• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Będzie kursował prom między Nowym Portem a Twierdzą Wisłoujście

Rafał Borowski
5 grudnia 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat "Tour de Nowy Port", by wrócił prom przez Wisłę
Umowa na połączenie promowe została podpisana na trzy sezony, począwszy od 2021 r. Umowa na połączenie promowe została podpisana na trzy sezony, począwszy od 2021 r.

Z początkiem przyszłorocznej majówki zostanie wznowione kursowanie promu pomiędzy Nowym Portem a Twierdzą Wisłoujście. Przystanki będą znajdować się na Nabrzeżu ZbożowymMapka po zachodniej stronie Martwej Wisły oraz Nabrzeżu BarkowymMapka po wschodniej. Połączenie będzie realizowane do końca września we wszystkie weekendy, a w razie dużego zainteresowania nawet codziennie. Organizatorzy przedsięwzięcia planują także szereg udogodnień, które uatrakcyjnią teren przy fortecy. Wśród nich znajduje się m.in. całoroczna przystań dla zabytków jachtów.



Czy zamierasz skorzystać z połączenia promowego na Twierdzę Wisłoujście?

31 maja 2016 r. odbył się ostatni kurs promu pasażersko-samochodowego, który zapewniał komunikację pomiędzy Nowym Portem a Twierdzą Wisłoujście.

Powodem zlikwidowania połączenia było otwarcie w marcu tunelu pod Martwą Wisłą. Wydawało się, że po jego otwarciu dalsze utrzymywanie promu nie ma już żadnego uzasadnienia.

Czytaj więcej: Po 41 latach odbędzie się ostatni rejs Promu Wisłoujście

Praktyka udowodniła, że powyższy wniosek nie do końca jest prawdziwy. Rzeczywiście, w przypadku kierowców płatny prom nie był żadną alternatywą dla bezpłatnej, dwujezdniowej drogi o dwóch pasach w każdym kierunku.

Prom pasażersko-samochodowy, który kursował pomiędzy Nowym Portem a Twierdzą Wisłoujście w latach 1975-2016. Wysłużona jednostka została zezłomowana. Prom pasażersko-samochodowy, który kursował pomiędzy Nowym Portem a Twierdzą Wisłoujście w latach 1975-2016. Wysłużona jednostka została zezłomowana.

Powrót promu był uzasadniony



Natomiast pieszym i rowerzystom, którzy nie mają prawa korzystać z tunelu, pozostało jedynie korzystanie z linii autobusowej linii nr 658 (dawniej nr 258), która kursuje na odcinku stadion w Letnicy - ul. Ku Ujściu. Sęk w tym, że nasi czytelnicy wielokrotnie narzekali na to rozwiązanie. Powodem narzekań był niewystarczający czas na zamocowanie jednośladu w autobusie oraz zbyt rzadka liczba kursów.

Czytaj więcej: Autobus w tunelu. Dokąd się spieszy?

Spostrzeżenia naszych czytelników to nie jedyny powód, dla którego warto było rozważyć przywrócenie połączenia promowego, oczywiście już bez zabierania na pokład samochodów. Okolicznościowe kursy, organizowane np. podczas długiego weekend majowego czy historycznych inscenizacji na terenie twierdzy, cieszyły się ogromną popularnością.

Czytaj więcej: Kuter kursujący między Twierdzą Wisłoujście a Nowym Portem okazał się hitem

Zobacz naszą relację z przywrócenia połączenia w majówkę 2018 r.


Kursy od początku maja do końca września



Jak udało nam się ustalić, regularne połączenie promowe pomiędzy Nowym Portem a Twierdzą Wisłoujście zostanie przewrócone już w przyszłym roku. Będzie ono miało charakter sezonowy. Pierwszy kurs ma odbyć się 1 maja, a ostatni 30 września. Powrót promu na Martwą Wisłę to efekt umowy, która została niedawno podpisana pomiędzy Muzeum Gdańska, które administruje fortecą, a spółką Dom Armatorski POLsail oraz Fundacją Dziedzictwa Morskiego. Pierwszy podmiot będzie operatorem połączenia, zaś drugi będzie odpowiedzialny za działania towarzyszące, popularyzujące pro bono tematykę morską. Umowa została podpisana na trzy sezony.

Rejsy będą odbywać się pomiędzy Nabrzeżem Zbożowym w Nowym Porcie a Nabrzeżem Barkowym na terenie Twierdzy Wisłoujście. Jeśli pozwolą na to warunki pogodowe, planuje się wykonanie testowych kursów jeszcze przed majówką. Rozkład połączeń, ceny biletów oraz informacja o ewentualnym kursie testowym można znaleźć na facebookowym profilu Kurs na Twierdzę.

- Pasażerów będzie wozić jednostka motorowa Gulf Star, to dawny otwartopokładowy kuter rybacki, Ex-UST29. Na jej pokład będzie można zabrać 8 pasażerów i 4 rowery. Rejsy będą realizowane w weekendy, tj. w soboty i niedziele. Jeśli będzie duże zainteresowanie, zwiększymy liczbę rejsów, w razie potrzeby nawet do 7 dni w tygodniu. Będziemy także w stanie zapewnić większą jednostkę, którą będzie można przewozić na raz więcej pasażerów i rowerów - mówi Robert Smagoń, prezes Fundacji Dziedzictwa Morskiego i wspólnik spółki POLsail.
Twierdza Wisłoujście to jedna z dwóch zachowanych do czasów współczesnych fortec morskich na południowym wybrzeżu Bałtyku. Drugi tego rodzaju obiekt znajduje się w Bałtyjsku w obwodzie kaliningradzkim w Rosji. Twierdza Wisłoujście to jedna z dwóch zachowanych do czasów współczesnych fortec morskich na południowym wybrzeżu Bałtyku. Drugi tego rodzaju obiekt znajduje się w Bałtyjsku w obwodzie kaliningradzkim w Rosji.

Ożywienie nabrzeża przy Twierdzy Wisłoujście



Przywrócenie połączeń promowych to nie jedyny powód, dla którego warto będzie w przyszłym roku rozważyć wycieczkę na Twierdzę Wisłoujście. Strony wspomnianej umowy podejmą szereg działań, aby Nabrzeże Barkowe oraz jego bezpośrednie sąsiedztwo tętniło życiem przez cały rok. Wśród planowanych działań znajduje się m.in. utworzenie przystani jachtowej, przeznaczonej przede wszystkim dla tradycyjnych łodzi, organizacja różnego rodzaju imprez czy współpraca z firmami gastronomicznymi.

- Prom to tylko część większego projektu. Od dawna współpracujemy z Muzeum Gdańska, któremu również zależy na uatrakcyjnieniu tego miejsca. Okazja pojawiła się wraz likwidacją przystanku tramwaju wodnego na nabrzeżu, które wydzierżawiliśmy wraz z przylegającym do niego trawnikiem. Chcemy, aby stawały tam foodtrucki, można było tam zrobić grilla, organizować koncerty, spotkania podróżnicze czy warsztaty dla dzieci. Ponadto, chcemy również zrobić tam przystań dla pływających "oldtimerów", które będą mogły cumować na bardzo preferencyjnych warunkach przez cały rok. Krótkoterminowo będą mogły tu także cumować inne jednostki - uzupełnia nasz rozmówca.

Miejsca

Opinie (147) 10 zablokowanych

  • Dziś jest 15.08.2022

    Artykuł można uznać za propagandową bzdurę na poziomie Zielonejn Drogi, Oceanarium, Nautiliusa , boisk w Letnicy , schodów na most , basenu w brzeznie , restauracji na falochronie zach ... szkoda czasu , można jeszcze pisac długo , kłamstwa mydlące byle ludzie myśleli jak pięknie miasto się rozwija

    • 0 0

  • (4)

    A remont nabrzeży sfinansował Zarząd Morskiego Portu Gdańsk czyli skarb państwa a tyle jadu wylano, że przywłaszczają działki na Westerplatte. Tyle szumu prezydent Dulkiewicz narobiła, tyle fochów i oburzenia...

    • 77 70

    • bzdury i kłamstwa !!!! jaki Zarząd ??

      85 %zapłaciła EU , dotacje załatwiono już 2014 roku a remonty zaczęły się w 2017

      • 0 1

    • Zarząd portu z europejskiej kasy

      • 8 6

    • (1)

      Skarb Panstwa to my

      • 22 4

      • Daj spokój

        Przecież Mateusz ze swoich już tyle lat dokłada im wszystkim

        • 21 7

  • Co z covidem? (5)

    Zresztą na pokład można zabierać tylko zaszczepionych i problem z głowy.

    • 13 37

    • A ile trzeba bęzie stać w kolejkach aby skorzystać z tego promiku?

      • 0 1

    • Kiedyś w tramwajach był tski napis : tylko dla .......

      Chcesz czegoś takiego znowu ?

      • 1 0

    • Powinien być szybki test na IQ i EQ.

      • 0 1

    • a co z Jelczem RTO? Ogórkiem? (1)

      Kisicie ogóra na zajezdni, panie Łysicki? A puścić go do Portu, skoro tyle łysych, przewietrzonych łbów, a zero pomysłów i wyobraźni

      • 5 1

      • A tramwaje? Doczepa przepadła w budzecie obywatelskim. Jest 102, 13, 105 plus ściągnięte Jelcze. Wszystko stoi...

        • 0 0

  • 6 zł w jedną stronę???? (21)

    To jakaś paranoja. Spółka powinna przewozić za darmo!

    • 41 118

    • A Ty pracujesz za darmo? (4)

      Czy co miesiąc przytulasz kasiorkę?

      • 37 5

      • a za tunel kto płaci? (3)

        za darmo sie utrzymuje? bo za przejazd nikt nie płaci.

        • 15 13

        • (2)

          Jak nie placi tumanie my podatnicy.

          • 14 5

          • Tak ty na pewno płacisz cokolwiek (1)

            • 4 6

            • Wyborca PISu? Wy podatków nie płacicie przecież...

              • 1 2

    • prom

      A dlaczego za darmo !!

      • 0 0

    • W czynie społecznym!!!

      • 0 0

    • Elu, a Ty co dla nas robisz za darmo? (1)

      • 4 1

      • Dh, nie wiem, czy chodziło Tobie o moją dzisiejszą wypowiedź czy wczorajszą wypowiedź Eli, oburzonej faktem dokonywania opłaty za kurs promem. Jeśli miałaś/miałeś na myśli moją wypowiedź, to chyba jest to błędna interpretacja. Ja uważam, że nie wszystko musi być za darmo. Jeśli opłata za kurs miałaby wynosić 6 zł, to nie jest to kwota wygórowana. Nawet dla mnie, osoby o niewysokich zarobkach. Jeżeli pytasz mnie, czy daję coś komuś za darmo, to i owszem: pomagam innym, udzielam się charytatywnie. Jeśli się chce otrzymać coś od innych, to należy im też dawać coś od siebie. Pozdrawiam!

        • 3 1

    • Dajdaje by chciały wszystko za darmo. Ja się cieszę z zaproponowanego rozwiązania. Lepsze to, niż nic. Na pewno skorzystam. I to nie raz.

      • 8 1

    • Prom .

      Za darmo to mozesz w łeb dostać.

      • 3 2

    • nie, 2-3 zeta starczy (czy tam bilet MZK) (7)

      za darmo dla posiadaczy karty gdańszczanina. Tylko i wyłącznie.

      • 15 11

      • (2)

        A kto za to zaplaci?

        • 9 0

        • a za tunel kto zapłaci?

          • 3 0

        • Grzelak kosztuje rocznie ok. 190 tysięcy brutto

          Baba z wozu, koniom lżej - jak mówi mądrość ludowa. Może też sam ciągnąć, na plecach, w ramach nielimitowanego czasu pracy w UM.

          • 20 6

      • a co to jest MZK? (3)

        • 7 1

        • miejski zakład komunikacji (2)

          tutaj, na gdańskim grajdole tyle razy zmieniano nazwę, by dać kolegom zarobić na zmianie identyfikacji, że łatwiej mówić ogólnopolskim standardem.

          • 12 7

          • (1)

            Te zmiany mistrzu to efekt zmian w prawie. Przewoznik nie moze byc juz otganizatorem

            • 7 4

            • Prawo się zmienia

              Mistrzu, żeby dać kolegom zarobić :)

              • 8 3

    • Plus 3 zł rower (1)

      Ktoś powie - przewieź taniej.

      • 19 1

      • Osmieu pasazerow i cztery rowery? Nie da sie taniej, to fakt.

        Potrzebny jest bardziej wydajny prom. Skoro juz ponosisz koszty korzystania z nabrzezy, pracownikow, paliwa, utrzymania itp. itd. to kompletnym i**otyzmem jest tak niska liczba pasazerow na pokladzie. Flisak na splyw Dunajcem zabiera wiecej.

        • 34 2

  • No cóż, sztucznie wydłużona trasa na ukos, żeby ktoś mógł zarobić, tu nie ma co do tego wątpliwości. (1)

    Bo będzie trzeba przystosować nabrzeża, a nabrzeże barkowe to wogóle zbudować, bowiem widać na zdjęciach satelitarnych, że ono praktycznie nie istnieje, zostały tylko 2 rzędy starych pali drewnianych w wodzie i nawet nie prowadzi do niego żadna utwardzona droga.

    Znacznie łatwiej i taniej by było, gdyby prom korzystał z starych przystani promowych lub przy twierdzy cumował przy nabrzeżu, gdzie znajdował się przystanek tramwaju wodnego.

    • 21 1

    • Nie opowiadaj o tym co widzisz na zdjęciach satelitarnych.

      Obejrzyj na własne oczy. Będzie trudno bo nawet nie wiesz gdzie jest Nowy Port.

      • 0 0

  • Super (1)

    Cieszę się, że będzie można r4owerem dojechać do twierdzy jak i muzeum Westerplatte

    • 4 1

    • teraz też można, ze Śródmieścia jedynie 10 km

      • 1 0

  • zostanie przewrócone już w przyszłym roku

    Czytaj więcej na:
    https://www.trojmiasto.pl/wiadomosci/Bedzie-kursowal-prom-miedzy-Nowym-Portem-a-Twierdza-Wusloujscie-n151240.html#tri

    • 1 0

  • Bardziej przydałby się prom dla pieszych i rowerzystów

    z Falochronu Zachodniego na Westerplatte. To stworzyłoby świetną kontynuację nadmorskiej ścieżki rowerowej już po drugiej stronie...

    • 7 0

  • Prom?

    To pływadło nie jest dostosowane do wożenia pasażerów. Nie ma na to ani "papierów" ani warunków.

    • 2 0

  • (1)

    Jupi! Super info. Rower w autobusie jest spoko, oczywiście dopóki nie dojdzie do gwałtownego hamowania czy wypadku. Te same osoby które mają pretensje do kierowców komunikacji miejskiej za niewpuszczenie rowerów, to zakładam, że przy pierwszym lepszym wypadku gdzie pasażer autobusu "dostałby" bezwładnie latającym po autobusie rowerem, to by pierwsze wyrokowaly wysłanie kierowcy autobusu do więzienia....
    Co do dawnego promu który tam kursował, pamiętacie ten dźwięk jego silników? Wspomnienia z dzieciństwa:) Z tego co wiem, to ten staruszek jest zezłomowany:(. Pozdrawiam Svonta oraz swoich fanów :)

    • 15 8

    • Starzy ludzie też przy gwałtowanym hamowaniu są niebezpieczni

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane