• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowa Bulońska: linia tramwajowa będzie dłuższa. Wyjątkowa estakada wenecka

rb
12 czerwca 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Tramwaj ważniejszy niż auta na Adamowicza
  • Trwa budowa szkoły na Jasieniu i dróg do niej prowadzących. Po prawej stronie poprowadzona zostanie również przedłużona linia tramwajowa w ramach realizowanej właśnie Nowej Bulońskiej.
  • Nowa Bulońska w budowie.
  • Nowa Bulońska w budowie.
  • Nowa Bulońska w budowie.
  • Nowa Bulońska w budowie.

Dobra wiadomość jest taka, że linia tramwajowa w ciągu Nowej Bulońskiej zobacz na mapie Gdańska zostanie wydłużona o ok. 320 metrów na południe zobacz na mapie Gdańska, by móc obsłużyć budowaną właśnie szkołę przy ul. Lawendowe Wzgórze. Powstająca w jej przebiegu estakada wenecka jest wyjątkowym, rzadko stosowanym rozwiązaniem. Są jednak też gorsze wieści: układ drogowy zostanie oddany do użytku pod koniec roku, a nie na koniec lipca, z kolei tramwajem pojedziemy dopiero w połowie 2020 roku. Wzrośnie też koszt budowy Nowej Bulońskiej - o ok. 35-40 mln zł.



Jak oceniasz zmiany w projekcie Nowej Bulońskiej?

Nowa Bulońska Północna to droga i linia tramwajowa, która połączy Jasień i Ujeścisko z Moreną. Jej budowa trwa już od przeszło roku i według zapisów przetargowych, powinna zakończyć się ostatniego dnia lipca 2019 roku.

Tak się jednak nie stanie.

Wpływ na to mają zmiany w projekcie. Jedną z nich jest wydłużenie linii tramwajowej o ok. 320 metrów. Pierwotnie Nowa Bulońska miała się kończyć na skrzyżowaniu ul. Warszawskiej z Jabłoniową, ale zostanie poprowadzona dalej, aż do ul. Lawendowe Wzgórze. Ma to związek z budową nowej szkoły, do której od września uczęszczać będzie ok. 750 uczniów.

- Projekt zamienny przewiduje powstanie nowego przystanku, który będzie zlokalizowany między działającym już przedszkolem a budowaną szkołą - wyjaśnia Włodzimierz Bartosiewicz, szef Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska.
Linia tramwajowa nie będzie kończyć się pętlą - drogą w budowie i zajmującą sporo miejsca. Po zakończonym kursie tramwaj zmieni tor jazdy i ruszy w drogę powrotną.

Budowa szkoły na Jasieniu utrudnia życie przedszkolakom



W ramach innego przetargu miasto buduje układ drogowy dla nowej placówki, którego realizacja zakończy się przed nowym rokiem szkolnym.

Inny kształt skrzyżowania Jabłoniowej i Warszawskiej



Kolejna zmiana dotyczy skrzyżowania ul. Jabłoniowej i Warszawskiej, które początkowo zostało zaprojektowane w formie ronda. Później podjęto jednak decyzję, by przekształcić je w prostsze skrzyżowanie, tzw. skanalizowane. Ma to zapewnić większe bezpieczeństwo użytkownikom, a także poprawić płynności przejazdu.

Przeprojektowane skrzyżowanie Nowej Bulońskiej z Warszawską i Jabłoniową. W ramach inwestycji przedłużona na południe zostanie linia tramwajowa widoczna po prawej stronie jezdni. Przeprojektowane skrzyżowanie Nowej Bulońskiej z Warszawską i Jabłoniową. W ramach inwestycji przedłużona na południe zostanie linia tramwajowa widoczna po prawej stronie jezdni.
- Dzięki tej zmianie projekt Nowej Bulońskiej będzie bardziej dopasowany do projektów Nowej Warszawskiej i Nowej Jabłoniowej - zauważa dyrektor DRMG. - Już w ramach Nowej Bulońskiej wybudujemy ok. 200 odcinek torów Nowej Warszawskiej, a przetarg na jej budowę ogłosimy w przyszłym tygodniu. Dodatkowo wyprowadzimy też fragment jezdni przyszłej Nowej Jabłoniowej.
Powstanie też węzeł integracyjny na południe od dzisiejszej ul. Warszawskiej. Znajdzie się tam pętla autobusowo-tramwajowa i parking.

Zmiany opóźnią prace budowlane



Takie zmiany odbiją się jednak na terminach realizacji.

- Mamy ustalone trzy kamienie milowe. Pierwszy dotyczy skrzyżowania i docelowego układu drogowego na potrzeby szkoły i ma być zrealizowany do sierpnia. Przejezdność całego układu drogowego Nowej Bulońskiej Północnej, na odcinku od ul. Myśliwskiej do ul. Jabłoniowej, planowana jest na koniec roku 2019 roku, a tramwajem z Moreny na Jasień pojedziemy w połowie 2020 roku - informuje Włodzimierz Bartosiewicz.
Wykonawcą całej inwestycji jest firma NDI, która zainkasuje za to 191,7 mln zł. O ile wzrośnie wartość kontraktu po zmianach?

- Bilansujemy plusy i minusy, bowiem część planowanych wcześniej robót nie zostanie ostatecznie wykonana. Nie powstanie m.in. odnoga dla Nowej Politechnicznej na wysokości skrzyżowania z ul. Nową Wołkowyską. Na ten moment wartość kontraktu wzrośnie o ok. 40 mln zł - mówi Bartosiewicz. - Jednak od tej kwoty należy odjąć jeszcze kilka milionów złotych, gdyż zmniejszą się koszty budowy obiektu mostowego nad potokiem Siedleckim.

Wyjątkowa Estakada Wenecka



Co ciekawe, powstająca w ramach trasy estakada, nosi miano weneckiej, gdyż jest wzorowana na wiaduktach łukowych, które budowali starożytni Rzymianie.

Zastosowanie konstrukcji łukowej, dodatkowo zasypanej ziemią, sprawi, że jeżdżące estakadą pojazdy będą znacznie mniej hałasowały, niż gdyby poruszały się po wiadukcie o typowej konstrukcji, np. opartej o stalowe belki.

Jedna przęsło wykonane z betonu zbrojonego ma rozpiętość 20 metrów i waży 40 ton. Na całej estakadzie takich przęseł będzie 154.

Podpory obiektu mostowego nad Potokiem Siedleckim w ramach Nowej Bulońskiej

rb

Opinie (370) ponad 10 zablokowanych

  • (2)

    Kiedy nowa swietokrzyska ?

    • 21 2

    • Już 15 lat temu mieli budować...Chyba się nie doczekamy! :(

      • 5 0

    • Prędzej wybudują milion nowych osiedli niż nową świętokrzyską i wszyscy "utoniemy" w betonie i wiecznych korkach na południu Gdańska. Betonowo-samochodowa metropolia. Potem nie ma co się dziwić, że Gdańsk tonie przy odrobinie deszczu....

      • 10 1

  • (4)

    taniej tę linię było poprowadzić Armii Krajowej - cały pas po środku jest do tego przystosowany a tramwaj do centrum jechałby 15min a nie 45 min jak to planowane jest teraz.

    • 42 2

    • (3)

      Tylko co CI po tramwaju na tym odcinku WZ? Tam nie ma infrastruktury dla pieszych bo osiedla są troszkę dalej.

      • 1 9

      • Byłby to tramwaj przyspieszony,czy każda linia musi mieć przystanki co 100m?
        Wzdłuż Armii Krajowej powstają osiedla.

        • 12 0

      • a po co mi tramwaj jadący przez morenę jak chcę dostać się do centrum ? Mam się telepać dookoła miasta, a jak się zepsuje po drodze to będę miał dalej niż na początku :)

        • 12 0

      • wystarczy - byłby przystanek przy Łostowickiej potem przy Sikorskiego, Odrzańska, Pohulanka i już w Centrum. A nie planowane ze 30 przystanków i 20 sygnalizacji po drodze.

        • 12 0

  • Tak złośliwie powiem (5)

    Po co wydawać pieniądze, bąbelek musi być pod same drzwi dowieziony autkiem przecież. Szkoła moich dzieciaków jest doskonale skomunikowana. Co z tego, skoro troskliwi rodzice jeżdżą nawet pod prąd jednokierunkową, byle wysadzić dzieciaka pod samym oknem klasy.

    • 44 4

    • bombelek

      • 4 1

    • (1)

      Gdy rodzic nie ma drogiej fury to bombel odpada z towarzystwa

      • 6 0

      • Zatem mocno współczuję towarzystwa.

        • 0 0

    • Bombelek do lat 10 nie może sam docierać do szkoły (1)

      Taki mamy klimat prawny.
      Od razu niebieska karta itd.
      Jak zajęcia zaczynają się o 7.30.. to i starsze bombelki się woziło bo pół godziny snu rano - bezcenne.

      • 4 8

      • To zwykła wymówka.

        W strefie zamieszkania, gdzie jest dużo szkół, prawnie moga poruszać się samodzielnie już siedmiolatki. Można też zostawić dziecko przed bramą do szkoły, nie pod samymi drzwiami. Ja jeszcze nigdy nie podwiozłem dziecka samochodem. A niebieska karta to od czego innego.

        • 6 3

  • Autorzy artykułów na trojmiasto.pl przestańcie pisać "Morena" jako o dzielnicy w Gdańsku (5)

    Takiej dzielnicy w Gdańsku nie ma.

    • 16 37

    • (1)

      dokładnie, to tylko osiedle

      • 3 10

      • Nie można pisać o osiedlach?

        • 7 3

    • Lepiej pisać

      Słoiki nie znają prawdziwej nazwy, zresztą sami mieszkańcy też nie...

      • 7 9

    • Każdy gdańszczanin dobrze wie o jaki rejon chodzi, także przestańcie przeżywać za każdym razem, że nie ma takiego czegoś jak dzielnica Morena.

      • 11 3

    • Słoiku co ty wiesz. To nazwa potoczna która od samego poczatku istnienia dzielnicy sie przyjęła... Wszyscy mieszkańcy nie napływowi o tym dobrze wiedzą.

      • 0 0

  • Myśliwska-Bulońska (3)

    Dlaczego nie będzie przejazdu przez Bulońską? w ciagu Myśliwskiej

    • 5 3

    • (1)

      Ze jak

      • 2 1

      • to chyba zagadka jakaś

        • 1 0

    • kto tam mieszka, ten rozumie

      połączenie z dolnym odcinkiem Myśliwskiej będzie realizowane przez Nową Politechniczną, ale wydaje się, że wcześniej Nowa Bulańska też będzie miała tam prawoskręt

      • 0 0

  • "...linia tramwajowa w ciągu Nowej Bulońskiej zostanie wydłużona o ok. 320 metrów na południe, by mócobsłużyć budowaną właśnie (1)

    Bez sensu.

    • 5 8

    • Oczywiście, szkoda kasy. Dzieci i tak będą jeździły samochodami z rodzicami.

      • 5 1

  • znowu bez pętli!

    durnowata oszczędność.
    tramwaje z drzwiami z każdej strony. nawet w podłodze będą drzwi.
    miejsc siedzących prawie w ogóle, a nawet o miejsca stające ciężko. ciężko się przechodzi w takim pojeździe

    • 8 7

  • Chcecie jeździć po dobrych drogach a stekacie

    • 7 3

  • (1)

    Problemem tej budowy dla mieszkańców jest to, że nie rozpoczęli jej od przebudowy skrzyżowań (z Kartuską, Armii Krajowej i Warszawskiej). Największe korki byłyby za nami.

    • 11 1

    • Dokładnie, czemu na początek grzebali tam gdzie nikomu nie przeszkadzało

      Teraz przedłużyli termin o pół roku a skrzyżowań nie ma !

      • 3 0

  • Sciema

    Co ma piwrnik ... niech oddadza pierwsza czesc ale sa opoznienia i ratuja tylek zaprzyjaznionemu wykonawcy.

    • 21 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane