Fakty i opinie

stat

Betonowanie na budowie Kolei Metropolitalnej

Jednorazowe, 24-godzinne betonowanie na budowie wiaduktu nad ul. Słowackiego.


W piątek rano nad ul. Słowackiego zobacz na mapie Gdańska rozpoczęło się największe jednorazowe betonowanie wiaduktu kolejowego na budowie 18-kilometrowej Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. W ciągu 24 godzin do szalunków przyszłych podpór zostanie wlanych 800 metrów sześc. betonu.



Na budowie Pomorskiej Kolei Metropolitalnej praca wre. Trwa wykonywanie konstrukcji obiektów mostowych. W piątek firma Budimex rozpoczęła jednorazowe betonowanie wiaduktu nad ul. Słowackiego, które ma trwać aż dobę. To ze względów konstrukcyjnych, bowiem oba dźwigary łukowe wiaduktu wraz z centralną górną płytą muszą być wykonane bez żadnych przerw technologicznych.

- To największy element, jaki muszą wykonać konstruktorzy na budowie. Aby podołać temu zadaniu potrzeba ponad 800 m sześc. betonu, który dowiezie ponad 100 betonomieszarek. Wewnątrz konstrukcji wiaduktu ułożono wcześniej ok. 300 ton stali zbrojeniowej - mówi Tomasz Konopacki, rzecznik prasowy spółki samorządu województwa - PKM S.A., która jest inwestorem przedsięwzięcia.

Betonowanie jest prowadzone jednocześnie przy pomocy dwóch pomp, ustawionych przy obu przyczółkach wiaduktu. Na szczęście podjeżdżające pod pompy betoniarki nie blokują ruchu na ul. Słowackiego.

- Betonowanie powinno zakończyć się w sobotę rano - mówi Konopacki.

Żelbetowy wiadukt łukowy nad ul. Słowackiego jest czwartym co do wielkości obiektem inżynieryjnym na trasie PKM - po estakadzie przy lotnisku, estakadzie przy ul. Wita Stwosza i wiadukcie nad ul. Rakoczego, a jednocześnie pierwszym, jeśli chodzi o rozpiętość łuku - ma aż 80 metrów. W najwyższym punkcie wysokość łuku tego wiaduktu wynosi ok. 5,5 m, natomiast jego najmniejsza tzw. skrajnia drogowa to 4,7 m.

Co ciekawe, prace przy betonowaniu wiaduktu nad ul. Słowackiego prowadzą... górale. Postanowili pracować nad morzem, bo - jak mówią - na północy kraju są po prostu lepiej opłacani. Ponadto w okolicach Chyżnego, Nowego Targu i Nowego Sącza nie ma zbyt wiele pracy na budowach. Dla nich weekend rozpoczyna się 10-godzinną podróżą z Trójmiasta właśnie na południe kraju.

Co nowego jeszcze na budowie? W tym tygodniu rozpoczęło się już układanie pierwszej warstwy asfaltu na nowej drodze dojazdowej do ogródków działkowych "Akacja" na Matarni, będącej przedłużeniem ul. Jesiennej. Wykonanie nowej drogi było niezbędne w związku z przecięciem przez nasyp kolejowy PKM dotychczasowego dojazdu ul. Sąsiedzką.

Pomorska Kolej Metropolitalna jest największą inwestycją infrastrukturalną realizowaną przez Samorząd Województwa Pomorskiego. Nowa linia połączy Wrzeszcz z Portem Lotniczym im. Lecha Wałęsy i dalej z istniejącą linią kolejową Gdynia - Kościerzyna. Dzięki PKM zarówno z Gdańska, jak i z Gdyni można będzie dojechać pociągiem do lotniska w niecałe 25 minut.

Koszt realizacji projektu PKM wynosi 720,5 mln zł netto i w 70 proc. dofinansowany jest ze środków Unii Europejskiej. Całkowita wartość projektu PKM - po uwzględnieniu 186,5 mln zł wartości gruntów przekazanych pod inwestycję - to 907 mln zł netto. Wykonawcą jest firma Budimex, która za prace zainkasuje 716 mln zł. Inwestycja ma być gotowa w połowie 2015 r.

Zobacz betonowanie estakady przy lotnisku pod koniec ubiegłego roku.


Nocne prace przy wiadukcie kolejowym nad ul. Słowackiego.


Wizualizacja Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.

Opinie (130) 7 zablokowanych

Dodaj opinię

Dodaj opinię

Odpowiedz

STOP Hejt! Przemyśl swoją opinię

Regulamin dodawania opinii

zamknij

Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.