- 1 Rezerwiści idą na ćwiczenia. Kto najpierw? (216 opinii)
- 2 Śmierć w stoczni: zabójstwo, a nie wypadek (273 opinie)
- 3 Zabójca z Jagatowa przyznał się do winy (150 opinii)
- 4 Nabrzeże Hanzy na Wyspie Spichrzów (139 opinii)
- 5 Studenci z nową wizją al. Niepodległości (251 opinii)
- 6 Sondaż: Kosiorek prezydentem Gdyni (299 opinii)
Będą dwa nowe pociągi. Urząd dokłada 14,5 mln zł
Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego dołoży brakujące 14,5 mln na zakup dwóch pociągów o napędzie elektrycznym, na które pierwotnie planował przeznaczyć 55 mln zł. Ostatecznie we wtorek urzędnicy poinformowali o wyborze oferty na 69 mln zł, jaką złożyła spółka Newag z Nowego Sącza.
Na postępowanie odpowiedziały dwie firmy: spółka Newag z Nowego Sącza oraz Pesa z Bydgoszczy. Pierwsza dostawę dwóch pociągów (aglomeracyjnego i regionalnego) wyceniła na 69 mln, a druga 104 mln zł.
To znacząco wyższe oferty od pierwotnie założonego budżetu, który na etapie przygotowania przetargu nie uwzględnił dwucyfrowej inflacji. Urzędnicy na zakupy planowali przeznaczyć 55 mln zł, dlatego przez ostatni miesiąc trwały analizy, czy i skąd uda się pozyskać brakujące 14,5 mln zł.
Ostatecznie urząd marszałkowski zdecydował o wyborze oferty Newagu, a co za tym idzie, dołożyć brakujące 14,5 mln zł.
Marszałek: kupujemy dwa, a chcemy kupić 31 pociągów
- Dzisiaj rozstrzygnęliśmy przetarg na zakup nowego taboru o napędzie elektrycznym dla województwa pomorskiego. Wygrał NEWAG. Póki co kupujemy dwie sztuki, ale jesteśmy zdeterminowani, aby wykorzystać pełną opcję i zakupić łącznie 31 sztuk nowych ezt dla połączeń regionalnych i aglomeracyjnych - poinformował w mediach społecznościowych Mieczysław Struk, marszałek województwa.
Pociąg aglomeracyjny ma być fabrycznie nowym, wieloczłonowym pojazdem o napędzie elektrycznym (EZT). Obsłuży połączenia kolejowe na trasie pomiędzy Gdańskiem Śródmieście/Gdańskiem Głównym a Wejherowem (linie kolejowe nr 202 i 250). A po zelektryfikowaniu linii kolejowych nr: 201, 214, 229, 248 i 253 pojazdy muszą umożliwiać obsługę tych linii.
Z kolei pociąg regionalny (również fabrycznie nowy, wieloczłonowy pojazd o napędzie elektrycznym) będzie realizował wojewódzkie przewozy pasażerskie. Do czasu zelektryfikowania linii kolejowych nr 201, 214, 229, 248 i 253 pojazdy będą kursować po następujących liniach kolejowych: 9 Malbork - Gdańsk Główny, 131 Tczew - Smętowo, 202 Gdańsk Główny - Słupsk, 204, Malbork - Elbląg, 405 Słupsk - Ustka Uroczysko z możliwością rozszerzenia o linie nr 250 i relację pociągu Gdynia Główna - Iława - Olsztyn - Iława - Gdynia Główna.
Miejsca
Opinie (174) 6 zablokowanych
-
2022-06-28 18:48
Opinia wyróżniona
Ładne, ale (3)
Patrząc na nasze nowe wagony SKM i foto wyżej cały czas mam wrażenie, że te pociągi są za ciasne (wąskie). To ma być kolej podmiejska, a miejsca na bagaż nad głowami tyle co w samolocie. Aby było taniej to siedzenia indywidualne można zamienić na proste i chuliganoodporne ławki, jak w dawnych wagonach poniemieckiego metra albo składach EN.... Mała ilość drzwi wydłuża czas wymiany pasażerów wagonu na stacjach.
- 28 10
-
2022-06-28 19:02
Są za wąskie?
Szersze wagony nie wjadą na żaden przystanek.
- 6 3
-
2022-06-28 18:59
Być może jednym z zamówionych składów jest 19WE. To typowy pociąg aglomeracyjny.
- 5 1
-
2022-06-28 18:54
to ma służyć przede wszystkim do zrobienia sobie zdjęcia na tle
a reszta jest nieistotna, podobnie jak z Jazzami tramwajowymi
- 11 5
-
2022-06-28 20:27
Opinia wyróżniona
Siedzenia by było jak w metrze! SKM to nie regio!! miejsca brak, rowery też za bardzo się nie mieszczą z tego co widzę.
Jak jest więcej ludzi, czyli standardowo aktualnie, to nie ma gdzie stać.- 16 1
-
2022-06-28 20:15
Opinia wyróżniona
SKM to spółka przede wszystkim rządowa, samorządy mają symboliczne udziały (7)
Samorządy powinny ewentualnie dokładać do zakupu nowych pociągów proporcjonalnie do udziałów!! Skoro nie mają nic do powiedzenia a rząd nie chce przekazać tej spółki do województwa to niech sam kupuje nowe pociągi. Rząd nie chce nawet zwiększyć udziałów za zakupione przez marszałka nowe pociągi.
- 12 24
-
2022-06-28 23:38
I co z tego, to Struk faworyzuje skm (1)
To niech marszalek zleci obsluge regio i pkm innej firmie albo sam stworzy koleje pomorskie jak we wszystkich bogatszych i kreatywnych wojewodztwach. To marszalek wojewodztwa odpowiada za organizacje transportu w regionie.
- 2 7
-
2022-06-30 07:32
Struk faworyzuje SKM??
Dowcip roku! Od kilku lat blokuje SKM zakup nowych pojazdów, a jak sam kupił 10 nowych pociągów, to wszystkie wydzierżawił Polregio.
- 2 0
-
2022-06-28 21:26
symboliczne?!
ponad 40%
Ale fakt, to nie pozwala się "szarogęsić" "jak u siebie"...- 9 2
-
2022-06-28 20:30
A jakie to ma... (3)
znaczenie?
Znajdź innego przewoźnika albo dogadaj sie z obecnym.- 15 4
-
2022-06-29 11:36
A znajdziesz innego operatora torów niż PKP? (1)
- 2 2
-
2022-06-29 14:31
a to jest zmartwienie Marszałka
Jakoś UKE i URE ucywilizowało dostęp do infrastruktury i operatorzy potrafią ją współdzielić.
Z drugiej strony, dlaczego wnikać jak właściciel dysponuje swoją własnością?
Zechce, to zepsuje... Tak działa "święte prawo własności"...- 2 1
-
2022-06-28 20:49
Marszałek nie umie.
Ani tego ani tego. Akurat inflacja idzie w górę więc będzie miał na co zwalić 20letnie zaniedbania.
- 20 3
Wszystkie opinie
-
2022-06-28 18:03
Szata graficzna się zmieniła na tym portalu czy jak? (1)
- 17 2
-
2022-06-28 18:06
?
- 5 0
-
2022-06-28 18:05
(17)
W końcu.ileż można czekać?Jeszcze skmki dawajcie 3 składy z klimą w godzinach szczytu a nie ludzie kiszą się niczym korniszony w słoiku.Poprawić też komunikację tramwajową i autobusową.Zbudować parkingi,naturalnie bezpłatne wokół każdego dworca.Podwyżki dla kierowców i obniżki cen biletów.
- 13 11
-
2022-06-28 18:20
w tej sprawie napisz do Morawieckiego, albo Płażyńskiego, może być też Śniadek (11)
- 8 12
-
2022-06-28 18:26
(10)
Za to odpowiada przeciez marszałek.
- 10 2
-
2022-06-28 18:38
Za PKP? A skąd taki pomysł? (5)
- 4 10
-
2022-06-28 19:07
mylisz pojęcia... (4)
PKP jest jednym z przewoźników.
Organizatorem transportu i płatnikiem jest Urząd Marszałkowski.
I przewoźnicy jeżdżą tak, jak im marszałek każe i jak zapłaci.
Nie zapłaci, to nie jeżdżą.
Dlatego SKM nie jeździ do Nowego Portu, bo "miasto" stwierdziło, że "oszczędzi" i nie zapłaci.- 14 2
-
2022-06-28 19:57
Ale o długości składów to już decyduje SKM - czyli PKP (2)
- 2 7
-
2022-06-28 20:32
O długości składów czyt. kosztach
też Marszałek (i jego opcja która rządzi Pomorzem od 20 lat). Nie produkuj się, nie ma po co.
- 11 2
-
2022-06-28 21:02
o długości składów decydują wozo-kilometry
czyli "waluta", w której zawierana jest umowa na świadczenie usługi.
Jej efektem jest również fakt, że pociągi "kończa bieg" w Chylonii i jada puste do zajezdni przez przystanek Cisowa.
A przecież mogłyby ludzi tam zawieźć.- 4 0
-
2022-06-30 14:19
Urząd Marszałkowski i Miejski to całkiem inne władze.
Marszałkowski jest zależny od Rządu. I dla tego to wszystko wina PiSu.
- 0 0
-
2022-06-28 18:47
Ale marszałek nie ma drukarki do (1)
Piedziedzy
- 1 12
-
2022-06-28 19:56
ale może z kieszeni do kieszeni przełożyć
Albo namówić kolegów samorządowców i "kręgi gospodarcze" do partycypacji...
- 8 1
-
2022-06-28 20:18
Za SKM odpowiada rząd, znowu nie masz podstawowej wiedzy (1)
- 1 9
-
2022-06-29 14:55
raczej nie masz podstaw wiedzy o funkcjonowaniu
przewoźników i organizacji transportu zbiorowego.
- 2 0
-
2022-06-28 18:55
Najpierw głosował na Olusie a teraz zdziwiony (1)
I niższych cen biletów chce, Haha. Oj Sven, pamiętamy co pisałeś w komentarz o podwyżkach, byłeś za
- 9 2
-
2022-06-28 20:06
Nigdy nie byłem za a nawet przeciw...
- 2 4
-
2022-06-28 19:12
z drugiej strony, jakoś Niemcom opłaca się rozwijać praktycznie od 100 lat konstrukcje kolei miejskiej
funkcjonujące do dzisiaj. Może warto ich zapytać, jak to robią...
Że się opłaca...
A PaFaWag nie był w stanie się utrzymać, mając monopol na rynek.
To produkuje dla Kanady...- 9 1
-
2022-06-28 20:16
Pisz do Sasina o nowe pociągi dla SKM (1)
- 3 7
-
2022-06-28 20:33
Albo do Dulkiewicz
Żeby dała na pół pociągu, bo zmarnowała pół Sasina na budowę palmiarni bez palmy
- 8 2
-
2022-06-28 18:05
Całe dwa pociągi dla województwa (4)
To się UMWP wraz Tureckim Kurierem wysiliło
Nadal pomorska kolej na szarym końcu w ilości nowego taboru.
Pewno te dwa pociągi będą jeździć co rusz to na innej linii aby każdy z mieszkańców mógł się chociaż raz nimi przejechać
A może będzie konkurs - dziś nowy pociąg pojedzie z X do Y- zgadnij.
Jak zgadniesz - otrzymasz darmowy bilet.- 58 5
-
2022-06-28 18:12
nie szalej z tym darmowym biletem (2)
uścisk dłoni kierownika pociągu dostanie
- 22 1
-
2022-06-28 18:23
Albo Geniusza Eugeniusza (1)
- 23 0
-
2022-06-28 19:00
za wysokie progi
Kierpoć też może czuć się zakłopotany kontaktem z klientem...
Z usciskiem Kondiego wyślą...
Albo "Renomę" ;)- 13 0
-
2022-06-30 14:22
Tak PiS dzieli kasę.
- 0 0
-
2022-06-28 18:09
(7)
Kupić od razu te 30,nie ma na co czekać.Lato za pasem a ludzie się kiszą w tych starych składach.Hajsu na komfort pasażerów nie żałować niczym Wiesław Wojnar,który grosza nie skąpił...
- 13 15
-
2022-06-28 18:15
(3)
Człowieku, byłbym w niebowziety nie tylko za nowy skład, ale same częstsze kursy. Nawet tak zwanym "kiblem", nawet w lato, jeśli nie musiałbym czekać godziny na pociąg, bo kończę pracę o 16, a pociąg jedzie po 17. Żałosne. Polecam się przejechać wracając Regio z pracy do domu. A najwięcej kursów jest w godzinach typu 13/14... xD.
- 16 1
-
2022-06-28 19:03
typowe wygaszanie... (2)
Statystyki wykażą brak frekwencji...
- 13 1
-
2022-06-28 22:37
(1)
22 lata temu to było ostre cięcie.
Linie zostały zlikwidowane, bo jak twierdziła kolej, były nierentowne. Spowodowała to sama kolej.
Klasyczny przypadek wygaszania popytu. Rozkłady jazdy były tak układane, żeby zniechęcić ludzi do podróżowania. Na przykład obcinano kursy, którymi ludzie wracali z pracy i szkoły do domów. W rezultacie przesiadali się do autobusów lub samochodów.- 6 0
-
2022-06-28 23:11
Pelna zgoda
Powiaty Starogardzki, koscierski, chojnicki i bytowski sa tego najlepszymi przykladami
- 4 0
-
2022-06-28 20:07
Cały budżet marszałka jest za mały na zakup wszystkich nowych pociągów (1)
- 2 5
-
2022-06-28 20:42
To niech podpisze dłuższy kontrakt z SKM
- 7 1
-
2022-06-28 22:20
Koleje Śląskie, dolnośląskie, zachodniopomorskie są o lata świetlne przed pomorskimi. Ale nie ma się co dziwić - marszałek i jego wice który jest teraz senatorem z Pruszcza, pozują tylko do zdjęć i robią "wielką politykę ". Ludzie, nie głosujcie więcej na PO, bo u nich ciągle niedasię....
- 4 0
-
2022-06-28 18:09
(4)
Polecam Marszałkowi wsiąść w pociąg Regio, gdy chciałby kończyć o 16:00 pracę i jechać do domu na Orunię, do Pruszcza i na Tczew, dalej Malbork... Godzina czekania na skład, który jest przepełniony już od Sopotu.... Człowiek staje się marklela w puszce A bilet to ponad 200zl.
- 40 4
-
2022-06-28 18:22
Przecież mają... Po 15 z Gdańska Głównego do Tczewa.
- 2 5
-
2022-06-28 18:49
To samo jest na północy. Kończysz pracę o 16 we Władysławowie i żeby dojechać do Redy masz pociąg o 16:52 i zawsze jest spóźniony. O przepełnionych składach nawet nie wspomnę...
- 21 0
-
2022-06-29 06:21
(1)
a co polecisz wojewodzie i premierowi w ramach jak to powiedzial,,powrotu morza do polski"?.
- 1 2
-
2022-06-29 14:50
wróciła
"warszawka" na plażę od Ustki po Hel.
Inna działalność jest niepożądana, bo jak na Mazurach jest wanna dla łódek, tak wybrzeże to warszawska piaskownica...- 0 0
-
2022-06-28 18:14
Osoby z umiarkowaną niepełnosprawnością powinny mieć darmowe przejazdy (3)
- 5 24
-
2022-06-28 18:18
a niby czemu mają mieć darmowe przejazdy?
- 12 2
-
2022-06-28 18:22
(1)
W Gdańsku nie mają empatii nasi radni z UM.Nawet przejazd komunikacją miejską po Gdańsku to bilet pełnopłatny,bez zniżki.
- 3 5
-
2022-06-28 20:00
A co to znaczy z umiarkowana? I dlaczego bezpłatne?
- 6 1
-
2022-06-28 18:15
w 1975 roku wprowadzono tymczasowo kible do obsługi skm (4)
ponieważ coraz bardziej odczuwam, że na tym padole też jestem tymczasowo ciekawi mnie, czyja tymczasowość pierwsza się skończy. Obstawiam, że moja. Kible jeszcze 300 lat pojeżdżą (tymczasowo ma się rozumieć)
- 35 3
-
2022-06-28 18:41
Mają jeździć EN57 a nie jakieś poniemickie szroty (3)
i to w dodatku z Berlina
tam niech se jeździ nawet V generacja tego szrotu a my mamy mieć to co mamy- 6 5
-
2022-06-28 18:56
(2)
Takie było założenie gdy zmieniano napięcie z 600V na 3000V. Protoplasta składów EN57 wywodzi się z lat 30-tych XX wieku kiedy wyprodukowano takie składy dla rejonu Warszawy z drewnianymi ławkami. Pamiętam, że jeździły jeszcze w latach 60-tych, ale w zestawach po 9 wagonów, a nie jak u nas 6, a czasem tylko 4 wagony.
- 8 3
-
2022-06-28 19:06
Jak wprowadzono EN57 to długo jeździły razy 3 i co sześć minut w szczycie, 12 minut poza. Dopóki PKP było normalne. A napięcie było 800 volt. A EN57 to następca EW55 z lat 1957 - 1959 tylko przeznaczony dla Górnego Śląska i niskich peronów.
- 7 1
-
2022-06-28 20:33
Pamiętam te składy z drewnianymi ławkami :)
One jeszcze w drugiej połowie lat 70. jeździły na trasie W-wa - Otwock.
- 6 0
-
2022-06-28 18:21
Aż dwa (2)
Mają rozmach
- 30 2
-
2022-06-28 22:12
No co Ty, to PO (1)
Nie uda się nawet kupić tych 2
- 3 3
-
2022-06-28 22:21
Niedasie bo pis, bo za gorąco, bo piniędzy nie ma, bo...
- 3 2
-
2022-06-28 18:25
(3)
Przecież już na początku tego roku PKM była reklama że urząd Marszałkowski kupuję 44 pociągi do obsługi PKM ,Regio i SKM Trójmiasto. Czyli marszałku jak się powiedziało A to trzeba i powiedzieć b,c,d
- 26 3
-
2022-06-29 08:55
Sorry. (2)
Kasa się rozeszła.
- 4 0
-
2022-06-29 15:39
(1)
Lgbt, podróże do Lwowa, walka o "demokrację ", OTUA itd. to wszystko kosztuje...
- 0 1
-
2022-06-29 19:18
dużo mniejsze wpływy
ograbienie samorządów przez władze centralne, zwiększone dotacje tylko dla prorządowych województw i gmin z Polski wschodniej (Chełm!) zmniejszenie podatków PIT z których samorządy mają pieniądze (akcja "Rozlicz PIT w Gdańsku")...
- 0 0
-
2022-06-28 18:27
Teraz już wiadomo, po co było upaństwowienie PESA (7)
Różnica 70% w cenie. Strach pomyśleć, coby było gdyby inne firmy też były państwowe
Ale jestem pewien, że SKM (własność PKP), że PESA jako jedyna złoży ofertę. I, rzecz jasna, wygra- 37 45
-
2022-06-28 18:31
brawo detektywie (2)
to jeszcze mi wyjaśnij miłość gdańskiego Urzędu Miejskiego do Pesy
- 22 8
-
2022-06-28 19:51
Srebrzysko
oni tymi tramwajami nie jeżdżą, tylko autem z kierowcą
- 6 1
-
2022-06-28 23:16
Tak bo przetargi ukladane typoeo pod te bydlowozy. Polityka chyba nie, bo ta sama opcja z UMarsz kupuje na szczescie Impulsy ( przynajmniej elektryczne)
- 2 0
-
2022-06-28 19:08
Zamówienia publiczne. Mówi wam to coś?
- 14 1
-
2022-06-28 19:49
wygrał Newag ... (1)
fabryka Pojazdów Eksperymentalnych Sczególnie Awaryjnych przegrała , Newaj wykona za około 70 mln a PESA chciała około 120 mln.
- 18 2
-
2022-06-28 22:13
Newag jest 3 droższy w eksploatacji
To się udało marszalkowski zrobić deal
- 4 8
-
2022-06-28 21:07
On jest idealnym przykładem ze jednak wyborcy obecnych władz Gdańska to sama dzbany ?trola Donaldinia wymysla teorie spiskowe
od rana do wieczora
- 8 6
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.