• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Będzie nowa droga rowerowa przez centrum Gdyni

rb
23 maja 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
Planowany przebieg nowej drogi rowerowej w Gdyni. Planowany przebieg nowej drogi rowerowej w Gdyni.

Nowa trasa rowerowa połączy kładkę przy dworcu PKP w Gdyni z pasem rowerowym na ul. Obrońców Wybrzeża i będzie przebiegała wzdłuż al. 17 GrudniaMapka, ale tylko częściowo. Realizacja powinna nastąpić w przyszłym roku. Z kolei w tym roku miały pojawić się ułatwienia w przejeździe na skrzyżowaniu Morska - WarszawskaMapka, ale przetarg na prace budowlane unieważniono.



Rowerem w mieście jeździsz głównie po:

O wykorzystaniu alei 17 Grudnia dla pieszych i rowerzystów mówi się w Gdyni od lat. Trasa prowadząca wzdłuż torów od węzła Wzgórze do kładki przy dworcu PKP pozostaje w większości zaniedbana. Mimo to jest często wybierana przez spacerowiczów, bo miejsce, choć znajduje się w Śródmieściu, jest ciche i spokojne.

Przejazd po al. 17 Grudnia, ale tylko częściowo



Przejazd dla rowerzystów od lat planowano przez całą długość trasy, chcieli tego m.in. społecznicy z Miasta Wspólnego w ramach Zielonej Obwodnicy Śródmieścia. Na przeszkodzie stanęły nierozwiązane sprawy własnościowe. W ostatnich dniach ogłoszono jednak przetarg na projekt drogi rowerowej wykorzystującej aleję, ale tylko na odcinku pomiędzy kładką i ul. Batorego.

Aleja 17 Grudnia mogłaby być ciekawym miejscem do spacerów, ale od lat pozostaje zaniedbana. Aleja 17 Grudnia mogłaby być ciekawym miejscem do spacerów, ale od lat pozostaje zaniedbana.
Droga rozpocznie się za kładką przy dworcu PKP, później rowerzyści będą zjeżdżać na ul. Batorego. W ciągu ul. 3 Maja od ul. Batorego do ul. Armii Krajowej rowerzyści pojadą pasem rowerowym, natomiast na ul. 3 Maja od ul. Armii Krajowej do ul. Obrońców Wybrzeża jednokierunkową drogą rowerową.

Znikną tam istniejące miejsca postojowe wraz z placem przed garażami. Wyremontowany zostanie chodnik. Na końcu projektowana droga rowerowa połączy się z istniejącym pasem dla rowerów w ul. Obrońców Wybrzeża.


Gdynia na projekt chce przeznaczyć 76 tys. zł. Do wykonania zgłosiły się cztery firmy, w tym tylko jedna nie przekracza zakładanego kosztorysu. Wszystkie firmy zakładają czas przygotowania dokumentacji na pięć miesięcy. Oferty będą teraz analizowane. Realizacja przy pozytywnym rozstrzygnięciu przetargu mogłaby ruszyć w 2021 roku.

Z kolei w tym roku miało zostać przebudowane skrzyżowanie Morskiej i Warszawskiej.

Przetarg na prace budowlane unieważniony, poprawki w projekcie



W sierpniu 2019 roku odbył się pierwszy przetarg. Wpłynęła jedna oferta, dwukrotnie przewyższająca założony budżet. Zapadła decyzja o powtórzeniu postępowania. Władze Gdyni tłumaczyły, że miasto otrzymało pół miliona złotych dofinansowania z Funduszu Dróg Samorządowych na inwestycję, więc warto poczekać.

Szlaki i trasy rowerowe



Po otwarciu kopert w kolejnym przetargu okazało się, że firma MTM przedstawiła ofertę na kwotę 2,3 mln zł, natomiast Eurovia Polska SA ten sam zakres prac chce wykonać za 2,6 mln złotych i w lutym z powodu zbyt wysokich cen przetarg po raz kolejny unieważniono.

Skrzyżowanie Morska i Warszawska w Gdyni to miejsce, gdzie brakuje rozwiązań dla rowerzystów. Skrzyżowanie Morska i Warszawska w Gdyni to miejsce, gdzie brakuje rozwiązań dla rowerzystów.
Czas postanowiono wykorzystać na wprowadzenie dodatkowych zmian do gotowej dokumentacji projektowej przygotowanej w 2018 roku przez firmę Nevora.

Rozbudują drogę rowerową na u. Płk Dąbka



Dodatkowe przejście dla pieszych obok przejazdu



- Zmiana polega na dodaniu przejścia dla pieszych obok zaprojektowanego wcześniej samodzielnego przejazdu dla rowerzystów przez ul. Morską - można przeczytać w warunkach przetargu.
Po otwarciu kopert okazało się, że dodatkowe prace może wykonać w czasie czterech miesięcy za blisko 40 tys. zł projektant inwestycji, czyli firma Nevora. Miasto chce wydać 15 tys. zł mniej. Decyzje w tej sprawie jeszcze nie zapadły.

- Realizacja tej inwestycji pozwoli nam fizycznie połączyć rowerowo kilka dzielnic z centrum. Dodatkowo wykorzystamy bardzo dużą szerokość jezdni ul. Warszawskiej na odcinku do ul. Wolności. Wyznaczymy tam pasy ruchu dla rowerów o długości 170 metrów. Pozwolą one cyklistom czuć się bezpieczniej, szczególnie w trakcie jazdy pod górę w kierunku Wzgórza św. Maksymiliana i Działek Leśnych - wyjaśniał Rafał Studziński z Samodzielnego Zespołu ds. Komunikacji Rowerowej w gdyńskim ZDiZ.
rb

Miejsca

Opinie (195) 7 zablokowanych

  • Opinia wyróżniona

    Mnie ciekawi (10)

    kiedy zbudują ścieżke rowerowa od pętli miętowa do Chwaszczyńskiej , z Dąbrowy do Wiczlina i do Chwaszczyna i ostateczności ścieżka która połączy Karwiny z Sopotem wzdłuż Sopockiej i Malczewskiego , chętnie gdy wracam z Sopotu w godzinach szczytu , pojechałbym rowerem , ale mam obawy jechać pod górkę obok samochodów PS ile km mają gdyńskie ścieżki ?

    • 52 26

    • w godzinach szczytu (3)

      jedziesz normalnie rowerem między samochodami, jak motor. Oczywiście zależy ile masz pary w nogach... To daje do myślenia ludziom zamkniętym w puszkach.
      Więcej rowerów = mniej zakorkowane miasto, niezastawione chodniki, trawniki, czystsze powietrze. Rozumiem też, że czasami jest spotkanie i trzeba wygladać dobrze, czasami zrobić zakupy i auto jest potrzebne ale przeciez nie kazdego dnia!

      • 10 14

      • (2)

        Kolejna sprawa. Bus pasy, niby takie ekologiczne. Czy auta stojące w gigantycznym korku na kieleckiej nie generują co2? Dlaczego nie ma tam 2 pasów? Kto pozwolił na budowanie osiedli na chwaznie nie dodając odpowiedniej infrastruktury... Panie prezydencie Szczurek, jeździsz tamtenty codziennie i nie widzisz co się dzieje? Dlaczego urzędnicy odpowiedzialni za to nie mają wycoagnych konsekwencji

        • 11 8

        • Dwa pasy to oba w korku za chwilę i autobus też w korku

          Bus pas musi być, bo musi być alternatywa.

          • 7 2

        • na kieleckiej i małokackiej powinny być 3 pasy w górę i jeden w dół

          3 pas środkowy powininen być ruchomy, w zależności w którą stronę jest większe natężenie ruchu. Takie coś na zachodzie stosują, ale u nas nie da się....qr...a

          • 3 4

    • Dlaczego w XXI wieku w dobie Internetu i cyfrowych dokumentów, tworzenie dokumentacji trwa 5 miesięcy? Od kilkudziesięciu lat płacę podatki w Gdyni i mam wrażenie że ida one na pensję dla urzędników. Czy Gdynia potrzebuje tyle osób na państwowych stanowiskach? Przecież w prywatnych spółkach na jednego pracownika przypadaloby 4 urzędników....

      • 17 4

    • (3)

      A po co pchać się Sopocką, po co z Dąbrowy do Wiczlina ścieżka?! Są piękne, malownicze i wygodne trasy rowerowe przez las. Należy wykorzystać przewagę rowerów nad samochodami! A nie pchać się w jedno, niebezpieczne bagno. Google maps - opcja trasy rowerem - z łatwością nam pomoże.

      • 13 3

      • dla wiekszosci rower to nie rekreacja tylko komunikacja (2)

        na weekendowy wypad moze i są to "wygodne" trasy

        do konkretnego przemieszczania z punktu a do b już niekoniecznie.

        • 8 2

        • nie dla większości

          ...

          • 2 2

        • Wprost przeciwnie

          Z Sopotu do Karwin/Wielkiego Kacka można jechać 23 Marca do końca, potem w las i dalej są oznakowane ścieżki rowerowe w całkiem niezłym stanie. Nie na rower szosowy, ale każdy miejski, trekking, gravel i mtb świetnie sobie poradzą.

          • 5 1

    • Z Sopotu zamiast Malczewskiego- Obodrzyców, Kolberga. Z Brodwina leśna droga rowerowa do końcowej części Sopockiej. Przyjemnej jazdy.

      • 4 1

  • Czekam na mozliwosc uzycia Estakady Kwiatkowskiego.

    Tak trudno dorobic pochylnie na slimakach?

    • 18 6

  • Niewypał z tym przetargiem

    A już myśałem, że spora część Gdyni z Działkami Leśnymi zostanie w końcu połączona ze śródmieściem. Czyli w najbliższych latach nadal pozostaje targanie roweru przez przejście podziemne.

    A nowa droga nie zaszkodzi ale wielkiej zmiany nie czyni, dzisiaj można jeżdzić wzdłuż torów.

    • 12 3

  • I znowu

    Mydlenie oczu...unieważniono lub w przyszłym roku..Byle był szum,że urzędnicy coś robią.Tak robią,niszczą Gdynię.Oddają parki Deweloperom.Koledzy Cionek i Boczek zaleją nas betonem.Ciekawe kto siedzi u nich w kieszeni?Może w końcu się dowiemy?

    • 31 1

  • Włodarze Gdyni, najlepiej zamknijcie w ogóle miasto dla ruchu samochodowego, posadźcie więcej tulipanów, (8)

    zróbcie z chodników drogi rowerowe. Sklepy, restauracje same się zamkną, biznes szybko wyjdzie z Gdyni. Zapanuje spokój i harmonia, piękna architektura i doskonałe widoki.

    • 52 17

    • Warto wiedzieć, że uruchomiony w 1968 roku proces stopniowego przekształcania (3)

      ulic i placów w centrum Kopenhagi w strefy wolne od jeżdżących i parkujących samochodów doprowadził do znacznego wzrostu liczby klientów sklepów i lokali usługowych/gastronomicznych korzystających z nich, a Kopenhaga od wielu lat lokuje się na wysokich miejscach w rankingach jakości życia.

      • 8 19

      • Bzdura.

        • 6 3

      • Z prostej przyczyny

        Maja co w tych sklepach i knajpach zostawic.
        I tylko tak to dziala...
        Gdyni wystarczylo jedno centrum handlowe, aby zabic caly handel indywidualny. Resztki gastro zyje z turystow i pizzy... Widzial ktos morskie, portowe miasto bez rybnej restauracji?
        Fajnie sie patrzy na przyklady z totalnie odmiennej rzeczywistosci ale trzeba miec troche swiadomosci o procesach i zasobach, ktore to powoduja.
        Nas nie stac na most nad torami na przedluzeniu obwodnicy (OPAT) a Dunow stac na mosty na Sundem. Za to magistrat bzdurzy o gondolach z dworca na molo poludniowe.
        Widzisz roznice?

        • 9 0

      • Centrum miasta Gdyni nie umywa się do centrum Kopenhagi. Gdynia zawsze była miastem handlowym i przy okazji trochę turystycznym. Na razie przestaje być handlowym a nie staje się turystycznym. Kopiowanie wzorców prowadzi do powolnego upadku Gdyni. Przestańcie słuchać aktywistów mają najwyżej 30% poparcia, zobaczcie wyniki ankiety w innym wątku

        • 4 0

    • byłoby pięknie

      miasto dopiero by odżyło.

      • 7 7

    • Strefy zamknięte dla samochodów najlepiej się rozwijają komercyjnie

      • 6 9

    • buraczku z blachosmroda wszedzie gdzie priorytetem sa rowery i piesiu biznes kwitnie! (1)

      bo nikt buraku nie chce wdychać spalin.

      • 5 15

      • I po co ta mowa nienawisci

        Opanuj emocje rowerzysto nie wyzywaj i zamontuj blaszane blotniki bo bryzgasz blotem na plecy

        • 3 0

  • Opinia wyróżniona

    A może by tak... (13)

    A może by tak w końcu zrobili drogę przez tory między morską a obłużem w zdłuż estakady? Nie mam pojęcia kto tak to skopał ale jak by dociągnęli kawałek estakady do janka wiśniewskiego to był by piękny przejazd a tak albo na około albo przez tory.

    • 86 10

    • Przykre to jest (7)

      że nie da się przejść z Leszczynek na Obłuże pieszo lub rowerem. Miasto dla zmotoryzowanych...

      • 24 2

      • Rower w autobusie (4)

        Zdarza mi się brać rower do autobusu na estakadzie, a później widzę spojrzenia i słyszę komentarze, że "mógł jechać na rowerze"

        • 17 0

        • byłem świadkiem jak kierowca wyprosił 3os. rodzinę z rowerami - śpieszącą się na prom do Karlskrony! (2)

          na pytanie Ojca rodziny - To jak mam tam z Morskiej dojechać?
          kierowca odp. - Nie obchodzi mnie to!

          • 4 0

          • (1)

            A po kij im na promie te rowery?

            • 0 3

            • Na promie może nie ma warunków do jazdy rowerem

              ale po drugiej stronie Bałtyku rower jak znalazł. Transport publiczny drogi ma maksa, ale kierowcy uprzejmi i infrastruktura rowerowa nieźle rozwinięta. Rowerzysta korzysta z jezdni bez pretensji ze strony "miszczów kierownicy", którzy nie zachowują się tak, jakby leczyli jakieś kompleksy.

              • 3 0

        • Taka prawda, mogłeś jechać rowerem, buraku.

          • 0 4

      • Bo dobrze (1)

        zaczęto, ale potem jskoś tak... zje..li robotę!!!

        • 3 0

        • do 2000r były tam chociaż schody drewniane przy ul.Janka Wiśniewskiego.

          a teraz postawili znaki BRAK Przejścia i gitara gra!

          • 0 1

    • Dla władz Gdyni (1)

      To za trudne, farba się nie zalatwi

      • 7 0

      • Zalatwi...

        Odciac zasieki chodnika przy slimaku (katowka) i namalowac na nim sciezke (pedzel, farba) . Zalatwione!
        Nawet tego nie chce sie zrobic...

        • 2 0

    • A tak niewiele brakuje!

      Zjazd ze slimakow na Wisniewskiego.
      Czasem, w desperacji, jade poboczem Estakady i na slimaku przestawiam rower na jezdnie i... chwila strachu, jade dalej...
      Zedy nie dalo sie zrobic jakiejs lekkiej, metalowej konstrukcji, dajacej dostep do pobocza (chodnika?) estakady. Zadziwiajace w miescie spawaczy...
      Albo ulubiona metoda magistratu, namalowac sciezke ja slimaku!

      • 11 1

    • Droga przez tory do Morskiej

      jest potrzebna ale widocznie za trudne a farba namalować się nie da

      • 0 0

    • połączenie rowerowe - przez Estakadę Kwiatkowskiego

      jest chyba najbardziej potrzebną i oczekiwaną inwestycją rowerową w Gdyni!
      ale tu panuje jakaś ZMoWA i NiEMoC od 30lat !!!?

      • 2 0

  • to ja i tak wolę jechać

    aleją 17 grudnia. gdyńska sieć dróg rowerowych spójna jak polskie autostrady sprzed 2012

    • 14 1

  • To co? farba już kupiona?

    Jak macie za mało, to w piwni trzymam gdzieś z litr białej....

    • 19 3

  • W Gdyni i całym Trójmieście powinna powstać wzdłuż linii SKM (5)

    bezkolizyjna cyklostrada (velostrada., "autostrada" rowerowa) . Tłumaczenie, że kwestie własnościowe stanowią przeszkodę w przekształceniu całego ciągu łączącego dworzec Gdynia Główna ze stacją Gdynia Św. Maksymiliana możliwe prostą trasą jest formą odpowiadania "nie da się", powtarzaną do znudzenia od kilkudziesięciu lat. Miliony wydatkowane na piętrowe parkingi dla samochodów świecące pustkami przez większość czasu się znajduje łatwo, tworzenie prostych, wygodnych połączeń dla pieszych i rowerzystów za niewielkie pieniądze "niemożliwe"? Po prostu żenada. Brak rzetelnej analizy kosztów i korzyści i ciągła wiara, że dominacja samochodów w mieście będzie trwała wiecznie. Koszty tej asymetrii myślenia ponoszą wszyscy mieszkańcy.

    • 23 5

    • "kwestie wlasnosciowe" (4)

      Czytaj:kupione przez deweloperow choc miasto chetnie przegra jeszcze kilka sporow. Magistrat wykaze sie aktywnoscia a koledzy prawnicy zarobia na przegranej sprawie...

      • 0 1

      • Nie wiem jak w Gdyni ale w Gdansku jest rezerwa (3)

        i nalezy do miasta (pod mityczną drogę czerwoną ją trzymają).

        • 1 0

        • była... (2)

          Odremontowano fasady kamienic Wrzeszcza, potem na rezerwie stoi Metropolia a w Oliwie - biurowce się właśnie budują...

          • 1 0

          • fuuj, widzę je prżez okno, szczególńie zimą, jak nie ma liści na drzewach

            ale to, o czym piszecie, jest bez większego sensu, bo imho wzdłuż SKM nie jest potrzebna velostrada, bo jest właśnie SKM, potencjalnie idealny środek do transportu ludzi oraz rowerów (to tylko kwestia nieudolności zarządu, że pociągi są złe, za rzadko jeżdżą, i ich kolejarze mają generalnie za trudno w życiu) a velostrady potrzebne są w poprzek, by do i z SKM dojechać...

            rowerzysta w mieście nie jeździ dla sportu, tylko dla wygody i prędkości. sport rzecywiście lepiej wciągać z umiarem i poza miastem; a to, źe mevovicze jeździli wzdłuż torów, wynikało z naszej ogólnej tępoty narodowej: bo bilety na mevo i na skm były osobno, wozić mev nie było wolno, dotacja do ceny mevo spowodowała, że rower był tańszy niż bilet.

            to polacy polakom zgotowali ten los, wielka szkoda źe jesteśmy na siebie nawzajem skazani, bo nie musiało by tak być.

            • 1 1

          • pod metropolią jest tunel, a biurowce są dalej. rezerwa dalej wiec jest.

            • 1 0

  • (2)

    A wyjdzie jak zwykle chodnik rowerowy

    • 12 1

    • dobry ciąg pieszo rowerowy niezależny od sieci ulicznej (1)

      to niezłe rozwiązanie, warto je poprzeć.

      • 0 6

      • nie. to najgorsze możliwe rozwiązanie, a w centrum niedopuszczalne.

        takie rozwiązania to ostateczność.
        ewentualnie poza terenem zabudowania gdzie pieszych nie ma praktycznie wcale ale to też pod warunkiem że będzie w standardzie "mini jezdni", a nie wąskiego chodnika z kostką , krawężnikami i odgięciami w zestawie.

        • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane