• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Będzie nowy dworzec autobusowy w Gdańsku. PKS sprzedany za 10,2 mln zł

Robert Kiewlicz, Ewa Budnik
23 marca 2012 (artykuł sprzed 12 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Zielone światło dla przebudowy dworca PKS
PKS Gdańsk ma nowych właścicieli. Przewozami zajmie się kartuska firma transportowa Gryf, a nieruchomości przejmie firma deweloperska Górski. Za dworcem widać budynki Gdańskiego Centrum Sprawiedliwości, zbudowane przez tego samego dewelopera. PKS Gdańsk ma nowych właścicieli. Przewozami zajmie się kartuska firma transportowa Gryf, a nieruchomości przejmie firma deweloperska Górski. Za dworcem widać budynki Gdańskiego Centrum Sprawiedliwości, zbudowane przez tego samego dewelopera.

To już pewne: stary i brzydki dworzec PKS w Gdańsku zniknie, a w jego miejsce powstanie nowy obiekt, prawdopodobnie z podziemną halą dla autobusów. Wszystko dzięki temu, że jego właściciel, czyli PKS Gdańsk, ma nowych inwestorów. Tabor oraz bazę autobusową przy ul. Sztutowskiej zobacz na mapie Gdańska kupiła spółka transportowa Gryf, a  teren dworca Przedsiębiorstwo Budowlane Górski.



Budowę dworca autobusowego w Gdańsku zakończono 18 marca 1973 roku. Zespół projektantów Dworca PKS i tunelu łączącego perony dworca PKP z ruchomymi schodami - Bernard Cofta, Wiesław Pławiński, Andrzej Ulasiński i Jan Szuca z Biura Projektów Kolejowych w Gdańsku - otrzymał w 1974 r. nagrodę Ministra Budownictwa i Materiałów Budowlanych. Budowę dworca autobusowego w Gdańsku zakończono 18 marca 1973 roku. Zespół projektantów Dworca PKS i tunelu łączącego perony dworca PKP z ruchomymi schodami - Bernard Cofta, Wiesław Pławiński, Andrzej Ulasiński i Jan Szuca z Biura Projektów Kolejowych w Gdańsku - otrzymał w 1974 r. nagrodę Ministra Budownictwa i Materiałów Budowlanych.
PKS Gdańsk został sprywatyzowany w 2004 r. Za 9 mln zł kupiła go wtedy Grupa Orbis i włączyła do swojej spółki Orbis Transport. Teraz Orbis postanowił jednak skupić się na działalności hotelarskiej. Dlatego właśnie sprzedał PKS Gdańsk za 10,2 mln zł. Nowi właściciele zapowiadają spore zmiany.

- Przede wszystkim potrzebne będą inwestycje - mówi Marian Kotecki, właściciel firmy Gryf Przewozy Autobusowe. - Chcemy zmienić image PKS-u. Potrzebne będą szkolenia dla pracowników. Wymienione zostaną także autobusy. Z ponad 70 samochodów znajdujących się w taborze, wymienionych zostanie ok. 50. Nie będzie jednak żadnych rewolucji w zmianach rozkładów i tras linii. Na razie chcemy przeprowadzić badania. Decyzje dotyczące zmian podejmiemy, jeśli będą one potrzebne, ale dopiero we wrześniu.

Największą rewolucją będzie jednak budowa całkowicie nowego budynku dworca autobusowego przy ul. 3 maja w Gdańsku zobacz na mapie Gdańska. Betonowy klocek zbudowany na początku lat 70. XX ma zniknąć na zawsze z krajobrazu. Zastąpi go nowa inwestycja, którą zrealizuje drugi z nabywców PKS Gdańsk - firma deweloperska PB Górski.

Czy uważasz, że Dworzec PKS w Gdańsku powinien zostać wyburzony?

Co można zbudować w tym miejscu? Opracowany w 2001 roku miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego daje możliwość umieszczenia w tym miejscu dworców i stacji pasażerskich, usług handlu detalicznego, gastronomii, obsługi turystycznej (co oznacza również możliwość budowy hotelu), urzędów pocztowych, biur itp. Zgodnie z zapisami planu nowe budynki nie mogą być wyższe od obecnej zabudowy.

Inwestor zapowiada, że prace nad stworzeniem koncepcji dopiero się rozpoczną.

- Propozycję zabudowy tego terenu będzie opracowywało kilka pracowni, z którymi współpracuje moja firma. Na ich podstawie stworzymy jeden, możliwie najlepszy projekt, uwzględniający wszystkie najważniejsze funkcje, które muszą się tam znaleźć - zapowiada Bogdan Górski, prezes Przedsiębiorstwa Budowlanego Górski. - Na pewno wyburzona zostanie istniejąca hala dworca. Rozważamy umieszczenie hali odjazdów poniżej poziomu gruntu, być może powstanie też hotel, ale jeszcze za wcześnie, aby cokolwiek obiecywać. Do końca tego roku, najdalej początku przyszłego roku, planujemy przygotować dokumentację inwestycji. Chciałbym, by nowa zabudowa była gotowa w latach 2014 - 2015.

Co ciekawe, te sam deweloper posiada już działki wokół dworca PKS,na których zbudował biurowce, do których docelowo mają się przenieść gdańskie sady i prokuratury.

Architekci zwracają uwagę, że z punktu widzenia zagospodarowywania przestrzeni publicznej, ważne jest uwzględnienie sąsiedztwa Grodziska.

- Prace trzeba rozpocząć od ustalenia kto, po co i na jak długo tam się pojawia, oraz czego oczekuje. Na tej podstawie określić będzie można funkcje, jakie powinny się znaleźć na tym obszarze. Od ich właściwego doboru zależy sukces tego miejsca, nie tylko w sensie komercyjnym, ale też budowania żywej przestrzeni miasta - mówi Roman Sebastyański, architekt i urbanista. - Wielką szansą dla tego miejsca sąsiedztwo Fortu Grodzisko. W Śródmieściu nie ma parku, Grodzisko ma szanse pełnić taką funkcję. Nowa zabudowa przy ul. 3 Maja powinna być dla niego bramą: swoimi funkcjami, architekturą i duchem zapraszać do wejścia na Grodzisko. Ważna, w dyskusji o przyszłym kształcie funkcjonalnym tego obiektu, jest rola miasta. Powinno ono inspirować dewelopera do szeroko rozumianego ożywienia tego miejsca.

PKS formalnie do życia powołano dekretem Rady Ministrów z dnia 16 stycznia 1946 roku, o utworzeniu przedsiębiorstwa państwowego Państwowa Komunikacja Samochodowa. Wraz z postępującą odbudową kraju okręgowe bazy PKS założono w kilku miastach - Warszawie, Łodzi, Lublinie, Krakowie, Katowicach, Poznaniu, Gdańsku, Olsztynie i Kielcach. Już w 1949 autobusy PKS przewoziły ponad 40 milionów pasażerów rocznie. W okresie szczytowego rozwoju przedsiębiorstwa PKS autobusy przewozi­ły ponad 2 miliardy pasażerów.

Miejsca

Opinie (145) 1 zablokowana

  • Nowy dworzec autobusowy

    powinien powstać przy lotnisku, a nie przy dworcu kolejowym.

    • 4 9

  • oj gdańszanie...

    wszyscy psioczą na kaszubów, ale jak kartuskie firmy mają przebudować nam miasto to każdy się cieszy i cicho szaa... :)

    • 8 4

  • Może nie wyburzać... (2)

    a przenieśc do Gdyni ? Idealnie wkomponowałby się w architekture miasta ;)

    • 11 4

    • Zachwycający

      gdyński modernizm...

      • 6 0

    • Tym bardziej, że w Gdyni stoi się na dworzu, czekając na PKS.

      Tak jest od ostatniej wojny i tak zostanie, bo władza buja w obłokach, jak nowa kładka dla rowerów.

      • 5 0

  • Oby zdazyli na EURO!

    • 8 0

  • To już pewne: stary i brzydki dworzec PKS w Gdańsku zniknie, (1)

    To już pewne: Wyspa spichrzów będzie odbudowana.
    To już pewne: Dziura przed NOT-en zniknie.
    To już pewne: Rewitalizacja Dolnego Miasta wreszcie się zacznie.
    To już pewne: Handel ze składanych łóżek się skończy.
    To już pewne: ...................................( Tu sobie dopiszcie cd. )

    • 27 1

    • tiaa

      Wszędzie wpierniczają ten zwrot "to już pewne" jak by miał jeszcze bardziej upewnić zdanie które i tak brzmi jak pewne.
      Pewnie to coś co jest najbardziej bardziej super bardziej pewne nad wszystkimi pewnościami :)
      Pewnie tak:)

      • 2 1

  • "do których docelowo mają się przenieść gdańskie sady i prokuratury". Qrcze nie wiedziałem, że Gdańska ma sady....

    • 6 1

  • i super

    I niech nie zapomną o punktach gastronomicznych. Od czasu przeniesienia dyspozytora na dół zniknął Bus BAR, i już w ogóle nie ma gdzie co zjeść w okolicy. O barze Ikarus nie wspominam. Tam czas się w latach 70 zatrzymał...

    Mam nadzieję, że ceny biletów polecą w dół. Jakoś PKS Elbląg dał radę wszystko zrobić. A w PKS Gdańsk syf...

    Pod młotek od razu dał bym także kadrę z okienek. Rozumiem, że praca nudna, ale obsługa często tam albo się fochuje, albo nie ma jej w okienkach, albo godziny pracy są tak dobrane, że nie udaje mi się kupić biletów...

    • 9 0

  • Górski zbuduje dworzec? Ktoś w to wierzy?!

    Przecież Górski nie po to kupuje parcele, żeby tam jakiś dworzec, czy browar budować, nie?

    • 12 4

  • Brawo

    Świetna wiadomość, początkiem wspaniałego weekendu :)).

    Oby więcej takich inwestycji w Gdańsku. Czas zmodernizować i unowocześnić ''niektóre syfiarskie miejsca'' w Naszym wspaniałym Mieście. Oprócz budowy nowego dworca wysiedliłbym obszczynurków z okolic całego Gdańska Głównego i Starówki. Za bardzo tam śmierdzi przez nich, co niewątpliwie odstrasza mieszkańców i turystów.

    Do dewelopera: Może Pańska Firma pomyślała by o posadzeniu ładnego parku tuż przy dworcu? Dodałoby to niewątpliwie uroku temu miejscu.

    Mam nadzieję, że wybudujecie najnowocześniejszy w Polsce i jeden z nowocześniejszych dworców autobusowych w Europie. Trójmiasto jest piękne, Gdańsk jest przepiękny i zasługuje On właśnie na wspaniały dworzec autobusowy, otoczony mnóstwem zieleni.

    Popieram pomysł ''otworzenia Grodziska'' na zwiedzających i wkomponowanie go z nową zabudową i zielenią miejską.

    Brawo dla Inwestorów!

    • 7 1

  • GRYF górą (1)

    Gryf w Gdyni nie ma tak wysokich stawek jak firmy komunalne, do których Gdynia dopłaca grube miliony dla zachowania stanowisk pracy. Poza tym Gryf ma najniższe ceny biletów w komunikacji podmiejskiej w całej okolicy. Wystarczy porównać ich cennik z cennikiem PKS We-wo lub PKS Starogard.

    • 8 4

    • PKS

      Z Tym PKSem Wwo to trochę kolega się zagolopował, bo oni akurat mają ceny prawie że identyczne. Jestem ciekawy, co Gryf zrobi z cenami na liniach przejętych od PKS Gdańsk. Czy ceny zostaną zrównane z obecną taryfą Gryfu ? chciałbym to zobaczyć ...

      • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane