- 1 Pożar na budowie osiedla "Lewego" (120 opinii)
- 2 Cmentarzysko traficarów w sopockim lesie (111 opinii)
- 3 Na lotnisku pojawił się kwiatomat (61 opinii)
- 4 Cztery opcje do wyboru w pytaniu o płeć (355 opinii)
- 5 Remont "trybun" nad Motławą w ramach PPP (128 opinii)
- 6 Nielegalna wycinka na działce Politechniki (317 opinii)
Będzie nowy prom Wisłoujście dla pieszych i rowerzystów?
Gdy w zeszłym roku otwarto tunel pod Martwą Wisłą, stary prom Wisłoujście , po 40 latach funkcjonowania, poszedł na tzw. żyletki. W tunelu nie ma jednak miejsca dla rowerzystów i pieszych, a mieszkańcom Nowego Portu bardzo brakuje jakiejkolwiek przeprawy na drugą stronę rzeki. Urzędnicy analizują możliwość przywrócenia promu, ale nie miałby on już przewozić samochodów.
Czytaj też: Prom z Wisłoujścia w stoczni złomowej
Jednak prom jako przeprawa dla samochodów stał się zbędny, gdy pod koniec kwietnia zeszłego roku otwarto tunel pod Martwą Wisłą. Okazało się jednak, że bardzo brakuje go mieszkańcom Nowego Portu, szczególnie pieszym i rowerzystom.
Wielu mieszkańców zauważa, że podwodna przeprawa służy wyłącznie kierowcom, a do starej przeprawy prowadzi zupełnie niewykorzystana ścieżka rowerowa, która się tam urywa. Problemem jest także to, że z nowego tunelu nie mogą korzystać ani piesi, ani rowerzyści.
Na niedawnym spotkaniu w sprawie planowanej rewitalizacji Nowego Portu poruszono tę kwestię w pierwszej kolejności.
- Mieszkańcy zgłosili prom jako jeden z dwóch najważniejszych postulatów, drugim było podłączenie do sieci ciepłowniczej. Przywrócenie promu jest dla nich bardzo ważne - przyznaje Beata Dunajewska, radna PO. - Jego funkcjonowanie nigdy jednak nie było opłacalne. Teraz rodzi się pytanie, czy po jego wznowieniu ludzie rzeczywiście będą tym promem pływali?. Na pewno byłby on atrakcją, także turystyczną, gdyby kursował w sezonie letnim, i to mogłoby się też opłacać, tym bardziej, że jest tam Westerplatte i twierdza Wisłoujście.
Okazuje się, że ponowne przywrócenie tej przeprawy nie jest niemożliwe. W Biurze Rozwoju Gdańska jest obecnie analizowana kwestia finansowa i organizacyjna ewentualnego jej przywrócenia.
- Szukamy obecnie możliwości utworzenia przeprawy pieszo-rowerowej i ustalamy, kto by ją miał zorganizować. Badamy też możliwości źródeł finansowania. Wiadomo natomiast, że przeprawa samochodowa nie wchodzi w grę. Ponadto Zarząd Transportu Miejskiego też w swoim zakresie bada, w jaki sposób miałoby się to odbywać, czy sezonowo w ramach obsługi tramwaju wodnego, czy całorocznie - wyjaśnia Barbara Zgórska z BRG. - Musimy też wziąć pod uwagę takie czynniki jak istniejące nabrzeża czy powstające zafalowanie. Problemów i pytań na które musimy odpowiedzieć jest jeszcze dużo. Zakładamy wstępnie, że jeżeli przeprawa miałaby się odbywać sezonowo, to decyzje powinny zapaść do kwietnia.
Czytaj też: 100 mln zł na rewitalizację zaniedbanych dzielnic Gdańska
W tym samym mniej więcej czasie gdańscy radni mają uchwalić program rewitalizacji dla kilku dzielnic Gdańska w tym Nowego Portów wraz z Twierdzą Wisłoujście, jednak nowa przeprawa promowa nie jest jego częścią.
Gdański Zarząd Dróg i Zieleni 3 marca wystawia na sprzedaż prom, który kursował przez Martwą Wisłę przy moście pontonowym na Wyspę Sobieszewską. Jednak zagospodarowanie tej wiekowej jednostki na cele dla mieszkańców Nowego Portu raczej nie wchodzi w grę. Obecnie można by postawić na nowoczesną ekologiczną jednostkę, zasilaną energią słoneczną.
Opinie (160)
-
2017-02-23 09:03
prom
A co to za debile wymyślili tunel niepełnosprawny przecież zaraz były problemy z pieszym i rowerzysta mi autobus dla rowerzystów co godzinę przecie to chore tak mogli wymyslec tylko budyniowe pierdzistolki z po
- 1 5
-
2017-02-23 09:11
Nie z tej strony!
To nie jednostka realizująca inwestycje, lecz brokerzy okrętowi powinni ustalić główny koszt takiej przeprawy, czyli czarteru promu. Tak, bo prom powinien być najpierw czarterowany, a dopiero w razie sukcesu projektu można by się pokusić o zakup. Przeprawa winna być, oczywiście, w jakiś sposób płatna (np. 1zł) bo dopiero wtedy okazałoby się, czy jest naprawdę potrzebna (za darmo wszystko jest potrzebne...)
- 5 0
-
2017-02-23 09:15
i na ch.... to
- 2 1
-
2017-02-23 09:18
Głupota
Ludzie, którzy się wypowiadają pod tym postem nie wiedzą jaki sens miał prom wisłoujście.
Codziennie wiele samochód nim pływało - teraz robią to przez tunel ale ludzie i rowerzyści? Autobus raz na 30 minut, teraz sprawa kolejna Sezon - i Twierdza Wisłoujście oraz Westerplatte bardzo duża ilość turystów, która przybywa autobusem z Gdańska- ciężko się na niego dostać i też jeździ raz na ruski rok, sprawa kolejna turyści i tramwaje wodne, też tramwaj raz na jakiś czas i nie zawsze wszystkich zabierze, więc turyści nie dotrą na Westerpaltte i Twierdzę , duża część osób tramwaj + potem promem i np na Stadion.
Niech ktoś mądry mi wytłumaczy jak turyści mają teraz dojechać na Twierdzę , Westerplaate a potem stadion
Są dwa ważne i ciekawe miejsca a nawet więcej
w niedalekiej od siebie odległóści jest :
Westerplaate, twierdza, stadion, latarnia w nowym porcie + bulwar- gdyby turyści o tym wiedzieli + mieli dobry dojazd kolejna kasa.. ale po co ;)
Mało ludzi, wie że takie coś jak twierdza wisłoujście jest;)- 5 2
-
2017-02-23 09:33
policjat
nawet do malego ikarusa mieszcza sie dobrze rowery-czy to jakis problem puscic go przez tunel np:co 20 min.?
- 0 0
-
2017-02-23 09:35
Myślenie post factum to norma
Tak było też z Mostem Wantowym. Tylko dla samochodów, pieszym i rowerzystom wstęp wzbroniony. Teraz kombinują jak poszerzyć most, żeby jednak. A podobno nie boli...tylko kogo?
- 9 2
-
2017-02-23 09:40
Nowoporciaki chcą promu !!!
My tu często kursujemy między NP a Wisłoujściem i jest nam najbliżej do Westerplatte i Twierdzy. Kto tu przyjedzie też chce skorzystać, atrakcja letnia i spacery w zaciszu z pieskiem. Nawet i rowerem na drugą stronę i do Stogów bliżej i tak pojeździć. Nie martwcie się zawsze będzie dużo chętnych, tylko, żeby przyjazd był za przystępną cenę.
- 7 3
-
2017-02-23 09:41
Piekny film ! Przypomnialy mi sie wakacje i wycieczka rowerem z Sopotu do twierdzy Wisloujscie. To byly czasy ...
- 3 0
-
2017-02-23 09:41
Zatrudnić dziady z czołowe i z kijem
Takie rozwiązanie zastosowano w serialu Zmiennicy
- 0 1
-
2017-02-23 09:46
wazne
Przeciez to bzdura i absurd ku..znów dopłacać do czegos tunel za kilka mln ,utrzymanie kilka tys mce i JESZCZE ŁAJBA by przewieść !!! Właśnie pyt. 5-20 osób dziennie!!! Jeździłem i widziałem tłumów nie ma
- 1 5
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.