• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Będzie koncepcja przejścia dla pieszych przy gdańskim dworcu

Maciej Naskręt
8 marca 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Kolejny etap remontu tunelu przy dworcu w Gdańsku
Okolice dworca to dzisiaj komunikacyjny chaos. Urzędnicy spróbują to zmienić. Okolice dworca to dzisiaj komunikacyjny chaos. Urzędnicy spróbują to zmienić.

W lipcu poznamy szczegółowe plany zmian otoczenia przed dworcem Gdańsk Główny zobacz na mapie GdańskaGdańsk Wrzeszcz. zobacz na mapie Gdańska Jednym z elementów ma być przejście dla pieszych w poziomie jezdni przez Podwale Grodzkie w centrum.



Co spowoduje przejście naziemne przez Podwale Grodzkie?

Jakiś czas temu zachęcaliśmy władze Gdańska do odtworzenia przejścia dla pieszych przez Podwale Grodzkie w poziomie jezdni. Swój pomysł na przejście forsowali w budżecie obywatelskim także aktywiści miejscy. W sprawie jest pierwszy konkret.

Władze Gdańska szykują się do zmian w sąsiedztwie dwóch najważniejszych dworców, czyli Gdańsk Główny i Gdańsk Wrzeszcz. Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska rozstrzygnęła właśnie przetarg na wielobranżową koncepcję wykonania węzłów integracyjnych w tych lokalizacjach.

- Wstępną dokumentację dla przedsięwzięcia sporządziła firma Highway z Banina. Umowa na wykonanie koncepcji podpisana została 5 marca z terminem zakończenia do końca lipca br. - mówi Olimpia Schneider z gdańskiego magistratu.
Firma Highway ma przede wszystkim przygotować założenia do budowy naziemnego przejścia lub przejść dla pieszych z dworca PKP w stronę City Forum przed dworcem Gdańsk Główny.

Inwestycja obejmuje też budowę kubaturowych parkingów dla rowerów, każdy na 500 miejsc, znajdujących się w okolicach dworca Gdańsk Główny i Gdańsk Wrzeszcz. Plany mają zakładać budowę parkingu od podstaw lub wykorzystanie istniejącego obiektu.

Czytaj też: Dlaczego nawet krótki postój przed dworcem w Gdańsku kosztuje?

Koncepcja przejścia dla pieszych i rowerzystów zgłoszona w ubiegłorocznym budżecie obywatelskim ma szansę na realizację w innym projekcie. Koncepcja przejścia dla pieszych i rowerzystów zgłoszona w ubiegłorocznym budżecie obywatelskim ma szansę na realizację w innym projekcie.

Wiaty, "Kiss&Ride" i tablice SIP



Ponadto, projektanci muszą zaplanować budowę nowych wiat na przystankach węzła integracyjnego Gdańsk Główny:
  • autobusowych - o długości około 160 m,
  • tramwajowych - o długości około 200 m.

Przy obu dworcach powstaną też miejsca postojowe w systemie "Kiss&Ride" w lokalizacjach:
  • Gdańsk Główny: 10 miejsc postojowych (po 5 w każdym kierunku wzdłuż Podwala Grodzkiego),
  • Gdańsk Wrzeszcz: 15 miejsc postojowych (w sąsiedztwie dworca PKP na terenie należącym do Gminy Miasta Gdańska).

Dodatkowo projektanci muszą uwzględnić montaż tablic systemu informacji pasażerskiej w lokalizacjach:
  • Gdańsk Główny: 5 tablic,
  • Gdańsk Wrzeszcz: 3 tablice.

Inwestycja będzie realizowana w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata 2014-2020, z którego Gdańsk otrzymał dofinansowanie unijne na realizację przedsięwzięcia związanego z budową węzłów przesiadkowych.

Łączna maksymalna kwota dofinansowania z funduszy UE to blisko 33 mln zł. Inwestycje związane z wykonaniem węzłów integracyjnych mają przede wszystkim na celu zachęcenie mieszkańców metropolii do korzystania z komunikacji zbiorowej, a także z ekologicznych sposobów przemieszczania się.

Opinie (531) ponad 10 zablokowanych

  • Tylko czekac na artykuł (3)

    Kolejne potrącenie na przejściu przy dworcu. Pieszy wbiegł na czerwonym biegnąc na autobus.

    • 20 6

    • (2)

      w całym mieście są takie przejścia i jakoś o potrąceniach nie słychać.

      • 2 1

      • Gdzie w calym miescie

        Masz dworzec głowny. Najwiekszy wezel komunikacyjny w miescie. Dziesiatki autobusow tramwajow i pociagow w promieniu 50m

        • 1 0

      • i co chwila słychać że jakiegoś pieszego debila potrąciło to w Sopocie to w Gdyni to w Gdańsku co kawałek światła pasy wyznaczone a debile i tak łażą jak chcą

        • 1 0

  • brak wyobrażni=głupota urzedników (1)

    Zyjemy w czasach gdzie urzednicy sa mocno ograniczeni, a maja nie ograniczone możliwości forsowania swych szalenczych pomysłow , zapomnieli jak to dzieci , dorosli pedzac na skrzyzowaniu na tramwaj wpadaja pod auto albo tramwaj , mało było takich dramatów , wystarczy tylko dbac o schodnie zimą zeby było bezpiecznie , tunele sa bezkolizyjne IIIII i tez moga byc czyste tylko trzeba chciec

    • 15 6

    • Znasz statystyki wypadków to z okolic Huciska?...

      • 0 0

  • Psy szczekaja karawana jedzie (6)

    Wszedzie na swiecie lobby samochodziarzy stekalo na takie zmiany. Jak chcecie zyc jak w Rosji to jedzcie tam, ludzie chca cywilizacji, centrum dla pieszych. W gdansku te zmiany i tak o 10 lat za pozno. Cale centrum powinno byc z ograniczonym ruchem samchodowym, max to 2 pasy na podwalu i buspas do tego plus przejscia dla pieszych co 300 metrow.

    • 8 18

    • Cudowny pomysł! (4)

      jasne! Niech zamkną centrum Warszawy. I wszyscy kupmy sobie podpaski ze skrzydełkami, będziemy latać! :)

      • 1 2

      • (3)

        w warszawie chyba byles 30 lat temu. przy dworcu centralnym tez otworzyli przejscie dla pieszych, bylo stekanie blachosmrodziarzy i jakos wszystko pieknie dziala.

        • 3 2

        • Tylko, ze w Wawie masz kilka dróg alternatywnych (2)

          na ominięcie okolic dworca. U nas miasto to wąska kicha ograniczona morzem i z drugiej strony TPK oraz obwodnicą.

          • 3 1

          • (1)

            jest 3 maja - to raz. Dwa - w planach tunel pod Motlawa.Trzy - powinno byc ograniczenie do wjezdzania aut do centrum, oplata za wjazd + 10zl za parkowania w centrum. Dodatkowo prawdziwa straz miejska, ktora dziala.
            Problem rozwiazany.

            • 0 2

            • zdejmij lewacki debilu wtedy większość podatków z paliwa i akcyzę z samochodów co gnoju myśllisz że ile można płacić za używanie jednej rzeczy?

              • 3 0

    • Skoro centrum dla pieszych i "ludzi", to wyrzućmy też dworzec główny i całą komunikację autobusową w okolice lotniska (z opcją transferu mniej więcej do GB we wrzeszczu) i zostawmy tylko tramwaje. A co! Jak się bawić to się bawić. Przecież "miasto dla ludzi" i takie tam inne bzdety.

      • 2 1

  • (1)

    Co komu przeszkadza przejście podziemne, jest swobodne dojście do przystanków tramwajowych, przejście na drugą stronę. Najgorsze co może być to przejście naziemne na wprost przystanków, już widzę przebiegających na czerwonym bo tramwaj nadjeżdża!!! Przebiegania nie zmieni nawet stojący tam patrol.

    • 19 4

    • Przepowiedz mi przyszlosc, prosze

      • 0 1

  • Przejście. (2)

    Obecne prace remontowe tunelu przy locie zmieniły całkowicie wyjście na przystanek autobusowy. Zamiast schody w kierunku przystanku są zrobione w odwrotną stronę,w kierunku galerii. Co wydłuża drogę do przystanku. Więc też przydało by się przejście nadźiemne.

    • 6 5

    • Do rozstrzelania za takie pomysły

      • 0 3

    • A przy dworcu jak zrobiono wiele lat temu? Zamiast z autobusu zejść bezpośrednio do tunelu to trzeba iść dookoła przy sklepach.Pewnie ta sama osoba decydowała o takim rozwiązaniu przy locie.

      • 0 1

  • Zły pomysł (1)

    Już nawet nie chodzi o te korki, choć i tak ilekroć przejeżdżam przez ceterum, stoję w korku, to teraz nie wiem co będzie :)
    Uważam, że o będzie więcej wypadków, bo ludziom na czerwonym będzie się chciało "przelecieć" by zdążyć na tramwaj.

    • 11 6

    • Będzie tyle wypadków, jak na każdym innym przejściu w podobnym miejscu... na Hucisku ile jest wypadków dziennie?

      Prawdziwym problemem tego przejścia nie jest ruch samochodowy, ale ruch pieszy i przemieszczenie się po przystankach tramwajowych. Zaprezentowana koncepcja jest zła, bo trudno byłoby tak zaplanować przystanki, żeby wybrane linie zatrzymywały sie w odpowiedniej części przystanku. Dodatkowo, wszystkie kierunki przemieszczania się pieszych po przejściu oraz między częściami przystanków kolidują... nie mówiąc o tym, ze wyspy dla pieszych i rowerzystów na tym dość długim przejściu sa za małe, a np rowerzyści będą blokowali pieszych wysiadających / idących na przystanek.... Dlatego myślę,ze optymalne byłoby takie przejście na drugim końcu przystanku (względem tunelu) i zsynchronizowane z nowymi światłami

      • 1 0

  • Takie rzeczy to tylko w Polsce

    Czy ktoś wogóle ma rozum na takie pomysły, najważniejsze, żeby im było dobrze, ale już nikt nie pomyśli o innych, takie kolejne przejście spowoduje jeszcze większe korki niż dotychczas, gdzie tu logika?

    • 13 8

  • glaby

    jak Wy czytacie w ogole bez zrozumienia
    bedzie koncepcja
    nie znaczy bedzie projekt czy realizacja

    • 2 6

  • Za głoszenie takich pomysłów kretyńskich powinno się karać gorzej jak za głoszenie nazistowskich, lub rasistowskich poglądów (1)

    Zamiast przystosować tunel do osób niepełnosprawnych , dać np ruchome schody, to utrudnia się życie kierowcom i tramwajom kosztem bezpiecześtwa leniwych pieszych, który będą akurat chcieli tam przejsc. Skoro ruch samochodowy tam jest taki jest, to utrudnianie go jeszcze debilnym przejściem to sabotaż miasta. Ja jak widze co w tym kraju sie dzieje, to mam czasem ochote atomówke zrzucić na sejm, albo zrobić z niego wielką komore gazową

    • 10 8

    • leniwych dobrze powiedziane, a potem dlaczego jest tylu spasionych ludzi ktorym nie chce sie chodzic

      • 3 2

  • przejscie podzieli jeszcze przystanek tramwajowy

    i teraz będzie bieganie w poprzek przejścia za tramwajami?

    • 11 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane