• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Będą nowe linie, ale mniej nowych tramwajów

ms
20 lutego 2008 (artykuł sprzed 16 lat) 
aktualizacja: godz. 10:03 (20 lutego 2008)
Nawet jeśli nie uda się kupić wielu nowych tramwajów, trzonem taboru ZKM będą nowe-stare tramwaje z Dortmundu, które na razie spisują się bez zarzutu. Nawet jeśli nie uda się kupić wielu nowych tramwajów, trzonem taboru ZKM będą nowe-stare tramwaje z Dortmundu, które na razie spisują się bez zarzutu.

Gdańsk wciąż ma szanse na unijne pieniądze na rozbudowę sieci linii tramwajowych, ale na pewno nie będzie mógł kupić tylu nowych tramwajów, ile by chcieli urzędnicy. Zamiast 40 będzie ich prawdopodobnie 25 - pisze dzisiejszy Dziennik Bałtycki.



Z wyliczeń gdańskich urzędników wynika, że tramwaje dotrą na Morenę i do dzielnicy Południe dopiero za trzy lata, czyli w 2011 roku. Z wyliczeń gdańskich urzędników wynika, że tramwaje dotrą na Morenę i do dzielnicy Południe dopiero za trzy lata, czyli w 2011 roku.
Gotowe są już wstępne - ostateczne poznamy w październiku - plany trzeciego etapu Gdańskiego Projektu Komunikacji Miejskiej. Tym razem miasto będzie się starać o unijne pieniądze na budowę kilku nowych linii tramwajowych i nowe pojazdy.

Jedna z nich ma połączyć Siedlce z Moreną - tramwaj jechałby wzdłuż ul. Rakoczego koło Carrefoura, a potem ulicą Bulońską, gdzie byłaby pętla.

Z kolei z nowej pętli na Chełmie tramwaj pojechałby na zachód, w stronę Ujeściska. Przy ul. Łódzkiej jedna nitka pojechałaby na południe wzdłuż projektowanej ul. Nowej Łódzkiej, druga pojechałaby w stronę obwodnicy, wzdłuż ul. Warszawskiej. W kolejnym etapie GPKM planuje się budowę linii na południe w kierunku Oruni Górnej.

Które trasy będą budowane w pierwszej kolejności okaże się dopiero jesienią. Ale już dziś wiadomo, że o ile z pieniędzmi na nowe linie nie będzie raczej problemu, o tyle ciężko będzie z unijnej dotacji kupić tyle nowych wozów, ile pierwotnie planowali twórcy GPKM.

- Fundusze strukturalne promują rozwój sieci tramwajowych, ale zakup nowego taboru już nie - tłumaczą specjaliści z Centrum Naukowo-Technicznego Kolejnictwa, jednostki badawczej Ministerstwa Transportu, która przygotowuje dokumenty aplikacyjne. I dlatego nowa wersja dokumentu, który trafi do Ministerstwa Infrastruktury zamiast planowanych przez miasto 40 nowych tramwajów, przewiduje zakup jedynie 25 sztuk nowego taboru.

- Gdybyśmy wystąpili o dofinansowanie kupna 40 tramwajów, właściwie przekreślilibyśmy szanse GPKM-u - tłumaczy Antoni Szczyt, odpowiedzialny za GPKM w gdańskim magistracie.

Władze Gdańska uspokajają, że "zniknięcie" z projektu 15 tramwajów to nie problem. W ostatnich miesiącach gdański ZKM podpisał umowę na sprowadzenie 44 tramwajów z Dortmundu, które już dziś obsługują trasę na Chełm.

Z wyliczeń gdańskich urzędników wynika, że tramwaje dotrą na Morenę i do dzielnicy Południe dopiero za trzy lata, czyli w 2011 roku.

Budowa nowych tras tramwajowych wraz z kupnem 25 nowych wozów będzie kosztowała ok. 700 mln zł.
ms

Opinie (113) 6 zablokowanych

  • Oby tak dalej (1)

    Ma się ku lepszemu:)

    • 1 0

    • HAŁASY I DRGANIA

      weźcie coś zróbcie żeby się hałupa nie trzęsła jak tramaje jeżdżą. Bo jak wam się coś zawali to zabulicie więcej kasy niż za te nowe tramwaje jak się wam udowodni że hałupa padła od obluzowania instalacji gazowej na skutek wstrząsów powodowanych tramwajami. zamiast budować nowe trasy zróbcie cichobiegi istniejących bo tak remontujecie jak narazie że jest gorzej niż przed remontami. chcecie żeby kamenice wzdłóż linii tramwajowych się wyludniły? czy jak? pół gdańska wam odpadnie. budując trasę weźcie pod uwagę ludzi tam mieszkających

      • 0 1

  • (1)

    wszystko za wolno i tak idzie...

    • 0 2

    • to bierz łopatę w ręce i kop jak ci za wolno idzie

      • 0 0

  • Cos pozytywnego (3)

    Tak trzymac . Jeszcze tylko A., bym oderwal od koryta.

    • 1 0

    • coś za coś (2)

      co w tym pozytywnego, ze robimy inrastrukture tylko dlatego ze takie sa programy unijne a przez to tracimy moznosc stworzenia wlasnych wziji rozwoju i zaspokajania potrzeb.

      • 0 0

      • dopóki nie było pieniędzy z unii nie było pomysłów (1)

        na własny rozwój. Pojawiły się pieniądze i umysły się otworzyły :) Ja nie widzę nic złego w tym, że potrafimy wykorzystać możliwości na ulepszanie infrastruktury.

        • 0 0

        • ---

          gdzie te objawione pomysly????????

          • 0 0

  • Kamienica Piecewska (3)

    Super, kupiłem mieszkanie na Morenie i licze mocno na ten tramwaj. Ale czemu tak późno. Ważne jednak, że przed Euro 2012:)

    • 1 1

    • (2)

      A gdzie jest napisane w tym artykule, ze to będzie zrealizowane przed Euro2012?

      • 0 0

      • ślpey? (1)

        "Z wyliczeń gdańskich urzędników wynika, że tramwaje dotrą na Morenę i do dzielnicy Południe dopiero za trzy lata, czyli w 2011 roku".

        • 0 0

        • Morena

          Mam pytanie,czy Ten kto odręcznie zaznaczył pętlę przy ul.Bulońskiej nie obawia się ekskomuniki-pętla na terenie kościelnym?

          • 0 0

  • Pierwszy na Orunię (2)

    Oby jako pierwszy byl tramwaj na Orunię Górną!!!

    • 3 0

    • Mało Wam

      Macie prawie wszystko-może jeszcze LOTNISKO

      • 0 2

    • popieram

      błagam o tramwaj na orunie moze byc jeden co 15 minut nie wazne byle nie korki nna malomiejska to pod wszystkim sie podpisze

      • 1 0

  • tramwaje (5)

    Dajcie jakas linie bezposrednia z Siedlec na Przymorze

    • 0 0

    • a może teleporter??

      Przez centrum niewiele się nadkłada, więc nie przesadzaj.
      Ważniejsze są nowe linie do dzielnic oddalonych, ale mocno już zaludnionych.

      • 0 0

    • przecież już jest

      linia nr 12 jeździ przecież z Zaspy, przez Przymorze, Wrzeszcz na Siedlce

      • 0 0

    • odp.

      Przecież z Siedlec na Przymorze jedzie tramwaj linii 12

      • 0 0

    • przymorze-siedlce

      jolka masz z siedlec na przymorze tramwaj o numerze 12

      • 0 0

    • jolka

      12, co prawda dookoła, bo z Zaspy przez Przymorze, Oliwę, Wrzeszcz, Gdańsk, ale masz :P więc nie marudzić!

      • 0 0

  • (4)

    To świetnie, więcej linii tramwajowych oznacza mniej korków. Chciałabym mieć własny samochód, ale jak sobie przez Grunwaldzką pomykam po 16 tramwajem i patrzę na tych biednych ludzi uwięzionych na Słowackiego, to jedna lubię te gruchoty :)

    • 0 0

    • (1)

      tak mała uwaga ... słowackiego nie pojedziesz tramwajem ...

      • 0 0

      • Przecież napisane, że pomyka Grunwaldzką i sie gapi na Słowackiego, czytać nie umie ze zrozumieniem?

        ech... rozumienie tekstu czytanego się kłania ;)

        • 0 0

    • tez tak myślałem

      ale jak kupiłem samochód to juz na tramwaj sie nie przesiade za zadne skarby

      • 0 0

    • ja wole jednak stac w korku

      i nie korzystac z ZTM, SKM, PKP, PKS i czego tam jeszcze

      • 0 0

  • SKM

    Popieram rozbudowę.
    Oby tylko znów nie zapomnieli o SKM na lotnisko i Osową. Bo Słowackiego już podobno odstrzelili na lata.

    • 0 0

  • Wolno bo wolno, ale nie można całe życie narzekać w końcu cos się dzieje w trojmiecie, teraz bedzie troche utrudnien itp ale pózniej bedzie nam lepiej, Oby tak dalej:)

    • 0 0

  • REWELACJA i tyle!!!

    To się nazywa dopiero wielki kop na przód w naszej komunikacji miejskiej! I wcale nie płaczę, że UE nie kupi nam zakładanych tramwajów, bo wg mnie najważniejsza jest trakcja. W tym artykule piszą, że 'dopiero' za 3 lata... Przecież to chwila w porównaniu przy czekaniu na tramwaj na chełm przez 30 lat! Mieszkam właśnie na jednej z południowych dzielnic Gdańska i z niecierpliwością czekam na początek robót! Pozdrawiam i miłego dnia... ;-)

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane