• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Będą opłaty za wjazd do centrum pojazdem spalinowym?

Maciej Naskręt
10 czerwca 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
Czy wprowadzenie nowej strefy zwiastuje, że znikną samochody z silnikiem benzynowym i diesla w miastach? Czy wprowadzenie nowej strefy zwiastuje, że znikną samochody z silnikiem benzynowym i diesla w miastach?

Miasta powyżej 100 tys. mieszkańców, takie jak Gdańsk czy Gdynia, mogą tworzyć strefy czystego transportu. Kierowcy samochodów z tradycyjnym napędem silnikowym za wjazd do strefy zapłacą maksymalnie 2,5 zł/h.



Czy miasta powinny wprowadzać strefy czystego transportu?

W miastach liczących powyżej 100 tys. mieszkańców będą mogły powstawać strefy czystego transportu, do których wjazd będzie płatny dla właścicieli samochodów z tradycyjnym napędem silnikowym. Wynika to z przyjętej przez Sejm uchwały o zmianie ustawy o biokomponentach i biopaliwach ciekłych. Przegłosowanie opłaty emisyjnej przykryło trochę tę sprawę.

Bezpłatnie w strefach czystego transportu mogły będą poruszać się samochody:
  • elektryczne;
  • napędzane wodorem;
  • napędzane gazem ziemnym;
  • wszelkich służb.


Jak ustawodawca tłumaczy wprowadzone zmiany? Mają one zapobiec negatywnemu oddziaływaniu na zdrowie ludzi i środowisko w związku z emisją zanieczyszczeń z transportu, szczególnie na terenie śródmiejskiej zabudowy.

Sęk w tym, że obecnie samochody zeroemisyjne stanowią maksymalnie 3 proc. wszystkich samochodów w dużych miastach. Zatem zakaz wjazdu dotyczyłby niemal wszystkich kierowców. Z tego powodu pomysł jest mocno krytykowany.

Czytaj też: SEVI - trójmiejski pomysł na elektryczne auto miejskie

Nowe znaki informujące o początku i końcu strefy czystego transportu. Nowe znaki informujące o początku i końcu strefy czystego transportu.

2,5 zł za godzinę wjazdu do strefy czystego transportu



Opłata za wjazd do strefy czystego transportu będzie stanowiła dochód gminy, który może być wykorzystany wyłącznie na potrzeby oznakowania strefy czystego transportu, zakupu autobusów zeroemisyjnych i pokrycia kosztów wykonania analizy o skuteczności działań zeroemisyjnych.

Opłata za wjazd do strefy czystego transportu nie może być wyższa niż 2,50 zł za godzinę i może być pobierana jedynie za poruszanie się po tej strefie w godzinach od 9 do 17. Może mieć formę opłaty abonamentowej lub zryczałtowanej.

To w skrócie oznacza, że w centrum miasta będziemy płacić za poruszanie się, a także postój w strefie płatnego parkowania.

Jeśli nie dokonamy opłaty za wjazd, możemy liczyć się z mandatem w wysokości nawet 500 zł. Jak mają być wnoszone opłaty, przepisy ustawy tego nie określają. Władze miasta mają wolną rękę zarówno we wprowadzaniu stref, jak i wybierania formy poboru opłat.

Opinie (1183) ponad 10 zablokowanych

  • dość już samochodów w miastach (1)

    popieram

    • 11 15

    • Power

      Dosyć traktorów na wsi! Niech przejdą na owies i 4x4 nogi.

      • 1 0

  • A myślałem że już nie wyjadę, ale spoko jeżdżę samochodem ale nie jestem właścicielem, więc nie płacę uufff.

    • 0 5

  • Jak najbardziej jestem za... (4)

    ...W przypadku Gdańska Stare Miasto jest niewielkie. Wszędzie da się dojść na piechotę. Naprawdę nie ma potrzeby, żeby np. ulica Szeroka była otwarta dla samochodów.

    • 16 7

    • Jak dodasz do tego główne miasto (2)

      to robi się zdecydowanie większy obszar. ponadto wyobraź sobie (to sobie, sobie), że do historycznego centrum miasta przyjeżdżają również ludzie niebędący jego mieszkancami

      • 10 4

      • wyobraź sobie (to sobie, sobie) (1)

        xD widzę klasyk.

        • 4 2

        • Pozdro dla qmatych

          • 4 0

    • Gdzie Szeroka a gdzie Stare Miasto, człowieku!

      • 3 0

  • ..."z tradycyjnym napędem silnikowym"

    To wychodzi na to że tylko Flinstonowóz będzie mógł za darmo wjechać :)

    • 11 4

  • Polacy bogaci są pracować się nie chce to co nie stać was.
    Każdy dla was Grażyna i Janusz śmiechy z ludzi każdy w sandałach i skarpetach pomyka.
    A tak serio szary Kowaslki może sobie raz na 5-10lat kupić auto do 10-15tys bo na więcej go nie stać.
    A oni jeszcze chcą żeby płacił za paliwo x5 za autostrady za OC x10 a teraz jeszcze za wjazd do miasta haha to jest polityka dopiero.

    • 18 1

  • Ekoterror....

    Do tego ostrzenie zębów znowu na kasę kierowców.

    • 8 9

  • Każdy samorząd który to wprowadzi przegra wybory. (1)

    • 22 7

    • każda partia, która wyjaśni sens takich opłat i je wprowadzi na próbę

      może wygrać wybory.

      Po wprowadzeniu opłat na 3 miesiące w wielu miastach ludzie uznali, że to ma sens i takie opłaty utrzymano na stałe.

      • 0 1

  • (3)

    A co z mieszkańcami tych stref którzy posiadają starsze samochody? Druga sprawa to jeżeli zapłacę 2,50 to spaliny z mojego dizla już nie będą szkodliwe? To są jakieś idiotyzmy.

    • 37 5

    • nadal bedziesz szkodliwy a placisz za swoją głupotę fakt to zamało ale napoczatek . (2)

      • 6 12

      • Dlaczego na świecie żyją tacy idioci jak ty ?

        • 3 1

      • Jedynym faktem jest to że masz kłopoty z napisaniem prostego zdania .

        • 0 0

  • wreszcie (1)

    ...janusze z grażynkami i dzesikami Poznają miasta. Nie wjadą już ...na plażę, molo a może i do galerii

    • 8 2

    • a ja myślę że wjadą a wielcy biznesmeni nie wjadą bo ich bmw za 100tys więcej na warsztacie jest niż po ulicach lata

      • 0 0

  • hehehh

    W tj polsce ndługo nie da się żyć. Już wszyscy polecą tesle kupić...durny kraj

    • 15 5

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane