusu kreta o kilka centymetrów zabezpieczano pozycję maszyny. Procedura była powtarzana kilkukrotnie do momentu, aż maszyna wróciła na prowadnicę. Działania były prowadzone do godz. 23:40 - mówi Jakub Zambrzycki.

Przy okazji wykonawca wymienił rolki, po których korpus maszyny się poruszał, by nie doszło do kolejnego osunięcia.

Gdyby gdańska straż pożarna nie była w stanie pomóc, wykonawca musiałby szukać firmy posiadającej specjalistyczne podnośniki hydrauliczne na terenie całej Polski. To mogłoby opóźnić harmonogram robót.

Czy za pomoc wykonawcy na budowie tunelu straż pożarna z Gdańska otrzyma wynagrodzenie?

- Nie możemy wystawiać faktur VAT. Działania na placu budowy potraktowaliśmy jako zdarzenie - awarię techniczną. Dla nas to także okazja do zdobywania doświadczenia - mówi zastępca komendanta PSP w Gdańsku.

Obecnie na budowie tunelu pod Martwą Wisłą trwa demontaż maszyny TBM, zarówno w szybie odbiorczym, jak i w tunelu.

- Obecnie rozebrano i wyciągnięto tarczę skrawającą od strony Węzła Marynarki Polskiej. Równolegle odbywa się zapowiadane wielokrotnie wycofywanie bram do szybu startowego - wyjaśnia Aleksandra Jonczyk z biura prasowego miejskiej spółki Gdańskie Inwestycje Komunalne.

Pod koniec listopada zakończyło się drążenie pierwszej nitki tunelu pod Martwą Wisłą przy użyciu maszyny TBM (Tunel boring machine - ang. maszyna drążąca tunel). Kret pokonał 1072,5 metrów w ziemi, przechodząc tym samym pod korytem rzeki i pojawił się w wykopie nieopodal ul. Marynarki Polskiej zobacz na mapie Gdańska. Końcową fazą wyjścia TBM był demontaż z jej czoła 52-tonowej stalowej pokrywy, po czym tarcza ujrzała wreszcie światło dzienne.

Co ważne, przeprawa pod dnem Martwej Wisły będzie składała się z dwóch równoległych nitek tunelu. Na razie został wykonany południowy otwór. Z tego powodu należy przetransportować całą maszynę z powrotem w rejon szybu startowego zlokalizowanego przy ul. Ku Ujściu. W tym celu wykonawca wycofa maszynę TBM wydrążonym tunelem, a tarczę przetransportuje górą.

Inwestorem budowy gdańskiego tunelu wraz z dojazdami do Węzła Harfa zobacz na mapie Gdańska i Węzła Ku Ujściu zobacz na mapie Gdańska (po drugiej stronie rzeki) jest miejska spółka Gdańskie Inwestycje Komunalne, a wykonawcą hiszpańska firma Obrascon Huarte Lain, która za realizację projektu otrzyma 885 mln zł.

Miejsca

Opinie (106) 8 zablokowanych

  • Firma powinna cos odpalic od siebie bo za taka akcje prywatnie to poplyneli by troche

    • 5 2

  • Życzenia swiąteczne

    Wszystkim wykonawcom,pracownikom życzę zdrowych i wesołych świąt ,wiele pomyślności i sukcesów zawodowych w nowym roku.Czekamy na tunel z wielką nadzieją , na szybkie i bezpieczne przejazdy.

    • 7 2

  • TBM (1)

    witam wszystkich,pracuje na jatrudniejszym projekcie w europie i przy wycofywaniu maszyny takie rzeczy czesto sie zdarzaja nic nadzwyczajnego,poprostu maszyna spadla z torow a ze maja slabych mechanikow to dzwonili po straz i to swiadczy o doswiadczeniu tej firmy hehe jakas paranoja

    • 6 1

    • Sie zgadza

      ale to, że firma nie jest w stanie sama uporać się z problemem to już obciach i śmiech. Zamiast wzywać strażaków pożyczyłbym po cichu z sąsiedniej remontówki te podnośniki i nie kompromitował firmy.

      • 1 1

  • LoL (2)

    Maciej POSZUKIWACZ TANIEJ SENSACJI Naskręt. Człowieniu, co ty jarasz? :D Dlaczego akcję, przy której straż tylko pomagała, ze względu na posiadanie odpowiedniego sprzetu, przedstawiasz w postaci katastrofy budowlanej?! Wszystko co się wydarzyło, było zaplanowane, a wszystkie cytaty tutaj przedstawione są zapewne wyciągnięte z kontekstu. Ktoś się spyta "kto płaci za akcje straży"? Każdy kto ma odrobinę oleju w głowie, wie o tym, że takie działania są na rękę też strażakom, bo dla nich są to ćwiczenia, zwykła praktyka, a dzięki temu w sytuacjach prawdziwego zagrożenia mogą zachować się w sposób odpowiedni i szybko działać. Pozdrawiam!

    • 9 4

    • To dobrze, ze głos zabrał Wykonawca albo GIK - PR najważniejszy.

      • 1 0

    • Więc sie ponownie pytam:
      Jeśli na budowie przewróci mi się żuraw samochodowy 30-40 ton to czy Straż przyjedzie go postawić w ramach ćwiczeń - proszę o informację aby każdy Wykonawca/Inwestor wiedział gdzie dzwonić.

      • 1 0

  • korpus maszyny TBM spadł z ?

    Pewnie furmanka chcieli go wywiezdz zeby bylo taniej !!!
    to taki polski standart !!!
    fachowcy !!!

    • 2 4

  • Szacunek dla Straży Pozarnej

    Za sprawnie przeprowadzoną akcję ratunkową!Ale poważne wątpliwości budzi brak profesjonalizmu Wykonawcy, przy wycofywaniu tarczy TBM z wydrążonego już tunelu!Zabrakło zdolności przewidywania zagrożenia lub rzetelności w należytym przygotowaniu podtorza i urzadzeń ewakuacyjnych!! Dobrze ,że skończyło się bez ofiar i szkód w mieniu! A STRAŻ powinna dostać- jako podziękowanie- od Wykonawcy solidne wyposażenie specjalistyczne!

    • 3 1

  • JAk spadł?????

    to może niech Straż dokończy budowę jak im się maszyna omsknie to se ją na nowo SAMI nastawią ,nie to co specjalistyczny wykonawca.

    • 2 0

  • Tunel

    I znów strażacy

    • 1 0

  • a jak mi kret nie chce wyjść z tunelu to co mi pomoże? chyba nie straż tylko środek na przeczyszczenie

    • 0 0

  • awaria !!!!!!!!!!!!!! wyciek budyniu z tunelu !!!!!!!!!! poszkodowani po wstępnym umyciu......

    ..z węża strażackiego zostali odwiezieni do szpitala celem badania na obecność wirusa HIV .....prezydent cały w nerwach.........

    • 3 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane