• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Będzie kolejny tunel, tym razem pod Motławą

Maciej Naskręt
6 sierpnia 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
Motława w miejscu planowanej przeprawy podwodnej ma ok. 100 metrów szerokości. Tunel będzie miał o ok. 40 metrów długości więcej. Motława w miejscu planowanej przeprawy podwodnej ma ok. 100 metrów szerokości. Tunel będzie miał o ok. 40 metrów długości więcej.

Poza dwiema kładkami dla pieszych, brzegi Motławy zepnie też tunel zobacz na mapie Gdańska dla tramwajów, samochodów i rowerzystów. Pobiegnie nim przedłużona ul. Nowa Wałowa, która połączy Młode Miasto z wyjazdem na Warszawę. Tunel nie powstanie jednak wcześniej niż w kolejnej dekadzie.



Czy tunel pod Motławą ułatwi ci przejazd?

Biuro Rozwoju Gdańska, jednostka prowadząca politykę przestrzenną, wyłożyło plany zagospodarowania czterech lokalizacji w mieście. O nowych planach przestrzennych, które istotnie wpłyną na charakter niektórych dzielnic, informowaliśmy kilka dni temu w artykule Wyłożono plany dla ważnych części miasta.

Wśród nich jest plan określający przeznaczenie terenów wokół ul. Stępkarskiej zobacz na mapie Gdańskaul. Wiosny Ludów zobacz na mapie Gdańska (pn. Młode Miasto - Gazownia II). To obszar, na którym przewidziano tunel pod Motławą. Obiekt ma być częścią (nazywanej roboczo) ul. Nowej Wałowej, łączącej docelowo al. Zwycięstwa z ul. Elbląską.

- Do planu przystąpiono m.in. w celu zmiany zasad obsługi komunikacyjnej wynikającej z odmiennego od poprzednio prezentowanego podejścia do przeprawy ulicy Nowej Wałowej przez Motławę. Preferowane przejście tunelem pod Motławą wymusza zmianę obsługi komunikacyjnej terenów położonych na północny wschód od ulicy Nowej Wałowej, szczególnie w rejonie ulicy Stępkarskiej - mówi Agnieszka Siedlecka z Biura Rozwoju Gdańska.
Zgodnie z założeniami planu, droga i tunel mają mieć przekrój dwóch jezdni po dwa pasy ruchu. Co ważne, w jej świetle powstanie chodnik dla pieszych, trasa rowerowa i trasa tramwajowa. By pomieścić wszystkich użytkowników ruchu, miasto zarezerwowało na ten cel ponad 8 tys. m kw. terenu.

Nad tunelem, wzdłuż linii brzegowej Motławy, miałaby powstać przestrzeń publiczna - park lub deptak z obiektami małej architektury.

Jak może wyglądać tunel pod Motławą? Jak może wyglądać tunel pod Motławą?

Planowany odcinek ul. Nowej Wałowej w Gdańsku wraz z tunelem pod Motławą. Planowany odcinek ul. Nowej Wałowej w Gdańsku wraz z tunelem pod Motławą.
Kolejny krok w stronę tunelu

Prace planistyczne to ważny, ale nie pierwszy krok w stronę budowy tunelu pod Motławą i ul. Nowej Wałowej. W 2014 r. powstał jej pierwszy, 1,2-kilometrowy fragment, z wiaduktem nad linią kolejową i ul. Jana z Kolna. zobacz na mapie GdańskaTen fragment drogi został nazwany imieniem ks. Jerzego Popiełuszki. Przedsięwzięcie realizowane było w formule partnerstwa publiczno-prywatnego. Spółka BPTO Infra wyłożyła na to 58,5 mln zł.

Jeszcze wcześniej, bo pod koniec 2013 r., rozebrano budynki należącego do dawnego zakładu Elmor. Według założeń planu, to właśnie przez ten teren pobiegnie droga do tunelu pod Motławą. W sumie obiekty miały 4,5 tys. m kw. powierzchni zabudowy, a ich kubatura wynosiła 35 tys. m sześc. (kliknij, by zobaczyć zakład na mapie z 2008 r. zobacz na mapie Gdańska, a także po przeprowadzeniu rozbiórek zobacz na mapie Gdańska).

Zanim zakład został rozebrany, odwiedziliśmy go z naszą kamerą.

Film z 2013 r. ukazujący budynki zakładu Elmor, które ostatecznie zostały rozebrane w 2014 r.



Tunel z prefabrykatów, a nie drążony

Teoretycznie nie wiadomo jeszcze, jaką formę przyjmie przeprawa przez Motławę. By to jednoznacznie określić, trzeba opracować studium wykonalności, niezbędne dla uzyskania unijnego dofinansowania inwestycji.

Wszystko jednak wskazuje na to, że będzie to ok. 140-metrowy tunel pod rzeką. W przeciwieństwie do tego pod Martwą Wisłą nie będzie jednak drążony, lecz powstanie z prefabrykatów. Projektanci podkreślają, że drążenie wymagałoby obniżenia poziomu ulicy poniżej dna koryta Motławy o dodatkowe 8-10 m. Taka "stromizna" eliminowałaby z tunelu tramwaj, który nie byłby w stanie z niego wyjechać. Ponadto trzeba pamiętać, że Młode Miasto znajduje się 1,2 - 2 m nad poziomem morza, a bezpieczeństwo przeciwpowodziowe wymaga, by wlot do tunelu był na wysokości 2,5 m.

Miejsce przejścia tunelu pod rzeką Motławą. W oddali po prawej kompleks budynków Brabank. Miejsce przejścia tunelu pod rzeką Motławą. W oddali po prawej kompleks budynków Brabank.
Dlatego dużo prostszym rozwiązaniem będzie budowa zatapianego tunelu. Polega ona na przygotowaniu konstrukcji tunelu w tzw. suchym doku, przetransportowaniu tego elementu nad rzekę i zatopienie go. Przed tą operacją trzeba jednak wykonać rów, czyli przegłębienie w poprzek rzeki, tak, aby konstrukcja nie zmniejszyła głębokości rzeki.

Po wyjściu z tunelu po wschodniej stronie Motławy, ul. Nowa Wałowa zobacz na mapie Gdańska pobiegnie śladem dawnej bocznicy kolejowej, pod wiaduktem drogowym w ciągu ul. Siennickiej zobacz na mapie Gdańska, aż do ul. Elbląskiej zobacz na mapie Gdańska. Po drodze Nowa Wałowa minie jeszcze ul. Litewską. Cała ok. 4-kilometrowa trasa będzie stanowić małą obwodnicę Śródmieścia.

Teren po wyburzonym zakładzie Elmor przy ul. Wiosny Ludów. To tutaj będą prowadzone w dalekiej przyszłości prace budowlane przy tunelu pod Motławą. Teren po wyburzonym zakładzie Elmor przy ul. Wiosny Ludów. To tutaj będą prowadzone w dalekiej przyszłości prace budowlane przy tunelu pod Motławą.
Budowa najszybciej w pierwszej połowie następnej dekady

Wstępnie koszty przedłużenia ul. Nowej Wałowej i budowy tunelu pod Motławą szacuje się na ok. 500 mln zł.

- Inwestycja jest na liście rezerwowej przedsięwzięć do 2023 r. Jej realizacja rozpocznie się, jeśli z jakichś powodów nie da się wykonać, albo powstaną oszczędności podczas wykonywania przedsięwzięć z listy podstawowej. W innym razie inwestycja może zostać zrealizowana dopiero po 2023 r. - mówi Dariusz Wołodźko z biura prasowego Urzędu Miejskiego w Gdańsku.
Miasto będzie się starać o dofinansowanie budowy tunelu z Unii Europejskiej, ale obecnie trudno przewidzieć, na jaką kwotę można liczyć.

Tereny wokół planowanej przeprawy zmienią się w przestrzeń publiczną. Obecnie to skromna promenada i przystanek tramwaju wodnego. Tereny wokół planowanej przeprawy zmienią się w przestrzeń publiczną. Obecnie to skromna promenada i przystanek tramwaju wodnego.
Infrastruktura pod dnem Motławy

Na koniec warto podkreślić, że miejsce w rejonie planowanego tunelu już jest wykorzystywane do przeprowadzania m.in. sieci podziemnych. Niedawno na zlecenie firmy GPEC prowadzona była tam akcja przewiertu pod Motławą w związku z rozbudową sieci ciepłowniczej.

Przedsięwzięcie związane było z likwidacją kotłowni Zawiślańska i przyłączeniem dzielnic Stogi i Przeróbka do miejskiej sieci. Po raz pierwszy w Polsce aż cztery 230-metrowe rury ciepłownicze jednocześnie zostały poprowadzone 20 metrów pod poziomem gruntu w rejonie ul. Wiosny Ludów.

Opinie (326) ponad 10 zablokowanych

  • Pamiętajmy, że Motławę zasila Radunia.

    To ważna rzeka. Z bogatą historią.

    • 7 6

  • Park wodny na Zaspie nad morzem tez obiecywali i projekty przedstawiali!! (1)

    Jak zawsze potem sie okaże ze niema na te inwestycje pieniędzy!!Ale najlepsze jest to ze nagle sie okazuje ze jednak można zbudować tunel do jazdy rowerem i można zrobić ciąg komunikacyjny dla pieszych nawet tramwaj może tamtędy jechać!!Takich rozwiązań dla rowerzystów i pieszych nie brakuje!Linki do zdjęć takich tunelów czy nawet filmów były przy poprzednich postach o tunelu który został byle jak zrobiony!!Jak dla mnie to jest tylko kiełbasa wyborcza bo wiadomo ze w ciągu najbliższych 5 lat niezostanie zrealizowany a nawet rozpoczęty projekt!!

    • 9 12

    • spokojnie, potem jak w przypadku tunelu pod MW okaże się, że pieniędzy starczy tylko na dwujezdniówkę

      • 2 1

  • Ciekawe jaką otrzyma nazwę... (5)

    Proponuję:

    Tunel Raduni , Raduński...
    Kanału Raduni...

    • 2 8

    • im Wajdy lub Bolka

      • 3 7

    • Motlavatunnel na 100%

      • 3 4

    • Mamy juz lotnisko konfidenta

      tunel złodzieja mysle ze następny będzie krzywy nos

      • 4 3

    • Tunel Budynia

      • 4 0

    • Kolejnego zdechniętego klechy.

      • 3 0

  • Super! Szkoda, że nie wcześniej.

    • 14 3

  • znowy "partnerstwo publiczno-prywatne"?

    zeby nachapac sie z publicznej kasy. Dobrze, zeby tego nie zrobili a Adamowicza do ancla.

    • 7 12

  • No tak, tylko czy i tym razem wykonawca, vide Hiszpanie, zechce (1)

    Dopłacić do tunelu ? :-))

    • 8 4

    • doplacac to i tak trzeba bedzie do jego eksploatacji

      chyba ze bedzie platny 14 zl za przejazd.

      • 1 0

  • (4)

    Motława w miejscu planowanej przeprawy podwodnej ma ok. 100 metrów szerokości. Tunel będzie o ok. 40 metrów szerszy.

    oj to szeroki będzie, kiedyś w Wąchocku zbudowano najdłuższy most , bo wzdłuż rzeki teraz pod Motławą będzie najszerszy tunel i tak dobrze, że nie wzdłuż Motławy

    • 26 2

    • (3)

      Po raz pierwszy w Polsce aż cztery 230-metrowe rury ciepłownicze jednocześnie zostały poprowadzone 20 metrów pod poziomem gruntu w rejonie ul. Wiosny Ludów.

      mnie poraża ich długość- pewnie też rekord świata

      • 2 1

      • A w TVN tego nie pokazywali... (1)

        Przeoczyłam ??

        • 2 2

        • będzie

          • 0 0

      • pod Motławą czy pod gruntem?

        • 0 1

  • TEN TUNEL SPOWODUJE WZROST WARTOŚCI gruntów i to powinno być źródłem jego sfinansowania. (3)

    Ostatecznie można pobierać opłaty, abonamenty dla mieszkańców, kto będzie korzystał, zaoszczędzi czas i paliwo, więc może się dołożyć.

    Na UE ja bym już chyba nie liczyła...Chyba, że szybko za to się wezmą, póki Donek jest w Brukseli...

    • 7 15

    • Donek jest tylko figrurantem pajacykiem Merkel nic wiecej!To nie Donek wystepował w sprawach emigrantów (2)

      tylko Merkel występowała ona rządzi cała UE!!Donek zawsze o wszystko pyta sie Merkel ,dlatego czy on tam jest czy go niema niema znaczenia!

      • 8 8

      • Donald też musi dolę dostać (1)

        za free nie robi a Gdańsk kocha...

        • 4 4

        • a co robi

          dobre g*wno?

          • 3 3

  • eko jazda (3)

    Moje zasady eko jazdy są następujące :
    1.załóżmy , że kierowca stoi na czerwonym świetle na skrzyżowaniu z zamiarem skrętu w prawo .Światła zmieniają się na zielone i co się dzieje ? Kierowca gwałtownie wciska gaz i ostro skręca z piskiem opon wchodząc w wiraż . Tutaj eko ma coś do powiedzenia , w zakręt wchodzi się powoli i delikatnie , a po jego wykonaniu dopiero wrzucamy 3 bieg wyrównując tor jazdy .
    2.Sprawa gazu. Gazu nie wciskamy tylko POPYCHAMY stopą . Nie ważne jest czy do dechy czy 3/4 , ważne że delikatnie . Spowoduje to , że chętniej zwolnimy nie przekraczając dozwolonej szybkości . W moim przypadku do pracy ze 140 zwolniłem do 90 . po tankowaniu pod korek okazało się że nie 8 ale 5 benzyny. No i silnik nie wyje .
    3.Sprawa hamulców . Hamulec również popychamy można poćwiczyć zimą tak żeby nie włączył się ABS jest optymalnie. Trzeba też spróbować cofnąć fotel max do tyłu , żeby dostosować usadowienie się.
    4.Sprawa hamulców nr 2 . Nie zakleszczamy hamulców na tarczach przy dohamowaniu wiele osób wam nie będzie mogło powiedzieć , że nadużywacie tego.
    5.Hamowanie silnikiem. Jeśli zmieniasz biegi w sposób taki że czekasz aż obroty spadną do minimum i wrzucasz bieg wyższy wtedy , to jeśli wrzucisz bieg niższy przy minimalnych obrotach to zahamujesz silnikiem .
    6.Taki jeszcze jeden element stosowany tylko podczas dnia . Można jechać blisko krawędzi jezdni okazuje się , że nagle polskie drogi są szerokie robi się jakieś 1,5 metra między przeciwnymi strumieniami ruchu . Często przepuszczałem tak motory , raz jechał na czołowe 0,1 sekundy w oku no i się udało .Tylko trzeba uważać na pieszych nie wolno tak jechać w nocy .
    7.Porada na zimę . Pozwól silnikowi nagrzać się zanim włączysz ogrzewanie zimny silnik nie da ciepła . Ewentualnie w miarę podgrzewania możesz ewentualnie dodawać temperatury - on się chętnie podzieli i w razie mrozów nie będzie go tracić na początku jeśli max ;
    8.Traktuj podgrzewanie jak prędkościomierz - w zasadzie jak turbo nagrzany kierowca ma więcej p.....e w głowie dłużej pojeżdzisz na swoim silniku , o ile jeszcze nie nadaje się na żyletki .
    9.Inne . Można oczywiście wyjąć koło zapasowe , można też negocjować z serwisem ustawienie spalania LPG na mniejsze. Mi się udało to ustawili 4 litry mniej na sto .Można ? Można .
    10.Dzięki wolniejszej jeździe unikniesz na dłużej stłuczenia przedniej szyby .
    11.Częściowo te zasady można zastosować na rowerze .
    12.Nie zajeżdżajcie drogi TIRom , one ważą 30 ton i kierowca musi kopać w hamulec , a jak mu się nie uda to w was wjeżdża .
    13. Jeśli chodzi o ta rezerwę , to tankując co 2 dni 15 litrów bak jest lżejszy o 45 kg , więc im bliżej pustego tym mniej pali litrów - to jasne , i wcale nie trzeba rzeczywiście jechać na rezerwie , tylko po prostu jechać "lżejszy"
    14. Klimatyzacja jest zimniejsza na benzynie .

    • 5 16

    • Każdy ma swojego konika...Gratuluję. (2)

      OK7, ale, jeden zrobiony skrót zrobi 10 razy więcej oszczędności...Dobre ciśnienie w oponach... wyregulowany zapłon... Jazda z głową - mniej kilometrów zrobionych, eliminacja niepotrzebnych wypraw... Miliony możliwości, ale ja stawiam na wyłączanie świateł w miastach przy dobrej widoczności i na autostradach.

      Jest jedno, ale a mianowicie, oszczędność 10 procent na paliwie to strata dla budżetu - około miliard złotych...

      • 1 7

      • Zapomniałam!

        Zatoczki autobusowe budować!
        Na Sobieskiego - koniecznie !!!

        • 5 4

      • Tak, tak, wyłącz światła na autostradzie, a potem zapierdzielaj pod wieczór 210 km/h, tak, jak to Pōlaczek lubi

        • 2 0

  • w Gdańsku co chwile jakieś inwestycje a u Szczurka nie da się (4)

    Pewnie ten tunel powstanie dużo szybciej niż ten w Chyloni nie mówiąc już o Opat czy Drodze Czerwonej

    • 17 7

    • około 100 lat temu Oliwa przyłączyła się do Gdańska...

      możecie i Wy.

      • 9 7

    • Szczurek wydał wszystko na propagandę.

      Jego sztandarowa inwestycja to 40 metrów ścieżki rowerowej.

      • 12 2

    • inwestycja to cos co na siebie zarabia (1)

      podaj mi inwestgycje W Gdansku, ktore cos zarobili i nie trzeba ich dofinansowywac?

      • 3 11

      • ty byś chciał, siedzieć i pachnieć, za darmo najlepiej,
        na inwestycje trzeba pracować, aby mieć zysk,
        ty Januszu.

        • 6 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane