• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Będzie kolejny tunel, tym razem pod Motławą

Maciej Naskręt
6 sierpnia 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
Motława w miejscu planowanej przeprawy podwodnej ma ok. 100 metrów szerokości. Tunel będzie miał o ok. 40 metrów długości więcej. Motława w miejscu planowanej przeprawy podwodnej ma ok. 100 metrów szerokości. Tunel będzie miał o ok. 40 metrów długości więcej.

Poza dwiema kładkami dla pieszych, brzegi Motławy zepnie też tunel zobacz na mapie Gdańska dla tramwajów, samochodów i rowerzystów. Pobiegnie nim przedłużona ul. Nowa Wałowa, która połączy Młode Miasto z wyjazdem na Warszawę. Tunel nie powstanie jednak wcześniej niż w kolejnej dekadzie.



Czy tunel pod Motławą ułatwi ci przejazd?

Biuro Rozwoju Gdańska, jednostka prowadząca politykę przestrzenną, wyłożyło plany zagospodarowania czterech lokalizacji w mieście. O nowych planach przestrzennych, które istotnie wpłyną na charakter niektórych dzielnic, informowaliśmy kilka dni temu w artykule Wyłożono plany dla ważnych części miasta.

Wśród nich jest plan określający przeznaczenie terenów wokół ul. Stępkarskiej zobacz na mapie Gdańskaul. Wiosny Ludów zobacz na mapie Gdańska (pn. Młode Miasto - Gazownia II). To obszar, na którym przewidziano tunel pod Motławą. Obiekt ma być częścią (nazywanej roboczo) ul. Nowej Wałowej, łączącej docelowo al. Zwycięstwa z ul. Elbląską.

- Do planu przystąpiono m.in. w celu zmiany zasad obsługi komunikacyjnej wynikającej z odmiennego od poprzednio prezentowanego podejścia do przeprawy ulicy Nowej Wałowej przez Motławę. Preferowane przejście tunelem pod Motławą wymusza zmianę obsługi komunikacyjnej terenów położonych na północny wschód od ulicy Nowej Wałowej, szczególnie w rejonie ulicy Stępkarskiej - mówi Agnieszka Siedlecka z Biura Rozwoju Gdańska.
Zgodnie z założeniami planu, droga i tunel mają mieć przekrój dwóch jezdni po dwa pasy ruchu. Co ważne, w jej świetle powstanie chodnik dla pieszych, trasa rowerowa i trasa tramwajowa. By pomieścić wszystkich użytkowników ruchu, miasto zarezerwowało na ten cel ponad 8 tys. m kw. terenu.

Nad tunelem, wzdłuż linii brzegowej Motławy, miałaby powstać przestrzeń publiczna - park lub deptak z obiektami małej architektury.

Jak może wyglądać tunel pod Motławą? Jak może wyglądać tunel pod Motławą?

Planowany odcinek ul. Nowej Wałowej w Gdańsku wraz z tunelem pod Motławą. Planowany odcinek ul. Nowej Wałowej w Gdańsku wraz z tunelem pod Motławą.
Kolejny krok w stronę tunelu

Prace planistyczne to ważny, ale nie pierwszy krok w stronę budowy tunelu pod Motławą i ul. Nowej Wałowej. W 2014 r. powstał jej pierwszy, 1,2-kilometrowy fragment, z wiaduktem nad linią kolejową i ul. Jana z Kolna. zobacz na mapie GdańskaTen fragment drogi został nazwany imieniem ks. Jerzego Popiełuszki. Przedsięwzięcie realizowane było w formule partnerstwa publiczno-prywatnego. Spółka BPTO Infra wyłożyła na to 58,5 mln zł.

Jeszcze wcześniej, bo pod koniec 2013 r., rozebrano budynki należącego do dawnego zakładu Elmor. Według założeń planu, to właśnie przez ten teren pobiegnie droga do tunelu pod Motławą. W sumie obiekty miały 4,5 tys. m kw. powierzchni zabudowy, a ich kubatura wynosiła 35 tys. m sześc. (kliknij, by zobaczyć zakład na mapie z 2008 r. zobacz na mapie Gdańska, a także po przeprowadzeniu rozbiórek zobacz na mapie Gdańska).

Zanim zakład został rozebrany, odwiedziliśmy go z naszą kamerą.

Film z 2013 r. ukazujący budynki zakładu Elmor, które ostatecznie zostały rozebrane w 2014 r.



Tunel z prefabrykatów, a nie drążony

Teoretycznie nie wiadomo jeszcze, jaką formę przyjmie przeprawa przez Motławę. By to jednoznacznie określić, trzeba opracować studium wykonalności, niezbędne dla uzyskania unijnego dofinansowania inwestycji.

Wszystko jednak wskazuje na to, że będzie to ok. 140-metrowy tunel pod rzeką. W przeciwieństwie do tego pod Martwą Wisłą nie będzie jednak drążony, lecz powstanie z prefabrykatów. Projektanci podkreślają, że drążenie wymagałoby obniżenia poziomu ulicy poniżej dna koryta Motławy o dodatkowe 8-10 m. Taka "stromizna" eliminowałaby z tunelu tramwaj, który nie byłby w stanie z niego wyjechać. Ponadto trzeba pamiętać, że Młode Miasto znajduje się 1,2 - 2 m nad poziomem morza, a bezpieczeństwo przeciwpowodziowe wymaga, by wlot do tunelu był na wysokości 2,5 m.

Miejsce przejścia tunelu pod rzeką Motławą. W oddali po prawej kompleks budynków Brabank. Miejsce przejścia tunelu pod rzeką Motławą. W oddali po prawej kompleks budynków Brabank.
Dlatego dużo prostszym rozwiązaniem będzie budowa zatapianego tunelu. Polega ona na przygotowaniu konstrukcji tunelu w tzw. suchym doku, przetransportowaniu tego elementu nad rzekę i zatopienie go. Przed tą operacją trzeba jednak wykonać rów, czyli przegłębienie w poprzek rzeki, tak, aby konstrukcja nie zmniejszyła głębokości rzeki.

Po wyjściu z tunelu po wschodniej stronie Motławy, ul. Nowa Wałowa zobacz na mapie Gdańska pobiegnie śladem dawnej bocznicy kolejowej, pod wiaduktem drogowym w ciągu ul. Siennickiej zobacz na mapie Gdańska, aż do ul. Elbląskiej zobacz na mapie Gdańska. Po drodze Nowa Wałowa minie jeszcze ul. Litewską. Cała ok. 4-kilometrowa trasa będzie stanowić małą obwodnicę Śródmieścia.

Teren po wyburzonym zakładzie Elmor przy ul. Wiosny Ludów. To tutaj będą prowadzone w dalekiej przyszłości prace budowlane przy tunelu pod Motławą. Teren po wyburzonym zakładzie Elmor przy ul. Wiosny Ludów. To tutaj będą prowadzone w dalekiej przyszłości prace budowlane przy tunelu pod Motławą.
Budowa najszybciej w pierwszej połowie następnej dekady

Wstępnie koszty przedłużenia ul. Nowej Wałowej i budowy tunelu pod Motławą szacuje się na ok. 500 mln zł.

- Inwestycja jest na liście rezerwowej przedsięwzięć do 2023 r. Jej realizacja rozpocznie się, jeśli z jakichś powodów nie da się wykonać, albo powstaną oszczędności podczas wykonywania przedsięwzięć z listy podstawowej. W innym razie inwestycja może zostać zrealizowana dopiero po 2023 r. - mówi Dariusz Wołodźko z biura prasowego Urzędu Miejskiego w Gdańsku.
Miasto będzie się starać o dofinansowanie budowy tunelu z Unii Europejskiej, ale obecnie trudno przewidzieć, na jaką kwotę można liczyć.

Tereny wokół planowanej przeprawy zmienią się w przestrzeń publiczną. Obecnie to skromna promenada i przystanek tramwaju wodnego. Tereny wokół planowanej przeprawy zmienią się w przestrzeń publiczną. Obecnie to skromna promenada i przystanek tramwaju wodnego.
Infrastruktura pod dnem Motławy

Na koniec warto podkreślić, że miejsce w rejonie planowanego tunelu już jest wykorzystywane do przeprowadzania m.in. sieci podziemnych. Niedawno na zlecenie firmy GPEC prowadzona była tam akcja przewiertu pod Motławą w związku z rozbudową sieci ciepłowniczej.

Przedsięwzięcie związane było z likwidacją kotłowni Zawiślańska i przyłączeniem dzielnic Stogi i Przeróbka do miejskiej sieci. Po raz pierwszy w Polsce aż cztery 230-metrowe rury ciepłownicze jednocześnie zostały poprowadzone 20 metrów pod poziomem gruntu w rejonie ul. Wiosny Ludów.

Opinie (326) ponad 10 zablokowanych

  • (2)

    Może za rozpędu tunel pod torami w Chyloni też wydraza?

    • 10 3

    • Maja w planach, okolo 2256 roku maja zaczac

      • 10 1

    • Nie da się :).

      • 9 3

  • Proponuje zamiast drązenia (1)

    Oba konce motławy przebic szpilkiem

    • 15 3

    • beka ze szpilka

      Ha ha oba konce motlawy przebic szpilkiem no umarlem jak to zczytalem buha ha szpilek ty durniu ha haa

      • 0 0

  • dużo tańsze i prostsze technicznie TUNELE pod nasypem kolejowym

    na wysokości np ABRAHAMA w Oliwie/Wrzeszczu/Przymorzu są potrzebne!!!

    • 7 5

  • Super (5)

    warto.

    • 10 3

    • a ile trzeba zaplacic i ile zysku? (4)

      • 0 6

      • a dużo (3)

        a co byś zjadł?

        • 1 2

        • Mysle o kaszance (1)

          • 1 1

          • będzie kaszanka.

            zaraz wracam, jestem w kiblu.

            • 1 1

        • i widac ze zadnej wiedzy nie ma tylko minusy

          • 0 0

  • Brawo Gdańsk! Szczurek czytaj i ucz się jak rządzić! (3)

    Jak to jest, że w Gdańsku co chwila coś budują, remontują itp itd. Gdynia o wiele młodsze miasto winna przeganiać Gdańsk, a teraz jest 2 dekady do tyłu od kiedy Prez. Szczurek nic nie robi, planuje i snuje marzenia ale g.....z tego jest. Najlepiej dla Gdyni byłoby wprowadzenie nowej świeżej krwi i prawdziwego menadżera radzącego miastem. Choć z Gdynią trochę jak z Białorusią i Rosją im dłużej rządzić będzie Pan Szczurek tak długo syfy i problemy będą głęboko schowane pod dywanem. Następca może nie dotrwać 1 kadencji tyle syfu wyjdzie na jaw, zwłaszcza z budżetem.

    • 20 4

    • Przyłączcie się do Gdańska i będzie ok7 (1)

      Jak kiedyś choćby Oliwa czy Sobieszewo, Stolzenberg i inni.

      Gdańsk-Chylonia... Gdańsk-Gdynia....
      Czemu nie?

      • 10 5

      • ilu urzędników straciłoby pracę....

        ile mniej koryt...Układów...

        • 14 1

    • Masz rację ale u nas ciemna masa.

      Myślących jest 20 procent.

      • 12 2

  • Tak przy okazji... Nie zmieniajcie przepustowości dawnej Leningradzkiej...

    Poczekajcie z rok albo dwa po otwarciu Forum Radunia bo może się okazać , że popełniliście błąd, którego naprawa będzie kosztować setki milionów...Tam będzie nie tylko Bałtycka razy 3 ale i ogromna ilość biur...

    Do tego, za chwilę, zabudujecie i Biskupią....

    • 12 9

  • Szczurek patrz i uczy się!!! (2)

    • 10 8

    • czego ma uczyc sie? (1)

      nieliczenia sie z finansami? bo doplacac to i tak trzeba bedzie do jego eksploatacji

      • 3 9

      • zamilknij do poniedziałku

        bo na wieki, nie dasz rady.

        • 5 5

  • Bajki z platformy do obywateli (10)

    Gdańsk jest już tak zadłużony że brakuje na wymianę świetlówek w szkołach a unia nie naleje za wiele bo to już końcówka. Zamiast wizji tuneli wolimy nowe wodociągi i ujęcia wody nowe drogi i chodniki nowe szkoły i przedszkola bo jak nie to dzieci zameldują się w kraju związkowym a starsi w domach na kaszubach i wtedy może pełowcy zrozumieją że już nie ma kogo doić.

    • 11 19

    • Malkontent albo troll z Gdyni. (1)

      • 12 4

      • realista po prostu

        glupota mozna zakrywac wszystko ale ma to krotkie nogi.

        • 2 7

    • Wszystko pójdzie w kocioł. (1)

      Długi Gdańska, Polski, Niemiec itp.
      Co kto zrobi to mu zostanie, zobaczysz sam.

      a jak się rozkręcisz to i długi jest z czego spłacać, biedak weźmie prowidenta i siwieje z rozpaczy... a zadłużony na miliony wykształci dzieci, je dobrze a siwieją wierzyciele :-))

      i ci od prowidenta stoją u niego w kolejce po pracę i okruchy ze stołu... Kwestia "Zajęcia Pozycji"

      ale trzeba być odpornym psychicznie i posiadać wizję.

      • 1 4

      • Jak chcesz wiedzieć, to np Niemcy swoim emerytom są winni...

        ponad... 20 Bilionów Euro.... a DB ledwo jeszcze stoi.
        I nikt się tym nie przejmuje a żyją jak Untermenschi :p

        • 3 1

    • dokladnie.

      w szkolach zostalo jedynie na zakup krzyzy do sal. i to tez chinskich z markietu

      • 3 2

    • Niezły z ciebie debil (4)

      Wszystkie te inwestycje w Gdańsku powodują, że:
      -Gdańsk przyciąga nowych młodych mieszkańców, którzy płacą podatki (więcej pieniędzy w kasie miasta),
      -przyciąga dużych inwestorów, którzy przeprowadzają tu w mieście inwestycje (lokalni podwykonawcy zarabiają), płacą tu podatki, wykupują od miasta grunty, zatrudniają pracowników, dla tego właśnie w Gdańsku jest mniejsze bezrobocie niż w Gdyni.
      - dzięki różnym inwestycjom, które sprawiają, że miasto jest jeszcze piękniejsze oraz budowie np nowych muzeów (ECS) do Gdańska przyjeżdża jeszcze więcej turystów.
      Te i wiele innych skutków inwestowania przez miasto Gdańsk sprawia, że wszystkie te koszta zwrócą się z nawiązką w przyszłości. Już teraz widać, że dzięki rozpoczętym inwestycjom od kilku lat Gdańsk ma teraz więcej pieniędzy na inwestycje. Wystarczy porównać do żałosnej Gdyni, gdzie prawie w ogóle nie ma inwestycji a w Gdańsku co chwilę słyszymy o nowych.

      • 7 5

      • mieszkancow? chyba sloikow bez tradycji i kultury.

        zwyklych glupich zaprogramowanych na konsumpcje polgowkow.

        • 0 3

      • firmy ktore pracuja przy budowach nie sa z Gdanska (1)

        dobrze widac jak niszczony jest uklad architektoniczny. Chocby przez ostatnie zabudowy w tym swietny projekt 'blokow' przy zieleniaku dla biznessmana z Wroclawia.

        • 1 1

        • Za ten koszmar ktoś powinien siedzieć.

          A ten parking przy moście bije wszelkie rekordy głupoty.

          • 1 1

      • Jakich dużych inwestorów? Wymień.

        • 1 0

  • Wiecie już, że Mango zmieniło adres na Gdańsk? Tutaj zresztą pisali o tym, są na Grunwaldzkiej w Gdańsku.

    ale! Już Mango zaklepało sobie... 1200 metrów w Forum Raduni !

    Myślę, że i ten Portal tam się przeniesie z Zieleniaka nawiasem mówiąc.
    / Wiem, że jeszcze jest sklepik Mango na Hutniczej, ale to już drobiazg/

    Będzie się działo...!

    Dlatego, jeśli chcecie mieć w Gdyni tunele itp rzeczy musicie dobrze żyć z Gdańskiem i polubić swoje II miejsce w Pomorskiem, przecież II miejsce jest super... Chcieliście 1000 letni Gdańsk, stolicę województwa, miasto znane na całym świecie, z siodła wyrzucić ?? Nieładnie.

    ale my wybaczamy i zapraszamy do pługa i kieratu dnia codziennego a wasza dola się polepszy niechybnie i bardzo prędko.

    Każdy musi znać swoje miejsce w szeregu, czy Gdańsk marzy choćby o przeskoczeniu Warszawy ??

    • 11 3

  • i do SOBIESZEWA tunel

    ale to taka melodia przyszłości, tam też kopanie tunelu będzie korzystne.

    • 7 6

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane