• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Będą miliony na rewitalizację gdańskich dzielnic

rb
2 października 2009 (artykuł sprzed 14 lat) 
Nowy Port jest jedną z dzielnic, które będą walczyć o unijne dofinansowanie do projektów rewitalizacyjnych. Nowy Port jest jedną z dzielnic, które będą walczyć o unijne dofinansowanie do projektów rewitalizacyjnych.

Najbardziej zaniedbane dzielnice Gdańska, jak Dolny Wrzeszcz, Dolne Miasto, Nowy Port czy Letnica mają szanse na rewitalizację. Unia Europejska wesprze odnowę tych dzielnic, których projekt okaże się najlepszy.



Unia Europejska, w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa Pomorskiego, chce wydać 78 mln zł na program przywracania świetności zaniedbanych dzielnic pięciu pomorskich miast, w tym Gdańska.

Która z dzielnic Gdańska najbardziej potrzebuje rewitalizacji?

W piątek marszałek województwa pomorskiego Jan Kozłowski podpisze porozumienie w tej sprawie. Da to miastom gwarancję przyznania projektowi maksymalnej liczby punktów podczas oceny strategicznej za spełnienie kryterium "aktywizacji społecznej i gospodarczej zdegradowanych obszarów miejskich i podnoszenia atrakcyjności stref rozwojowych w miastach".

W Gdańsku przygotowano projekty dla czterech dzielnic, którym najbardziej przydałoby się unijne wsparcie.

Jeden z projektów nosi nazwę "Dolne Miasto Otwarte". Zakłada on przebudowę infrastruktury, a w tym wymianę nawierzchni ulic, budowę nowych ścieżek dla pieszych oraz rewaloryzację zieleni. W projekcie znalazło się też miejsce na podjęcie działań profilaktycznych, terapeutycznych i edukacyjnych skierowanych do dzieci i młodzieży. Całkowity koszt jego realizacji to blisko 55 mln zł, a dofinansowanie z Unii – blisko 38 mln zł.

Kolejny projekt dotyczy Dolnego Wrzeszcza. Tam z kolei planowana jest organizacja działań, zmierzających do zmniejszenia zróżnicowania ekonomicznego, społecznego oraz edukacyjnego wśród mieszkańców. Ma temu służyć przede wszystkim aktywizacja społeczna całej dzielnicy, prowadzona głównie przez organizacje pozarządowe oraz MOPS. Planowany koszt realizacji Dolnego Wrzeszcza to nieco ponad 20 mln zł, a dofinansowanie z UE – niecałe 15 mln zł.

Trzecią dzielnicą, która wymaga gruntownych zmian, jest Letnica. W tym wypadku celem projektu jest całkowita zmiana stylu życia Letniczan. Tu również pomóc w aktywizacji społecznej ma MOPS i organizacje pozarządowe. Przewidziano także program rewitalizacji gospodarczej, który będzie skierowany do osób długotrwale bezrobotnych lub biernych zawodowo. Całkowity koszt realizacji projektu to 48 mln zł, dofinansowanie z UE – 33 mln zł.

Ostatni projekt, jaki stanie do konkursu, dotyczy Nowego Portu i terenów bezpośrednio do niego przyległych. Obejmuje m.in. budowę drogi rowerowej wzdłuż ul. Krasickiego i ul. Wyzwolenia od ul. Zdrojowej do ul. Marynarki Polskiej i przystani promowej z łącznikiem do Latarni Morskiej. Ścieżka rowerowa ma umożliwić otwarcie Nowego Portu dla rowerzystów przybywających od strony Pasa Nadmorskiego, a tym samym zwiększyć dostęp do Twierdzy Wisłoujście oraz do planowanego parku, który ma powstać po zrekultywowaniu terenu dawnej bazy w Nowym Porcie. Koszt projektu to blisko 14 mln zł, a dofinansowanie z Unii nieco ponad 10 mln zł.

Wszystkie projekty wezmą udział w konkursie, który zostanie rozstrzygnięty na początku 2010 r.
rb

Opinie (227) ponad 10 zablokowanych

  • Marszałek Kozłowski znowu mydli oczy gawiedzi z Peło (7)

    • 37 25

    • tylko trzebaby zacząc od rewitalizacji społecznej tamtych rejonów (4)

      • 5 1

      • Cokolwiek to oznacza. (2)

        Może podzielisz się konkretami zamiast teoretyzować.

        • 2 2

        • (1)

          O tym też jest napisane w artykule - kluczowym słowem jest "też" - "znalazło się też miejsce na podjęcie działań profilaktycznych". Problem polega na tym, że jak będą pieniądze na chodniki, drogi, zieleń itp., to przyjedzie zewnętrzna firma zrobi swoje, pojedzie, a miejscowi będą mieli do tego luźny stosunek. Lepszym rozwiązaniem byłoby zatrudnienie mieszkańców (bezrobotnych) do tych prac - nawet jeżeli kosztowałoby to więcej, miało niższą jakość i trwało więcej, to wartością dodaną takiego przedsięwzięcia byłaby aktywizacja zawodowa i zacieśnienie więzi społecznych.

          • 11 0

          • syf

            cały gdańsk śmierdzi syfem, powinni wszystko zburzyc

            • 0 0

      • to właśnie ma być "psychologu za grosz" rewitalizacja również społeczna....

        • 0 1

    • Dawać kase na elewacje, ludzie nie żyją na chodnikach, tylko w domach (1)

      no myślałem, że w końcu obłożą rusztowaniami cały wrzeszcz i zrobią pieknie te stare kamienice co ledwo zipią, a tu lipa, że chodniki tylko położą i trawe posieją, niech biorą kase na remonty elewacji i klatek schodowych, bo tylko dłua wygląda faktycznie zadbanie, na zachodzie i południu jest coś takiego jak mieszczaństwo, bogaci ludzie mieszkają w ładnych kamienicach, wszystko eleganckie, a u nas model taki, żeby wybudować sobie dom wpizdu w szczerym polu, dojezdzac do pracy 2 godziny, a w najładniejszych miejscach w Gdańsku dziadowstwo mieszka, drzi bez szyb, schody drewniane zaraz spadną piętro niżej, klatki obesrane, i darcie mordy starych pijaków co się na żonach wyżywają

      • 3 0

      • Orunia

        zapomnieli chyba o Orunii dolnej, łąkowej, Stogi : P

        • 0 0

  • a nie lepiej dać tam więźniów, żeby tam mieszkali i przy okazji remontowali (1)

    a mieszkańców z tych domów przenieść do budynków więzienia, które są w centrum miasta, mają ogrzewanie, prąd i inne normalne warunki mieszkalne?

    • 65 20

    • I nadal pozostaną więzieniami, z zamkami do drzwi z jednej strony, spacerniakiem i kratami.

      • 1 0

  • hoho będą przetargi :D (2)

    może zawiadomić cba już przed ich rozpoczęciem?

    • 63 7

    • Renoma napewno coś zgarnie :) (1)

      pewnie będzie kontrolowała czy prace idą dobrze jak nie miion dla renomy :)
      albo wpier...

      • 4 0

      • noooo:))) albo wpier...

        :)))))

        • 0 0

  • Przywrócić tramwaj na Łąkowej a w byłej zajezdni zrobić muzeum lub galerie ! (12)

    Na Łąkowej powinien dalej jeździć tramwaj, który dowoziłby mieszkańców lub turystów do zaadaptowanej byłej zajezdni na cele kulturalne.

    Warto ożywić Dolne Miasto !

    • 112 7

    • Widze że TY już sie ożywiłeś.

      • 5 12

    • za zajezdnia zaczyna sie fajny teren gdzie mozna bylo by chodzic na niedzielne spacery.

      SZkoda tylko ,ze juz tak zdewastowany...a strazy miejskiej jak na lekarstwo.

      • 6 3

    • (2)

      CHCIAŁBYŚ MIESZKAC W TYCH DOMACH MIĘDZY KTÓRYMI JEZDZIŁ TRAMWAJ? JA NIE BARDZO. TRAMWAJ DOJEZDZA NA ŁAKOWĄ I MOŻNA Z NIECGO WYSIĄŚC I SIE PRZEJŚC , AŻ TAK WIELKA TO DZIELNICA NIUE JEST ZEBY JEZDIC TAM TRAMWAJEM.

      • 2 14

      • Tu są mieszkania o pow. 250m2 i 3,5 metra wysokości! A na sufitach stiuki:)))))))))))))))) (1)

        Większość mieszka w m2 lub m3 i nawet nie może wyobrazić sobie takich mieszkań. Tu przed wojną mieszkali tylko zamożni ludzie.

        • 5 0

        • Przed wojną to była tzw. Verfechterviertel - Dzielnica Ambasadorów.

          Teraz z tych kamieniczek zrobili głównie domy zapakowane komunalnymi mieszkańcami, którzy je dewastują. Tablice znamionowe - okolice Królikarni - 1901, 1910 rok, okolice zajezdni zaś już 1898. Na zachodzie to były by domy dla bogatych - u nas elementowi się je daje (nie każdy mieszkaniec to element, część domów należy do spółdzielni a nie jest komunalna).

          • 3 0

    • wyprowadzic sie z tamtąd i podpalic!!!....jedyne wyjscie.. (1)

      • 2 3

      • Idioto

        a Twój ryj obić

        • 1 0

    • przede wszystkim:

      Dolne Miasto byłoby żywe, gdyby po wybudowaniu Podwala Przedmiejskiego dalej była możliwość przejechania z jednej strony Łąkowej na drugą. Gdyby było tam normalne, żywe skrzyżowanie, a nie przecinająca dzielnicę autostrada, to dolne miasto nie stałoby się dzielnicą zapomnianą przez Boga i ludzi. Miasto musi być CELEM podróży, a nie szybkim tranzytem. Tranzyt won na obwodnice (m.in. południową, której nie ma).

      • 5 0

    • Tramwaje na Łąkowej (1)

      tramwaje znikły z ulicy Łakowej i Wróblej ponieważ ingerowały one w stabilność budynków znajdujących się na tych ulicach. Budynek znajdujący się przy ulicy Wróblej(najbliższy położony zajezdni) musiał zostać spięty na długości 15 metrów kilkoma stalowymi ankrami i podparty drewniana konstrukcja od stronny ul. Śluza. Nomen omen budynek ten jest powojenny. Czyli na zdrowy rozum powinien być bardziej odporny na drgania gruntu spowodowane ruchem szynowym. Ponieważ tramwaje uprzykrzały życie mieszkańcom dolnego miast(pierwszy kurs o 445 rano) a infrastruktura komunikacyjna miasta powiększała się zajezdnię zlikwidowano. Dużo z jej likwidacja miała również wybudowanie ul. Ułańskiej (wylotowa na Warszawę), która miała usprawnić komunikację w mieście. Powrót tramwajów na dolne miasto jest raczej nie realny.

      • 3 0

      • ten budynek był spięty ponieważ żądna pieniędzy administracja chciała dobudować jeszcze jedną klatkę i kiedy zaczęli kopać naruszyli fundamenty budynku i dlatego osiada

        • 1 1

    • ...

      swietny pomysl,szkoda ze wladze nie mysla w ten sam sposob.

      • 0 0

    • Tory

      dopiero co rozebrali tory z podwala na łąkową, więc raczej nie zamierzają puszczać tam tramwajów.

      • 1 0

  • Tyle piniędzy... ciekawe ile by kosztował buldożer który zaorałby te wszystkie domu (4)

    i w zamiast tego można by postawić nowe domy

    • 44 36

    • (3)

      Buldożer powinien zaorać to co pozostało z mózgu w Twojej głowie.
      Gdyby miasto uczciwie zajmowało się tymi dzielnicami (remonty, utrzymanie całej infrastruktury) przez ostatnie 60 lat, nie trzeba by było teraz rewitalizować tych dzielnic w żaden sposób.

      • 20 3

      • Wystarczy porównać (2)

        budynki administrowane przez wspólnoty z tymi, którymi zarządza PGM
        Co się przez te 60 lat działo z piniędzmi z czynszów?

        • 4 3

        • Nie bądź śmieszny... (1)

          Przecież te czynsze w okresie PRL-u pokrywały jakiś nędzny odsetek faktycznych wydatków ponoszonych na konserwację budynków...

          • 2 3

          • jaka rewitalizacja!

            w planach nie ma mowy o rewitalizacji budynkow tylko pare nowych chodnikow i spotkania z mieszkancami przeciez to kpiny!przeczytajcie uwaznie tekst informacji zadnej rewitalizacji budynkow nie bedzie!

            • 2 0

  • rewitalizacja letnicy? (3)

    tam trzeba wszystko zrównać z ziemią i wybudować od nowa

    • 60 15

    • to nie jest zadna rewitalizacja

      jak zwykle modne słowo jest nadużywane to wszelkich celów. niech urzędnicy i dziennikarze nauczą się definicji (nie tej z wiki bo jest błędna) a potem cos mówią i piszą...

      • 3 0

    • Caly Gdansk spokojnie dalobysie zrewitalizowac

      w wiekszosci to i tak ruiny...

      • 1 6

    • a mieszkańców-cholorów i żuli z takiego Letniewa czy Oruni Dolnej rewitalizować

      poprzez przymusową pracę przy budowie autostrad i dróg szybkiego ruchu!
      Przynajmniej po raz pierwszy w życiu by docenili co to znaczy czyjaś praca!

      • 3 2

  • Pozdrawiam trzeci świat (Brzeźno, Nowy Port, Dolny Wrzeszcz) (15)

    • 33 76

    • trzeci świat też Cię pozdrowi jak się zapuścisz w te rejony po zmroku (3)

      • 25 0

      • o to chodzi że nie mam potrzeby takiej aby tam chodzić po zmroku (2)

        • 6 7

        • a jak poznasz tam jakąś piękną, mądrą i przedewszystkim młodą babeczkę? (1)

          i będziesz ją odwoził pod ten penthaus?

          • 8 0

          • chyba czerwoną na mordzie od wisienki żulówę można tam najszybciej poznać

            • 0 5

    • trollujesz ?

      przestań trollu

      • 6 4

    • (4)

      Spróbuj kupić mieszkanie w Brzeźnie w nowym budownictwie - przy deptaku - to wtedy pogadamy o trzecim świecie. Mieszkam w Brzeźnie i jestem bardzo zadowolony - mam 100m do morza, rowerem w 15 min jestem w Sopocie. Z całą pewnością nie przeprowadziłbym się np. za obwodnicę.

      • 21 2

      • a ja tak

        • 2 10

      • hehe tez mi deptak, masa ludzi na których trzeba uważać. ja do sopotu jade dluzej ale przyjemniej, 100 do morza to 100 metrów (2)

        bliżej do sztormu:) zimą tez jezdzisz rowerem do sopotu w 15 min, do pracy tez jedziesz na rolkach pewnie w 5 min, do przeds

        • 2 8

        • (1)

          Co do deptaka to fakt w sezonie dużo ludzi - ale bynajmniej mam gdzie spacerować z dzieckiem. Do pracy jeżdżę często rowerem - prawie całą trasę pokonuję na ścieżkach rowerowych (10km), mogę też dojechać tramwajem pod samą pracę i samochodem - więc nie jestem zdany tylko i wyłącznie na samochód.
          Nie mam pojęcia, czemu tak mało buduje się w tzw zapomnianych dzielnicach np. w nowym porcie - dużo wolnych terenów i bardzo dobrze skomunikowanych. Sprowadzenie nowych mieszkańców z pracą, którym zależy na miejscu, w którym mieszkają, jest szansą dla zapomnianych dzielnic.

          • 7 1

          • odpowiedz jest prosta NIK NIE CHCE TAM MIESZKAC, co to za dzielnica gdzie moje dzieci mialyby sie wychowywac z dziecmi ulicy

            Developerzy kochany wiedza co robia!!

            • 3 6

    • Widać że dawno nie byłeś w Brzeźnie czy nawet N.Porcie (1)

      Niedługo te dzielnice mogą przegonić twój monciak. To sie zdziwisz :)

      • 12 1

      • wczoraj wpadłem w koleinę moją furą:) nie dziwie sie ze tam tyle rowerzystów

        • 1 3

    • sr@lux

      trzeci świat pozdrawia V świat ZopPOt

      • 3 0

    • Organizuję składkę mieszkańców GDAŃSKA GDYNI, SOPOTU na najnowoczesniejszy buldożer aby to "wszystko" zaorał

      • 1 3

    • Trzeci swiat pozdrawia ,resztę świata:)

      • 1 1

  • kiedy uroczyste przecięcie wstęgi przez budynia i marszałka? (1)

    w końcu tak dzielnie zdobyli te pieniądze...to wyłącznie ich zasługa!!
    aveeeeeee

    • 16 6

    • a gdzie pieniądze na rewitalizację stogów i Oruni ?

      • 1 1

  • Czas najwyższy (2)

    Chodzę często po Nowym Porcie i szlag mnie trafia, gdy widze stan tej dzielnicy. Ja wiem, zaraz zaczną się głosy, że to wina mieszkańców. Ale raz, że nie wszystkich, a dwa, że większość nie chce miszkać w syfie, a jeśli nic się z tym nie zrobi, to będzie gorzej, a nie lepiej.

    • 49 2

    • Koniec z mieszkaniami komunalnymi. Posprzedawać piękne, choć zaniedbane kamienice. Wówczas nowi właściciele z cała pewnością zatroszczą się o swoją własność. To właściciel odpowiada za stan techniczny budynku. Jeżeli mieszkańcy będą żyli w przekonaniu,że im się wszystko należy - a miasto zrobi za nich remonty, to oni i tak tego nie uszanują - oczywiście nie wszyscy.

      • 8 0

    • a ja chce zeby Letnice ozywic

      mozna z tej dziury zrobic naprawde przyjemne miejsce do zycia

      • 1 1

  • Rozdadzą zapewne koszulki i piwo z etykietą UE- i mieszkańcy tych dzielic będą promować UE (1)

    To tak w ramach rewitalizacji społeczeństwa - zmiana ich mentalności że teraz to jestesmy w UE ;)

    • 29 6

    • i jeszcze czapeczki z prostym daszkeim i logiem ue ;p

      a każdy dresiarz z okolicy obowiązkowo będzie musiał mieć wygraderowane gwiazdki na swoim nożu

      • 6 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane