Fakty i opinie

stat

Dar Pomorza przejdzie gruntowny remont

Najnowszy artukuł na ten temat

Dar Pomorza: remont i spełnienie marzenia chorego Nataniela

Wakacje już się kończą, więc czas na planowanie remontu jednej z największych atrakcji turystycznych Trójmiasta. Cumujący nieopodal skweru Kościuszki żaglowiec Dar Pomorza, który średnio odwiedza ok. 150 tys. osób rocznie, przejdzie gruntowną renowację.



Byłeś kiedyś na Darze Pomorza?

tak 76%
nie, ale się wybieram 13%
nie i nie zamierzam 11%
zakończona Łącznie głosów: 739
Przetarg na wykonanie remontu ogłosiło właśnie Narodowe Muzeum Morskie, które sprawuje pieczę nad wiekowym, bo zbudowanym w 1909 roku żaglowcem, pełniącym obecnie funkcje statku-muzeum.

Ostatni remont przechodził on cztery lata temu. Wtedy naprawione zostały m.in. reje, maszty, olinowanie i zainstalowano iluminację, która podświetla część masztów.

Dar Pomorza trafił do stoczni na remont



Muzealnicy czekają na oferty do 19 września, a w listopadzie mają się już zacząć prace, poprzedzone wizją lokalną wykonaną przez wybranego wykonawcę. O zwycięstwie w 60 proc. zdecyduje cena i w 40 proc. okres gwarancji, który musi wynosić minimum dwa lata (największa liczba punktów jest za min. 42 miesiące gwarancji).

- Podstawą zabiegów konserwacyjnych jest konieczność uzyskania Karty Bezpieczeństwa wydanej przez Urząd Morski w oparciu m.in. o Orzeczenie Techniczne PRS. Wymagania Urzędu Morskiego wynikają z konieczności zapewnienia bezpiecznego postoju statku oraz bezpieczeństwa ludzi znajdujących się na pokładzie statku - informuje Dominik Boratyński z Narodowego Muzeum Morskiego w Gdańsku, które jest właścicielem żaglowca.
Najważniejsze prace na Darze Pomorza:


  • oczyszczenie podwodnej części kadłuba i pomalowanie jej

  • wymiana blach poszycia, które są zardzewiałe

  • pomalowanie ornamentów na dziobie i rufie

  • nowe olinowanie

  • remont monitoringu

  • remont elementów mechanicznych: pomp, zawiasów, uchwytów

  • remont sygnalizacji pożarowej



Dar Pomorza



"Biała fregata", od 70 lat nieodłącznie związana z Gdynią, została zbudowana w roku 1909 w stoczni Blohm-Voss w Hamburgu jako statek szkolny niemieckiej marynarki handlowej. Wodowana 18 września 1909 r. otrzymała nazwę "Prinzess Eitel Friedrich". Służbę rozpoczęła 6 kwietnia 1910 r., wychodząc w dziewiczy rejs do Christiansand i Antwerpii.

Po klęsce Niemiec w I wojnie światowej, w roku 1919, przejęli statek Francuzi, przeprowadzając go do portu Saint Nazaire. W roku 1926 otrzymał nową nazwę "Colbert" i miał zastąpić francuski żaglowiec szkolny "Richelieu" (plan ten nie doczekał się realizacji). W roku 1927 fregata przeszła na własność barona de Foreste, który zamierzał przekształcić ją w jacht oceaniczny, ale i ten pomysł nie został urzeczywistniony.

W roku 1929 statek został zakupiony z datków społecznych przez Pomorski Komitet Floty Narodowej za 7 tys. funtów szterlingów. Miał zastąpić wysłużony już bark szkolny "Lwów". Fregata otrzymała wówczas kolejną nazwę - "Dar Pomorza", dla upamiętnienia ofiarności pomorskiego społeczeństwa. 19 czerwca 1930 r. "Dar Pomorza" po raz pierwszy stanął na gdyńskiej redzie. 13 lipca miała miejsce podniosła uroczystość, w czasie której ks. biskup St. Okoniewski poświęcił statek i jego banderę. Przekazany Państwowej Szkole Morskiej w Gdyni będzie odtąd drugą (po "Lwowie") "kolebką nawigatorów".

W ciągu 51 lat służby dla Polskiej Marynarki Handlowej odbył 102 rejsy szkolne, przebywając pół miliona mil morskich. Na jego pokładzie przeszkolono 13 384 słuchaczy Szkoły Morskiej. W dziennikach okrętowych zapisano m.in. przejście przez równik (22 XI 1931), podróż dookoła świata w latach 1934-1935, opłynięcie "groźnego przylądka Horn" (01 III 1937). W czasie II wojny światowej internowany przez Szwedów, od 1 1X 1939 do 21 X 1945 stał w Sztokholmie. Do Gdyni wrócił 24 X 1945 r. i wkrótce wznowił służbę jako statek szkolny Państwowej Szkoły Morskiej. Dwukrotnie wygrał Operation Sail; w roku 1980 zdobył "Cutty Sark Trophy". Czołowe pozycje w regatach zajmował w latach 1974, 1976 i 1978.

Ostatni rejs odbył we wrześniu 1981 r. pod dowództwem kpt. ż. w. Tadeusza Olechnowicza - do fińskiego portu Kotka. 4 sierpnia 1982 r. formalnie wycofano "Dar Pomorza" ze służby - w tym samym czasie podniesiono banderę na jego następcy, "Darze Młodzieży", zaprojektowanym i zbudowanym w Gdańsku.

27 maja 1983 r. "Dar Pomorza", jeden z najpiękniejszych zachowanych żaglowców na świecie, rozpoczął nowy etap swojej historii jako statek-muzeum, stając się pomnikiem i symbolem tradycji i dążeń morskich Polaków.

Turyści rozpoczynają wędrówkę po statku od wystawy opowiadającej o jego historii, a następnie przechodzą kolejno przez najciekawsze pomieszczenia. Zwiedzają więc międzypokład (gdzie mieszkali praktykanci), maszynownię, magazyn żagli, mesę oficerską, salon komendanta, kabinę nawigacyjną, kuchnię oraz górne pokłady.

Podstawowe dane techniczne:

  • długość z bukszprytem - 91 m,

  • szerokość - 12,6 m,

  • zanurzenie 5,7 m.

  • dwa pokłady,

  • 28 osób załogi,

  • 150-200 uczniów-praktykantów,

  • prędkość pod żaglami: średnio 5 węzłów, największa osiągnięta 17 węzłów.