• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Betonowanie na budowie Kolei Metropolitalnej

Maciej Naskręt
4 kwietnia 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 

Jednorazowe, 24-godzinne betonowanie na budowie wiaduktu nad ul. Słowackiego.


W piątek rano nad ul. Słowackiego zobacz na mapie Gdańska rozpoczęło się największe jednorazowe betonowanie wiaduktu kolejowego na budowie 18-kilometrowej Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. W ciągu 24 godzin do szalunków przyszłych podpór zostanie wlanych 800 metrów sześc. betonu.



Na budowie Pomorskiej Kolei Metropolitalnej praca wre. Trwa wykonywanie konstrukcji obiektów mostowych. W piątek firma Budimex rozpoczęła jednorazowe betonowanie wiaduktu nad ul. Słowackiego, które ma trwać aż dobę. To ze względów konstrukcyjnych, bowiem oba dźwigary łukowe wiaduktu wraz z centralną górną płytą muszą być wykonane bez żadnych przerw technologicznych.

- To największy element, jaki muszą wykonać konstruktorzy na budowie. Aby podołać temu zadaniu potrzeba ponad 800 m sześc. betonu, który dowiezie ponad 100 betonomieszarek. Wewnątrz konstrukcji wiaduktu ułożono wcześniej ok. 300 ton stali zbrojeniowej - mówi Tomasz Konopacki, rzecznik prasowy spółki samorządu województwa - PKM S.A., która jest inwestorem przedsięwzięcia.

Betonowanie jest prowadzone jednocześnie przy pomocy dwóch pomp, ustawionych przy obu przyczółkach wiaduktu. Na szczęście podjeżdżające pod pompy betoniarki nie blokują ruchu na ul. Słowackiego.

- Betonowanie powinno zakończyć się w sobotę rano - mówi Konopacki.

Żelbetowy wiadukt łukowy nad ul. Słowackiego jest czwartym co do wielkości obiektem inżynieryjnym na trasie PKM - po estakadzie przy lotnisku, estakadzie przy ul. Wita Stwosza i wiadukcie nad ul. Rakoczego, a jednocześnie pierwszym, jeśli chodzi o rozpiętość łuku - ma aż 80 metrów. W najwyższym punkcie wysokość łuku tego wiaduktu wynosi ok. 5,5 m, natomiast jego najmniejsza tzw. skrajnia drogowa to 4,7 m.

Co ciekawe, prace przy betonowaniu wiaduktu nad ul. Słowackiego prowadzą... górale. Postanowili pracować nad morzem, bo - jak mówią - na północy kraju są po prostu lepiej opłacani. Ponadto w okolicach Chyżnego, Nowego Targu i Nowego Sącza nie ma zbyt wiele pracy na budowach. Dla nich weekend rozpoczyna się 10-godzinną podróżą z Trójmiasta właśnie na południe kraju.

Co nowego jeszcze na budowie? W tym tygodniu rozpoczęło się już układanie pierwszej warstwy asfaltu na nowej drodze dojazdowej do ogródków działkowych "Akacja" na Matarni, będącej przedłużeniem ul. Jesiennej. Wykonanie nowej drogi było niezbędne w związku z przecięciem przez nasyp kolejowy PKM dotychczasowego dojazdu ul. Sąsiedzką.

Pomorska Kolej Metropolitalna jest największą inwestycją infrastrukturalną realizowaną przez Samorząd Województwa Pomorskiego. Nowa linia połączy Wrzeszcz z Portem Lotniczym im. Lecha Wałęsy i dalej z istniejącą linią kolejową Gdynia - Kościerzyna. Dzięki PKM zarówno z Gdańska, jak i z Gdyni można będzie dojechać pociągiem do lotniska w niecałe 25 minut.

Koszt realizacji projektu PKM wynosi 720,5 mln zł netto i w 70 proc. dofinansowany jest ze środków Unii Europejskiej. Całkowita wartość projektu PKM - po uwzględnieniu 186,5 mln zł wartości gruntów przekazanych pod inwestycję - to 907 mln zł netto. Wykonawcą jest firma Budimex, która za prace zainkasuje 716 mln zł. Inwestycja ma być gotowa w połowie 2015 r.

Zobacz betonowanie estakady przy lotnisku pod koniec ubiegłego roku.


Nocne prace przy wiadukcie kolejowym nad ul. Słowackiego.


Wizualizacja Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.

Miejsca

Opinie (130) 7 zablokowanych

  • Nie ma szans na otwarcie PKM w połoqie 2015.

    Rozmawiałem niedawno z jednym inżynierem z budowy (był po bułki u Lipińskiego na Slowackiego), który powiedział mi, że budowę na 100% skończą jeszcze w tym roku w listopadzie-grudniu, potem 2-3 na odbiory techniczne i w marcu otwarcie:)

    • 13 4

  • W komentarzach oczywiście same narzekania i kpiny.

    Kultowe: budują-źle, nie budują-źle.

    • 28 7

  • Kiedy miasto zmądrzeje? (4)

    Kiedy do naszych władców dotrze TAJNA wiedza, aby preferować w przetragach firmy miejscowe - zarówno GW, jak i wykonawców - tak, aby podatki zostały w Trójmieście / woj.pomorskim?

    • 11 15

    • A jakaż to lokalna firma byłaby w stanie coś takiego zorganizować??

      z Resztą jak by startowali w przetargu to zasadniczo mieli ta przewagę ze są na miejscu i przegrali? wiec w czym problem? Sami nie wykorzystali swojego atutu.

      p.s. Pomorskie firmy też biorą udział w budowie - tylko jako podwykonawcy. Chociażby MTM budują tą drogę na ogródkach działkowych. z tego co widziałe na zdjęciach :)

      • 4 1

    • a dlaczego Ty nie kupujesz np. na alegro tylko od trójmiejskich sprzedawcó? (1)

      no co koleżko? Jeżeli nie kupiłeś czegokolwiek na ceneo lub aleegro z opcją najtaniej to pierwszy rzuć kamieniem ;)

      • 2 1

      • ludzie za 10 zł szukają taniej

        a co dopiero jak miałbyś zaoszczędzić miliony.....
        Nikt nie broni trójmiejskim naszym rodowitym firmom być najtańszym ... wolność rynku

        • 3 0

    • Chłopcze, poczytaj ustawę PZP, nabierz trochę fachowej wiedzy a wtedy się wypowiadaj.

      • 3 1

  • 18 kilometrowa metropolia ha ha ha a reszta poza terenem metropolii (3)

    ojej jaka to inwestycja w metropolii !? a jaka to metropolia gdzie ludzie mieszkają w czworakach z kiblem w podwórku ! a tu raptem 18 km do lotniska żeby powietrze wozić ! i zlikwidują albo bardzo ograniczą komunikacje miejską no bo przecież nie może być konkurencji dla tej koleji metropolitalnej 18 kilometrowej ! czy ktoś w ogóle tę nieszczęsna inwestycje policzył ?! i ten nowoczesny desing masakra potworna ! dla czego ta z****.. kolej nie łączy nowych osiedli południowych !

    • 13 31

    • Kolejny...

      Nie trzeba się było na Szadółki wyprowadzać

      • 19 8

    • haha

      drogi polne szamba itp

      • 4 1

    • Król Szadółek się odnalazł.

      Drogi królu trzeba było za swoją kwaterę nie wybierać wysypiska śmieci.
      Tanio było co ?
      A teraz ci głupio.

      • 9 5

  • Nie znam się zupełnie na budowaniu, więz zapytam (2)

    bo mnie to zaciekawiło. Po co w 0:46 sek. ten człowiek napełnia ręcznie wiadro z betoniarki, skoro ten beton i tak jest transportowany na górę pompami.

    • 13 3

    • z każdej gruszki należy pobrać próbkę betonu do formy w celu przeprowadzenia pomiarów jakościowych (1)

      wygodniej jest jednak najpierw nałożyć kitę do wiadra i z niego wylać do form.

      • 18 2

      • Wszystko jasne.

        Dzięki za odpowiedź.

        • 12 1

  • Zdążyć przed sądem (2)

    Piękne tempo, jednak brak prawomocnego pozwolenia na budowę czyni cuda.

    • 13 13

    • ważne jest by nasi zarobili

      stad jak najwiekszy przerób . a co po wyroku to juz bez znaczenia. ta kolej i tak nie bedzie woziła pasazerow

      • 4 5

    • Źle. Pozwolenie na budowę jest prawomocne. Inaczej nie mogliby zacząć budowy. To, że wydano pozwolenie niezgodnie z prawem to inna sprawa. To organ wydający pozwolenie ma za zadanie wydać je zgodnie z prawem a nie inwestor pilnować, czy organ robi to dobrze. Na razie nieprawomocny jest wyrok unieważniający pozwolenie na budowę, więc pozwolenie nadal jest ważne. Jeśli sąd nie nakazał wstrzymania budowy, nie mają obowiązku przestania i lecą jak szybko się. Firmie zależy żeby zrobić jak najszybciej, bo szybciej dostanie kasę i poniesie mniejsze koszty.

      • 5 1

  • haha

    tylko gdansk PKM a co z gdynia??? czy gdynskie urzedasy przelaly kase z PKM na lotnisko

    • 3 5

  • ciekawe czy jezdnia na Słowackiego wytrzyma tą budowę i te obciążenia

    • 9 6

  • Czuję niedosyt bo nie napisaliście ile górale zarabiają u siebie a ile u nas.

    Takie informacje są gwoździem artykułów.

    Górale od zawsze jeżdżą po Polsce za robotą a zwłaszcza przy stawianiu dachów.

    Pamiętam jak górale robili dach w siedzibie głównej cukiernika W. Płończaka , robota szła im żwawo i dach stoi do dzisiaj.

    • 7 0

  • o 14 jechałem w kierunku Słowackiego od strony ETC , już przed Galerią korek ogromny. (4)

    Pewnie w związku z tym betonem...

    Zjechałem z wiaduktu przy Galerii i pojechałem Miszewskiego a wielu pewnie jechało z 2 h.

    • 3 5

    • Napisz do Drzyzgi.... (1)

      • 5 0

      • ok

        • 0 0

    • Jak co dzień a w szczególności w piątki

      • 2 0

    • Ja jechałem po 15 Słowackiego w dół i żadnego korka nie było (w stronę Wrzeszcza).

      • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane