• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Będą dwa nowe pociągi. Urząd dokłada 14,5 mln zł

MKo
28 czerwca 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Najnowszy artykuł na ten temat Są pieniądze na nowe pociągi dla Pomorza
Urząd Marszałkowski kupił od spółki Newag dwa pociągi elektryczne do obsługi ruchu aglomeracyjnego i regionalnego. Docelowo zamówienie ma obejmować 31 dodatkowych pojazdów.   Urząd Marszałkowski kupił od spółki Newag dwa pociągi elektryczne do obsługi ruchu aglomeracyjnego i regionalnego. Docelowo zamówienie ma obejmować 31 dodatkowych pojazdów.

Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego dołoży brakujące 14,5 mln na zakup dwóch pociągów o napędzie elektrycznym, na które pierwotnie planował przeznaczyć 55 mln zł. Ostatecznie we wtorek urzędnicy poinformowali o wyborze oferty na 69 mln zł, jaką złożyła spółka Newag z Nowego Sącza.



W podróżowaniu pociągiem najważniejsze jest:

Oferty w przetargu na zakup elektrycznych pociągów rozstrzygnięto pod koniec maja, a dziś urzędnicy poinformowali o wyborze oferty.

Na postępowanie odpowiedziały dwie firmy: spółka Newag z Nowego Sącza oraz Pesa z Bydgoszczy. Pierwsza dostawę dwóch pociągów (aglomeracyjnego i regionalnego) wyceniła na 69 mln, a druga 104 mln zł.

To znacząco wyższe oferty od pierwotnie założonego budżetu, który na etapie przygotowania przetargu nie uwzględnił dwucyfrowej inflacji. Urzędnicy na zakupy planowali przeznaczyć 55 mln zł, dlatego przez ostatni miesiąc trwały analizy, czy i skąd uda się pozyskać brakujące 14,5 mln zł.

Ostatecznie urząd marszałkowski zdecydował o wyborze oferty Newagu, a co za tym idzie, dołożyć brakujące 14,5 mln zł.

Marszałek: kupujemy dwa, a chcemy kupić 31 pociągów



- Dzisiaj rozstrzygnęliśmy przetarg na zakup nowego taboru o napędzie elektrycznym dla województwa pomorskiego. Wygrał NEWAG. Póki co kupujemy dwie sztuki, ale jesteśmy zdeterminowani, aby wykorzystać pełną opcję i zakupić łącznie 31 sztuk nowych ezt dla połączeń regionalnych i aglomeracyjnych - poinformował w mediach społecznościowych Mieczysław Struk, marszałek województwa.
Wnętrze jednego z pociągów spółki Newag. Wnętrze jednego z pociągów spółki Newag.
Pociąg aglomeracyjny ma być fabrycznie nowym, wieloczłonowym pojazdem o napędzie elektrycznym (EZT). Obsłuży połączenia kolejowe na trasie pomiędzy Gdańskiem Śródmieście/Gdańskiem Głównym a Wejherowem (linie kolejowe nr 202 i 250). A po zelektryfikowaniu linii kolejowych nr: 201, 214, 229, 248 i 253 pojazdy muszą umożliwiać obsługę tych linii.

Z kolei pociąg regionalny (również fabrycznie nowy, wieloczłonowy pojazd o napędzie elektrycznym) będzie realizował wojewódzkie przewozy pasażerskie. Do czasu zelektryfikowania linii kolejowych nr 201, 214, 229, 248 i 253 pojazdy będą kursować po następujących liniach kolejowych: 9 Malbork - Gdańsk Główny, 131 Tczew - Smętowo, 202 Gdańsk Główny - Słupsk, 204, Malbork - Elbląg, 405 Słupsk - Ustka Uroczysko z możliwością rozszerzenia o linie nr 250 i relację pociągu Gdynia Główna - Iława - Olsztyn - Iława - Gdynia Główna.
MKo

Miejsca

Opinie (174) 6 zablokowanych

Wszystkie opinie

  • Szata graficzna się zmieniła na tym portalu czy jak? (1)

    • 17 2

    • ?

      • 5 0

  • (17)

    W końcu.ileż można czekać?Jeszcze skmki dawajcie 3 składy z klimą w godzinach szczytu a nie ludzie kiszą się niczym korniszony w słoiku.Poprawić też komunikację tramwajową i autobusową.Zbudować parkingi,naturalnie bezpłatne wokół każdego dworca.Podwyżki dla kierowców i obniżki cen biletów.

    • 13 11

    • w tej sprawie napisz do Morawieckiego, albo Płażyńskiego, może być też Śniadek (11)

      • 8 12

      • (10)

        Za to odpowiada przeciez marszałek.

        • 10 2

        • Za PKP? A skąd taki pomysł? (5)

          • 4 10

          • mylisz pojęcia... (4)

            PKP jest jednym z przewoźników.
            Organizatorem transportu i płatnikiem jest Urząd Marszałkowski.
            I przewoźnicy jeżdżą tak, jak im marszałek każe i jak zapłaci.
            Nie zapłaci, to nie jeżdżą.
            Dlatego SKM nie jeździ do Nowego Portu, bo "miasto" stwierdziło, że "oszczędzi" i nie zapłaci.

            • 14 2

            • Ale o długości składów to już decyduje SKM - czyli PKP (2)

              • 2 7

              • O długości składów czyt. kosztach

                też Marszałek (i jego opcja która rządzi Pomorzem od 20 lat). Nie produkuj się, nie ma po co.

                • 11 2

              • o długości składów decydują wozo-kilometry

                czyli "waluta", w której zawierana jest umowa na świadczenie usługi.

                Jej efektem jest również fakt, że pociągi "kończa bieg" w Chylonii i jada puste do zajezdni przez przystanek Cisowa.
                A przecież mogłyby ludzi tam zawieźć.

                • 4 0

            • Urząd Marszałkowski i Miejski to całkiem inne władze.

              Marszałkowski jest zależny od Rządu. I dla tego to wszystko wina PiSu.

              • 0 0

        • Ale marszałek nie ma drukarki do (1)

          Piedziedzy

          • 1 12

          • ale może z kieszeni do kieszeni przełożyć

            Albo namówić kolegów samorządowców i "kręgi gospodarcze" do partycypacji...

            • 8 1

        • Za SKM odpowiada rząd, znowu nie masz podstawowej wiedzy (1)

          • 1 9

          • raczej nie masz podstaw wiedzy o funkcjonowaniu

            przewoźników i organizacji transportu zbiorowego.

            • 2 0

    • Najpierw głosował na Olusie a teraz zdziwiony (1)

      I niższych cen biletów chce, Haha. Oj Sven, pamiętamy co pisałeś w komentarz o podwyżkach, byłeś za

      • 9 2

      • Nigdy nie byłem za a nawet przeciw...

        • 2 4

    • z drugiej strony, jakoś Niemcom opłaca się rozwijać praktycznie od 100 lat konstrukcje kolei miejskiej

      funkcjonujące do dzisiaj. Może warto ich zapytać, jak to robią...
      Że się opłaca...

      A PaFaWag nie był w stanie się utrzymać, mając monopol na rynek.
      To produkuje dla Kanady...

      • 9 1

    • Pisz do Sasina o nowe pociągi dla SKM (1)

      • 3 7

      • Albo do Dulkiewicz

        Żeby dała na pół pociągu, bo zmarnowała pół Sasina na budowę palmiarni bez palmy

        • 8 2

  • Całe dwa pociągi dla województwa (4)

    To się UMWP wraz Tureckim Kurierem wysiliło
    Nadal pomorska kolej na szarym końcu w ilości nowego taboru.
    Pewno te dwa pociągi będą jeździć co rusz to na innej linii aby każdy z mieszkańców mógł się chociaż raz nimi przejechać
    A może będzie konkurs - dziś nowy pociąg pojedzie z X do Y- zgadnij.
    Jak zgadniesz - otrzymasz darmowy bilet.

    • 58 5

    • nie szalej z tym darmowym biletem (2)

      uścisk dłoni kierownika pociągu dostanie

      • 22 1

      • Albo Geniusza Eugeniusza (1)

        • 23 0

        • za wysokie progi

          Kierpoć też może czuć się zakłopotany kontaktem z klientem...
          Z usciskiem Kondiego wyślą...
          Albo "Renomę" ;)

          • 13 0

    • Tak PiS dzieli kasę.

      • 0 0

  • (7)

    Kupić od razu te 30,nie ma na co czekać.Lato za pasem a ludzie się kiszą w tych starych składach.Hajsu na komfort pasażerów nie żałować niczym Wiesław Wojnar,który grosza nie skąpił...

    • 13 15

    • (3)

      Człowieku, byłbym w niebowziety nie tylko za nowy skład, ale same częstsze kursy. Nawet tak zwanym "kiblem", nawet w lato, jeśli nie musiałbym czekać godziny na pociąg, bo kończę pracę o 16, a pociąg jedzie po 17. Żałosne. Polecam się przejechać wracając Regio z pracy do domu. A najwięcej kursów jest w godzinach typu 13/14... xD.

      • 16 1

      • typowe wygaszanie... (2)

        Statystyki wykażą brak frekwencji...

        • 13 1

        • (1)

          22 lata temu to było ostre cięcie.

          Linie zostały zlikwidowane, bo jak twierdziła kolej, były nierentowne. Spowodowała to sama kolej.

          Klasyczny przypadek wygaszania popytu. Rozkłady jazdy były tak układane, żeby zniechęcić ludzi do podróżowania. Na przykład obcinano kursy, którymi ludzie wracali z pracy i szkoły do domów. W rezultacie przesiadali się do autobusów lub samochodów.

          • 6 0

          • Pelna zgoda

            Powiaty Starogardzki, koscierski, chojnicki i bytowski sa tego najlepszymi przykladami

            • 4 0

    • Cały budżet marszałka jest za mały na zakup wszystkich nowych pociągów (1)

      • 2 5

      • To niech podpisze dłuższy kontrakt z SKM

        • 7 1

    • Koleje Śląskie, dolnośląskie, zachodniopomorskie są o lata świetlne przed pomorskimi. Ale nie ma się co dziwić - marszałek i jego wice który jest teraz senatorem z Pruszcza, pozują tylko do zdjęć i robią "wielką politykę ". Ludzie, nie głosujcie więcej na PO, bo u nich ciągle niedasię....

      • 4 0

  • (4)

    Polecam Marszałkowi wsiąść w pociąg Regio, gdy chciałby kończyć o 16:00 pracę i jechać do domu na Orunię, do Pruszcza i na Tczew, dalej Malbork... Godzina czekania na skład, który jest przepełniony już od Sopotu.... Człowiek staje się marklela w puszce A bilet to ponad 200zl.

    • 40 4

    • Przecież mają... Po 15 z Gdańska Głównego do Tczewa.

      • 2 5

    • To samo jest na północy. Kończysz pracę o 16 we Władysławowie i żeby dojechać do Redy masz pociąg o 16:52 i zawsze jest spóźniony. O przepełnionych składach nawet nie wspomnę...

      • 21 0

    • (1)

      a co polecisz wojewodzie i premierowi w ramach jak to powiedzial,,powrotu morza do polski"?.

      • 1 2

      • wróciła

        "warszawka" na plażę od Ustki po Hel.

        Inna działalność jest niepożądana, bo jak na Mazurach jest wanna dla łódek, tak wybrzeże to warszawska piaskownica...

        • 0 0

  • Osoby z umiarkowaną niepełnosprawnością powinny mieć darmowe przejazdy (3)

    • 5 24

    • a niby czemu mają mieć darmowe przejazdy?

      • 12 2

    • (1)

      W Gdańsku nie mają empatii nasi radni z UM.Nawet przejazd komunikacją miejską po Gdańsku to bilet pełnopłatny,bez zniżki.

      • 3 5

      • A co to znaczy z umiarkowana? I dlaczego bezpłatne?

        • 6 1

  • w 1975 roku wprowadzono tymczasowo kible do obsługi skm (4)

    ponieważ coraz bardziej odczuwam, że na tym padole też jestem tymczasowo ciekawi mnie, czyja tymczasowość pierwsza się skończy. Obstawiam, że moja. Kible jeszcze 300 lat pojeżdżą (tymczasowo ma się rozumieć)

    • 35 3

    • Mają jeździć EN57 a nie jakieś poniemickie szroty (3)

      i to w dodatku z Berlina
      tam niech se jeździ nawet V generacja tego szrotu a my mamy mieć to co mamy

      • 6 5

      • (2)

        Takie było założenie gdy zmieniano napięcie z 600V na 3000V. Protoplasta składów EN57 wywodzi się z lat 30-tych XX wieku kiedy wyprodukowano takie składy dla rejonu Warszawy z drewnianymi ławkami. Pamiętam, że jeździły jeszcze w latach 60-tych, ale w zestawach po 9 wagonów, a nie jak u nas 6, a czasem tylko 4 wagony.

        • 8 3

        • Jak wprowadzono EN57 to długo jeździły razy 3 i co sześć minut w szczycie, 12 minut poza. Dopóki PKP było normalne. A napięcie było 800 volt. A EN57 to następca EW55 z lat 1957 - 1959 tylko przeznaczony dla Górnego Śląska i niskich peronów.

          • 7 1

        • Pamiętam te składy z drewnianymi ławkami :)

          One jeszcze w drugiej połowie lat 70. jeździły na trasie W-wa - Otwock.

          • 6 0

  • Aż dwa (2)

    Mają rozmach

    • 30 2

    • No co Ty, to PO (1)

      Nie uda się nawet kupić tych 2

      • 3 3

      • Niedasie bo pis, bo za gorąco, bo piniędzy nie ma, bo...

        • 3 2

  • (3)

    Przecież już na początku tego roku PKM była reklama że urząd Marszałkowski kupuję 44 pociągi do obsługi PKM ,Regio i SKM Trójmiasto. Czyli marszałku jak się powiedziało A to trzeba i powiedzieć b,c,d

    • 26 3

    • Sorry. (2)

      Kasa się rozeszła.

      • 4 0

      • (1)

        Lgbt, podróże do Lwowa, walka o "demokrację ", OTUA itd. to wszystko kosztuje...

        • 0 1

        • dużo mniejsze wpływy

          ograbienie samorządów przez władze centralne, zwiększone dotacje tylko dla prorządowych województw i gmin z Polski wschodniej (Chełm!) zmniejszenie podatków PIT z których samorządy mają pieniądze (akcja "Rozlicz PIT w Gdańsku")...

          • 0 0

  • Teraz już wiadomo, po co było upaństwowienie PESA (7)

    Różnica 70% w cenie. Strach pomyśleć, coby było gdyby inne firmy też były państwowe
    Ale jestem pewien, że SKM (własność PKP), że PESA jako jedyna złoży ofertę. I, rzecz jasna, wygra

    • 37 45

    • brawo detektywie (2)

      to jeszcze mi wyjaśnij miłość gdańskiego Urzędu Miejskiego do Pesy

      • 22 8

      • Srebrzysko

        oni tymi tramwajami nie jeżdżą, tylko autem z kierowcą

        • 6 1

      • Tak bo przetargi ukladane typoeo pod te bydlowozy. Polityka chyba nie, bo ta sama opcja z UMarsz kupuje na szczescie Impulsy ( przynajmniej elektryczne)

        • 2 0

    • Zamówienia publiczne. Mówi wam to coś?

      • 14 1

    • wygrał Newag ... (1)

      fabryka Pojazdów Eksperymentalnych Sczególnie Awaryjnych przegrała , Newaj wykona za około 70 mln a PESA chciała około 120 mln.

      • 18 2

      • Newag jest 3 droższy w eksploatacji

        To się udało marszalkowski zrobić deal

        • 4 8

    • On jest idealnym przykładem ze jednak wyborcy obecnych władz Gdańska to sama dzbany ?trola Donaldinia wymysla teorie spiskowe

      od rana do wieczora

      • 8 6

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane