Fakty i opinie

stat

Bez rewolucji w ruchu w centrum Gdyni

Najnowszy artukuł na ten temat

Gdynia: Starowiejska będzie strefą pieszą

Strefa Tempo 30 ma spowodować, że kierowcy będą po ulicy Starowiejskiej jeździli wolniej niż do tej pory.
Strefa Tempo 30 ma spowodować, że kierowcy będą po ulicy Starowiejskiej jeździli wolniej niż do tej pory. fot. Łukasz Unteschuetz/Trojmiasto.pl

Strefa Tempo 30 i sezonowe zlikwidowanie kilku miejsc postojowych na ul. Starowiejskiej to jedyne trwałe zmiany w centrum Gdyni w ramach programu Civitas Dynamo. Urzędnicy tłumaczą, że projekt zakładał tylko próbne wyłączenia z ruchu i to zostało zrealizowane.



Czy zmiany zaproponowane przez Gdynię są wystarczające?

zdecydowanie, uważam, że ograniczenie prędkości wystarczy 21%
raczej tak, nie jestem zwolennikiem rewolucji, zwłaszcza, że dużo osób ich nie chce 19%
raczej nie, w praktyce niewiele się zmieni 15%
nie, potrzebny jest jasny sygnał, że miasto chce coś zmieniać, a nie pozorowane ruchy 45%
zakończona Łącznie głosów: 575
Przypomnijmy, że w unijnym programie Civitas Dynamo Gdynia zobowiązała się do ograniczeń w ruchu na jednej z trzech ulic: Starowiejskiej, Świętojańskiej i al. Jana Pawła II. Decyzję miały poprzedzić prowadzone przez kilka miesięcy badania, w których wypowiadali się mieszkańcy, a wyniki analizowali specjaliści z Politechniki Gdańskiej. W listopadzie 2014 roku odbyła się dyskusja podsumowująca z udziałem naukowców i zainteresowanych stron. Urzędnicy tłumaczyli, że dopiero w kolejnym roku zapadną konkretne decyzje.

Żadnych oficjalnych komunikatów nie było, co tylko uaktywniło zwolenników i przeciwników zmian spierających się zwłaszcza o kształt ul. Starowiejskiej. W międzyczasie zaprezentowano też wyniki dotyczące sytuacji parkingowej oraz obecności pieszych na wymienionych wcześniej trzech ulicach w centrum.

Bez rewolucji

Kto liczył na rewolucyjne ograniczenie ruchu kołowego w centrum Gdyni, może czuć się zawiedziony. Odetchnąć mogą za to protestujący przeciwko radykalnym zmianom w śródmieściu.

Wiadomo już bowiem, że ostatecznie w najbliższym czasie w w ruchu w śródmieściu zmieni się niewiele. Największą zmianą przeprowadzoną w ramach projektu Civitas Dynamo będzie wprowadzenie ograniczenia prędkości w postaci strefy Tempo 30 na ul. Starowiejskiej, która tym samym stanie się największym beneficjentem unijnego projektu. Malowanie nowego oznakowania zwracającego uwagę, że trzeba jechać w tym miejscu wolniej niż dotychczas, zaplanowano na kwiecień.

- Projekt Civitas Dynamo jest projektem badawczym i jako taki zakładał pilotażowe wyłączenie ruchu kołowego na wybranych ulicach w śródmieściu Gdyni. Założenia te zostały zrealizowane przez przeprowadzanie próbnych zamknięć ulic dla ruchu kołowego w czasie trwania projektu - tłumaczy posunięcia Piotr Majewski z Zarządu Dróg i Zieleni.
Jedynym ułatwieniem dla rowerzystów na ul. Starowiejskiej pozostanie kontrapas na niecałej połowie długości ulicy.
Jedynym ułatwieniem dla rowerzystów na ul. Starowiejskiej pozostanie kontrapas na niecałej połowie długości ulicy. fot. Łukasz Unteschuetz/Trojmiasto.pl
Starowiejska została zamknięta na kilka godzin w jeden z lipcowych weekendów 2014 roku, a Świętojańska dwukrotnie w ramach święta ulicy.

Kontra ruch na bocznych ulicach

Urzędnicy dodają, że oprócz nowego oznakowania, na ul. Starowiejskiej pojawią się dwa parklety, czyli miejsca dla pieszych wyposażone w siedziska, zieleń oraz miejsca postojowe dla rowerów. Zabiorą kilka miejsc parkingowych. To już jednak projekt realizowany z pieniędzy budżetu obywatelskiego, na który wpadli przedstawiciele Stowarzyszenia Starowiejska. Jego koszt to 56 tys. zł.

Nie będzie za to dopuszczony kontra ruch rowerowy. Rowerzyści pod prąd pojadą za to na ul. Zgody zobacz na mapie GdyniMściwoja zobacz na mapie Gdyni, Abrahama - między 10 lutego i Starowiejską zobacz na mapie GdyniZygmunta Augusta zobacz na mapie Gdyni, które również obejmie strefa Tempo 30. Jego wprowadzenie urzędnicy zapowiadali już w sierpniu zeszłego roku. W ślad za tym podobne rozwiązania mogą zostać wprowadzone także na Dąbrowie, o co zabiegają radni dzielnicy.

Urzędnicy z ZDiZ przyznają, że przyszłe zmiany w organizacji ruchu uzależnione są od możliwości finansowania niezbędnych prac remontowych w przestrzeni ulic.

W mniej oficjalnych rozmowach można jednak usłyszeć, że opór środowisk przeciwko zmianom jest tak duży, że na radykalniejsze posunięcia związane chociażby z ograniczeniem miejsc parkingowych, nie ma w najbliższym czasie co liczyć.

Opinie (174)

Dodaj opinię

Dodaj opinię

Odpowiedz

STOP Hejt! Przemyśl swoją opinię

Regulamin dodawania opinii

zamknij

Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.