• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Będzie nowy dworzec autobusowy w Gdańsku. PKS sprzedany za 10,2 mln zł

Robert Kiewlicz, Ewa Budnik
23 marca 2012 (artykuł sprzed 12 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Zielone światło dla przebudowy dworca PKS
PKS Gdańsk ma nowych właścicieli. Przewozami zajmie się kartuska firma transportowa Gryf, a nieruchomości przejmie firma deweloperska Górski. Za dworcem widać budynki Gdańskiego Centrum Sprawiedliwości, zbudowane przez tego samego dewelopera. PKS Gdańsk ma nowych właścicieli. Przewozami zajmie się kartuska firma transportowa Gryf, a nieruchomości przejmie firma deweloperska Górski. Za dworcem widać budynki Gdańskiego Centrum Sprawiedliwości, zbudowane przez tego samego dewelopera.

To już pewne: stary i brzydki dworzec PKS w Gdańsku zniknie, a w jego miejsce powstanie nowy obiekt, prawdopodobnie z podziemną halą dla autobusów. Wszystko dzięki temu, że jego właściciel, czyli PKS Gdańsk, ma nowych inwestorów. Tabor oraz bazę autobusową przy ul. Sztutowskiej zobacz na mapie Gdańska kupiła spółka transportowa Gryf, a  teren dworca Przedsiębiorstwo Budowlane Górski.



Budowę dworca autobusowego w Gdańsku zakończono 18 marca 1973 roku. Zespół projektantów Dworca PKS i tunelu łączącego perony dworca PKP z ruchomymi schodami - Bernard Cofta, Wiesław Pławiński, Andrzej Ulasiński i Jan Szuca z Biura Projektów Kolejowych w Gdańsku - otrzymał w 1974 r. nagrodę Ministra Budownictwa i Materiałów Budowlanych. Budowę dworca autobusowego w Gdańsku zakończono 18 marca 1973 roku. Zespół projektantów Dworca PKS i tunelu łączącego perony dworca PKP z ruchomymi schodami - Bernard Cofta, Wiesław Pławiński, Andrzej Ulasiński i Jan Szuca z Biura Projektów Kolejowych w Gdańsku - otrzymał w 1974 r. nagrodę Ministra Budownictwa i Materiałów Budowlanych.
PKS Gdańsk został sprywatyzowany w 2004 r. Za 9 mln zł kupiła go wtedy Grupa Orbis i włączyła do swojej spółki Orbis Transport. Teraz Orbis postanowił jednak skupić się na działalności hotelarskiej. Dlatego właśnie sprzedał PKS Gdańsk za 10,2 mln zł. Nowi właściciele zapowiadają spore zmiany.

- Przede wszystkim potrzebne będą inwestycje - mówi Marian Kotecki, właściciel firmy Gryf Przewozy Autobusowe. - Chcemy zmienić image PKS-u. Potrzebne będą szkolenia dla pracowników. Wymienione zostaną także autobusy. Z ponad 70 samochodów znajdujących się w taborze, wymienionych zostanie ok. 50. Nie będzie jednak żadnych rewolucji w zmianach rozkładów i tras linii. Na razie chcemy przeprowadzić badania. Decyzje dotyczące zmian podejmiemy, jeśli będą one potrzebne, ale dopiero we wrześniu.

Największą rewolucją będzie jednak budowa całkowicie nowego budynku dworca autobusowego przy ul. 3 maja w Gdańsku zobacz na mapie Gdańska. Betonowy klocek zbudowany na początku lat 70. XX ma zniknąć na zawsze z krajobrazu. Zastąpi go nowa inwestycja, którą zrealizuje drugi z nabywców PKS Gdańsk - firma deweloperska PB Górski.

Czy uważasz, że Dworzec PKS w Gdańsku powinien zostać wyburzony?

Co można zbudować w tym miejscu? Opracowany w 2001 roku miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego daje możliwość umieszczenia w tym miejscu dworców i stacji pasażerskich, usług handlu detalicznego, gastronomii, obsługi turystycznej (co oznacza również możliwość budowy hotelu), urzędów pocztowych, biur itp. Zgodnie z zapisami planu nowe budynki nie mogą być wyższe od obecnej zabudowy.

Inwestor zapowiada, że prace nad stworzeniem koncepcji dopiero się rozpoczną.

- Propozycję zabudowy tego terenu będzie opracowywało kilka pracowni, z którymi współpracuje moja firma. Na ich podstawie stworzymy jeden, możliwie najlepszy projekt, uwzględniający wszystkie najważniejsze funkcje, które muszą się tam znaleźć - zapowiada Bogdan Górski, prezes Przedsiębiorstwa Budowlanego Górski. - Na pewno wyburzona zostanie istniejąca hala dworca. Rozważamy umieszczenie hali odjazdów poniżej poziomu gruntu, być może powstanie też hotel, ale jeszcze za wcześnie, aby cokolwiek obiecywać. Do końca tego roku, najdalej początku przyszłego roku, planujemy przygotować dokumentację inwestycji. Chciałbym, by nowa zabudowa była gotowa w latach 2014 - 2015.

Co ciekawe, te sam deweloper posiada już działki wokół dworca PKS,na których zbudował biurowce, do których docelowo mają się przenieść gdańskie sady i prokuratury.

Architekci zwracają uwagę, że z punktu widzenia zagospodarowywania przestrzeni publicznej, ważne jest uwzględnienie sąsiedztwa Grodziska.

- Prace trzeba rozpocząć od ustalenia kto, po co i na jak długo tam się pojawia, oraz czego oczekuje. Na tej podstawie określić będzie można funkcje, jakie powinny się znaleźć na tym obszarze. Od ich właściwego doboru zależy sukces tego miejsca, nie tylko w sensie komercyjnym, ale też budowania żywej przestrzeni miasta - mówi Roman Sebastyański, architekt i urbanista. - Wielką szansą dla tego miejsca sąsiedztwo Fortu Grodzisko. W Śródmieściu nie ma parku, Grodzisko ma szanse pełnić taką funkcję. Nowa zabudowa przy ul. 3 Maja powinna być dla niego bramą: swoimi funkcjami, architekturą i duchem zapraszać do wejścia na Grodzisko. Ważna, w dyskusji o przyszłym kształcie funkcjonalnym tego obiektu, jest rola miasta. Powinno ono inspirować dewelopera do szeroko rozumianego ożywienia tego miejsca.

PKS formalnie do życia powołano dekretem Rady Ministrów z dnia 16 stycznia 1946 roku, o utworzeniu przedsiębiorstwa państwowego Państwowa Komunikacja Samochodowa. Wraz z postępującą odbudową kraju okręgowe bazy PKS założono w kilku miastach - Warszawie, Łodzi, Lublinie, Krakowie, Katowicach, Poznaniu, Gdańsku, Olsztynie i Kielcach. Już w 1949 autobusy PKS przewoziły ponad 40 milionów pasażerów rocznie. W okresie szczytowego rozwoju przedsiębiorstwa PKS autobusy przewozi­ły ponad 2 miliardy pasażerów.

Miejsca

Opinie (145) 1 zablokowana

  • W Gdyni dworzec już byłby wpisany na listę modernistycznych zabytków :-)

    • 2 1

  • dworzec PKS

    dworzec PKS mógłby być trochę wyższy z obszernym tarasem widokowym i kawiarnią. Byłoby miło pić kawę podziwiając panoramę Gdańska, a później spacer elegancką alejką na Forty Grodziska :)

    • 3 0

  • Śmiech

    Jak ktoś taki jak p.Kotecki może nauczyć kogoś kultury ha ha ha,kto go zna może o jego kulturze co nieco napisać

    • 2 1

  • Dworzec Autobusowy - troska o pasażera?

    Na Euro 2012 przydałyby się czynne od wczesnego ranka WC lub Toi/Toi, bo obecne WC nieczynne. choć napis wieści, że czynne od 05.00 do 22.00. Próba skorzystania ok. godz 06.05
    Nowego dworca na Euro raczej Gdańsk nie zdąży zbudować ale może przyjrzeć się najemcy jak wywiązuje się ze świadczenia usług dla (potrzeb fizjologicznych).

    • 2 0

  • czas leci..

    Czas leci, dzisiaj jest 20.06.2014 a nowego dworca jak nie ma tak nie ma, nawet już o tym się nie mówi.. a syf i straszny smród jest i pozostanie, wstyd dla tak dużego miasta.

    • 2 0

  • Złe wieści.

    1. Redukcja , a w przyszłości likwidacja kolejnej gałęzi sieci transportu publicznego.
    2. Zniszczenie perełki - ikony gdańskiego modernizmu.

    Wartość architektoniczna tego budynku bije na głowę wszystkie realizacje Pana Górskiego. Przed laty piękny kolejowy dworzec gdański ze wspaniałą reprezentacyjną halą uśmiercono ponurym labiryntem handlowych boxów gdzie natychmiast zalęgły się wszelkie możliwe patologie. Teraz jeszcze gorszy los czeka perłę modernizmu.
    Przykro.

    • 1 1

  • Wreszcie ale do poki jest stary to toalet o godz 20,30 nie ma radze wszystkim pasazerom,tym polskim i innym z całego świata zabrac toalete ze soba ,nie wiem czy pan dyrektor wie o tym ... Zyjemy w 21 wieku a cofnelismy sie wstecz gdzie te sprawy zalatwilo sie ,,,,przez drag ... Brud ,smrod , i obraz rozpaczy ,,,wstyd na caly swiat ,i jak w reklamie pasażer nasz pan,,,, szkoda ze o tym zapomniano ,.

    • 1 1

  • Mamy rok 2018... O budowie: ani widu, ani słychu.

    Budynioland i pekaes = stan umysłu.

    • 1 1

  • nareszcie -bo ten dworzec straszyl i byl obrzydliwy ,zniszczony i wstyd dla Gdanska miec taki dworzec

    • 0 0

  • Hahaha

    Hahaha

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane