• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Dar Pomorza przejdzie gruntowny remont

Michał Sielski
26 sierpnia 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Zmiany na Darze Pomorza
  • Dar Pomorza cumujący w Gdyni
  • W ramach remontu odmalowane zostaną m.in. ornamenty.
  • W ramach remontu odmalowane zostaną m.in. ornamenty.

Wakacje już się kończą, więc czas na planowanie remontu jednej z największych atrakcji turystycznych Trójmiasta. Cumujący nieopodal skweru Kościuszki żaglowiec Dar Pomorza, który średnio odwiedza ok. 150 tys. osób rocznie, przejdzie gruntowną renowację.



Byłeś kiedyś na Darze Pomorza?

Przetarg na wykonanie remontu ogłosiło właśnie Narodowe Muzeum Morskie, które sprawuje pieczę nad wiekowym, bo zbudowanym w 1909 roku żaglowcem, pełniącym obecnie funkcje statku-muzeum.

Ostatni remont przechodził on cztery lata temu. Wtedy naprawione zostały m.in. reje, maszty, olinowanie i zainstalowano iluminację, która podświetla część masztów.

Dar Pomorza trafił do stoczni na remont



Muzealnicy czekają na oferty do 19 września, a w listopadzie mają się już zacząć prace, poprzedzone wizją lokalną wykonaną przez wybranego wykonawcę. O zwycięstwie w 60 proc. zdecyduje cena i w 40 proc. okres gwarancji, który musi wynosić minimum dwa lata (największa liczba punktów jest za min. 42 miesiące gwarancji).

- Podstawą zabiegów konserwacyjnych jest konieczność uzyskania Karty Bezpieczeństwa wydanej przez Urząd Morski w oparciu m.in. o Orzeczenie Techniczne PRS. Wymagania Urzędu Morskiego wynikają z konieczności zapewnienia bezpiecznego postoju statku oraz bezpieczeństwa ludzi znajdujących się na pokładzie statku - informuje Dominik Boratyński z Narodowego Muzeum Morskiego w Gdańsku, które jest właścicielem żaglowca.
Najważniejsze prace na Darze Pomorza:

  • oczyszczenie podwodnej części kadłuba i pomalowanie jej
  • wymiana blach poszycia, które są zardzewiałe
  • pomalowanie ornamentów na dziobie i rufie
  • nowe olinowanie
  • remont monitoringu
  • remont elementów mechanicznych: pomp, zawiasów, uchwytów
  • remont sygnalizacji pożarowej


Dar Pomorza



"Biała fregata", od 70 lat nieodłącznie związana z Gdynią, została zbudowana w roku 1909 w stoczni Blohm-Voss w Hamburgu jako statek szkolny niemieckiej marynarki handlowej. Wodowana 18 września 1909 r. otrzymała nazwę "Prinzess Eitel Friedrich". Służbę rozpoczęła 6 kwietnia 1910 r., wychodząc w dziewiczy rejs do Christiansand i Antwerpii.

Po klęsce Niemiec w I wojnie światowej, w roku 1919, przejęli statek Francuzi, przeprowadzając go do portu Saint Nazaire. W roku 1926 otrzymał nową nazwę "Colbert" i miał zastąpić francuski żaglowiec szkolny "Richelieu" (plan ten nie doczekał się realizacji). W roku 1927 fregata przeszła na własność barona de Foreste, który zamierzał przekształcić ją w jacht oceaniczny, ale i ten pomysł nie został urzeczywistniony.

W roku 1929 statek został zakupiony z datków społecznych przez Pomorski Komitet Floty Narodowej za 7 tys. funtów szterlingów. Miał zastąpić wysłużony już bark szkolny "Lwów". Fregata otrzymała wówczas kolejną nazwę - "Dar Pomorza", dla upamiętnienia ofiarności pomorskiego społeczeństwa. 19 czerwca 1930 r. "Dar Pomorza" po raz pierwszy stanął na gdyńskiej redzie. 13 lipca miała miejsce podniosła uroczystość, w czasie której ks. biskup St. Okoniewski poświęcił statek i jego banderę. Przekazany Państwowej Szkole Morskiej w Gdyni będzie odtąd drugą (po "Lwowie") "kolebką nawigatorów".

W ciągu 51 lat służby dla Polskiej Marynarki Handlowej odbył 102 rejsy szkolne, przebywając pół miliona mil morskich. Na jego pokładzie przeszkolono 13 384 słuchaczy Szkoły Morskiej. W dziennikach okrętowych zapisano m.in. przejście przez równik (22 XI 1931), podróż dookoła świata w latach 1934-1935, opłynięcie "groźnego przylądka Horn" (01 III 1937). W czasie II wojny światowej internowany przez Szwedów, od 1 1X 1939 do 21 X 1945 stał w Sztokholmie. Do Gdyni wrócił 24 X 1945 r. i wkrótce wznowił służbę jako statek szkolny Państwowej Szkoły Morskiej. Dwukrotnie wygrał Operation Sail; w roku 1980 zdobył "Cutty Sark Trophy". Czołowe pozycje w regatach zajmował w latach 1974, 1976 i 1978.

Ostatni rejs odbył we wrześniu 1981 r. pod dowództwem kpt. ż. w. Tadeusza Olechnowicza - do fińskiego portu Kotka. 4 sierpnia 1982 r. formalnie wycofano "Dar Pomorza" ze służby - w tym samym czasie podniesiono banderę na jego następcy, "Darze Młodzieży", zaprojektowanym i zbudowanym w Gdańsku.

27 maja 1983 r. "Dar Pomorza", jeden z najpiękniejszych zachowanych żaglowców na świecie, rozpoczął nowy etap swojej historii jako statek-muzeum, stając się pomnikiem i symbolem tradycji i dążeń morskich Polaków.

Turyści rozpoczynają wędrówkę po statku od wystawy opowiadającej o jego historii, a następnie przechodzą kolejno przez najciekawsze pomieszczenia. Zwiedzają więc międzypokład (gdzie mieszkali praktykanci), maszynownię, magazyn żagli, mesę oficerską, salon komendanta, kabinę nawigacyjną, kuchnię oraz górne pokłady.

Podstawowe dane techniczne:

  • długość z bukszprytem - 91 m,
  • szerokość - 12,6 m,
  • zanurzenie 5,7 m.
  • dwa pokłady,
  • 28 osób załogi,
  • 150-200 uczniów-praktykantów,
  • prędkość pod żaglami: średnio 5 węzłów, największa osiągnięta 17 węzłów.

Miejsca

Opinie (85) 5 zablokowanych

  • pomnik niemieckiego stoczniowca

    zbudowany tak, aby przetrwał 100 lat i wiecej... a ilu oszołomów tam sie przewinęło...

    • 0 2

  • A po jaki wuj monitoring na statku muzeum?

    • 0 0

  • Czyżby wcielenie do Marynarki Wojennej?

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane