• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Bez rewolucji w ruchu w centrum Gdyni

Patryk Szczerba
11 marca 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Starowiejska: większość za strefą pieszą
Strefa Tempo 30 ma spowodować, że kierowcy będą po ulicy Starowiejskiej jeździli wolniej niż do tej pory. Strefa Tempo 30 ma spowodować, że kierowcy będą po ulicy Starowiejskiej jeździli wolniej niż do tej pory.

Strefa Tempo 30 i sezonowe zlikwidowanie kilku miejsc postojowych na ul. Starowiejskiej to jedyne trwałe zmiany w centrum Gdyni w ramach programu Civitas Dynamo. Urzędnicy tłumaczą, że projekt zakładał tylko próbne wyłączenia z ruchu i to zostało zrealizowane.



Czy zmiany zaproponowane przez Gdynię są wystarczające?

Przypomnijmy, że w unijnym programie Civitas Dynamo Gdynia zobowiązała się do ograniczeń w ruchu na jednej z trzech ulic: Starowiejskiej, Świętojańskiej i al. Jana Pawła II. Decyzję miały poprzedzić prowadzone przez kilka miesięcy badania, w których wypowiadali się mieszkańcy, a wyniki analizowali specjaliści z Politechniki Gdańskiej. W listopadzie 2014 roku odbyła się dyskusja podsumowująca z udziałem naukowców i zainteresowanych stron. Urzędnicy tłumaczyli, że dopiero w kolejnym roku zapadną konkretne decyzje.

Żadnych oficjalnych komunikatów nie było, co tylko uaktywniło zwolenników i przeciwników zmian spierających się zwłaszcza o kształt ul. Starowiejskiej. W międzyczasie zaprezentowano też wyniki dotyczące sytuacji parkingowej oraz obecności pieszych na wymienionych wcześniej trzech ulicach w centrum.

Bez rewolucji

Kto liczył na rewolucyjne ograniczenie ruchu kołowego w centrum Gdyni, może czuć się zawiedziony. Odetchnąć mogą za to protestujący przeciwko radykalnym zmianom w śródmieściu.

Wiadomo już bowiem, że ostatecznie w najbliższym czasie w w ruchu w śródmieściu zmieni się niewiele. Największą zmianą przeprowadzoną w ramach projektu Civitas Dynamo będzie wprowadzenie ograniczenia prędkości w postaci strefy Tempo 30 na ul. Starowiejskiej, która tym samym stanie się największym beneficjentem unijnego projektu. Malowanie nowego oznakowania zwracającego uwagę, że trzeba jechać w tym miejscu wolniej niż dotychczas, zaplanowano na kwiecień.

- Projekt Civitas Dynamo jest projektem badawczym i jako taki zakładał pilotażowe wyłączenie ruchu kołowego na wybranych ulicach w śródmieściu Gdyni. Założenia te zostały zrealizowane przez przeprowadzanie próbnych zamknięć ulic dla ruchu kołowego w czasie trwania projektu - tłumaczy posunięcia Piotr Majewski z Zarządu Dróg i Zieleni.
Jedynym ułatwieniem dla rowerzystów na ul. Starowiejskiej pozostanie kontrapas na niecałej połowie długości ulicy. Jedynym ułatwieniem dla rowerzystów na ul. Starowiejskiej pozostanie kontrapas na niecałej połowie długości ulicy.
Starowiejska została zamknięta na kilka godzin w jeden z lipcowych weekendów 2014 roku, a Świętojańska dwukrotnie w ramach święta ulicy.

Kontra ruch na bocznych ulicach

Urzędnicy dodają, że oprócz nowego oznakowania, na ul. Starowiejskiej pojawią się dwa parklety, czyli miejsca dla pieszych wyposażone w siedziska, zieleń oraz miejsca postojowe dla rowerów. Zabiorą kilka miejsc parkingowych. To już jednak projekt realizowany z pieniędzy budżetu obywatelskiego, na który wpadli przedstawiciele Stowarzyszenia Starowiejska. Jego koszt to 56 tys. zł.

Nie będzie za to dopuszczony kontra ruch rowerowy. Rowerzyści pod prąd pojadą za to na ul. Zgody zobacz na mapie GdyniMściwoja zobacz na mapie Gdyni, Abrahama - między 10 lutego i Starowiejską zobacz na mapie GdyniZygmunta Augusta zobacz na mapie Gdyni, które również obejmie strefa Tempo 30. Jego wprowadzenie urzędnicy zapowiadali już w sierpniu zeszłego roku. W ślad za tym podobne rozwiązania mogą zostać wprowadzone także na Dąbrowie, o co zabiegają radni dzielnicy.

Urzędnicy z ZDiZ przyznają, że przyszłe zmiany w organizacji ruchu uzależnione są od możliwości finansowania niezbędnych prac remontowych w przestrzeni ulic.

W mniej oficjalnych rozmowach można jednak usłyszeć, że opór środowisk przeciwko zmianom jest tak duży, że na radykalniejsze posunięcia związane chociażby z ograniczeniem miejsc parkingowych, nie ma w najbliższym czasie co liczyć.

Miejsca

Opinie (174)

  • po tych kocich łbach i tak sie szybciej nie da jechac niz 30

    Chyba, że ktoś ma suva, wiec po co te bzdetne pseudo ograniczenia???

    • 5 0

  • Rowerem po bruku ?

    Nie pozostaje nic innego jak wymiana uszkodzonych opon i felg na koszt miasta.

    • 2 2

  • Rowerzysty-Zmudy zabrakło i w końcu sensowni ludzie jak Stępa znów żądzą (1)

    Był przyjaciel rowerzystów, jest przyjaciel kierowców i oby tak zostało. I liczę na poszerzenie kilku ulic, również w śródmieściu. Pytanie - widział ktoś, żeby chodniki były na całej szerokości zajmowane przez przechodnów? CHyba tylko w boże ciało.

    • 5 7

    • Po moim trupie. Na jakie porzeszenia liczysz ? Na miejsce postojowe ?

      • 3 2

  • Przez niektórych kupców nic z tego nie wyjdzie, a nie wszyscy byli przeciw.

    • 1 1

  • niech sie ponapier aja w styropian

    tluki juz zrobily 3 maja rozpiedolona starowiejska TEZ A ZJE WY rowerami i taj jada jak chca

    • 5 2

  • A Ja powiem tak

    Wszystko jest ok parkingi dla saochodow jest za malo to powinno byc rozwiazane przyjdzie sezon i znow problem

    • 3 1

  • (1)

    To jest kolejny przyklad stygmatyzowania osob popierajacych alternatywne srodki transportu.
    Planowanie bez wyobrazni i bez zasad zawartych w elementarzu polityki komunikacyjnej rozdzial kierunek szacunek.
    Ulice potwornymi sznytami przecinaja tkanke miejska, tworza sie getta i ludzie przestaja usmiechac sie do siebie.

    • 2 2

    • ??? troll kradnący nicki?

      • 0 1

  • U nas NIE WOLNO malowac kontrapasow dla rowerzystow, BO TO NIEBEZPIECZNE. (1)

    Sciaganie na sile wzorcow drogowych z europy zachodniej do naszych polskich miast, w ktorych kierowcy nie maja w sobie wrodzonej wrecz zachodniej kultury uspokojnej jazdy, jest przedwczesne, wrecz NIEBEZPIECZNE.
    Zauwazcie, ze tam gdzie stosuje sie udogodnienia dla rowerzystow, czy pieszych, kierowcy pojazdow jezdza z predkoscia maksymalna 30km/h.
    I to jest najwazniejsza roznica ze wszystkich, ktore moglbym przytaczac, gwarantujaca bezpieczenstwo wszystkim uzytkownikom pasa drogowego.

    Kolejna sprawa to brak budowy jakichkolwiek parkingow wielopoziomowych lub podziemnych wielkoformatowych, wokol scislego centrum miasta.
    Jak mozna myslec o przeksztalcaniu ulic w deptaki (uwazam ze to sluszne, ale przedwczesne myslenie), nie dajac kierowcom-mieszkancom i kierowcom-przyjezdnym w zamian miejsc do zaparkowania pojazdow na obrzezach scislego cemtrum miasta. To idiotyczne.
    Sam jestem wielkim zwolennikiem przeksztalcenia sporej czesci uliczek w centrum miasta (Abrahama, Starowiejska, Zygmunta Augusta, i kilku innych) w spowolnione i nowoczesne ciagi pieszo-jezdne, z mocno ograniczona iloscia miejsc do parkowania w porze dziennej, ale najpierw trzeba mieszkancom dac szanse wstawienia aut na pobliskie i bezpieczne parkingi.
    Wskazane by nawet bylo, by byly mniejsze i wystepowaly gesciej, znaczy blizej...

    I wreszcie trzecia sprawa to temat rozbudowy, a nie zawezania glownych arterii komunikacyjnych, jak Slaska, Wladyslawa IV, czy Jana z Kolna, etc...
    Tworzac ciagi pieszo-jezdne i deptaki na centralnych ulicach miasta, nie wolno rownoczesnie zawezac drog o znaczeniu magistralnym. To glupota.
    Nalezy je wrecz rozbudowywac. Inaczej korki pozostana w Gdyni juz na zawsze. Ulice Wladyslawa IV, przecinajaca Starowiejska ( typowy ciag pieszo-jezdny) trzeba bedzie wreszcie wykonac w formie bezkolizyjnego skrzyzowania z jezdniami 2x2, w kazda ze stron.
    Ulicy Wladyslawa IV przy obecnym ksztalcie miasta niestety zlikwidowac sie juz nie da. Ona jest i bedzie magistrala ulica miasta, przecinajaca centrum na pol zwlaszcza przy przeznaczeniu pozostalych sasiednich ulic na ruch uspokojony. Istnieje jednak z wyjscie awaryjne, bardzo przyszlosciowe, ktore wplyneloby bardzo pozytywnie na rozwoj miasta i ktore pozwoliloby wyjsc z tej sytuacji w chwale i z glowa wysoko podniesiona do gory. I warto drzwi do tego wyjscia wreszcie otworzyc........To budowa tunelu, pod obecna ulica Wladyslawa IV.
    Prezydent Szczurek powinien sie wreszcie odwazyc podjac meska i sluszna decycje o budowie tunelu, od Pilsudskiego az do Weglowej. Bylaby to najmadrzejsza i najrozsadniesza decyzja w powojennej historii miasta.
    A nad nim Wladyslawa IV, laczaca wszystkie skrzyzowania, jak obecnie, ale jednak inaczej........

    • 2 3

    • 30km/h!!???

      Z taką prędkością mogę pchać samochód, a nie nim jechać... to właśnie powoduje korki....

      • 0 0

  • Ja pier....

    To może zacznijmy pchać samochód przez miasto... przecież to jest żałosne... banda idiotów...

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane