• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Będzie nowy pomost dla jachtów przy sopockim molo. Ogłoszono właśnie przetarg

Piotr Weltrowski
20 marca 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Tak - orientacyjnie - wyglądać ma przyszły pomost przy ostrodze molo. Tak - orientacyjnie - wyglądać ma przyszły pomost przy ostrodze molo.

Sopot szuka wykonawcy, który przygotuje dokumentację dotyczącą budowy nowego, pływającego pomostu przy ostrodze molo, a następnie przeprowadzi całą inwestycję. Pomost miałby powstać przed przyszłorocznym sezonem letnim.



Czy trójmiejskie mariny wymagają rozbudowy?

O pomyśle zbudowania pływającego pomostu przy ostrodze sopockiego molo pisaliśmy pod koniec 2016 roku. Teraz projekt zaczyna nabierać realnych kształtów - właśnie ogłoszono przetarg, który ma wyłonić firmę, która najpierw przygotuje dokumentację inwestycji, a następnie zbuduje sam obiekt.

Według specyfikacji pomost ma mieć 108 metrów długości, co oznacza, że cumować mogłoby przy nim np. dziewięć naprawdę dużych jednostek o długości 12 metrów. Pomost ma być wyposażony w przyłącza wodne i elektryczne, a także monitoring wizyjny.

Dodatkowo na falochronie południowym molo powstać ma budynek zaplecza o powierzchni 19 m kw. W środku znaleźć mają się m.in. toalety dla użytkowników mariny.

Specyfikacja przewiduje także pogłębienie toru wodnego w taki sposób, aby umożliwić nawet sporym jednostkom bezpieczny dostęp do nowego pomostu. Firma, która wygra przetarg będzie musiała przeprowadzić te prace i we własnym zakresie pozbyć się wyciągniętego z dna piasku.

- Sopocka marina pęka w szwach, więc dobudowa nowego pomostu stała się koniecznością. Z pomostu korzystać będzie też sopocka młodzież ucząca się żeglarstwa - mówi Marcin Skwierawski, wiceprezydent miasta.
Przetarg ma być rozstrzygnięty jeszcze wiosną, później przyjdzie czas na stworzenie szczegółowego projektu inwestycji, zaś ostateczny termin zakończenia budowy samego pomostu to połowa maja przyszłego roku.

Inwestycja wyceniana jest na około 3,3 mln zł, przy czym znaczną część tej kwoty - bo aż 80 proc. - dołoży Unia Europejska.

Opinie (112) 3 zablokowane

  • Absurdalny wzrost cen w marinach w Gdańsku (7)

    Od zeszłego roku w gdańskich marinach administrowanych przez miasto Gdańsk doszło do absurdalnych podwyżek cen. Obecna opłata wynosi 5 zł za metr jachtu za dobę. Właściciel jachtu o długości powiedzmy 6 metrów zapłaci więc 30 zł za dobę i 900 zł za miesiąc. W sumie jest to 5400 za sezon (6 miesięcy). Żeby "było weselej" - jest zniżka i to 50% ale za... cumowanie do 12 godzin. Powinna być zniżka za dłuższe cumowanie, a więc za cumowanie powyżej 12 godzin. Wtedy trzymanie jachtu miałoby sens.

    Cennik w JachtKlubie Stoczni Gdańskiej to 4,50 zł za metr. Port został wykupiony przez Miasto gdańsk a więc stawki są w nim podobne do opłat w miejskich przystaniach. Tymczasem... Postój w sąsiednim porcie AZS Galion Górki Zachodnie to 18 zł za dobę lub 270 zł za miesiąc, a więc za sezon 1620 zł. Postój w porcie Pętli Żuławskiej w Elblągu za jacht do 7 metrów długości. Za dobę 12 zł, za miesiąc 180 zł - a więc za sezon 1080 zł. Wszystkie te porty mają porównywalną infrastrukturę.
    Skutkuje to pustkami w marinach należących do Gdańska Tamka, czy Sienna Grobla. Jedynie Marina Gdańsk jest zapełniona a w JachtKlubie Stoczni gdańskiej są również członkowie klubu trzymający tam jachty, którzy mają pewną zniżkę.

    Tymczasem cumowanie - za sezon - czyli w sumie za sześć miesięcy w Nieporęcie nad jeziorem Zegrzyńskim koło Warszawy to koszt około 2000 zł.

    A więc stawki które miasto Gdańsk proponuje żeglarzom to zaporowe kwoty zniechęcające do rozwijania żeglarskich pasji dla osób średnio zamożnych. Bo żeglarstwo wbrew obiegowej opinii nie jest dla bogaczy, Zakup jachtu to kwota rzędu 30-40 tysięcy złotych, postój (poza Gdańskiem) za sezon to kwota 1000-2500 zł, zimowanie (poza Gdańskiem) to kwota od 500 do 2500 zł.

    Może redakcja portalu trojmiastopl przygotuje artykuł na ten temat?

    • 22 1

    • no i co z tego? (4)

      mają frajerzy jacht za 2-3 melony albo i więcej - a na 5,5 patyka nie stać?

      • 0 8

      • Przecież napisał, że chodzi o klasę średnią a nie o "frajerów" o jakich piszesz. Swoją drogą, takie kmioty jak Ty nigdy nic nie osiągnął jeśli z automatu nazywają ludzi, dla których notabene pracują, "frajerami". Kradniesz chyba w Biedronce pieluchy a miliona nie jesteś sobie w stanie wyobrazić.

        • 5 1

      • (1)

        Głupi jesteś?
        6 metrowy jacht do remontu to my z kolegami na studiach kupiliśmy na spółkę za pieniądze za pracę w fast foodzie.
        Ty w ogóle w życiu widziałeś jak wygląda szesciometrowa łódka?
        Teraz to by mnie nie było stać na jego parkowanie.

        • 4 0

        • Pytanie retoryczne, przecież widać po wpisie, że głupi jak but.

          • 5 0

      • "melony" "patyki" skąd się urwałeś z takim "slangiem", byłeś zahibernowny przez ostatnie 30 lat i nie jarzysz że była denominacja? To wyjaśnia Twoje dwa melony.

        • 2 1

    • Merytoryczna wypowiedź Pana Krzysztofa, znam temat z autopsji, warto się nad tym pochylić.

      • 6 0

    • bo Bolandia to kraj nie dla "bidaków" którzy uczciwie pracują i psują powietrze swoimi starymi Tango jaśnie panom

      • 1 1

  • ... (1)

    Wszystko fajnie ale moim zdaniem ta pieniążki bardziej by się przydały domom dziecka lub schroniskom dla zwierząt

    • 9 6

    • Pieniądze!!!

      • 2 0

  • Najdłuższe lądowe molo w Europie

    Dzięki nowatorskiemu podejściu do analiz środowiskowych - Sopot będzie mógł się pochwalić najdłuższym lądowym molo w Europie. To przemyślana strategia miasta na przyciągnięcie kolejnych nowych turystów spragnionych cudów na miarę światową.

    Taka sama przemyślana strategia dotyczy połamanych chodników i dziurawych jezdni na bocznych ulicach Sopotu, których nawierzchnia pochodzi z okresu zdobywania Miasta przez Armię Czerwoną. Chodzi o przyciąganie turystów zagranicznych oczekujących inności i pamiątek przeszłości w oryginalnym wydaniu.

    Zabawa Sopotu w Marine, z której nie korzystają mieszkańcy, a wyłącznie ekspaci z Warszawy do droga do nikąd. Przystań wcale nie pęka w szwach a stanowi jedynie miejsce lansu. Za tę kasę można byłoby zrobić profesjonalne szkolenia młodzieży skupionych w Navigo i SKŻ. Może mielibyśmy nowych olimpijczyków, a tak mamy "żeglaży" 60+ w motorowych jachtach, ale może o to Miastu chodzi? No i przede wszystkim nie osiadał by piach, który spowoduje, że wzdłuż południowej strony mola będzie wielka łacha piach, która pewnie za kilak lat zacznie porastać roślinnością.

    • 11 2

  • Tak trzeba mariny rozwijać i je budować i to budować coraz więcej. No ale heloł, co to za idiotyczny pomysł z tą deską wzdłuż plaży.... przecież tam jest płytko, duże zafalowanie no i... ludzie którzy sie chlapią w wodzie, co to za baran wymyślił, a niby dlaczego nie w strone morza to rozbudować i rozpieprzyć ten falochron i go przenieść? W dubaju z takimi rzeczami nie ma najmniejszego problemu, a tu te grube miliony z wejściowek na molo idą na takie debilne pomysły? Brawo Prezydencie. Druga sprawa, jak wszyscy wiedzą, moze nie warto wgl w tę marine akurat inwestować skoro to nie jest prawdziwa marina a przytułek dla dzianych kolesi i ich botoksowych dziuniek?

    • 9 1

  • Nie widzę slipu dla optymistów czy laserów (1)

    • 9 0

    • Bo tu chodzi o młodzież co się będzie uczyła żeglarstwa na 17 metrowych luksusowych jachtach... motorowych heh

      • 1 0

  • (1)

    A lachy piachu i gliny jeszcze szybciej będą odkładały się wokolala. Gratulacje.

    • 9 0

    • Dokładnie tak będzie

      • 0 0

  • Bezsens.

    • 5 3

  • Czy nie prościej wykopać na Goyki i Hafnera kanały i zrobić z Sopotu przed wyborami Wenecję Północy ?

    A może powinniśmy zmienić prezydenta i wybrać jesienią jakiegoś przystojnego gondoliera ? Te inwestycje w poprzek plaży na przekór morzu jakoś kiepsko się kończą.

    • 11 0

  • Marina to katastrofa ekologiczna zaburza naturalne prady morskie w tej chwili co roku potrzebne jest pogłębianie lewej strony bo głębokość zamiast 1,6m wynosi po jesienno zimowych sztormach 20-30 cm czemuvniktvo tym nie mówi ?

    • 11 0

  • A ja bym tam na końcu pomostu w Karnowo Zdrój wybudował żelbetonową piramidę tylko 4 razy większą

    • 8 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane