• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Będą pieniądze na tramwaj i SKM

Michał Tusk
27 maja 2008 (artykuł sprzed 15 lat) 
aktualizacja: godz. 23:13 (27 maja 2008)
Gdańsk Południe to najszybciej rozwijająca się dzielnica miasta. Na budowie tramwaju wzdłuż ul. Nowej Łódzkiej skorzystają tysiące mieszkańców okolic ul. Świętokrzyskiej. Gdańsk Południe to najszybciej rozwijająca się dzielnica miasta. Na budowie tramwaju wzdłuż ul. Nowej Łódzkiej skorzystają tysiące mieszkańców okolic ul. Świętokrzyskiej.

Coraz bardziej pewna staje się kolejna rozbudowa linii tramwajowych w Gdańsku. Wśród projektów, które mają gwarantowane finansowanie z UE, pojawiło się wydłużenie linii tramwajowej z Chełmu do Łostowic, zakup nowych tramwajów oraz kolejne remonty istniejących torowisk. Gwarancje finansowe otrzymała także Szybka Kolej Miejska.



Dodatkowe pieniądze dla SKM sprawią, że po Trójmieście jeździć będzie więcej zmodernizowanych składów. Dodatkowe pieniądze dla SKM sprawią, że po Trójmieście jeździć będzie więcej zmodernizowanych składów.
Bój o trójmiejskie projekty komunikacyjne trwa od ponad roku. O pieniądze walczył Gdańsk (na III etap Gdańskiego Projektu Komunikacji Miejskiej, czyli rozbudowę i modernizację sieci tramwajowej oraz zakup taboru), Gdynia (na rozbudowę sieci trolejbusowej i zakup nowych trolejbusów), Szybka Kolej Miejska (na remont 7 przystanków, budowę nowego odcinka do przystanku Gdańsk Śródmieście i modernizację pociągów) oraz Urząd Marszałkowski (na budowę Trójmiejskiej Kolei Metropolitalnej).

Gdynia najprawdopodobniej zdobędzie środki jedynie na modernizację istniejących odcinków i zakup taboru (z powodów proceduralnych "wypadły" z projektu nowe linie) i do tego o pieniądze będzie musiała ciągle walczyć w konkursach (pisaliśmy o tym w weekend). Dużym sukcesem skończyły się za to starania Gdańska i Szybkiej Kolei Miejskiej, choć są one skutkiem odgórnej decyzji ministrów infrastruktury i rozwoju regionalnego, a nie wyjątkowych zdolności lobbingowych włodarzy i pracowników SKM.

- Rząd zdecydował o wydzieleniu z unijnych pieniędzy przeznaczonych na inwestycje w miejski transport zbiorowy specjalnej puli dla miast organizatorów Euro 2012 - mówi Marcin Szpak, wiceprezydent Gdańska. Wrocław, Poznań i Gdańsk (Warszawa już wcześniej miała zagwarantowane środki na rozwój metra) mają otrzymać po 360 mln zł.

Na rozwój gdańskiej sieci tramwajowej przeznaczonych będzie 220 mln zł, czyli połowa potrzebnych pieniędzy. Resztę Gdańsk musi pokryć z własnego budżetu. Dodatkowo, aby zmieścić się w proponowanej przez ministerstwo sumie, z projektu wyłączyć trzeba było linię na Morenę. Tym samym w projekcie pozostały pieniądze na zakup nowych tramwajów, budowę linii tramwajowej od pętli na Chełmie ulicami Witosa i projektowaną Nową Łódzką (powstanie razem z torowiskiem) do skrzyżowania z ul. Świętokrzyską - zlokalizuj na mapie Gdańska oraz modernizację istniejących torowisk (wszystkich niepoddanych remontom w ostatnich latach, z wyjątkiem tych w Nowym Porcie, Stogach i Przeróbce). Przebudowana zostanie także zajezdnia we Wrzeszczu.

Co z linią na Morenę? - Bez obaw. Ta część projektu nie ma gwarancji finansowych, ale jesteśmy gotowi do walki o nią w konkursach. Jest doskonale przygotowana, więc nie powinno być problemu z otrzymaniem funduszy - uspokaja Marcin Szpak.

Z kolei Szybka Kolej Miejska ma otrzymać 140 mln zł - połowę tego, co w najbliższych latach planuje wydać na inwestycje. Pieniądze przeznaczone zostaną na modernizację 7 przystanków, wydłużenie linii do planowanego przystanku Gdańsk Śródmieście - zlokalizuj na mapie Gdańska oraz modernizację 20 kolejek, w taki sposób, by miały m.in. lepsze przyspieszenie.
Gazeta WyborczaMichał Tusk

Opinie (117) 10 zablokowanych

  • bez sensu (4)

    wszystko jest bez sensu...

    • 0 0

    • hmm

      czas isc do psychologa

      • 0 0

    • sam jestes bez sesu

      • 0 0

    • a najbardziej ty

      • 0 0

    • to twoja opinia jest bez sensu

      • 0 0

  • (1)

    zajefajnie, jeszcze kaska na skm gdynia-osowa-lotnisko-wrzeszcz i bedzie bajka

    • 0 0

    • wlasnie

      czemu artykul w ogole nie wspomina o czyms takim jak Kolej Metropolitalna... tyle sie mowilo kiedys o nowej linii i wielkie byly z nia zwiazane nadzieje, a teraz co?

      • 0 0

  • kolej tramwaj super a gdzie kasa na ekologiczne autobusy!! (5)

    nie te klekoty smierdziuchy diesle!!!!!!gdy autobus odjerzdza kazdy zostawia chmure czarnego trjacego dymu!!Nawet te nowe mietki też tylko ze troche mniejszą!!

    • 0 0

    • (4)

      Silniki diesel'owskie juz tak maja, i tak te ,,chmury'' sa mniej trujace od gorzej widocznych oparow z silnikow benzynowych.

      • 0 0

      • Jest odwrotnie silniki z zapłonem samoczynnym emitują zancznie więcej substancji szkodliwych (3)

        Jest odwrotnie silniki z zapłonem samoczynnym emitują zancznie więcej substancji szkodliwych niż silniki o zapłonie iskrowym. Można nawet zauważyć pewną barrierę technologiczną, którą silniki ZS mają do pokonania (emisja NOx - silne działanie rakotwórcze). Proszę spojrzeć na graniczne wartość w prognozie EURO V.

        • 0 0

        • (2)

          na 1 litr spalonego paliwa, w rzeczywistości w konkretnym pojeździe emisja jest ok 30% mniejsza

          • 0 0

          • (1)

            macie ostro porabane wtych makówkach widocznie zadurzo smrodu sie na wdychaliscie!!! diesle smierdzą ismordzą i ostro truja i niech zaden pseudo inteligent tu niewciska kitu ze ta czarna chmura smierdzacego trujacego dymu nie truje!
            Autobusy powinny w najgorszym razie pomykac na rzepak albo kupowac tylko autobusy na LPG.tak jak robia to wszystkie miasta w UE i juz wiekszość w Polsce!

            • 0 0

            • jeżeli już to na CNG...

              ...realny niedouku... pokaż mi miasto w którym autobusy są na LPG? A zresztą po co cała ta dyskusja ... czy tramwaj nie jest ekologiczny?!?! No a tam gdzie sięga to skraca się linie autobusowe więc o co chodzi?!!!!!!

              • 0 0

  • Linia tramwajowa z Oliwy do Osowej (3)

    Z biegiem lat rozbudowa do Chwaszczyna i okolic. Tak przynajmniej zrobili by NIemcy myślący perspektywicznie z czym Polacy jesteśmy na bakier niestey...

    • 0 0

    • Polacy myślą o kolei, więc nie wywyższaj Niemców

      • 0 0

    • umyr (1)

      nie badz smieszny przeciesz to nora jakas i ty chcesz tam tramwaj hahahahahahahaahah jaka beka niemcy by zrobili niemcy to paly a osowa by zakopali hehehehehe

      • 0 0

      • Wrzeszcz, Sopot, Gdynia tez był norą w początku XX wieku. Pzatym

        nie rozumiesz tekstu pisanego bo chodzi tu o perspektywicznośc rozwoju komunikacji której stan powinien byc zawsze "przed" zapotrzebowaniem na nią!! Ty pewnie nie budował byś autostrad ani nie rozbudował byś nawet Słowackiego do lotniska bo po co??!! Na jakąś Matarnię zrobili 2 pasmówke???? Bez sensu przyznaj sobie zatem konsekwentnie rację!! Ja nie wywyższam Niemców tylko podaję przykład budowania licznych nowych blokowisk jak najciaśniej nie ruszając dotychczasowych dró lub wcale nie budując dojazdówek. Obwodnica powinna miec przygotowane dodatkowe miejsce na dwa pasy w każdą stronę bo już są na niej korki a za 2 lata będzie gorzej niż teraz na Spacerowej. PZDR!!

        • 0 0

  • gdańsk śródmieście (10)

    może głupia, ale nie rozumie o co chodzi ze stacją gdańsk śrómieście - przeca to jeden przystanek tramwajem od głównego wedle wskazań mapy... skm się rozpędzić nie zdoła, a już hamować będzie.
    na coś takiego kasę wywalać?! głupota.
    chyba, że chodzi o przesunięcie stacji skm z głównego na śródmieście?

    • 0 0

    • (4)

      To pomyśl sobie, ile mniej będą mieli do przejścia na SKM ci wszyscy, którzy pracują:
      - na Gildii
      - w Urzędzie Wojewódzkim i Marszałkowskim
      - w I skarbówce
      - w GIWK
      - w KWP
      ...i turyści jadący na Długą

      Mało????

      • 0 0

      • (1)

        no faktycznie , zakładajac ze połowa jeździ zkm-em i własnymi brykami, zostanie jakies 500 osób

        • 0 0

        • np. cala dzielnica gdansk poludnie i okolice kierujaca sie strone wrzeszcza, sopoty gdyni. ta juz jakies 50 tys luda. podobne ilosci ze stogow i tamtych oklic poskracane linie autobusowe. w tej chwili jada tramwajem do lotu. potem jeszcze jedn przystanek innym tram do dworca i dopiero dalej skm.

          • 0 0

      • gildii juz nie bedzie wtedy

        • 0 0

      • !

        tak, tylko ze wtedy czesc miasta przy dworcu głownym umrze smiercia naturalna .... wszyscy beda teraz wysiadali na srodmiesciu

        • 0 0

    • Zdewastowana - zdezelowana! (2)

      Czy jakoś tam. ;)
      Wsiądziesz z pociągu na GG i po to, zeby przejechać ten Twój jeden przystanek, musisz pałętać się po tunelach, a potem bulić 2 zety i ty się zapytowywujesz po co to?!

      • 0 0

      • ... (1)

        ten kawałek można jeszcze PRZEJŚĆ na pieszo - za darmo i szybciej niż czekając na tramwaj.
        a argumentu pt. ludzie pracujący na gildii nie rozumiem - mieszkam za murami i i tak myslę, że budowanie skm śródmieście to czysta i niczym nieskrępowana GŁUPOTA.

        • 0 0

        • Ale jeżeli będzie można wsiąść na Śródmieściu, to będzie jeszcze szybciej, bo nie paręnaście minut z buta, a 2 minuty kolejką.

          • 0 0

    • Bo duzo ludzi musi najpierw dojść ze Starówki, Śródmieścia czy Dolnego Miasta do tramwaju, po czym przejechać ten jeen przystanek aby dostać się do kolejki.

      • 0 0

    • zeby rozlozyc obciazenie

      w tej chwili glownym wezlem przesiadkowym jest dworzec glowny pkp. powoduje to duze utrudnienia i kompliukje proktowanie polaczen miedzy roznymi rodzajami srodkow komunikacji. jezeli beda dwa wezly bedzie to o wiele latwiejsze i umozliwi czesciowe rozladowanie korkow w tej okolicy przez wyrzucenie z ulic czesci autobusow.

      • 0 0

  • Ooooostatnie zdanie bardzo pocieszające :) Dobrze by było jakby nasze kolejeczki były szybsze. Co do ich przyspieszenia to faktycznie delikatnie mówiąc nie jest ono zawrotne :P

    • 0 0

  • Po co Gdyni te trolejbusy?? (4)

    Nie są uzasadnione ekonomicznie, taniej wychodzi zakup "gazowców", które sa praktycznie równie ekologiczne...ale szczurek i jego chore ambicje kiedyś ściągną gdynie na dno, jak dobrze że nie będzie kasy na propagandowego trajtka na Żabiankę!!

    • 0 0

    • (1)

      ok skoro nazywasz kogos propagandzista to sam nie rob propagandy tylko podaj dane i zrodla do swoich tez ze gazowce (many przegubowe kosztowaly prawie 2 mln, ceny gazu rosna) sa tansze i tak samo ekologiczne.

      • 0 0

      • Sam sobie policz...

        Przykładowo przedłużenie w 2006 linii trolejbusowej na Dąbrowę - tylko budowa trakcji - kosztowało 10,5 mln, przelicz sobie na Many, mam nadzieje, że potrafisz, do tego trajtki mają ograniczony zasięg, gazowca poślesz wszędzie, trajtka tylko tam gdzie ma sieć, tyle w temacie

        • 0 0

    • A po to !!

      Ze na świecie chłopie juz gazowców rezygnuja ,amy jestesmy za murzynami wiec to cwiczymy.Zamknij sie hali na kilka godzin z trolejbusem właczonym i autobusem najnowszej generacji na gaz. I podyskutujmy ale szanse bedziesz miał jak bedziesz z trajtkiem pozdro i teraz juz wiesz??

      • 0 0

    • no i trajtkow nie slychac a autobusy halas na maksa !!!

      • 0 0

  • Ale trajtkiem kierowca po piwo pod sklep nie pojedzie i się ie zgubi "na mieście" (1)

    pytając potem przechodniów i pasażerow jak dojechac na konkretny przystanek :) Bo na szelkach śmiga...

    • 0 0

    • Niemożliwe, a tramwaje i pociągi to pewnie latają :)

      • 0 0

  • o to bandziory z Renomy bedą mieli używanie..... (2)

    a tak na marginesie, czemu SKM dostaje te fundusze,z tego co wiem to jest to firma prywatna, wiec niech za swoje remontuje tory i te stare klekoty co trochę odmaluja, zmienią siedzenia i myślą ze mamy metropolię....?

    Z tego co widzę to SKM podobnie jak Renoma wyspecjalizowały sie w ściaganiu ogromych zysków z pasażerów w zamian dajac im chamstwo, niepunktualność, brak kultury i stare klekoty plus buraków terroryzujacych pasażerów......

    SKM i Renoma to w sumie jedna mafia, bo P... to ziomek z kolei tych od SKM.....

    • 0 0

    • Ty sie lepije dowiedz, ile spółek PKP potrzeba żeby ta SKMka

      pojechała.
      Bo o ile wiem, to żeby pociag expresowy przejechał z Warszawy do Gdańska - potrzebnych jest SIEDEM spólek.
      Jedna daje lokomotywe, druga wagony, trzecia wars, czwarta tory, piąta i szósta- obsługę ( zmiana w Iławie?) siódma prąd. Nie wiem czy nie ósma sprzedaje bilety.

      • 0 0

    • Państwowa

      Włascicielami SKM są Skarb Państwa, Urząd Marszałkowski i PKP, więc raczej trudno nazwać ją prywatną.

      • 0 0

  • Zapomniałeś o tej 9, co spija śmietanke...

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane