- 1 Apel do kierowców: przepuszczajcie pługi (70 opinii)
- 2 Lewe tablice nie uchroniły przed kontrolą (23 opinie)
- 3 Turysta: Gdańsk - najgorzej odśnieżone miasto (635 opinii)
- 4 Policja zajmie się sprawą marki Nowrocky (551 opinii)
- 5 Wypadek na torach przy stacji Gdańsk Lipce (86 opinii)
- 6 Drogie podróże służbowe władz Gdańska (407 opinii)
Będzie aż 11 kolorów pojemników do segregacji śmieci?
Szykuje się rewolucja, śmieciowy absurd nadchodzi. Unia Europejska wprowadzi segregację odpadów aż na 11 różnych pojemników, które trzeba będzie mieć w domach! - taka informacja z prędkością światła obiegła ostatnio ogólnopolskie i społecznościowe media. Tyle że to nie do końca prawda. Wyjaśniamy.
- Proponują podział śmieci na 11 kategorii
- Trzeba będzie mieć 11 pojemników na śmieci? "Formalnie takiej zmiany nie ma"
- Chodzi o zwiększenie poziomów recyklingu śmieci
- Segregacja śmieci. Jak jest teraz?
Ma ono uporządkować gospodarkę odpadami komunalnymi i ujednolicić zasady we wszystkich krajach członkowskich, więc docelowo także w Polsce.
Część zmian zawartych w dokumencie miałaby wejść w życie już latem tego roku, a wdrożenie wszystkich może potrwać nawet do 2040 r.
Proponują podział śmieci na 11 kategorii
W przestrzeni publicznej najbardziej przebiła się jedna informacja z tym związana. Ta dotycząca podziału odpadów segregowanych na aż 11 kategorii, czyli - w domyśle - 11 różnych pojemników.
Miałyby to być:
- niebieski - papier, karton,
- zielony - szkło bezbarwne, kolorowe, zielone, brązowe,
- żółty - plastik twardy, miękki,
- pomarańczowy - kartony po napojach, papier (kompozyt A i B),
- szary - metal,
- brązowy - odpady kompostowalne z domów i przemysłowe,
- różowy - tekstylia,
- błękitny - ceramika,
- jasnobrązowy - drewno, korek,
- czerwony - odpady niebezpieczne,
- fioletowy - odpady zmieszane.
Dodatkowo od 2028 r. na opakowaniach sklepowych produktów miałyby się pojawiać etykiety informujące o ich składzie materiałowym. Po to, by konsumenci wiedzieli, do jakiego pojemnika wyrzucić dane opakowanie.
Trzeba będzie mieć 11 pojemników na śmieci? "Formalnie takiej zmiany nie ma"
Tyle że odgórnego, unijnego obowiązku, by każdy z mieszkańców miał w domu 11 koszy na śmieci, póki co nie ma, więc nikt nie zamierza go wprowadzać.
O ile nowe rozporządzenie faktycznie zaczyna obowiązywać w 2026 r., to nie zawiera ono przepisów dotyczących wprowadzenia selektywnej zbiórki odpadów w podziale na 11 pojemników.
- Informacja o segregacji odpadów na 11 frakcji jest z gatunku tych "sensacyjnych", ale trudno się do niej odnieść, bo formalnie takiej propozycji zmiany prawa jeszcze nie ma. Dzisiaj jest to więc wciąż komentowanie fake newsa - podkreśla w rozmowie z Trojmiasto.pl Piotr Kryszewski, dyrektor zarządzający ds. Zielonego Gdańska.
Kryszewski tłumaczy, że w opublikowanym w styczniu raporcie jednostki badawczej Komisji Europejskiej została jedynie sformułowana propozycja ujednolicenia zasad segregacji odpadów w UE.
- Ze wspomnianego powyżej raportu wynika propozycja podziału odpadów na poszczególne kategorie na potrzeby wprowadzenia zharmonizowanych etykiet, wynikających z rozporządzenia. Stworzenie 11 kategorii etykiet nie jest tożsame z obowiązkiem zbierania odpadów w 11 pojemnikach. Na chwilę obecną nie wiadomo nawet, czy ta propozycja będzie wdrażana i kiedy może to nastąpić - podkreśla Kryszewski.
Podwyżki za wywóz śmieci w Gdańsku. Ceny wzrosną o 25 proc.
W podobnym tonie wypowiedziała się też Paulina Hennig-Kloska, minister klimatu i środowiska. Zapewniła też, że " Polska będzie dążyć do wdrożenia najlepszych rozwiązań dla obywateli".
- Jesteśmy absolutnie na jakichś wstępnych planach. Te wstępne plany ostatecznie bardzo często ewoluują również na poziomie Brukseli. Więc będziemy na pewno też pracować tak, by wypracować rozwiązania najlepsze i wygodne dla naszych obywateli - zapowiedziała.
Chodzi o zwiększenie poziomów recyklingu śmieci
Unijne rozporządzenie, o którym zrobiło się głośno, ma na celu m.in. minimalizację ilości tzw. odpadów opakowaniowych, w szczególności tych nienadających się do recyklingu. A także zwiększenie obecnych poziomów recyklingu śmieci do 70 proc. w 2030 r.
Zgodnie z nowymi wymogami wszystkie opakowania wprowadzane na rynek UE powinny jak najszybciej nadawać się do recyklingu.
- Stawia się więc na promocję opakowań wielokrotnego użytku przy jednoczesnym zakazie stosowania niektórych opakowań, takich jak: jednorazowe folie do grupowania (np. zgrzewki), plastikowe opakowania na świeże owoce i warzywa poniżej 1,5 kg oraz małe opakowania w branży hotelarskiej i gastronomicznej (np. kosmetyki hotelowe) - wskazuje Kryszewski.
Segregacja śmieci. Jak jest teraz?
Segregacja śmieci jest w Polsce obowiązkowa, według zasad ustalanych przez gminy. W większości z nich obowiązuje podział na 5 kategorii: papier, metale i tworzywa sztuczne, szkło, bio, oraz odpady zmieszane.
Dodatkowo od stycznia 2025 r. wprowadzono obowiązek segregacji tekstyliów, ale mało które miasto zdecydowało się póki co na wprowadzenie do wiat śmietnikowych pojemników do ich wyrzucania.
Gdzie wyrzucać zniszczone ubrania? Nowe przepisy powodują problemy
Opinie wybrane
-
2026-02-05 07:19
Wbrew pozorom, to nawet logiczne (32)
Tyle, że nie do końca. Pojemnik na drewno - przecież bardzo rzadko ktoś wyrzuca deseczkę. Najczęściej całe meble, które do pojemnika i tak nie wejdą. Po drugie, jeżeli mamy coś metalowego do wyrzucenia, to jest to i tak najczęściej połączone z jakimś plastikiem czy innym materiałem, więc i tak osobny pojemnik na metal wiele nie zmieni. Po trzecie,
Tyle, że nie do końca. Pojemnik na drewno - przecież bardzo rzadko ktoś wyrzuca deseczkę. Najczęściej całe meble, które do pojemnika i tak nie wejdą. Po drugie, jeżeli mamy coś metalowego do wyrzucenia, to jest to i tak najczęściej połączone z jakimś plastikiem czy innym materiałem, więc i tak osobny pojemnik na metal wiele nie zmieni. Po trzecie, kartony po napojach i inne papiery kompozytowe, czyli jakie? Ja już dziś się nieraz zastanawiam co gdzie wrzucić. Natomiast są zdecydowane plusy: pojemnik na odzież i na odpady niebezpieczne - jeżeli by do niego doszły drobne elektronika i baterie, to byłby akurat dobry pomysł. Ale ogólnie istnieje jedna, największą wada systemu - ludzie, którzy już dziś często mają segregację w głębokim poważaniu.
- 255 59
-
2026-02-06 23:07
Sam podpis juz go kompromituje ale pewnie dlatego jego głupota jest wyrózniana i jednocześnie lewactwo bezmyslne plusuje
- 0 1
-
2026-02-05 13:45
Kak jak mam (2)
Sam segregowac zawijac myc to prosze o doplate do smieci
- 15 2
-
2026-02-06 07:00
Jakbyś nie segregował to byś dopiero musiał płacić...
- 1 5
-
2026-02-05 19:27
opłaty za śmieci w górę
a człowiek robi za sortownie. Nie ma co się dziwić że to ciekawy kąsek dla mafii
- 8 1
-
2026-02-05 11:21
pewnie, że logiczne
dla tych co będą mieli na tym biznes
- 23 0
-
2026-02-05 10:22
Czy drewno jest drewnem?
Widzę, że już z tym mamy problem. Więc o czym mówimy w ogóle? Czy płyta meblowa pochodzi z drewna? A z czego? Oczywiście, że są domieszki, kleje itp, ale na pewno nie jest produkowana z tofu czy piasku. Dlaczego nikt się nie zastanawia czy mosiądz lub stal jest na pewno metalem?
- 11 0
-
2026-02-05 08:37
nie pamietam kiedy ostatnio widziałem meble z drewna (2)
- 27 4
-
2026-02-05 13:36
A z czego?
Z liści? To raczej nie u nas.
- 1 10
-
2026-02-05 09:29
bo takich z litego już nikt teraz nie wyrzuca
a dechy z szalunków których używałem pod budowę domu (fundamenty, schody) przeznaczam na ognisko, a tego jest tyle że przez dekadę nie spaliłem nawet 1/3. Do emerytury będę je jarał (ale to tylko kilka ognisk rocznie)
- 7 2
-
2026-02-05 07:41
zwlaszcza meble z drewna. Moze 1% populacji takowe posiada (5)
- 34 2
-
2026-02-05 08:37
Głównie dlatego że lite drewno nie nadaje się do budowy mebli. (4)
- 1 30
-
2026-02-05 11:02
A z czego zrobione są stare meble "gdańskie", z papieru?
- 18 0
-
2026-02-05 09:31
hehe, gdzieś ty się uchował? (1)
kiedyś tylko z takiego produkowano meble. Kleisz przecież przetarte deski np. na blat albo drzwi i masz z litego drewna. Teraz drewno jest drogie, ale jak cię stać to nadal kupisz.
- 20 1
-
2026-02-05 09:54
I dlatego we wszystkich starych szafkach drzwi się nie domykają :D
Jedyna opcja to klejenie drewna warstwami, ale to przecież niczym nie różni się od sklejki.
- 3 15
-
2026-02-05 08:46
Od kiedy?
- 5 0
-
2026-02-05 07:33
(2)
Drewienkami ktore najczęściej wyrzucam sa pałeczki od sushi :)
- 33 0
-
2026-02-05 09:33
(1)
ja jem widelcem, pałeczkami też kiedyś potrafiłem ale się oduczyłem
- 3 0
-
2026-02-05 11:04
Kiedyś to raczej jadłeś palcami.
- 0 3
-
2026-02-05 07:27
wada sa ludzie, wymyslajacy owe systemy, kiedys zrozumiesz, gdy bedziesz samodzielny i wyprowadzisz sie od rodzicow (10)
- 35 11
-
2026-02-05 08:38
Czekaj, uważasz że każdy jest tak nieporadny życiowo jak Ty? (7)
Jakoś nie mam problemu, chociaż od rodziców wyprowadziłem się dwie dekady temu.
- 8 7
-
2026-02-05 09:17
po wnioskowaniu widze, ze mentalnie wciaz jestes dzieciakiem, sprzed dwoch dekad (6)
- 1 5
-
2026-02-05 10:06
OK. Jeżeli ktoś potrafi sortować śmieci, jest dzieciakiem. (2)
Co jeszcze? Jak ktoś potrafi naprawić samochód, też jest dzieciakiem? :D
- 4 2
-
2026-02-05 11:06
Ciekawe, jak Ty to robisz?
Sortować w aneksie kuchennym w chowie klatkowym, potrafisz?
- 3 2
-
2026-02-05 10:36
nie brnij, chociaz moze ty faktycznie nie rozumiesz prostego tekstu
- 1 1
-
2026-02-05 09:35
mimo że z nim się do końca nie zgadzam (2)
to po sile argumentów sądząc to raczej ty jesteś dzieciakiem. Obaj macie po trosze racji a kłócicie się jak małe dziewczynki.
- 1 0
-
2026-02-05 10:38
nie sadz, a nie bedziesz sadzony, zwlaszca, ze nie za madry jestes (1)
- 0 0
-
2026-02-05 14:54
Jak to będzie po polsku ?
- 0 0
-
2026-02-05 08:02
(1)
Jak się wyprowadzisz w końcu to zrozumiesz, że segregacja to ułatwienie i porządek, szczególnie w domach gdzie wywóz jest rzadziej niż w blokach i jakbyś wszystko jak leci wrzucał do jednego, to zaraz by ci się kosz przepełnił, chyba że lubisz aromaty śmieci i zwierzęta rozrywające wystające worki:)) dorośli ludzie nie mają problemu z czymś tak prostym i intuicyjnym
- 5 33
-
2026-02-05 09:19
mam piekne-czysciutkie-dwa czarne pojemniki, latwiej byc nie moze, uwierz na slowo, nie musisz gdybac
- 6 0
-
2026-02-05 07:23
Poza tym meble malo kiedy są obecnie z drewna (2)
A nie fornirów, sklejek, papieru czy innego bambusa
- 21 2
-
2026-02-05 08:39
Drewno się wypacza po kilku latach.
- 0 6
-
2026-02-05 07:38
poza tym dobrze sie pala, wiec szkoda wyrzucac :D:D:D
- 19 2
-
2026-02-05 07:53
W dobie AI lepiej zainwestować w sprawniejsze segregowanie na poziomie sortowni (12)
niż mnożyć kursy i pojemniki. Jedyny pozytyw to oznaczenia na opakowaniach, przynajmniej tych najbardziej popularnych.
- 369 22
-
2026-02-06 15:19
do głąbów co nie rozumieją.
UE wpowadza 11 pojemników. Co nie oznacza, że pod domem będziesz mieć 11 pojemników. Tylko konkretne pojemniki będą ustawiane w konkretnych miejscach. Mianowicie, jak np. masz dużą firmę stolarską, to będziesz musiał postawić sobie śmietnik na odpady drewniane, żeby te nie trafiały do pojemnika na odpady mieszane.
- 0 2
-
2026-02-06 12:43
Zrobić sortownię w magistracie.
- 3 0
-
2026-02-05 10:55
(2)
Są już odpowiednie rozwiązanie tylko trzeba je kupic. A mianowicie roboty z uczeniem maszynowym do sortowania odpadów na sortowniach. W zależności od robota można przeżucać od 2000 sztuk śmieci na godzinę, znacznie więcej niż jest stanie zrobić człowiek. Oczywiście człowiek też powinien być na lini żeby wychwycić rzeczy które, nie powinny się tam
Są już odpowiednie rozwiązanie tylko trzeba je kupic. A mianowicie roboty z uczeniem maszynowym do sortowania odpadów na sortowniach. W zależności od robota można przeżucać od 2000 sztuk śmieci na godzinę, znacznie więcej niż jest stanie zrobić człowiek. Oczywiście człowiek też powinien być na lini żeby wychwycić rzeczy które, nie powinny się tam znaleść bo mogą uszkodzić linie czy są niebezpieczne. Ale wtedy potrzebny jest tyllo jeden człowiek do pracy/nadzoru a resztę robią roboty znacznie szybciej i efektywniej.
- 4 4
-
2026-02-06 12:09
roboty w sortowni
dzisiaj AI ma problem z odróznieniem plastikowej piłeczki od owocu w tym kolorze, a ty chcesz by sortowało śmieci ?
- 0 0
-
2026-02-05 11:37
no przeciez mamy juz sortownie smieci i za to placimy!
- 9 0
-
2026-02-05 09:21
to tyle śmieciarek więcej, większa uciążliwość i większe koszty dla mieszkańców, a mafie śmieciowe mają się dobrze
- 15 1
-
2026-02-05 09:09
Niby tak tylko że wszyscy wiedzą że tu nie chodzi o środowisko czy ekologię tylko o maksymalne utrudnienie życia
To tak zemsta lewactwa za to że ludzie na nich nie chcą głosować.
- 18 9
-
2026-02-05 08:17
to nawet logiczne AI potrzebuje duużo prądu (2)
mnóstwa prądu..a my nawet nie mamy na potrzeby energetyczne podstawowe..
3-4elektrownie dla samego AI...my zamykamy a nie tworzymy :_
więc segreguj nie marudź- 5 13
-
2026-02-05 08:27
Dobrze, będę tak segregował zaraz po tym jak rozpoczniesz leczenie na oddziale zamkniętym szpitala na Srebrzysku ;)) (1)
- 5 3
-
2026-02-05 08:40
AI nie ciągnie prądu. Tak było na filmiku z Bezosem na Facebooku, więc to musi być prawda!
- 2 2
-
2026-02-05 08:09
To dla Kryszewskiego i Dulkiewicz za wysoki temat (1)
Nie ogarną tego, lepiej stawiać 28 pojemników plastikowych, planeta się ucieszy. Przy okazji szwagier zarobi.
- 14 5
-
2026-02-05 08:34
Batyrowi dresiarze to nawet dwóch pojemników nie ogarniają
- 4 4
-
2026-02-05 07:47
(26)
Z tego wszystkiego najbardziej podoba mi się pomysł, by opakowania miały dokładne oznaczenia gdzie należy je wyrzucić - obecnie wcale nie jest łatwo ustalić czy to co trzymamy to papier czy papier z dodatkiem, albo czy to malowany metal czy gruby plastik, o innych mieszańcach już nie wspomnę. Dzielenie śmieci na jeszcze więcej kategorii nie pomoże
Z tego wszystkiego najbardziej podoba mi się pomysł, by opakowania miały dokładne oznaczenia gdzie należy je wyrzucić - obecnie wcale nie jest łatwo ustalić czy to co trzymamy to papier czy papier z dodatkiem, albo czy to malowany metal czy gruby plastik, o innych mieszańcach już nie wspomnę. Dzielenie śmieci na jeszcze więcej kategorii nie pomoże gdy opakowania będą z mieszanych składników - gdzie na przykład idą pojemniki z pompką? A częściowo metalowe, częściowo plastikowe przedmioty? Poza tym: ludzie widzą problemy tam gdzie ich nie ma: nikt nie będzie trzymał w domu pojemnika na ceramikę przecież, tylko jak coś potłucze, to to wyrzuci do odpowiedniego kosza. A pojemnik na odpady niebezpieczne chętnie bym przyjęła na osiedlu - nie chce mi się z nimi latać do punktu skupu, zwłaszcza teraz gdy nie da się przejść, bo chodniki są jak lodowisko!
- 229 25
-
2026-02-06 23:19
Lewaki w d pie mam wasze pojemniki kolorowe i nic nie bede segregowac wiec mozecie mnie pocalowac wiecie gdzie :)
- 0 0
-
2026-02-06 11:15
ale potrzebne jest ujednolicenie kolorów (2)
wówczas produkt wówczas na etykienie wystaczy dac kolor śmietnika i będzie sprawa jasna gdzie wyrzucić, poza tym dobrze by było gdyby były wyznaczone miejsca gdzie wyrzucamy drewno - nie w każdym domu, ale na takiej samej zasadzie jak tekstylia. Deseczka to nie gabaryt
- 1 0
-
2026-02-06 12:04
Należy zrezygnować z kolorów i zastąpić je liczbami jak w cywilizowanym świecie (1)
Co to za pomysł żeby sortować po odcieniach zielonego na śmietniku. Jak to robić gdy jest ciemno od 15:30.
- 0 0
-
2026-02-06 13:39
Zgadzam się
Co z osobami niedowidzącymi bądź nie odróżniającymi kolory?
Liczba, zamiast koloru, mogłaby być zaznaczona na pojemniku w formie wypukłe, dzięki czemu osoby niewidzące mogłyby poznać jaki to jest kosz po dotyku- 2 0
-
2026-02-05 18:45
ostatnio we Włoszech kupiłem piwo Kolberg
zdziwiło mnie że na etykiecie jest informacja do jakiego kosza wyrzucić opakowanie, ale jeszcze bardziej byłam zdumiony że to polskie piwo i polski producent, a jednak można. Ciekawe tylko czy na nasz rynek też robią takie adnotacje na etykietach czy to tylko na potrzeby rynku włoskiego
- 0 2
-
2026-02-05 11:26
Stop Euroidiotom
Zrobią wszystko, żeby wpuścić ludzi w koszty i pomieszać w głowie.
- 13 2
-
2026-02-05 09:40
(1)
calu ten cyrk na koszt konsumenta ;)
- 16 4
-
2026-02-05 10:59
znowu zniszczę czyjś światopogląd
szablony do zadruku opakowań są wymieniane często. Matryca zużywa się w kilka tygodni.
- 2 0
-
2026-02-05 09:13
Dobry niewolnik to taki który sam się pilnuje
A najlepsze jest to że od teraz by przebywać w hotelu to trzeba będzie wyjechać na wakacje z ŁUni ;))
W Sumie by być w normalności to mamy blisko do Królewca tyle że to ciągle ten sam chłodny klimat Ale gdziekolwiek by nie wyjechać jakby opowiedzieć miejscowym o przepisach w tzw cywilizowanej europie to z pewnością wezmą nam tam za i**otów:(((- 7 6
-
2026-02-05 08:50
Mam już pomysł na optymalizację - wszystkie frakcje wylądują w miejskim koszu (1)
przy chodnikach czy przystankach
- 20 1
-
2026-02-05 11:16
Popieram.
Tyle, że u mnie nie ma miejskich koszy. Dlatego my w domu segregujemy śmieci na te, które palimy w dzień i te, które palimy nocą.
- 6 0
-
2026-02-05 08:44
Nie tylko nie pomoże a zaszkodzi. Bo ludzie się wkurzą i w ogóle przestaną segregować.
- 20 4
-
2026-02-05 08:40
Ziomuś, te oznaczenia są od dekad. (8)
Kojarzysz trójkącik z cyferką?
- 0 16
-
2026-02-05 09:36
Kod recyklingu (7)
Te oznaczenia nie powiedzą Ci gdzie wrzucić opakowanie. To symbol oznaczający rodzaj tworzywa sztucznego, z którego zrobione jest opakowanie. Do tego, jak się okazuje spora część opakowań posiadająca ten kod nie jest poddawana recyklingowi, lub jest to bardzo trudne. Oznaczenie cyfrowe oznaczają czy jest to: 1-PET, 2- HDPE, 3-PVC, 4-LDPE, 5-PP, 6-PS, 7-Inne. Wg aktualnych zasad wszystkie te opakowanie i tak trafiają do żółtego pojemnika, więc te oznaczenia w niczym obecnie nie są pomocne.
- 7 1
-
2026-02-05 11:56
(4)
wyszukaj sobie recycling codes na angielskiej wiki
- 1 4
-
2026-02-05 15:14
Tam jest po polsku? (3)
Jestem Polakiem, mieszkam w Polsce, mówię i piszę po polsku, więc Twoja rada mnie nie interesuje.
- 2 0
-
2026-02-05 21:12
jest też na zut:
wygogluj "Poznaj oznaczenia na opakowaniach"- 0 0
-
2026-02-05 19:50
są też na stronie biss:
wygogluj: "Znaki recyklingu czyli znaczenie symboli, które producenci umieszczają na opakowaniach."- 0 0
-
2026-02-05 19:46
na polskiej wiki szukasz: "Symbole materiałów do recyklingu"
jest ich tam po prostu trochę mniej- 0 0
-
2026-02-05 11:21
tego jest dużo dużo więcej. pogogluj. pap, alu, fe, gls, for, tex. itd.
- 0 0
-
2026-02-05 10:54
do czarnego :)
mam w doooopie ue
- 2 1
-
2026-02-05 08:18
Unia rządzi, unia radzi (4)
unia nigdy Was nie zdradzi.
wszystko jest logiczne :)- 8 4
-
2026-02-05 09:24
ale pamietasz, ze nawet tamta unia/liga byla zbudowana na oszustwie
- 2 0
-
2026-02-05 09:15
Zgadza się, wszystko jest logiczne poza samą unią (1)
Ona od lat nie poddaje się żadnej logice
- 9 4
-
2026-02-05 10:18
WNP by było logiczne, prawda?
- 2 2
-
2026-02-05 08:34
Jaką masz pogodę w Kaliningradzie?
- 6 10
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.
