• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Będzie bezpieczne przejście na wysepkę we Wrzeszczu?

Krzysztof Koprowski
28 grudnia 2014 (artykuł sprzed 9 lat) 

Przejście przez al. Grunwaldzką na wysokości ul. Jesionowej wymaga od pieszych sporej dozy cierpliwości, ponieważ kierowcy nie chcą zatrzymać się przed zebrą.


Tzw. wysepka we Wrzeszczu wreszcie doczeka się bezpiecznego przejścia przez al. Grunwaldzką. Zarząd Dróg i Zieleni obiecuje w przyszłym roku montaż sygnalizacji świetlnej, która ukróci niebezpieczne zachowania na przejściu na wysokości ul. Jesionowej.



Wysepka we Wrzeszczu zobacz na mapie Gdańska, czyli obszar położony pomiędzy dwiema jezdniami alei Grunwaldzkiej oraz dodatkowo przecięty torami tramwajowymi, nigdy nie był terenem łatwo dostępnym pieszo.

Istniejące przejścia przez aleje nie należą do bezpiecznych ze względu na brak sygnalizacji, trzy pasy ruchu do pokonania przez pieszych oraz spore prędkości rozwijane przez kierowców, którzy ruszając spod świateł przy ul. Klonowej zobacz na mapie GdańskaDe Gaulle'a zobacz na mapie Gdańska lub Galerii Bałtyckiej zobacz na mapie Gdańska zwalniają dopiero na kolejnych światłach.

Kilka dni temu opublikowaliśmy film od czytelnika, który pokazuje zachowanie kierowców na przejściu w rejonie ul. Jesionowej zobacz na mapie Gdańska. Nasz czytelnik zatrzymał się, aby przepuścić pieszych, podczas gdy na sąsiednich pasach alei kierowcy nawet nie zwolnili. Do tego niezwykłe szczęście miał pieszy, który nieodpowiedzialnie się odwrócił na pasach i szedł tyłem.

Pieszy na przejściu zachował się wyjątkowo bezmyślnie, ale jeszcze większą nieodpowiedzialnością wykazali się kierowcy, którzy nawet nie zwolnili, gdy zatrzymało się auto naszego czytelnika.


- Tego typu zachowanie kierowców jest niestety normą na tym przejściu. Do tego jest ono bardzo chętnie wybierane przez pieszych ze względu na szeroki chodnik po tej stronie alei, a także szybsze dojście do przystanków tramwajowych przy Galerii Bałtyckiej - mówi Lidia Makowska, przewodnicząca Zarządu Rady Dzielnicy Wrzeszcz Górny.

Chodnik po stronie wysepki jest nie tylko szeroki, ale przede wszystkim niezastawiony przez auta. Po drugiej stronie alei piesi mają do dyspozycji wąski chodnik, zajęty co najmniej w połowie przez samochody - o ile oczywiście wszyscy zaparkują równolegle do jezdni. Ponadto wraz z przebudową skrzyżowania z Trasą Słowackiego, przejście piesze przez południową nitkę alei zobacz na mapie Gdańska przesunięto bardziej na północ zobacz na mapie Gdańska i rozbito aż na dwie fazy.

Piesi wybierają chętniej spacer chodnikiem wzdłuż wysepki nie tylko ze względu na uciążliwą sygnalizację w rejonie skrzyżowania z Trasą Słowackiego, ale także szerokość chodników. Piesi wybierają chętniej spacer chodnikiem wzdłuż wysepki nie tylko ze względu na uciążliwą sygnalizację w rejonie skrzyżowania z Trasą Słowackiego, ale także szerokość chodników.
- Zwracaliśmy wielokrotnie uwagę Zarządowi Dróg i Zieleni na niebezpieczeństwo na przejściu na wysokości ul. Jesionowej. Wnioskowaliśmy, by chociaż w pierwszej fazie, przy zaangażowaniu niewielkich środków finansowych rady dzielnicy, wprowadzić dodatkowe oznakowanie np. kocie oczka lub dodatkowe oświetlenie - dodaje Makowska.

Zarząd Dróg i Zieleni stoi jednak na stanowisku, by nie stosować półśrodków, lecz zainstalować tam docelowo sygnalizację świetlną.

- Jest już gotowy projekt i wszystkie uzgodnienia. Ponieważ skrzyżowanie to będzie wpięte do systemu Tristar, musimy poczekać na odbiory systemu i dopiero wówczas montować nowe urządzenia. Istnieje szansa, że sygnalizacja dla pieszych pojawi się w tym miejscu już w przyszłym roku - informuje Katarzyna Kaczmarek, rzecznik ZDiZ w Gdańsku.

Czytaj też: Zmiany na Hallera. Bezpieczeństwo kosztem płynności

Pieszy przechodząc przez przejście na wysokości ul. Lendziona ma ograniczone pole widzenia. Widok na auta, które nieraz osiągają w tym miejscu spore prędkości, ograniczają mu znaki oraz zieleń. Pieszy przechodząc przez przejście na wysokości ul. Lendziona ma ograniczone pole widzenia. Widok na auta, które nieraz osiągają w tym miejscu spore prędkości, ograniczają mu znaki oraz zieleń.
Ale nie tylko to przejście na wysepkę jest niebezpieczne. Bez sygnalizacji funkcjonuje także dojście na wysokości ul. Lendziona zobacz na mapie Gdańska. Tutaj zapędy kierowców studzi nieco skrzyżowanie z ul. De Gaulle'a, które jest sterowane sygnalizacją świetlną. Jednocześnie jednak piesi mają bardzo ograniczone pole obserwacji alei od strony ul. Lendziona przez drzewa, krzaki (szczególnie w porze wiosenno-letniej) oraz oznakowanie wzdłuż jezdni.

- Sprawę krzaków przekazana została inspektorom zieleni. Nie mieliśmy dotychczas zgłoszeń o potrzebie ich ścięcia, ale jeśli teren należy do nas, zobaczymy co da się tam zrobić - zapewnia Kaczmarek.

Warto dodać, że wspomniana niska zieleń znacznie ogranicza też doświetlenie chodnika wzdłuż alei i drogi rowerowej, która akurat w tym miejscu poprowadzona jest z dość sporym łukiem.

Światło czerwone i sygnalizacja z sygnałem zakazu przejazdu dla tramwaju na skrzyżowaniu z ul. De Gaulle'a świecą się na tyle długo, by móc wyznaczyć w tym miejscu przejście dla pieszych, ułatwiające dojście na wysepkę oraz przez ul. Lendziona do dworca kolejowego.


Czy przejścia na wysepkę we Wrzeszczu powinny być wyposażone w sygnalizację świetlną?

Wspomniane skrzyżowanie z ul. De Gaulle'a mogłoby też ułatwić dostęp do wysepki właśnie od strony tej ulicy zobacz na mapie Gdańska. Już teraz ruch samochodów w stronę centrum i tramwajów miasta jest tutaj wstrzymywany światłami.

W czasie, gdy pali się światło czerwone, piesi mogą bezpiecznie przejść przez jezdnię w kierunku centrum miasta, w żaden sposób nie pogarszając sytuacji w ruchu aut i pojazdów szynowych. Na przeszkodzie stoi jednak brak dodatkowego sygnalizatora oraz fizycznie wyznaczonej zebry.

Wcześniej, na podobnej zasadzie - bez wpływu na ruch samochodów, udało się wykonać przejście na wysepkę od strony przystanku tramwajowego Klonowa.

- Taki pomysł też zgłaszaliśmy do Zarządu. Ten obiecał sprawę przeanalizować i skonsultować z innymi instytucjami miasta, ale do dzisiaj nie otrzymaliśmy odpowiedzi w tej sprawie - mówi przewodnicząca zarządu RDWG.

Na realizację tej propozycji nie ma jednak póki co szans - Nie planujemy wprowadzać w tym miejscu nowych rozwiązań - kończy rzecznik ZDiZ.

Czytaj też: Jak przywrócić pieszym rejon Bramy Żuławskiej?

Miejsca

Opinie (263) 3 zablokowane

  • w łeb sie stuknijcie !!! światła co 5 m (6)

    korki do oliwy będą siegać niech sobie łażą przejsciem przy galerii

    • 17 13

    • chciałbyś (1)

      Teraz ty będziesz stał w korku, a jak zrobią światła na przycisk to będę tam stał i co chwilę przyciskał hshaha

      • 5 7

      • ok ale potem sie zamienimy

        • 3 0

    • Słusznie prawisz ale ci z odebranym prawkiem już cię zaminusowali. (3)

      • 2 6

      • Prawko powinni odbierać takim,którzy myślą, że ulica należy tylko do nich. (2)

        • 6 2

        • a chodnik do kogo ? (1)

          • 0 1

          • do zaparkowanych samochodow

            • 3 0

  • i caly TriStar (i tak przeplacony) uj strzeli bo dodaja nowe blokady swietlne (6)

    do tego dochodza cebulaki blokujace Słowackiego pod gorke do obwodnicy bo jada lewym pasem jak na grzyby

    • 13 4

    • Co ciekawe, lewy pas służy do jazdy nim z prędkością nie przekraczającą dozwolonej maksymalnej, gdy prawy pas jest zajęty, lub (3)

      • 2 8

      • jak komus blokujesz droge to masz robic wypad na prawy (2)

        nie ty jestes policja a blokujac lewy sam popelniasz wykroczenie działkowcu

        • 8 4

        • śmieszna i głupia jednocześnie (1)

          • 2 7

          • śmieszna bo zna się na KRD w przeciwienstwie do ciebie...?

            ps. zmien slownictwo, z matka nie gadasz

            • 5 1

    • dozwolone jest 70km/h. jezdze lewym 70km/h i tyle. prawy i tak zajety przez tych co jada 50km/h (1)

      robie cos nie tak?

      • 4 9

      • robisz

        a jak nie wiesz co to przestudiuj kodeks ruchu drogowego

        • 5 1

  • kwestia dni (1)

    Przed świętami w bardzo podobny sposób potrącono tam młodego chłopaka..

    • 3 5

    • pewnie na dopalaczach był

      • 3 1

  • logiki brak

    • 2 2

  • (2)

    Super, kolejne światła i korki będą jeszcze większe.

    • 10 8

    • (1)

      Jak kierowcy zwolnią to korki znikną

      • 6 3

      • powiedzial co wiedzial
        a, ze niewiele wiedzial...

        • 2 1

  • Planują kasę zarobić a nie że ludzie narzekają.

    Obok tunelu na Wita Stwosza zrobili przejście,to tu zrobią tunel.

    • 2 0

  • a wystarczyloby postawic barierki na chodniku aby samochody nie parkowaly

    poza tym tam sa dwa inne przejscia z kazdej strony ze swiatlami. bedzie taka sr*czka jak na osowej gdzie na 500m jest 11 przejsc dla pieszych

    • 6 4

  • niebezpieczne (2)

    jak dla mnie powinno być zlikwidowane zarówno te widoczne na zdjęciu jaki i po przeciwległej stronie, wystarczą przejścia w okolicy galerii gdzie są światła, sam osobiście jako kierowca nie zatrzymuję się na tym przejściu gdyż nie chcę mieć na sumieniu żadnego pieszego którego rozjedzie inny gdy ja będę go przepuszczał

    • 8 8

    • (1)

      Myślę, że można też zlikwidować aleję Grunwaldzką w tym miejscu. Przecież są obok inne ulice i z pewnością wystarczą.

      • 7 3

      • no rpoblem w tym ze nie wystarcza

        a robic swiatla i pogorszyc przepsutowosc glownerj arterii miasta tylko dla kilku mieszkajacych tam osob to idiotyzm

        czemu mniejszosc ma narzucac zdanie wiekszosci?
        bo wiekszosc to znienawidzeni samochodziarze ktorzy maja czelnosc posiadac samochod?
        rozumiem ze ty te zuwazasz z ejak ktos ma samochod to trzeb ago zgnoic?
        no bo jak to on ma samochod!!!!!!!!
        toz to prawie jak gwalt na dziecku godne potepienia

        • 2 4

  • Bardzo dobrze! Jestem za! Światła to dobry pomysł!
    W kierunku gdańska i w kierunku gdyni miałem tam sytuację bliską kolizji mojego auta z pieszym, niestety nie zawsze można widzieć pieszego wychodzącego zza kolumny samochodów oczekujących do skrętu w jesionową, czy do Galerii Bałtyckiej. Szczególnie jadąc środkowym pasem!

    Czekam na światła, piesi będą bezpieczniejsi a kierowcy bardziej zorientowani!

    • 8 4

  • Wystarczy synchronizowac nową sygnalizację ze sygnalizacją na skrzyżowaniu z de Gaulle'a

    wtedy nikt nie odczuje tej zmiany

    • 6 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane