• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowa Bulońska: linia tramwajowa będzie dłuższa. Wyjątkowa estakada wenecka

rb
12 czerwca 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Tramwaj ważniejszy niż auta na Adamowicza
  • Trwa budowa szkoły na Jasieniu i dróg do niej prowadzących. Po prawej stronie poprowadzona zostanie również przedłużona linia tramwajowa w ramach realizowanej właśnie Nowej Bulońskiej.
  • Nowa Bulońska w budowie.
  • Nowa Bulońska w budowie.
  • Nowa Bulońska w budowie.
  • Nowa Bulońska w budowie.

Dobra wiadomość jest taka, że linia tramwajowa w ciągu Nowej Bulońskiej zobacz na mapie Gdańska zostanie wydłużona o ok. 320 metrów na południe zobacz na mapie Gdańska, by móc obsłużyć budowaną właśnie szkołę przy ul. Lawendowe Wzgórze. Powstająca w jej przebiegu estakada wenecka jest wyjątkowym, rzadko stosowanym rozwiązaniem. Są jednak też gorsze wieści: układ drogowy zostanie oddany do użytku pod koniec roku, a nie na koniec lipca, z kolei tramwajem pojedziemy dopiero w połowie 2020 roku. Wzrośnie też koszt budowy Nowej Bulońskiej - o ok. 35-40 mln zł.



Jak oceniasz zmiany w projekcie Nowej Bulońskiej?

Nowa Bulońska Północna to droga i linia tramwajowa, która połączy Jasień i Ujeścisko z Moreną. Jej budowa trwa już od przeszło roku i według zapisów przetargowych, powinna zakończyć się ostatniego dnia lipca 2019 roku.

Tak się jednak nie stanie.

Wpływ na to mają zmiany w projekcie. Jedną z nich jest wydłużenie linii tramwajowej o ok. 320 metrów. Pierwotnie Nowa Bulońska miała się kończyć na skrzyżowaniu ul. Warszawskiej z Jabłoniową, ale zostanie poprowadzona dalej, aż do ul. Lawendowe Wzgórze. Ma to związek z budową nowej szkoły, do której od września uczęszczać będzie ok. 750 uczniów.

- Projekt zamienny przewiduje powstanie nowego przystanku, który będzie zlokalizowany między działającym już przedszkolem a budowaną szkołą - wyjaśnia Włodzimierz Bartosiewicz, szef Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska.
Linia tramwajowa nie będzie kończyć się pętlą - drogą w budowie i zajmującą sporo miejsca. Po zakończonym kursie tramwaj zmieni tor jazdy i ruszy w drogę powrotną.

Budowa szkoły na Jasieniu utrudnia życie przedszkolakom



W ramach innego przetargu miasto buduje układ drogowy dla nowej placówki, którego realizacja zakończy się przed nowym rokiem szkolnym.

Inny kształt skrzyżowania Jabłoniowej i Warszawskiej



Kolejna zmiana dotyczy skrzyżowania ul. Jabłoniowej i Warszawskiej, które początkowo zostało zaprojektowane w formie ronda. Później podjęto jednak decyzję, by przekształcić je w prostsze skrzyżowanie, tzw. skanalizowane. Ma to zapewnić większe bezpieczeństwo użytkownikom, a także poprawić płynności przejazdu.

Przeprojektowane skrzyżowanie Nowej Bulońskiej z Warszawską i Jabłoniową. W ramach inwestycji przedłużona na południe zostanie linia tramwajowa widoczna po prawej stronie jezdni. Przeprojektowane skrzyżowanie Nowej Bulońskiej z Warszawską i Jabłoniową. W ramach inwestycji przedłużona na południe zostanie linia tramwajowa widoczna po prawej stronie jezdni.
- Dzięki tej zmianie projekt Nowej Bulońskiej będzie bardziej dopasowany do projektów Nowej Warszawskiej i Nowej Jabłoniowej - zauważa dyrektor DRMG. - Już w ramach Nowej Bulońskiej wybudujemy ok. 200 odcinek torów Nowej Warszawskiej, a przetarg na jej budowę ogłosimy w przyszłym tygodniu. Dodatkowo wyprowadzimy też fragment jezdni przyszłej Nowej Jabłoniowej.
Powstanie też węzeł integracyjny na południe od dzisiejszej ul. Warszawskiej. Znajdzie się tam pętla autobusowo-tramwajowa i parking.

Zmiany opóźnią prace budowlane



Takie zmiany odbiją się jednak na terminach realizacji.

- Mamy ustalone trzy kamienie milowe. Pierwszy dotyczy skrzyżowania i docelowego układu drogowego na potrzeby szkoły i ma być zrealizowany do sierpnia. Przejezdność całego układu drogowego Nowej Bulońskiej Północnej, na odcinku od ul. Myśliwskiej do ul. Jabłoniowej, planowana jest na koniec roku 2019 roku, a tramwajem z Moreny na Jasień pojedziemy w połowie 2020 roku - informuje Włodzimierz Bartosiewicz.
Wykonawcą całej inwestycji jest firma NDI, która zainkasuje za to 191,7 mln zł. O ile wzrośnie wartość kontraktu po zmianach?

- Bilansujemy plusy i minusy, bowiem część planowanych wcześniej robót nie zostanie ostatecznie wykonana. Nie powstanie m.in. odnoga dla Nowej Politechnicznej na wysokości skrzyżowania z ul. Nową Wołkowyską. Na ten moment wartość kontraktu wzrośnie o ok. 40 mln zł - mówi Bartosiewicz. - Jednak od tej kwoty należy odjąć jeszcze kilka milionów złotych, gdyż zmniejszą się koszty budowy obiektu mostowego nad potokiem Siedleckim.

Wyjątkowa Estakada Wenecka



Co ciekawe, powstająca w ramach trasy estakada, nosi miano weneckiej, gdyż jest wzorowana na wiaduktach łukowych, które budowali starożytni Rzymianie.

Zastosowanie konstrukcji łukowej, dodatkowo zasypanej ziemią, sprawi, że jeżdżące estakadą pojazdy będą znacznie mniej hałasowały, niż gdyby poruszały się po wiadukcie o typowej konstrukcji, np. opartej o stalowe belki.

Jedna przęsło wykonane z betonu zbrojonego ma rozpiętość 20 metrów i waży 40 ton. Na całej estakadzie takich przęseł będzie 154.

Podpory obiektu mostowego nad Potokiem Siedleckim w ramach Nowej Bulońskiej

rb

Opinie (370) ponad 10 zablokowanych

  • Brawo Dulkiewicz. Rozwoj Miasta ponad wszystko.

    Vive Prezydent.

    • 8 14

  • przeciez dzis do szkół madki muszą wozić Brajanka SUVem więc tramwajem nikt nie pojedzie

    • 15 2

  • (1)

    z Jabłoniowej do centrum szybciej dojdę na piechotę niż dojadę tym tramwajem

    • 13 1

    • tramwaj to opcja na niepogodę

      • 0 0

  • No to jak? (1)

    "Linia tramwajowa nie będzie kończyć się pętlą - drogą w budowie i zajmującą sporo miejsca. Po zakończonym kursie tramwaj zmieni tor jazdy i ruszy w drogę powrotną."
    "Powstanie też węzeł integracyjny na południe od dzisiejszej ul. Warszawskiej. Znajdzie się tam pętla autobusowo-tramwajowa i parking." No to jak w końcu?

    Czy część kursów będzie do szkoły a reszta do pętli?

    • 11 1

    • Dobre pytanie

      • 4 1

  • A co z południem Gdańska? (1)

    Co z nową Swietokrzyska? Tutaj ludzie czekają na tramwaje!

    • 23 2

    • To się niedoczekają

      Nawet Nowej Warszawskiej nie zrobili. Puścili za to drogę przez nowe "tereny inwestycyjne" wzdłuż Nowej Bulońskiej. Tramwaj jedzie przez to dookoła i nie przez tereny zabudowane, ale za to deweloperzy dostaną uzbrojone grunty. Proste?

      • 11 0

  • dlaczego

    gdańskie projekty najczęściej są na sytuacje wczorajsze? byle taniej? chyba planowanie powinno przewidywać przyszłość

    • 9 0

  • Potrafią obciąc dobre polaczenia, zamknac i sprzedac szkolę i zniszczyc co bylo dobre byle zaspokoic na 2 lata swojego oferenta

    Urzędnicy reagują tylko na potrzeby deweloperów. Natomiast Potrzeby wieloletnich mieszkancow są im całkowicie obojętne.

    • 15 1

  • Gdzie na obecną chwilę są szadółki? Bo wszędzie ten Jasień dumnie używany w nazewnictwie, chyba na rzecz deweloperów włodarze zminimalizowali ta dzielnice do samego wysypiska

    • 13 1

  • Super! (2)

    Jestem dumny z rozwoju miasta, w rankingu Newsweeka przegoniliśmy Warszawę we wszystkich kategoriach. Londynie, Tokio, Nowy Jorku - strzeżcie się, nadjeżdżamy!

    • 13 12

    • W Gdańsku mieszka się bardzo dobrze. (1)

      Mamy coraz więcej mieszkańców. Ludzie chcą tu mieszkać. Brawo Gdańsk!

      • 2 4

      • Im bardziej zageszczona mala przestrzen sredniego miasta tym gorzej sie mieszka kazdemu

        Jesli juz cos to powinno sie zrdobic nowe otwarcie i zbudowac calkiem nowe miasto ( z infrastruktura od deweloperow) zamiast terazniszczyc to co fukcjonowalo od lat i mialo tradycje oraz charakter.

        Bo Gdansk kiedys sciagal ludzi swiadomych i inteligetnych. dzis tylko tych z kasą.

        • 4 0

  • Czy u nas zawsze musi być na sztukę??? (5)

    Kto to projektuje przystanki tramwajowe w środku nieużytkow...poprowadzić to jeszczez 300-400m pod ul.Jaworzniakow i setki mieszkańców osiedli wybudowanych w ciągu ulic Porębskiego i Guderskiego maja cudowna alternatywę dojazdu na morene do wrzescza itd...ale w miejsce planowanego tramwaju trzeba zrobić jakieś cywilizowane przejscia...bo teraz to przez łaki i pola...sztuka...gdzie połączenie drogowe jakiś łącznik z Porębskiego do Jabloniowej właśnie wzdłuż tramwaju to by niesamowicie rozładowało korki w tej okolicy...Myśleć urzednicy myśleć...

    • 25 2

    • (2)

      do Wrzeszcza to z godzinę będziesz jechał tą trasą

      • 6 0

      • A nawet po powstaniu obecnie zmienionej Nowej Politechnicznej nie będzie dużo lepiej (1)

        Bo tramwaj będzie musiał przejechac przez całą Morenę, dwa długie dla tramwajów skrzyżowania Rakoczego, a potem dalej krętą ścieżką i to nie do samej stacji Wrzeszcz tylko na Do Studzienki, gdzie aby pojechać np dalej SKM, bedzie trzeba iść pieszo 15 - 20 minut na stację. Nie wspominając już o większych korkach w aucie na samej Rakoczego, gdy dojdzie więcej aut i tramwajów. Super planowanie.

        • 3 0

        • Krętą ścieżką

          Dokładnie! Dlatego optymalnie jest poprowadzić tramwaj w Nowej Politechnicznej planowaną wcześniej trasą od Nowej Wołkowyskiej, bez wjeżdżania w bermudzki sześciokąt na szczycie Moreny, na którym można stracić masę czasu

          • 0 0

    • Hej młody junaku

      Smutek zwalcz i strach
      Przecież na tych polach już za parę lat
      Wyrosną przepiękne jasne i radosne
      osiedla z betonu wzdluż nowej bulońskiej

      • 2 0

    • Miasto nie jest na Was gotowe

      Musicie czekać u siebie

      • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane