• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ponowny przetarg na kolejowy objazd na Kaszuby

Krzysztof Koprowski
21 lutego 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
Budowa tzw. bajpasa kartuskiego ma zostać zakończona w 2022 r., zaś przebudowa szlaku do Maksymilianowa pod Bydgoszczą przez Kościerzynę trzy lata później. Budowa tzw. bajpasa kartuskiego ma zostać zakończona w 2022 r., zaś przebudowa szlaku do Maksymilianowa pod Bydgoszczą przez Kościerzynę trzy lata później.

W kwietniu ponownie ogłoszony zostanie przetarg na realizację tzw. bajpasu kartuskiego, który pozwoli utrzymać połączenie kolejowe Gdańska z Kartuzami podczas planowanej przebudowy linii z Gdyni do Maksymilianowa koło Bydgoszczy. Przetarg ogłoszony w 2019 r. został unieważniony, ponieważ najtańsza oferta przekroczyła o blisko 35 mln zł planowany budżet na tę inwestycję.



Jak często podróżujesz pociągiem na odcinku Trójmiasto-Kartuzy?

Gruntowny remont torowiska pomiędzy Kokoszkami a Glinczem jest niezbędny, aby możliwy był swobodny przejazd pociągów z Gdańska do Kartuz trasą omijającą planowany do rozbudowy i elektryfikacji szlak kolejowy z Gdyni do podbydgoskiego Maksymilianowa (linia 201).

Zbyt drogie oferty



Będzie on stanowił alternatywę - przede wszystkim w ruchu towarowym - dla znacznie obciążonej linii kolejowej do Bydgoszczy (i dalej na południe Polski) przez Gdańsk - Tczew.

W grudniu otwarto oferty złożone w przetargu na projekt i realizację bajpasu kartuskiego. Wszystkie przekroczyły zakładany budżet 216,8 mln zł.

  • Konsorcjum Roverpol 1 (Warszawa) i Roverpol 2 (Walencja, Hiszpania) - 250,3 mln zł (277,5 mln zł po rozszerzeniu o opcje dot. systemów sterowania i nadzoru ruchu)
  • Pomorskie Przedsiębiorstwo Mechaniczno-Torowe (Gdańsk) - 357,7 mln zł (360,7 mln zł po rozszerzeniu o opcje)
  • Trakcja PRKiI (Warszawa) - 400,3 mln zł (413,8 mln zł po rozszerzeniu o opcje)

Przetarg unieważniony, ale realizacja niezagrożona



Dopiero w lutym ostatecznie podjęto decyzję o unieważnieniu całego postępowania i rozpisania go ponownie.

- W kwietniu planowane jest ponowne ogłoszenie przetargu dot. zaprojektowania i wykonania prac budowlanych na liniach kolejowych nr 234 Kokoszki - Stara Piła oraz linii nr 229 Stara Piła - Glincz, czyli tzw. bajpasu kartuskiego. Bajpas kartuski będzie gotowy przed rozpoczęciem modernizacji linii kolejowej nr 201 z Maksymilianowa przez Kościerzynę do Gdyni, a dojazd koleją do stolicy województwa będzie utrzymany - zapewnia Przemysław Zieliński z zespołu prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe.
Kolejarze jednocześnie analizują zakres rzeczowy inwestycji, więc niewykluczone będą zmiany w zakresie całego przedsięwzięcia celem obniżenia kosztów.

Planowany nowy układ torowy oraz przystanki PKM przewidziane docelowo do realizacji. Planowany nowy układ torowy oraz przystanki PKM przewidziane docelowo do realizacji.

Bajpas kartuski w 2022 r., linia do Maksymilianowa w 2025 r.



Niezależnie od działań PKP PLK w najbliższych miesiącach będzie ogłoszony przetarg na budowę połączenia Kokoszek z przystankiem Pomorskiej Kolei Metropolitalnej Gdańsk Kiełpinek. Za realizację tego ok. 1,5-kilometrowego odcinka odpowiadać będzie miasto Gdańsk i PKM.

Rozkłady komunikacji miejskiej w Trójmieście


Przetarg na realizację pierwszego etapu tzw. alternatywnego ciągu transportowego Bydgoszcz - Trójmiasto będzie ogłoszony w marcu br. i obejmie odcinek Glincz - Kartuzy wraz z przebudową układu torowego w obrębie stacji w Kartuzach.

Po lewej obecna trasa kolejowa na lotnisko, na pierwszym planie oczyszczony nasyp kolejowy w kierunku Kokoszek - element planowanego bajpasa kartuskiego. Po lewej obecna trasa kolejowa na lotnisko, na pierwszym planie oczyszczony nasyp kolejowy w kierunku Kokoszek - element planowanego bajpasa kartuskiego.
Jeżeli uda się dotrzymać zakładanego harmonogramu, tzw. bajpas kartuski powstanie w 2022 r. Odcinek Glincz - Kartuzy będzie gotowy rok później, zaś przebudowa pozostałej części szlaku do Maksymilianowa będzie realizowana w latach 2022-2025.

Materiał archiwalny z 2015 r.

Opinie (91) 3 zablokowane

  • Widać jacy fachowcy oceniają projekt do przetargu

    Skoro za tyle chcą aby ktoś to zrobił, niech sami wykonają. Wezmą ludzi na UZ i do dzieła panowie i panie urzedasy!

    • 7 3

  • czy jest jakaś realna szansa na przystanek pkm kokoszki/karczemki? (2)

    • 15 5

    • (1)

      Pkm kokoszki jest szansa natomiast z karczemkami lipa raczej z tego co ostatnio mówili. Jest może szansa na przedłużenie ul Kalinowej w stronę pkm kielpinek. Czy ktoś ma jakieś newsy w tej sprawie ? Karczemki potrzebują połączenia z pkm

      • 7 1

      • Przystanek PKM Karczemki

        Jest uwzgledniony w projekcie kolei kokoszkowskiej, natomiast kiedy go zbudują? Z tego co wiem na razie zbudują tylko jeden tor i tyle

        • 0 2

  • Przydałby się też przystanek PKM Zaspa.

    • 12 6

  • Dumą naszego kraju jest węgiel (2)

    Powinny być pociągi parowe

    • 20 1

    • (1)

      Masz rację. Budujmy parowozy. Już w 1936 mieliśmy wspaniałe.

      • 3 0

      • już dawno powinniśmi miec elekrownię atomową

        w technologii czajki z automatyką przepompowni ołowianka,

        • 2 3

  • 300 mln ma objazd Bareja (1)

    Jak dodamy koszty odcinka realizowanego przez Marszałka to będzie 300 mln. Za tymczasowy objazd???!!! Czy nie lepiej te środki przeznaczyć na budowę kartuskiej do granic miasta. Prawda jest taka ze cały ten objazd jest po to aby PKM podtrzymało wskaźniki unijne bo inaczej trzeba będzie zwracać dotacje (z uwagi na zbyt niska frekwencję) za odcinek Wrzeszcz Zukowo. Panie Redaktorze wiem ze wszyscy kochają kolej bo jest eko itp. Ale 300 mln na objazd ?? Nie lepiej zbudować Skm na gdansk południe czy do Gdyni. To naprawdę pachnie jakimś wałem. Jest Pan niezłym specjalista Panie Krzysztofie niech Pan pogrzebie o co tu chodzi. Ilość pasażerów z Kartuz i okolic zmieści się w kilkanaście autobusów w ramach komunikacji zastępczej. W pierwszych artykułach pisaliście ze cały koszt lini wyniesie około 60 mln teraz jest 300. Zwrocicie uwagę ze rewitalizacją lini 234 przewiduje cały czas jeden tor. Przepustowość tego odcinka będzie naprawdę znikoma. Plk i Marszałek odmówili przystanku na karczemkach. Czyli dla kogo ten objazd ?? Dla około 1400 osób które codziennie z Kartuz i stacji pośrednich jadą tym pociągiem ??? Kupmy im po nowym Mercedesie będzie taniej. Mam nadzieje ze ktoś wreszcie zacznie zadawać takie pytania. A może chodzi o głosy wyborcze?? Bardzo mnie dziwi ta cała sytuacja jak rozumiem odcinek 15 km za 300 mln to jest ile 20 mln za km.

    • 16 12

    • Bo to jest Miś na miarę naszych czasów kolego!

      Im więcej tym lepiej (dla wybranych).

      • 3 3

  • Jaki znowu bajpas? Nie może być łącznik albo objazd?

    • 20 0

  • A kiedy PKM do Gdyni Północ?

    • 7 1

  • No i fajnie jeśli dojdzie to do skutku to nawet bede w stanie zrezygnować częściej z auta.

    • 6 4

  • Stan torów za Kościerzyną w kierunku na Chojnice.

    A kiedy remont w fatalnym stanie linii kolejowej dalej -- za Kościerzynę.

    • 10 0

  • Likwidacja linii kolejowych (1)

    Kilkanaście lat temu zlikwidowano linię kolejową Kościerzyna Tczew przez Skarszewy. Rozebrano tory. Zabrano tłuczeń. A dziś odbudowuje się lub przywraca funkcjonowanie linii kolejowych bo drogi już nie mieszczą samochodów. Szkoda że tylko na Kaszuby. A gdzie reszta województwa. Może czas pomyśleć o powrocie do kolei? I dać autobusy szynowe a nie lokomotywę do ciągnięcia 60 węglarek do dwóch wagonów osobowych. Czas pomyśleć o skomunikowaciu Kociewia ze stolicą województwa.

    • 22 1

    • ale kto pomyśli?

      Ludzie mądrzy i z wizja idą do biznesu nie do polityki dlatego jest jak jest

      • 4 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane