Fakty i opinie

Będzie kursował prom między Nowym Portem a Twierdzą Wisłoujście

Umowa na połączenie promowe została podpisana na trzy sezony, począwszy od 2021 r.
Umowa na połączenie promowe została podpisana na trzy sezony, począwszy od 2021 r. grafika Trojmiasto.pl

Z początkiem przyszłorocznej majówki zostanie wznowione kursowanie promu pomiędzy Nowym Portem a Twierdzą Wisłoujście. Przystanki będą znajdować się na Nabrzeżu ZbożowymMapka po zachodniej stronie Martwej Wisły oraz Nabrzeżu BarkowymMapka po wschodniej. Połączenie będzie realizowane do końca września we wszystkie weekendy, a w razie dużego zainteresowania nawet codziennie. Organizatorzy przedsięwzięcia planują także szereg udogodnień, które uatrakcyjnią teren przy fortecy. Wśród nich znajduje się m.in. całoroczna przystań dla zabytków jachtów.



Czy zamierasz skorzystać z połączenia promowego na Twierdzę Wisłoujście?

tak, z całą pewnością 67%
być może, nie wykluczam tego 24%
nie, nie skorzystam 9%
zakończona Łącznie głosów: 1643
31 maja 2016 r. odbył się ostatni kurs promu pasażersko-samochodowego, który zapewniał komunikację pomiędzy Nowym Portem a Twierdzą Wisłoujście.

Powodem zlikwidowania połączenia było otwarcie w marcu tunelu pod Martwą Wisłą. Wydawało się, że po jego otwarciu dalsze utrzymywanie promu nie ma już żadnego uzasadnienia.

Czytaj więcej: Po 41 latach odbędzie się ostatni rejs Promu Wisłoujście

Praktyka udowodniła, że powyższy wniosek nie do końca jest prawdziwy. Rzeczywiście, w przypadku kierowców płatny prom nie był żadną alternatywą dla bezpłatnej, dwujezdniowej drogi o dwóch pasach w każdym kierunku.

Prom pasażersko-samochodowy, który kursował pomiędzy Nowym Portem a Twierdzą Wisłoujście w latach 1975-2016. Wysłużona jednostka została zezłomowana.
Prom pasażersko-samochodowy, który kursował pomiędzy Nowym Portem a Twierdzą Wisłoujście w latach 1975-2016. Wysłużona jednostka została zezłomowana. fot. Trojmiasto.pl

Powrót promu był uzasadniony



Natomiast pieszym i rowerzystom, którzy nie mają prawa korzystać z tunelu, pozostało jedynie korzystanie z linii autobusowej linii nr 658 (dawniej nr 258), która kursuje na odcinku stadion w Letnicy - ul. Ku Ujściu. Sęk w tym, że nasi czytelnicy wielokrotnie narzekali na to rozwiązanie. Powodem narzekań był niewystarczający czas na zamocowanie jednośladu w autobusie oraz zbyt rzadka liczba kursów.

Czytaj więcej: Autobus w tunelu. Dokąd się spieszy?

Spostrzeżenia naszych czytelników to nie jedyny powód, dla którego warto było rozważyć przywrócenie połączenia promowego, oczywiście już bez zabierania na pokład samochodów. Okolicznościowe kursy, organizowane np. podczas długiego weekend majowego czy historycznych inscenizacji na terenie twierdzy, cieszyły się ogromną popularnością.

Czytaj więcej: Kuter kursujący między Twierdzą Wisłoujście a Nowym Portem okazał się hitem

Zobacz naszą relację z przywrócenia połączenia w majówkę 2018 r.


Kursy od początku maja do końca września



Jak udało nam się ustalić, regularne połączenie promowe pomiędzy Nowym Portem a Twierdzą Wisłoujście zostanie przewrócone już w przyszłym roku. Będzie ono miało charakter sezonowy. Pierwszy kurs ma odbyć się 1 maja, a ostatni 30 września. Powrót promu na Martwą Wisłę to efekt umowy, która została niedawno podpisana pomiędzy Muzeum Gdańska, które administruje fortecą, a spółką Dom Armatorski POLsail oraz Fundacją Dziedzictwa Morskiego. Pierwszy podmiot będzie operatorem połączenia, zaś drugi będzie odpowiedzialny za działania towarzyszące, popularyzujące pro bono tematykę morską. Umowa została podpisana na trzy sezony.

Rejsy będą odbywać się pomiędzy Nabrzeżem Zbożowym w Nowym Porcie a Nabrzeżem Barkowym na terenie Twierdzy Wisłoujście. Jeśli pozwolą na to warunki pogodowe, planuje się wykonanie testowych kursów jeszcze przed majówką. Rozkład połączeń, ceny biletów oraz informacja o ewentualnym kursie testowym można znaleźć na facebookowym profilu Kurs na Twierdzę.

- Pasażerów będzie wozić jednostka motorowa Gulf Star, to dawny otwartopokładowy kuter rybacki, Ex-UST29. Na jej pokład będzie można zabrać 8 pasażerów i 4 rowery. Rejsy będą realizowane w weekendy, tj. w soboty i niedziele. Jeśli będzie duże zainteresowanie, zwiększymy liczbę rejsów, w razie potrzeby nawet do 7 dni w tygodniu. Będziemy także w stanie zapewnić większą jednostkę, którą będzie można przewozić na raz więcej pasażerów i rowerów - mówi Robert Smagoń, prezes Fundacji Dziedzictwa Morskiego i wspólnik spółki POLsail.
Twierdza Wisłoujście to jedna z dwóch zachowanych do czasów współczesnych fortec morskich na południowym wybrzeżu Bałtyku. Drugi tego rodzaju obiekt znajduje się w Bałtyjsku w obwodzie kaliningradzkim w Rosji.
Twierdza Wisłoujście to jedna z dwóch zachowanych do czasów współczesnych fortec morskich na południowym wybrzeżu Bałtyku. Drugi tego rodzaju obiekt znajduje się w Bałtyjsku w obwodzie kaliningradzkim w Rosji. fot. Trojmiasto.pl

Ożywienie nabrzeża przy Twierdzy Wisłoujście



Przywrócenie połączeń promowych to nie jedyny powód, dla którego warto będzie w przyszłym roku rozważyć wycieczkę na Twierdzę Wisłoujście. Strony wspomnianej umowy podejmą szereg działań, aby Nabrzeże Barkowe oraz jego bezpośrednie sąsiedztwo tętniło życiem przez cały rok. Wśród planowanych działań znajduje się m.in. utworzenie przystani jachtowej, przeznaczonej przede wszystkim dla tradycyjnych łodzi, organizacja różnego rodzaju imprez czy współpraca z firmami gastronomicznymi.

- Prom to tylko część większego projektu. Od dawna współpracujemy z Muzeum Gdańska, któremu również zależy na uatrakcyjnieniu tego miejsca. Okazja pojawiła się wraz likwidacją przystanku tramwaju wodnego na nabrzeżu, które wydzierżawiliśmy wraz z przylegającym do niego trawnikiem. Chcemy, aby stawały tam foodtrucki, można było tam zrobić grilla, organizować koncerty, spotkania podróżnicze czy warsztaty dla dzieci. Ponadto, chcemy również zrobić tam przystań dla pływających "oldtimerów", które będą mogły cumować na bardzo preferencyjnych warunkach przez cały rok. Krótkoterminowo będą mogły tu także cumować inne jednostki - uzupełnia nasz rozmówca.

Opinie (146) 10 zablokowanych

  • Super

    • 91 7

  • Tam swego czasu sie obłowili

    Na tym promie

    • 26 22

  • Grzelakowi doście do rozumu z promem zajęło 5 lat (5)

    pełni sprawności intelektualnej nie osiągnął po 37, ale jest jakiś postęp. Liczę, że kiedyś przestanie chodzić do kościoła i wysypie Wszystko dla Pawła. Tak koło 70-tki

    • 90 39

    • ps. powodem zlikwidownia była czysta, destylowana głupota impotenckich pomywaczy od Pawła

      i przekazanie kasy z obsługi promu, na kładę na Ołowiankę. Innych powodów nie było.

      • 75 46

    • Powiedziałeś złe słowo! (2)

      • 9 5

      • Kościół? To prawda.

        • 5 3

      • Pewnie Polak, ble.

        • 3 2

    • odezwal sie lewak

      • 2 2

  • 6 zł w jedną stronę???? (21)

    To jakaś paranoja. Spółka powinna przewozić za darmo!

    • 41 117

    • Plus 3 zł rower (1)

      Ktoś powie - przewieź taniej.

      • 19 1

      • Osmieu pasazerow i cztery rowery? Nie da sie taniej, to fakt.

        Potrzebny jest bardziej wydajny prom. Skoro juz ponosisz koszty korzystania z nabrzezy, pracownikow, paliwa, utrzymania itp. itd. to kompletnym i**otyzmem jest tak niska liczba pasazerow na pokladzie. Flisak na splyw Dunajcem zabiera wiecej.

        • 34 2

    • A Ty pracujesz za darmo? (4)

      Czy co miesiąc przytulasz kasiorkę?

      • 37 5

      • a za tunel kto płaci? (3)

        za darmo sie utrzymuje? bo za przejazd nikt nie płaci.

        • 15 13

        • (2)

          Jak nie placi tumanie my podatnicy.

          • 14 5

          • Tak ty na pewno płacisz cokolwiek (1)

            • 4 6

            • Wyborca PISu? Wy podatków nie płacicie przecież...

              • 1 2

    • nie, 2-3 zeta starczy (czy tam bilet MZK) (7)

      za darmo dla posiadaczy karty gdańszczanina. Tylko i wyłącznie.

      • 15 11

      • (2)

        A kto za to zaplaci?

        • 9 0

        • Grzelak kosztuje rocznie ok. 190 tysięcy brutto

          Baba z wozu, koniom lżej - jak mówi mądrość ludowa. Może też sam ciągnąć, na plecach, w ramach nielimitowanego czasu pracy w UM.

          • 20 6

        • a za tunel kto zapłaci?

          • 3 0

      • a co to jest MZK? (3)

        • 7 1

        • miejski zakład komunikacji (2)

          tutaj, na gdańskim grajdole tyle razy zmieniano nazwę, by dać kolegom zarobić na zmianie identyfikacji, że łatwiej mówić ogólnopolskim standardem.

          • 12 7

          • (1)

            Te zmiany mistrzu to efekt zmian w prawie. Przewoznik nie moze byc juz otganizatorem

            • 7 4

            • Prawo się zmienia

              Mistrzu, żeby dać kolegom zarobić :)

              • 8 3

    • Prom .

      Za darmo to mozesz w łeb dostać.

      • 3 2

    • Dajdaje by chciały wszystko za darmo. Ja się cieszę z zaproponowanego rozwiązania. Lepsze to, niż nic. Na pewno skorzystam. I to nie raz.

      • 8 1

    • Elu, a Ty co dla nas robisz za darmo? (1)

      • 4 1

      • Dh, nie wiem, czy chodziło Tobie o moją dzisiejszą wypowiedź czy wczorajszą wypowiedź Eli, oburzonej faktem dokonywania opłaty za kurs promem. Jeśli miałaś/miałeś na myśli moją wypowiedź, to chyba jest to błędna interpretacja. Ja uważam, że nie wszystko musi być za darmo. Jeśli opłata za kurs miałaby wynosić 6 zł, to nie jest to kwota wygórowana. Nawet dla mnie, osoby o niewysokich zarobkach. Jeżeli pytasz mnie, czy daję coś komuś za darmo, to i owszem: pomagam innym, udzielam się charytatywnie. Jeśli się chce otrzymać coś od innych, to należy im też dawać coś od siebie. Pozdrawiam!

        • 3 1

    • W czynie społecznym!!!

      • 0 0

    • prom

      A dlaczego za darmo !!

      • 0 0

  • Łaaał! (3)

    Osiem osób plus rowery! To się nakursują. Aż im farbę z burt zmyje.

    • 152 7

    • To prywatny biznes, więc mogą nawet kajakiem przewozić. (2)

      • 3 2

      • nie nie nie nie mogą kajakiem

        bo przyjdzie iseminator, czyli wymuszacz haraczu, sprawdzi czy kajak ma tratwę ratunkową, czy załoga ma patent kapitański i czy rower ma kartę rowerową, czy załoga pracuje zgodnie z zasadami państwowej inspekcji pracy (czyt. płaci łapówki) oraz czy wszyscy mają majtki włożone prawidłowo... bolanda

        • 4 0

      • z tego co widzę to nie prywatny biznes tylko płaci Muzeum (czyt. miasto)

        w artukule nie ma nic nt kosztów a zapewne są kolosalne

        • 1 1

  • Co z covidem? (5)

    Zresztą na pokład można zabierać tylko zaszczepionych i problem z głowy.

    • 13 37

    • a co z Jelczem RTO? Ogórkiem? (1)

      Kisicie ogóra na zajezdni, panie Łysicki? A puścić go do Portu, skoro tyle łysych, przewietrzonych łbów, a zero pomysłów i wyobraźni

      • 5 1

      • A tramwaje? Doczepa przepadła w budzecie obywatelskim. Jest 102, 13, 105 plus ściągnięte Jelcze. Wszystko stoi...

        • 0 0

    • Powinien być szybki test na IQ i EQ.

      • 0 1

    • Kiedyś w tramwajach był tski napis : tylko dla .......

      Chcesz czegoś takiego znowu ?

      • 1 0

    • A ile trzeba bęzie stać w kolejkach aby skorzystać z tego promiku?

      • 0 1

  • (4)

    A remont nabrzeży sfinansował Zarząd Morskiego Portu Gdańsk czyli skarb państwa a tyle jadu wylano, że przywłaszczają działki na Westerplatte. Tyle szumu prezydent Dulkiewicz narobiła, tyle fochów i oburzenia...

    • 77 70

    • (1)

      Skarb Panstwa to my

      • 22 4

      • Daj spokój

        Przecież Mateusz ze swoich już tyle lat dokłada im wszystkim

        • 21 7

    • Zarząd portu z europejskiej kasy

      • 8 6

    • bzdury i kłamstwa !!!! jaki Zarząd ??

      85 %zapłaciła EU , dotacje załatwiono już 2014 roku a remonty zaczęły się w 2017

      • 0 1

  • Zaraz chyba sam się tym zajmę

    i będę za 2 lata woził ludzi za darmo. Wiem, jak to zrobić, ale nikt mi na to nie pozwoli, bo na tym nie zarobi. I na tym "zarabianiu" wykłada się cały pomysł...

    • 42 11

  • Byłem jesienią w Mrągowie (17)

    W listopadzie kursował prom przez jezioro przewozi pieszych i rowerzystów. Jest darmowy. Napęd elektryczny, linowy. Kursuje co godzinę. Może tak Gdańsk weżmie przykład? To chyba lepsza promocja regionu niż piaskownice w centrum, kasa dla tvn czy palmy w beczkach albo rydwany?

    • 141 31

    • Widać Mazurzy mądrzejsi o długość od tych spod Kielc czy tam Radomia

      nazwisko prezydenta na G. wskazuje ten region kraju.

      • 14 3

    • (5)

      Dadmowy czyli kto wg ciebie za to placi? Otoz miejscowi podatnicy

      • 26 8

      • Dokładnie tak. I to się im opłaca. (4)

        W przeciwieństwie do podatników z których pieniędzy są opłacane piaskownice, rydwany itp.

        • 28 13

        • (3)

          jak nie pasuje to do Mrągowa. Tak jest kupa możliwości na życie

          • 13 23

          • Jak Gdańsk będzie dalej taki zaściankowy (2)

            To nie tylko ja wyjadę Uważam że takie miasto jak Gdańsk stać na coś więcej..

            • 21 5

            • (1)

              A wyjedź, o jednego kasperkowego trolla mniej.

              • 9 19

              • Nie o to chodzi

                W Gdańsku może rządzić ktoś z Polskiej Partii Przyjaciół Piwa. Albo bezpartyjny. Tu jest potrzebny dobry gospodarz a nie marny polityk. I oby rządził mądrze

                • 26 1

    • darmowy prom? Pękam ze śmiechu

      bo na Mazurach wreszcie objawiło się perpetum mobile które utrzymanie i obsługa nic nie kosztuje!

      • 13 19

    • Biedne Twoje życie Andrzeju

      boli Cię wszystko, nawet to, czego chcą inni mieszkańcy - bo Ty akurat tego nie chciałeś. Inni nie mają prawa się z Tobą nie zgodzić.

      • 4 2

    • (5)

      Czlowieku i pozostali przyklaskujący jaki linowy prom w kanale portowym??? Jaka lina w poprzek kanału ???? Macie w ogole wyobraznie????

      • 20 10

      • Stary prom, który kursował 1975-2016 był linowy (4)

        Stalowa lina była ułożona na dnie kanału. Dodam, że sam na nim pływałem - nie raz samochodem, wiele razy rowerem. Fajnie było.
        Przydałby się jeszcze prom na Hel, ale na auta tam nie pozwolą...

        • 15 6

        • Naprawde linowy? (1)

          Nie pamiętam, by tam była jakaś lina...

          • 5 6

          • Może dlatego, że byłeś na pokładzie, nie na dnie

            • 7 2

        • Z tą liną to pojechałeś ......

          Może Ci się pomyliło z linią przerywaną na mapie , która oznaczała trasę promu Widłoujście.

          • 7 4

        • Liniowy to byl, ale do lat 60 tych. I to w strone III rejonu.

          • 2 0

    • (1)

      Linowy przez Motławę ??? Ceny biletów trochę za niskie , może się budżet nie spiąć , proponuję po 10 Pln od osoby i 15 od roweru

      • 9 2

      • Od każdego roweru po 30 zł bo zabiera dużo więcej miejsca.

        • 2 2

  • (1)

    Jupi! Super info. Rower w autobusie jest spoko, oczywiście dopóki nie dojdzie do gwałtownego hamowania czy wypadku. Te same osoby które mają pretensje do kierowców komunikacji miejskiej za niewpuszczenie rowerów, to zakładam, że przy pierwszym lepszym wypadku gdzie pasażer autobusu "dostałby" bezwładnie latającym po autobusie rowerem, to by pierwsze wyrokowaly wysłanie kierowcy autobusu do więzienia....
    Co do dawnego promu który tam kursował, pamiętacie ten dźwięk jego silników? Wspomnienia z dzieciństwa:) Z tego co wiem, to ten staruszek jest zezłomowany:(. Pozdrawiam Svonta oraz swoich fanów :)

    • 15 8

    • Starzy ludzie też przy gwałtowanym hamowaniu są niebezpieczni

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.