- 1 Zakaz wstępu do lasów w Gdyni przez ASF (135 opinii)
- 2 4- i 7-latek opuścili mamę. Pojechali do parku (66 opinii)
- 3 "Lex deweloper" pomoże na Przymorzu? (107 opinii)
- 4 KO chce w Gdyni dwóch wiceprezydentów (149 opinii)
- 5 Nadal szukają nurka przy Westerplatte (106 opinii)
- 6 Za rok pojedziemy Obw. Metropolitalną (239 opinii)
Będzie odcinkowy pomiar prędkości na obwodnicy
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad w najbliższych dniach zwróci się z oficjalnym wnioskiem do Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego o montaż odcinkowego pomiaru prędkości na obwodnicy Trójmiasta. Zanim jednak nad ekspresówką pojawią się pierwsze maszty z kamerami... mogą minąć nawet 2 lata.
Drogowcy do idei ograniczania prędkości od samego początku podchodzili z dystansem. Teraz idą krok dalej i chcą, by na obwodnicy pojawił się system odcinkowego pomiaru prędkości (OPP).
Podobne pomysły pojawiały się już wcześniej. Gdy w 2016 roku CANARD (jednostka wydzielona z Inspekcji Transportu Drogowego do obsługi m.in. odcinkowych pomiarów prędkości) kończył instalację niemal 30 urządzeń OPP, drogowcy chcieli, by takie same urządzenia pojawiły się na trójmiejskiej ekspresówce, która już wtedy uchodziła za jedną z najbardziej niebezpiecznych i obleganych tras w kraju. Wówczas nie starczyło na to pieniędzy.
Teraz jednak sytuacja się zmieniła. We wtorek w Ministerstwie Inwestycji i Rozwoju została podpisana umowa na unijne dofinansowanie realizacji projektu "Zwiększenie skuteczności i efektywności systemu automatycznego nadzoru nad ruchem drogowym". Dofinansowanie ze środków UE wyniesie aż 137,7 mln zł.
Nowy system ma objąć swoim zasięgiem wszystkie kategorie dróg publicznych. W ramach realizacji projektu przewidziano zakup 358 nowych urządzeń rejestrujących, w tym 111 urządzeń, które zostaną zainstalowane w nowych lokalizacjach (fotoradary stacjonarne i mobilne, odcinkowe pomiary prędkości, rejestratory przejazdu na czerwonym świetle zamontowane również na przejazdach kolejowych). 247 urządzeń przeznaczonych będzie do zainstalowania w dotychczas wykorzystywanych lokalizacjach - sukcesywnie wymieniane będą najstarsze i wyeksploatowane już urządzenia funkcjonujące w ramach systemu CANARD GITD.
I prawdopodobnie właśnie z tej puli mogłyby pochodzić środki na sfinansowanie odcinkowego pomiaru prędkości na obwodnicy.
- Nie jesteśmy przekonani czy ograniczenie prędkości jest właściwym rozwiązaniem, bo jak pokazuje praktyka, jeśli kierowcy przestrzegają obecnych przepisów, to zagrożenia na drodze nie ma. Najbardziej niebezpieczni są tzw. ekstremalni kierowcy, którzy znacznie przekraczają prędkość i np. wjeżdżają w tworzący się korek - mówił we wtorek na antenie Radia Gdańsk Bartłomiej Banach, naczelnik wydziału Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego w gdańskim oddziale GDDKiA.
Przyczyny zdarzeń od początku stycznia do końca listopada 2018 r. | |||||
przyczyny wg rodzaju winy | liczba zdarzeń | liczba wypadków | liczba zabitych | liczba rannych | liczba kolizji |
ogółem | 826 | 43 | 1 | 56 | 783 |
z winy kierujących | 743 | 38 | - | 52 | 705 |
gwałtowne hamowanie | 2 | - | - | - | 2 |
inne przyczyny | 21 | 1 | - | 2 | 20 |
niedostosowanie prędkości do warunków ruchu | 256 | 14 | - | 19 | 242 |
nieprawidłowe cofanie | 1 | - | - | - | 1 |
nieprawidłowe omijanie | 9 | - | - | - | 9 |
nieprawidłowe skręcanie | 3 | 1 | - | 1 | 2 |
- Bezpieczeństwo jest ważniejsze od mandatów, jakie pewnie pojawiłyby się w początkowym okresie funkcjonowania systemu. Uruchomienie kamer nie jest takie proste i pewnie trochę potrwa, co widać choćby po ul. Słowackiego w Gdańsku, gdzie system już jest, ale wciąż nie udało się go uruchomić. Mamy nadzieję, że GITD uda się nam przekonać.
Jak informuje CANARD instalacje nowych urządzeń w nowych lokalizacjach powinny rozpocząć się w III kwartale 2020 r. Posadowienie nowych urządzeń w istniejących lokalizacjach rozpocznie się natomiast w III kwartale 2021 r.
Obecnie na Pomorzu odcinkowy pomiar prędkości funkcjonuje tylko w jednym miejscu - na drodze wojewódzkiej nr 216 z Redy na Hel. W tym przypadku inicjatorem był jednak Samorząd Województwa Pomorskiego, który go zaprojektował i zbudował, a następnie przekazał do eksploatacji Głównemu Inspektoratowi Transportu Drogowego.
Statystyka zdarzeń drogowych na Obwodnicy Trójmiasta w latach 2016-2018 | |||
2016 | 2017 | 2018 | |
wypadki | 44 | 57 | 43 |
wypadki ze skutkiem śmiertelnym | - | 3 | 1 |
zabici | - | 3 | 1 |
ranni | 56 | 75 | 56 |
kolizje | 600 | 688 | 783 |
zdarzenia drogowe | 644 | 745 | 826 |
Opinie (562) ponad 10 zablokowanych
-
2018-12-20 07:08
No wkoncu !!!
I oby nie za 2 lata bo sie zyc nie da codziennie kilka kolizji i korki , nie naucza sie jezdzic osly :) jakie to przykre
- 18 26
-
2018-12-20 07:09
hahahaha co za bzdura (3)
Najpierw to powinny być 3 pasy a później ograniczenie do 140
- 50 46
-
2018-12-20 09:33
(1)
Kolejny d**il. 140 to jest na autostradach, a obwodnica nią nie jest.
- 5 0
-
2018-12-20 11:26
Ale on by chciał żeby byla
- 1 0
-
2018-12-20 11:30
Lepiej 4 albo 5 albo od razu 6 pasów
Będzie więcej miejsca do stania
- 1 0
-
2018-12-20 07:09
(1)
A może tak poprawić przepustowość najpierw?!
- 60 18
-
2018-12-20 09:20
Przepustowość bardzo poprawia brak wypadków blokujących trasy, spowodowanych nadmierną prędkością
- 9 1
-
2018-12-20 07:10
cxo to da (2)
pomiary odcinkowe nic nie dadza. problemem sa ini kierowcy, którzy siedza na zderzakach, wyprzedzają na 3 i dodatkowo ci co jada lewym pasem 70 KM/H.
i oczywiście ci co musza popatrzeć na druga strone jak jest wypadek !
Polacy nawet nie umiejaj porządnie wlaczyc sie do ruchu na obwodnicy !
piwniadze wyrzucone w bloto to beda- 86 13
-
2018-12-20 07:12
(1)
Na całym świecie ludzie jeżdżą coraz gorzej, niezależnie od narodowości.
- 1 1
-
2018-12-20 07:36
Zwłaszcza w Stanach. No ale tam nigdy dobrze nie jeździli.
- 3 1
-
2018-12-20 07:10
W korku też będą działać? :)
Obwodnica codziennie jest zakorkowana. Może zamiast wydawać grube miliony na kamery to lepiej zrobić coś aby 26/30 dni w miesiącu nie było korka w Matarni???!!!! Ustawienie fotoradaru na 80km/ h co 1 kilometr także nie rozwiąże problemu.
- 24 10
-
2018-12-20 07:11
Znaki zmiennej tresci
Powinni postawić znaki zmiennej treści i dostosowywać dynamicznie ograniczenia prędkości w zależności od natężenia ruchu.
- 44 1
-
2018-12-20 07:13
A co na łuku pod znakiem Radio Gdańsk przy Demptowie (5)
gdzie jak tylko popada asy prosto do lasu jadą po barierkach. To ma miejsce czasem kilia razy w tygodniu, a służby przestały liczyć wizyty w tym miejscu
- 13 1
-
2018-12-20 07:37
(4)
Tam można nawet 140 wejść w zakręt przy suchej nawierzchni i się zmieścić, kwestia umiejętności. Przy deszczu odpowiednio mniej. Ale jak ktoś nie umie to fotoradar też nie pomoże...
- 10 2
-
2018-12-20 08:47
(3)
Ty zapewne masz te umiejętności
- 1 1
-
2018-12-20 09:23
¾ kierowców ocenia własne umiejętności jako ponadprzeciętne, taki potworek statystyczny
- 2 0
-
2018-12-20 10:55
Prędkość ponad ograniczenie nie powoduje wypadków, chyba, ze ktoś wypada z drogi. Większym problemem jest brak umiejętności innych do oceny ile ten zbliżający się samochód jedzie i czy jak wjadę przed niego to mu nie zajadę drogi, nie spowoduje u niego hamowania itd.
- 1 0
-
2018-12-20 10:59
Oceniam pod względem tego, że zawsze się tam mieszczę i wcale nie autem sportowym. Bez wypadku kilkadziesiąt razy przejechałem tam 140-130. To dlaczego mam zwalniać, dlatego, że ktoś inny nie potrafi i miał wypadek? A jak jest jakieś zdarzenie to mam na Yanosiku powiadomienie i zwolnię. To samo jest na Różanej w Gdyni, ustawili 50, a spokojnie 100 się tam przejedzie. Dlaczego? Bo ktoś jechał 140 i wypadł z drogi... Absurd
- 3 0
-
2018-12-20 07:13
czy będzie tak samo działał jak na słowackiego ?? kilk milionów puszczonych w błoto...
- 20 3
-
2018-12-20 07:15
a w czym pomogą kamery jak 3/4 kierowców na obwodnicy (5)
uprawia sport pod tytułem - wisze ci na zderzaku???
obwodnicą jeżdżę codziennie, ostatni raz policję na obwodnicy widziałem w marcu tego roku...
powiedzmy sobie szczerze - obwodnica to miejsce wyjęte spod prawa - każdy tam robi co chce bo policja omija ten zaułek trójmiasta szerokim łukiem... łatwiej wlepić mandat babci za kupę po psie...- 71 8
-
2018-12-20 07:30
A ja jeżdżę codziennie i prawie zawsze widzę radiowozy. Coś zmyslasz kolego.
- 9 7
-
2018-12-20 07:38
Jeździ się na zderzaku, bo jak tak nie jedziesz to ktoś Ci wjedzie przed nos i bardzo często wyhamuje. Na trzypasmowym odcinku przy Auchan to się raczej nie zdarza i każdy jedzie jak mu wygodnie
- 5 11
-
2018-12-20 08:50
jeżdzą na zderzaku bo chcą wyprzedzić (1)
dzięki odcinkowemu pomiarowi nie będzie sensu więc będzie dużo bezpieczniej.
- 5 6
-
2018-12-20 19:49
Z uwagi na gęsty ruch każdy będzie jechał 100km/h, ale nadal znajdą się tacy, którzy "muszą" jechać 120km/h mimo ogromnego ruchu i oni nadal będą siedzieć na zderzaku, bo myślą że ktoś im będzie ustępował miejsca jak karetkom.
- 0 0
-
2018-12-21 05:48
Kupy wszędzie.
Właśnie czekam na mandaty za psie kupy.
Świadomość właścicieli piesków jest na poziomie bruku. Ja nikomu nie sr*m na środku pokoju, chciałbym by miasto w ktorym żyję tez nie było permanentnie zasr*ne.- 3 0
-
2018-12-20 07:18
zamiast marnować kasę na takie g*wna czas zmodernizować zjazdy z obwodnicy np tragiczne Kowale
- 42 10
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.