• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Będzie nowa droga rowerowa przez centrum Gdyni

rb
23 maja 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
Planowany przebieg nowej drogi rowerowej w Gdyni. Planowany przebieg nowej drogi rowerowej w Gdyni.

Nowa trasa rowerowa połączy kładkę przy dworcu PKP w Gdyni z pasem rowerowym na ul. Obrońców Wybrzeża i będzie przebiegała wzdłuż al. 17 GrudniaMapka, ale tylko częściowo. Realizacja powinna nastąpić w przyszłym roku. Z kolei w tym roku miały pojawić się ułatwienia w przejeździe na skrzyżowaniu Morska - WarszawskaMapka, ale przetarg na prace budowlane unieważniono.



Rowerem w mieście jeździsz głównie po:

O wykorzystaniu alei 17 Grudnia dla pieszych i rowerzystów mówi się w Gdyni od lat. Trasa prowadząca wzdłuż torów od węzła Wzgórze do kładki przy dworcu PKP pozostaje w większości zaniedbana. Mimo to jest często wybierana przez spacerowiczów, bo miejsce, choć znajduje się w Śródmieściu, jest ciche i spokojne.

Przejazd po al. 17 Grudnia, ale tylko częściowo



Przejazd dla rowerzystów od lat planowano przez całą długość trasy, chcieli tego m.in. społecznicy z Miasta Wspólnego w ramach Zielonej Obwodnicy Śródmieścia. Na przeszkodzie stanęły nierozwiązane sprawy własnościowe. W ostatnich dniach ogłoszono jednak przetarg na projekt drogi rowerowej wykorzystującej aleję, ale tylko na odcinku pomiędzy kładką i ul. Batorego.

Aleja 17 Grudnia mogłaby być ciekawym miejscem do spacerów, ale od lat pozostaje zaniedbana. Aleja 17 Grudnia mogłaby być ciekawym miejscem do spacerów, ale od lat pozostaje zaniedbana.
Droga rozpocznie się za kładką przy dworcu PKP, później rowerzyści będą zjeżdżać na ul. Batorego. W ciągu ul. 3 Maja od ul. Batorego do ul. Armii Krajowej rowerzyści pojadą pasem rowerowym, natomiast na ul. 3 Maja od ul. Armii Krajowej do ul. Obrońców Wybrzeża jednokierunkową drogą rowerową.

Znikną tam istniejące miejsca postojowe wraz z placem przed garażami. Wyremontowany zostanie chodnik. Na końcu projektowana droga rowerowa połączy się z istniejącym pasem dla rowerów w ul. Obrońców Wybrzeża.


Gdynia na projekt chce przeznaczyć 76 tys. zł. Do wykonania zgłosiły się cztery firmy, w tym tylko jedna nie przekracza zakładanego kosztorysu. Wszystkie firmy zakładają czas przygotowania dokumentacji na pięć miesięcy. Oferty będą teraz analizowane. Realizacja przy pozytywnym rozstrzygnięciu przetargu mogłaby ruszyć w 2021 roku.

Z kolei w tym roku miało zostać przebudowane skrzyżowanie Morskiej i Warszawskiej.

Przetarg na prace budowlane unieważniony, poprawki w projekcie



W sierpniu 2019 roku odbył się pierwszy przetarg. Wpłynęła jedna oferta, dwukrotnie przewyższająca założony budżet. Zapadła decyzja o powtórzeniu postępowania. Władze Gdyni tłumaczyły, że miasto otrzymało pół miliona złotych dofinansowania z Funduszu Dróg Samorządowych na inwestycję, więc warto poczekać.

Szlaki i trasy rowerowe



Po otwarciu kopert w kolejnym przetargu okazało się, że firma MTM przedstawiła ofertę na kwotę 2,3 mln zł, natomiast Eurovia Polska SA ten sam zakres prac chce wykonać za 2,6 mln złotych i w lutym z powodu zbyt wysokich cen przetarg po raz kolejny unieważniono.

Skrzyżowanie Morska i Warszawska w Gdyni to miejsce, gdzie brakuje rozwiązań dla rowerzystów. Skrzyżowanie Morska i Warszawska w Gdyni to miejsce, gdzie brakuje rozwiązań dla rowerzystów.
Czas postanowiono wykorzystać na wprowadzenie dodatkowych zmian do gotowej dokumentacji projektowej przygotowanej w 2018 roku przez firmę Nevora.

Rozbudują drogę rowerową na u. Płk Dąbka



Dodatkowe przejście dla pieszych obok przejazdu



- Zmiana polega na dodaniu przejścia dla pieszych obok zaprojektowanego wcześniej samodzielnego przejazdu dla rowerzystów przez ul. Morską - można przeczytać w warunkach przetargu.
Po otwarciu kopert okazało się, że dodatkowe prace może wykonać w czasie czterech miesięcy za blisko 40 tys. zł projektant inwestycji, czyli firma Nevora. Miasto chce wydać 15 tys. zł mniej. Decyzje w tej sprawie jeszcze nie zapadły.

- Realizacja tej inwestycji pozwoli nam fizycznie połączyć rowerowo kilka dzielnic z centrum. Dodatkowo wykorzystamy bardzo dużą szerokość jezdni ul. Warszawskiej na odcinku do ul. Wolności. Wyznaczymy tam pasy ruchu dla rowerów o długości 170 metrów. Pozwolą one cyklistom czuć się bezpieczniej, szczególnie w trakcie jazdy pod górę w kierunku Wzgórza św. Maksymiliana i Działek Leśnych - wyjaśniał Rafał Studziński z Samodzielnego Zespołu ds. Komunikacji Rowerowej w gdyńskim ZDiZ.
rb

Miejsca

Opinie (195) 7 zablokowanych

  • bardzo dobrze, będę jeździł rowerem na lodowisko w 2026 (1)

    • 10 0

    • a ja na lotnisko za 150 mln zł

      • 0 0

  • co wy z tymi ścieżkami (1)

    w mieście dozwolona prędkość 50 km, czyli rower z sam. na ulicy.
    Ścieżki pomiędzy miastami i tam gdzie dopuszczona więcej niż 50 km.
    Choć sam jak mogę unikam ulicy bo tam fariaty, mam tez samochód .

    • 5 3

    • widziałeś kiedys kierowce stosującego się do ograniczen predkosci?

      no chyba nie w Polsce

      • 4 0

  • To przejscie dla rowerów przez Morską przy Wolności Jest konieczne. (2)

    Działki Leśnie są odcięte "rowerowo" od Śródmieścia, mimo że leżą tuż obok. Pieszo również nie jest najlepiej (albo tunele albo jakieś poplątane kładki).

    • 2 1

    • Postulujesz przejscie naziemne na torach?

      Sa tunele, do tego na Zwirki wjezdzalem na rowerze... Na szczescie przemowiono mi "do rozsadku". Z Dzialek bardzo dobrze zjezdza sie Wezlem Pokoju...

      • 0 1

    • Wszyscy jadący rowerem przez Morską mają problem by minąć rowerem Warszawską lub Śląską, tylko gdzie tam pas dla rowerów wcisnąć.

      • 1 0

  • Opinia wyróżniona

    A po co mam zjezdzac w Batorego? (2)

    Tym bardziej, podjezdzac pod wal przy torach?
    Rozumiem, gdyby zachowano konsekwencje i budowano mostki nad kolejnymi jego "uskokami" az do Wzgorza. Przyjemny odcinek bez ruchu ulicznego i szansa na ozywienie tej zapyzialej czesci miasta.
    A w Batorego? Po co?
    Sensowniej i logiczniej w Obroncow...

    • 50 8

    • Bo tylko taki wariant można zrobić z wykorzystaniem kilku puszek farby.

      • 3 4

    • A po co najpierw podjeżdżać żeby później przy Obrońców zjeżdżać stromym zjazdem? Drogi rowerowe powinno się projektować przy jak najmniejszych przewyższeniach. Przez Batorego jest bardziej po płaskim.

      • 1 0

  • (1)

    Aleje 17 grudnia zostawcie w spokoju.

    • 2 2

    • Tylko dziury zasypcie

      • 2 0

  • Oby farby wystarczyło

    • 3 0

  • Centrum Gdyni przynajmniej da sie rowerem przejechać jak człowiek jezdnią.

    dlatego uważam że Gdynia jest bardziej przyjazna rowerzystom niż Gdańsk

    Centrum Gdańska jak? pozostaje brukowany deptak dla pieszych lub inne chodniki. Porażka na całej lini. Czekam na pasy rowerowe w jezdni od początku traktu konnego do samego końca 3maja. Może się doczekam.

    Sopot rowerem? SKM najwygodniej ;)

    • 2 0

  • Przyszły rok

    "powinna powstać w przyszłym roku", czyli jak to w Gdyni skończy się na planach...

    • 1 1

  • Zakaz jazdy rowerem po chodniku! (2)

    Idę z psem po chodniku świętojańską i wyjeżdżają w nas dziesiątki rowerów! Przecież nie można jechać po chodnikach ludzie!

    • 3 6

    • Jak nie umieją jeździć po chodniku to wlepiać mandaty. Ja jeżdżę chodnikiem jak nie mam wyjścia i widzę pieszych i na nich uważam.

      • 2 1

    • pretensje do kierowców i urzednikow.
      to pokłosie budowania i**otycznych chodnikowych sciezek. budowaliby infrastrukture ktora byłaby czescią jezdni, a nie chodnika to problemu by nie było.

      • 3 3

  • Gdańsk przodował w rowerach dwadzieścia lat temu.

    Potem nastąpił zastój, inni przegonili.

    • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane